Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 218, komentářů celkem: 429665, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 283 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Willy
oko
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116530587
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Jedinečnost Písma svatého
Vloženo Středa, 06. únor 2013 @ 14:12:06 CET Vložil: Olda

Charismatici poslal legulda

Tento článek si nenárokuje být neomylným. Článek je psán především pro věřící z charismatických sborů a organizací, tedy pro okruh lidí, kteří jsou více či méně obklopeni učením, duchovní literaturou a zkušenostmi, které by byly mezi klasickými evangelikálními věřícími odmítnuty jako nebiblické či přímo bludné. Článek není útokem či nepřátelstvím, ale je napsán spíše pro zamyšlení nad jedinečností a autoritou Písma svatého ve srovnání s novodobými proroctvími a zjeveními. Tímto článkem nezpochybňuji platnost charismat uvedených v 1K 12-14 kap. Prosím, zamysleme se nad významem reformačního hesla Sola scriptura – je nám všem opravdu jasný?


Autorita Bible a její inspirace

Věřící lidé mají k dispozici psané Boží slovo, tedy Bibli, která se skládá celkem ze 66 knih Starého a Nového zákona. Věříme, že se jedná o knihy, které sepsali různí lidé inspirováni Duchem svatým. Bible je tedy z tohoto důvodu neomylná a je zcela dostatečná pro náš duchovní život; není třeba mít další zdroje pro poznání Boha.


Pokud mluvíme o inspiraci Duchem svatým, pak mluvíme o následujícím:

A) Apoštol Pavel píše Timoteovi: Veškeré Písmo je vdechnuté Bohem a je užitečné k vyučování, k usvědčování, k napravování a k výchově ve spravedlnosti, aby byl Boží člověk dokonalý a vybavený ke každému dobrému dílu. (2Tm 3,16-17) Pavel tím má na mysli především Písmo Starého zákona a dle 1Tm 5,18 také Písmo Nového zákona.

B) Pavel také píše: ...podle zjevení tajemství, které bylo po věčné časy skryto, ale nyní bylo zjeveno a podle nařízení věčného Boha bylo oznámeno skrze prorocká Písma všem národům k poslušnosti víry... (Ř 16,25-26) Pavel zde hovoří o tajemství, které bylo nyní zjeveno a oznámeno skrze prorocká Písma. Zde pod pojmem „prorocká Písma“ má Pavel na mysli již novozákonní spisy včetně listu, který právě dopsal.

C) První věřící po seslání Ducha svatého ...zůstávali v apoštolském učení a ve společenství, v lámání chleba a v modlitbách. (Sk 2,42)

D) Pavel dále píše: ...Byli jste postaveni na základ apoštolů a proroků, zatímco úhelným kamenem je sám Ježíš Kristus... (Ef 2,20), ...které (Kristovo tajemství) za jiných dob nebylo lidským synům oznámeno tak, jak je nyní skrze Ducha zjeveno jeho svatým apoštolům a prorokům... (Ef 3,5)

E) Autor epištoly Židům píše: Mnohokrát a mnoha způsoby mluvil kdysi Bůh k otcům skrze proroky, ale v těchto posledních dnech mluvil k nám skrze svého Syna, jehož ustanovil za dědice všeho a skrze něhož také stvořil světy. (Žd 1,1-2)

F) Apoštol Petr píše: Máme také velmi pevné prorocké slovo a vy děláte dobře, že se ho držíte... Vězte především to, že žádné proroctví Písma nespočívá v něčím vlastním výkladu. Proroctví přece nikdy nepřišlo z lidské vůle, ale Boží svatí lidé mluvili, jak byli unášeni Duchem Svatým. (2Pt 1,19-21) Petr mluví o „velmi pevném prorockém slově“ a z kontextu je zřejmé, že tím rozumí svatá Písma. Tímto „prorockým slovem“ je myšleno Boží neomylné a věrné slovo, které je lidským prostřednictvím vyhlášeno, aby se stalo absolutním a nepohnutelným základem pro posluchače.

G) Apoštol Jan píše: Zjevení Ježíše Krista, které mu dal Bůh, aby ukázal svým služebníkům, co se musí brzy stát. A on je skrze svého anděla poslal a ukázal svému služebníku Janovi, který dosvědčil Boží slovo a svědectví Ježíše Krista a všechno, co viděl. Blaze tomu, kdo čte, i těm, kteří slyší slova tohoto proroctví a zachovávají to, co je v něm napsáno; neboť čas je blízko. (Zj 1,1-3) Já dosvědčuji každému, kdo slyší slova proroctví této knihy: kdo by něco přidal k těmto věcem, tomu Bůh přidá ran zapsaných v této knize. A kdyby někdo ubral ze slov knihy tohoto proroctví, Bůh odejme jeho díl z knihy života a ze svatého města a z těch věcí, které jsou zapsány v této knize. (Zj 22,18-19) Jan dostal od Boha zjevení, svědectví Ježíše Krista, Boží slovo, které je také proroctvím, které později zapsal. Celá kniha pak tvoří proroctví a nikdo k ní nemá nic přidávat a také z ní nic ubírat.


Naše Bible je tedy souhrn prorockých knih, Písmo vdechnuté Bohem, zjevené tajemství od Boha pro jeho lid, pevné prorocké slovo, které je neomylné, autoritativní a závazné. Lidé, kteří psali jednotlivé knihy, byli unášeni Duchem svatým. Výše uvedené verše popisují v podstatě jeden a ten samý způsob, jak Bůh mluvil k lidem za účelem sepsání Písma. Všechna zvýrazněná místa mají stejnou váhu; stále se jedná o tentýž způsob zjevování Boží vůle člověku. Starý i Nový zákon je sepsán jako prorocké Písmo, jedná se o Boží slovo. Věříme-li Bohu, že Bible je jeho slovo, tak také věříme, že vše, co Bůh chtěl, aby bylo v Bibli, to tam také je. Nic nechybí a nic nepřebývá. Novozákonní učení (nové Boží zjevení) je pak Bohem dáno skrze Ježíše Krista jeho učedníkům a ti Pánovo učení v moci Ducha svatého předávali církvi; hovoříme tedy o apoštolském učení. Dále pak nová zjevení a nové pravdy pro budování církve byly předány skrze Ducha svatého nejen apoštolům, ale také novozákonním prorokům; znamená to, že Boží stavba, kterou je církev, byla postavena na základ apoštolů a proroků. Církev pak dále staví již na veškerém zjevení a učení, která jsou zprostředkována skrze zakládající úlohu apoštolů a proroků. Není a ani nemůže být jiný základ pro stavbu. Stejně tak, tento základ po celou dobu církve není nijak měněn nebo vylepšován.


Hovoří Bůh i dnes skrze nová zjevení či proroctví?

Zkusme se však zamyslet, zda je možné, aby Bůh mluvil i dnes, v době, kdy je Bible již uzavřená, skrze zjevení či proroctví, ve kterých jsou zjevována nová učení či Boží vůle, která v době prvotní církve nebyla známa. Jakou váhu budou mít taková zjevení či proroctví ve srovnání s Biblí? Budou mít stejnou váhu jako Písmo svaté anebo menší váhu, tj. v podstatě by se jednalo o zjevení či proroctví „druhé kategorie“? V současné době se můžeme setkat s výroky věřících lidí (převážně na charismatické půdě) jako „Bůh mi řekl“ anebo „Duch mi zjevil“. Nemám tímto namysli, když Bůh někomu něco zjeví při čtení Písma, nebo se ho Bůh dotkne při kázání nebo vyučování Božího slova. Takto Bůh mluví přirozeně. Mám spíše namysli, když k lidem (údajně) Bůh mluví skrze novodobé proroky na prorockých konferencích nebo při čtení jejich knih, kde jsou popisovány vize, vyhlašována zaručeně správná Boží vůle pro národ či alespoň sbor anebo oznamováno velké probuzení. Taková proroctví či zjevení jsou předkládána jako Boží slovo a to i přesto, že obsah jakoby doplňoval Bibli, nebo je nebiblický či přímo protibiblický. K zamyšlení uvedu tři příklady tzv. proroctví, zjevení či přímé Boží řeči. Váhu těchto výroků porovnejme s podobnými místy z Bible. Uvidíme, že tyto výroky se opravdu jeví jako plnohodnotné Boží slovo, které známe z našich Biblí.


Podívejme se na první příklad.
V knize „Autorita věřícího“ od Kennetha E. Hagina je na straně 16, na konci druhé kapitoly samostatný odstavec s nadpisem Proroctví. Pod nadpisem je pak psáno:

Duch svatý praví: „Moc na zemi, která je vložena ve jméno Ježíše Krista, ta, kterou získal, když přemohl nepřítele, náleží Církvi. Proto užívejte této autority, protože patří vám na této zemi; a v tomto životě budete vládnout skrze Ježíše Krista.“

Zkusme srovnat váhu a důležitost těchto slov, jejichž autorem je podle této knihy Duch svatý, se třemi verši z Písma:

A když konali službu Pánu a postili se, řekl Duch Svatý: "Oddělte mi Saula a Barnabáše pro dílo, k němuž jsem je povolal." (Sk 13,2)

Duch však výslovně říká, že v posledních časech někteří odstoupí od víry, naslouchajíce bludným duchům a učením démonů. (1Tm 4,1)

A Duch i Nevěsta říkají: "Přijď!" A ten, kdo slyší, ať řekne: "Přijď!" A kdo žízní, ať přijde, a kdo chce, ať zdarma nabere vodu života. (Zj 22,17)

Ptám se nyní, co nám brání v tom, abychom tato prorocká slova nepřidali ke svým Biblím? Vždyť tento výrok, učení Hnutí víry, který církev neměla více než 1850 let, je v podstatě na stejné úrovni jako tři uvedené výroky z Písma! Proč by se nemělo jednat o velmi pevné prorocké slovo“ podle 1Pt 1,19? Rozsoudíme-li tento výrok Biblí, tak vlastně porovnáváme slovo Ducha svatého se slovem Ducha svatého. A kdo je té odvahy, aby slovo Ducha svatého nakonec nepřijal? Anebo je to prorocké slovo „druhé kategorie“, tedy nezávazné slovo, a je tedy na nás, jak s tímto slovem svobodně naložíme? A kdo vlastně rozhodne o tom, o jakou míru důležitosti slov se jedná? Je tohle myšlení vůbec správné? Nebo můžeme uvažovat tak, že vše, co Bůh chtěl, aby bylo v Bibli, to v Bibli skutečně je a tímto výrokem, novým učením, se nemusíme dále zabývat; prostě to není řeč Ducha svatého?


Podívejme se na druhý příklad.
V knize „Království v celé své slávě“ od Alana Vincenta se na straně 58-59 nachází osobní zjevení, ve kterém autor popisuje, jak k němu mluvil Bůh ohledně udělení titulu apoštol pro ženu. Autor knihy Alan Vincent sám také „apoštol“ píše:

Váhám, jestli to říci, protože bych potřeboval další týden na to, abych věci vysvětlil. Byl jsem před méně než dvěma lety na velké konferenci, kterou pořádal Joseph Garlington v Pittsburghu ve státě Pensylvánie. Já, Eileen a Cindy Jacobs jsme byli řečníky. Cindy musela odjet o den dříve a tak mě Joseph požádal, abych se za ni modlil a požehnal jí než odjede. Stála tam se svým mužem Mikem a já jsem na ně vložil ruce. Cítil jsem, jak na mě přišlo prorocké pomazání. Řekl jsem: "Nebudu prorokovat nad Cindy Jacobsovou." Problematičtější však bylo to, co jsem cítil, že mám říct.

Když Eileen začala směřovat ke svobodě, byla to šátkem zahalená žena, která neřekla téměř ani dobrý den. Ušli jsme kus cesty z místa, kde jsme byli. Bůh nás pomalu osvobozoval z našich omezujících kořenů, ve kterých jsme vyrostli. Určitě jsem dospěl do bodu, kdy mohu vidět vedle sebe muže a ženu, jak slouží v apoštolském partnerství společně. Takovým párem jsme zjevně my s Eileen, něco jako Priscila a Akvila. Je ještě jedna žena, Junias, ale ona by mohla být samostatnou apoštolkou, nebo by si možná mohla vzít Andronica, nejsme si tím jisti (Ř 16,7). Ale já jsem vždycky učil, že apoštolská služba je služba mužů, a otcovská role je role, kterou žena nemůže vykonávat. Můj hlavní argument byl v tom, že pokud nám chtěl Ježíš něco ukázat, proč neustanovil za apoštola ženu.

Vložil jsem na Cindy Jacobsovou ruce a Bůh mi řekl: "Řekni jí, že má používat titul apoštol bez pocitu viny a studu." Ale já jsem řekl: ;,Pane, tomu sám nevěřím." On řekl: "Řekni to!" ,,Ale já to nechci říct ... " A pak to ve mně začalo naléhavě hořet skrze Ducha svatého. Bůh řekl to, co chtěl, podobně jako skrze Bileáma. Myslel jsem si: To jsem to zavařil. Co jsem to řekl? Věděl jsem, že to, co jsem řekl, je pravda. Ta kazeta se okamžitě dostala všude. Řekl jsem: ,Pane, vím, že jsem řekl pravdu. Ale ani v Bibli jsem se nepřesvědčil, že to je pravda. Dej mi prosím nějaký biblický důkaz, protože mi budou lidé volat a budou se se mnou setkávat a dají si mě k obědu ... " Nepřestával jsem se ptát, proč Ježíš neustanovil za apoštola ženu. On mi řekl: ,,Alane, kdybych jako jednoho z dvanácti ustanovil ženu, v jejich kultuře měli takové předsudky v judaismu, že by ji snědli zaživa. Nejdříve jsem musel zlomit svázanost judaismu, než jsem mohl uvést království do jeho plné moci a svobody.“ Bůh řekl: "Podívej se na Junias, ženu, která byla apoštolem." (Ř 16,7) Ale já jsem namítl: "Ona byla provdána za Andronica, to ví každý.“ Bůh řekl: "Píše se to tam? Vůbec to tam není.“ A tak jsem začal číst ve spisech raných církevních otců. Dočetl jsem se, že během několika dekád začaly ženy sloužit ve všech mocných služebnostech z Efezským 4. kapitoly, včetně služebnosti apoštolů.

Alan Vincent popisuje, jak na konferenci na něho přišlo prorocké pomazání, během něhož k němu mluvil Bůh; v podstatě to byl rozhovor s Bohem. Porovnejme autoritu tohohle zjevení např. s autoritou zjevení pro apoštola Petra, viz Sk 10,9-16. Petr upadl do vytržení a na Alana Vincenta přišlo prorocké pomazání. Petr nejprve odmítl Boží příkaz (Nikoli, Pane... ), podobně také Alan Vincent (Nebudu prorokovat..., Pane, tomu sám nevěřím..., Ale já to nechci říct...). Která z těchto dvou událostí má větší duchovní autoritu? Logicky se jedná o stejnou váhu Boží řeči, ovšem s tím, že bez jedné události se církev opět obešla více než 1850 let! Podobně také popis prorokování při hledání Davida: Vyslal tedy posly, aby Davida zajali. Jakmile uviděli houf proroků v čele se Samuelem, jak ve vytržení prorokují, sestoupil i na Saulovy posly Boží Duch a také oni začali prorokovat. (1Sam 19,20) Jaký je tedy rozdíl mezi autoritou proroctví Alana Vincenta při jeho prorockém pomazání a proroctvími Samuela a dalších proroků při vytržení? Lze takto vůbec uvažovat? Zjevení, které Alan Vincent dostal, nejen že doplňuje Písmo, ale spíše je i v rozporu s Písmem. Např. plyne z Písma, že Junius byl(a) žena? Anebo, skutečně by Bůh ustanovil ženu do služby apoštola, když pro ženu platí určitá omezení, viz 1Tm 2,12? Měli bychom si tohle zjevení přidat k Bibli? Jedná se opět o „velmi pevné prorocké slovo“ a zároveň můžeme prohlásit, že Alan Vincent byl „unášen Duchem svatým“ podle 1Pt 1,19-21? Anebo bychom se spíše tímto neměli zabývat, protože to logicky není Boží řeč?


Podívejme se na třetí a poslední příklad.
Kazatel Jesse Duplantis popisuje v kázání „Blízké střetnutí s Bohem“ svoje vytržení do nebe k Božímu trůnu, kde na cestách potkává samotného Ježíše i Abraháma a má několik rozhovorů s andělem. Kromě jiného také, podobně jako apoštol Jan, vidí hradbu, která měla dvanáct základů (Zj 21,14). Ovšem s tím, že Jesse Duplantis viděl navíc také první čtyři jména apoštolů a svým posluchačům je oznámil. Ve druhé části kázání, přibližně od minuty 16:00 do 16:30 můžeme poslouchat tato slova: …přišel jsem k jaspisové stěně. Zaujalo mě to, neboť to znám z knihy Zjevení a chtěl jsem vidět základy. Řekl jsem: „Počkej, chci vidět ty jména apoštolů.“ A viděl jsem Petr; ještě jednou jsem si to pořádně prohlédl a bylo tam Petr. Myslel jsem, že druhé jméno bude Jan, ale nebylo tam. Petr, Pavel, Jakub, Jan. Na těch kamenech, na základech. Anděl pověděl: „Tak už pojďme.“...

Jesse Duplantis měl zřejmě detailnější zjevení od Boha než apoštol Jan. Jan napsal: Městská hradba měla dvanáct základů a na nich jména dvanácti Beránkových apoštolů. (Zj 21,14) Jesse Duplantis doplnil Jana a obsah verše by měl tedy být: Městská hradba měla dvanáct základů a na nich jména dvanácti Beránkových apoštolů; první čtyři jména byla: Petr, Pavel, Jakub a Jan. (Zj 21,14) Janovo Zjevení je zjevení Ježíše Krista, Boží slovo a svědectví Ježíše Krista (Zj 1,1-2) a dále slova proroctví (Zj 22,18-19). Pokud skutečně Bůh zjevil Jesse Duplantisovi krom jiného také jména prvních čtyř apoštolů, tak se muselo jednat o zjevení, prorockou řeč, Boží slovo a to na stejné úrovni jako zjevení pro Jana! Bůh dal tedy stejné autoritativní zjevení, dokonce detailnější a pro církev závazné, jako Janovi. Můžeme tedy od chvíle zveřejnění tohoto vidění učit, že apoštol Matěj, který nahradil Jidáše, tam své jméno mít nebude?! Pokud je tomu tak, připišme si do našich Biblí tyto nové pravdy, vždyť to bylo Boží zjevení! Já tedy nic takového nehodlám dělat, protože nechci, aby mi Bůh přidal ran zapsaných v této knize. Jak máme tedy přistupovat k údajnému zjevení Jesse Duplantise? Brát ho vážně, nebo celé zjevení odmítnout, protože není od Boha?


Proroctví pro budování místního sboru

Jako další příklady bych mohl uvést desítky a desítky nových zjevení či proroctví, která jsou předkládána čtenáři či posluchači jako Boží řeč nebo zjevení od Ducha svatého, a tím se staví na stejnou autoritativní úroveň jako Bible. Je tedy Bible stále ještě psána? Je neúplná, nedostatečná a je třeba k novozákonnímu zjevení a učení stále něco přidávat? Věřím, že nikoliv. Písmo je plně dostačující. Jak je to tedy s proroctvími v době, kdy máme k dispozici již celou Bibli o počtu 66 knih? Skončila tedy proroctví se sepsáním Nového zákona? Anebo proroctví v církvi stále existuje, avšak co má být tedy jejich obsahem? Podívejme se do 1K 12-14 kap., kde apoštol Pavel popisuje různé dary Ducha svatého a dává věřícím v Korintu instrukce k jejich užívání ve shromáždění. Podle veršů 13,8-10 proroctví mají zaniknout a to tehdy, jakmile přijde to dokonalé. Co je tímto myšleno a kdy to má přijít? Přečteme-li si pozorně verše 13,8-13, zjistíme, že to dokonalé přijde v budoucnu, v době, kdy uvidíme tváří v tvář a poznáme tak, jak jsme byli také sami poznáni. Podobně také 1J 3,2. Proroctví popisována Pavlem zaniknou v době, kdy se církev setká s Pánem tváří v tvář.

Je rozdíl mezi velmi pevným prorockým slovem, díky němuž máme k dispozici Písma Starého i Nového zákona, a proroctvími, o kterých mluvil Pavel v listu Korintským? Při psaní Bible se jednalo o neomylnou inspiraci a zároveň byla Duchem svatým zjevována různá tajemství a nová učení. Obsah Písem je neměnný a je pak určený pro celou církev, pro všechny věřící. Apoštol Pavel však psal Korintským o proroctvích, která byla také inspirována Duchem svatým, ale účel byl poněkud jiný. Tato proroctví mají sloužit především k budování místní církve, tj. jsou určena pro vybudování, povzbuzení a potěšení věřících (14,3-4; 22) a k usvědčování a k následnému zjevení tajemství srdcí nevěřících návštěvníků sboru (14,24-25). Proroctví mají být ostatními rozsuzována (14,29) a mají se konat v souladu s vírou (Ř 12,6), tj. mají být v souladu s novozákonním učením a nemají si činit právo na rozšiřování Písma o nové učení. Ohledně proroctví píše dále Pavel: ...Ducha neuhašujte. Proroctvími nepohrdejte. Všechno prověřujte; co je dobré, toho se držte. (1Te 5,19-21) Proroctví v místním sboru tedy podléhá úsudku ostatních, tj. především dalších proroků, těm s darem rozlišování duchů a duchovně smýšlejících. Z kontextu Nového zákona nám plyne, že dar proroctví by se měl uplatňovat především v místním sboru; pro takové prostředí jsou také určeny Pavlovy příkazy do Korintu – ať povzbuzení k horlivé touze po prorokování (14,1; 5), vysvětlení účelu proroctví (14,3-4; 22; 24-25), příkaz k rozsuzování (14,29) a příkaz ohledně většího počtu proroků (14,30-33). Toliko ve stručnosti k rozdílu mezi Písmem a novozákonním proroctvím určeným pro budování místní církve.

Odpovídá však tato skutečnost dnešním prorokům, kteří mají své proroctví, zjevení a vize ohledně úžasných Božích věcí, směřování církve a učení? Je biblicky doložitelné, aby tito proroci šířili své pravdy do jiných sborů, do jiných částí země či po celém světě? Aby vydávali knihy, nová učení, pořádali konference nebo přednášky? Kolik takových charismatických církví přijímá nekriticky tyto proroky za pravé a jejich vize a učení se postupně stávají součástí věrouky (např. učení o celosvětovém probuzení)? Platí v těchto sborech ještě reformační heslo Sola scriptura?


Dostatečnost Bible pro duchovní život

Vraťme se však k otázce, zda Bůh mluví i dnes skrze nová zjevení či proroctví (především od druhé poloviny 20. století) a jakou váhu mají ve srovnání s Biblí? Uvedu tři možné z logiky vyplývající odpovědi:

A) Ano, Bůh mluví i dnes skrze nová zjevení či proroctví a tyto mají stejnou váhu jako Bible, jsou tedy neomylná a závazná pro duchovní život.

B) Ano, Bůh může mluvit dnes skrze nová zjevení či proroctví, ale tyto nemají stejnou váhu jako Bible; můžou být inspirována podobně jako proroctví pro místní sbor, viz 1K 12-14. kap.

C) Ne, Bůh již nemluví dnes skrze nová zjevení či proroctví.


V případě správnosti odpovědi A) je Bible neúplná a je stále psána. V podstatě by mnoho míst v Bibli bylo doplňováno a někdy by byly přidávány i celé epištoly. Také nová evangelia by popisovala svého Krista. Teoreticky s příchodem nového církevního hnutí by se objevovala nová zjevení poplatná tomuto hnutí. Nedovedu si ani představit, co by vzniklo, kdybychom skutečně všechna taková proroctví a zjevení od charismatických vůdců přidali k Bibli a považovali bychom je za součást Písma.

V případě správnosti odpovědi B) by přiměřeně platila odpověď A), ale s tím, že máme šanci proroctví a zjevení rozsoudit v autoritě Písma a případně je odmítnout – tím bychom ale uznali, že nebyla od Boha. Věřím, že v charismatických sborech by převážná část věřících volila tuhle odpověď. Ovšem která proroctví a zjevení by byla pravá a která nikoliv? Zřejmě by pak v jednom sboru měly, s nadsázkou řečeno, o něco tlustší Bibli než v jiném sboru. Jak vlastně máme rozsoudit taková proroctví, která si čteme v knihách, a která již obletěla téměř celý svět, jak rozsoudit slova proroka, který má za sebou několik úspěšných konferencí? Mohu se spolehnout na to, že taková proroctví, dříve než jsou uveřejněna, jsou kladně rozsouzena v místním sboru jako pravá? Co když někdo jiný po delší době rozsoudí proroctví jako nevěrohodná? Co vlastně dávám najevo, když zpochybním takové zjevení či vidění od velmi známého kazatele, proroka či novodobého apoštola, autora několika knih, který podle svých slov mluvil s Bohem, s Ježíšem Kristem (třeba i několik hodin), s andělem nebo i s některou biblickou postavou? Dávám najevo, že dotyčný se mýlil, nebo dokonce lhal, anebo jeho zjevení či vidění byla z jiného ducha. Jenže, vždyť se jedná o tak známého a skvělého kazatele... Kolik vlastně zmatku, neklidu, emocí nebo dokonce sporů přinášejí taková proroctví, zjevení či vidění od uznávaných vůdců do života jednotlivců nebo celých sborů? Nevaruje nás Bible před některými z nich?

Pevně věřím, že správná odpověď je C). Je to prosté. Vše, co Bůh chtěl svému lidu zjevit, je zapsáno v Bibli a tato kniha je již uzavřená a není třeba k ní něco přidávat. Bible je jedinečné velmi pevné prorocké slovo (2Pt 1,19), zároveň nám bylo darováno všechno, co patří k životu a zbožnosti (2Pt 1,3) a také máme víru, která byla jednou provždy dána svatým (Ju 3). Novými zjeveními a proroctvími, která s sebou přinášejí i nová učení, se vlastně ani nemusíme zabývat.



Amen.

R.B. 

"Jedinečnost Písma svatého" | Přihlásit/Vytvořit účet | 109 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jedinečnost Písma svatého (Skóre: 1)
Vložil: hirali v Středa, 06. únor 2013 @ 15:19:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bible je jediné správné učení. Bible je pevný základ bohužel v pruběhu dějin bylo do učení Apoštolu (pravé Evangelium) hodně pozměněno a bylo převzato hodně z pohanství. Pokud je nějaký novodobý prorok tak jeho výroky musí být v souladu s biblí a jeho slova mají menší hodnotu než slova bible. Buh pusobí v pruběhu posledních staletí na některé lidi aby odkryl lidem pravé Evangelium které bylo v pruběhu dějin pozměněno.Příklad je Luther v Římě na schodech kde mu Buh zjevil skrze víru budeš spasen a tím dal základ pro vznik protestantismu.
Takových lidí bylo po Luterovi více a pomalu se odkrývala v pruběhu staletí pravda až do dnešní doby.Tohle jsou praví novodobí proroci kteří vždy v Bibli oběví nějakou novou pravdu a do dnešní doby nemužeme říct že máme celý správny výklad Bible.EWG vždy říkala že základ je Bible a její výroky jen malé světlo tady je alespon vidět pokora před Biblí ale jiní se staví na uroven Bible a takovým lidem nemužeme věřit. 



Re: Jedinečnost Písma svatého (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Středa, 06. únor 2013 @ 15:19:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
...len pre poriadok...na doplnenie by to chcelo článok s názvom. ,,neomylnosť svatého otca,,....a tiež ,,neomylnosť svatej rímskej cirkvi,,....a tiež by nezškodil článok s názvom...,,svatá tradícia = písmu svatému,,...

ivanp



Re: Jedinečnost Písma svatého (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Středa, 06. únor 2013 @ 19:36:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mně přijde poněkud rouhavé tvrdit, že Bible je Boží slovo. Zní to trochu divně, a asi to stojí za vysvětlení. Bible je naprosto OK, je to nejlepší psaná pomůcka, kterou na cestě k Bohu máme, ale Boží slovo je Boží slovo, tedy slovo Boha a Bible je Bible. Kdybych to měl vyjádřit jako množiny, tak Bible je jedna bublina a Boží slovo je druhá, mnohem větší, která se s tou první překrývá. Tedy nejen Bible je Boží slovo a ne všechno v Bibli je Boží slovo (minimálně není třeba řeč Jobových přátel nebo satana) Předpokládám, že se tu na mě za tohle tvrzení sesype sprška virtuálního kamení, ale přesto to tak vidím. Je tomu tak proto, že jsem přesvědčen, že konvenční protestantský pohled na Bibli (katolickou církev nechte za tohle na pokoji, já nejsem katolík) vede k tomu, že Bůh se stává někým, o kom se píše v Bibli, stává se zakletým do té knihy a lidé pak ve prospěch toho, co Bůh řekl před dvěma tisíci lety autorům Bible, ignorují to, co říká dnes jim. Velmi názorně to ilustruje autor tím bodem C. Připomíná to deismus, tedy Bůh vesmír stvořil, nakopl a zmizel. V tomto případě Bůh nadiktoval Bibli, schoval se a pozoruje, jak tu jeho hádanku kdo rozluští. Nic není křesťanství cizejší než Bůh zakletý do svatého textu.Podle mě ani jeden z těch bodů není správně, ale pravdě je nejlíž A). Ano, Bůh dnes mluví skrze zjevení a proroctví, ale nemá smysl porovnávat je s Biblí. Bible je vzácná kniha tím, že stála na počátku křesťanství a zachycuje myšlení a vnímání lidí, kteří byli na počátku proudu, jehož součástí jsme dnes i my. My vnímáme stejného Boha jako oni, můžeme s ním mít stejnou zkušenost jako oni, ale rozdíl je v tom, že oni byli na počátku a jejich úkolem bylo takový spis napsat. My dnes máme už jiné úkoly. A neulehčujme si práci tím, že se budeme všechno snažit rozštípnout Biblí. Na všechny otázky tam odpovědi nenajdeme, i když bychom si to třeba moc přáli. Ale bez Boha, myslím Boha osobně, tady a teď to prostě nejde. Nesnažme se Ho obcházet skryti za svatým textem jak Adam ve křoví.



Re: Jedinečnost Písma svatého (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 07. únor 2013 @ 07:44:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Bible je tedy z tohoto důvodu neomylná a je zcela dostatečná pro náš duchovní život; není třeba mít další zdroje pro poznání Boha. "...



Domnívám se, že opak je pravdou.

Bible vůbec není dostatečná pro náš duchovní život.

Proto musel přijít Kristus a založit na zemi svou církev.

Církev, založenou na základu apoštolů.
V církvi tajemným způsobem přebývá Kristus - učinil ji svým tělem. Zde (uvnitř církve) se odehrává reálné křesťanství.



Při vší úctě k autorovi tohoto článku, už samotná tato skutečnost jej usvědčuje z toho, jak moc se ve svých tvrzeních mýlí.



Re: Jedinečnost Písma svatého (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 07. únor 2013 @ 07:48:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Bible je tedy z tohoto důvodu neomylná a je zcela dostatečná pro náš duchovní život; není třeba mít další zdroje pro poznání Boha. "...



Domnívám se, že opak je pravdou.

Bible vůbec není dostatečná pro náš duchovní život.
Zbožštění knihy je cestou do pekel.

Proto musel přijít Kristus a založit na zemi svou církev.

Církev, založenou na základu apoštolů.
V církvi tajemným způsobem přebývá Kristus - učinil ji svým tělem.

Zde (uvnitř církve) se odehrává reálné křesťanství.

Tato církev je zdrojem intimního poznání Boha a tato církev v moci Ducha svatého, z moci autority jí svěřené Kristem také později stanovila kánon Písma svatého..



Při vší úctě k autorovi tohoto článku, už samotná tato skutečnost jej usvědčuje z toho, jak moc se ve svých tvrzeních mýlí.



Re: Jedinečnost Písma svatého (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Čtvrtek, 07. únor 2013 @ 09:55:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rozhodně nepotřebujeme nová učení. Jestliže je nějaké učení „nové“ resp. takové, které tedy ještě nebylo, pak jde zaručeně o učení nebiblické. Naší snahou nemá být objevování „nových věcí“, ale návrat ke staré víře, která byla jednou pro vždy odevzdána svatým a nikoliv novodobým prorokům, kteří ve své novosti mohou zacházet dál, než je učení Kristovo a ztratit tak Otce i Syna.



Re: Jedinečnost Písma svatého (Skóre: 1)
Vložil: leonet v Čtvrtek, 07. únor 2013 @ 19:56:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jak jsem ti už psal, "svědectví dvou svědků je pravdivé". První je v 1 Korint. 13,8-11..proroctví ta utichnou, ...když jsem se stal mužem, zanechal jsem dětinských věcí!!!
Druhé je v 2 Petrův 2,1-3 ...bývali lživí proroci, jako i mezi vámi budou lživí učitelé...
Pavel napsal, že proroctví utichnou, neboť jako děti prorokujeme jen částečně, ale když se staneme muži, opustíme dětinské věci.
A Petr napsal, že sice byli proroci, ale budou již pouze učitelé.

Někteří tělesní korintští i dnes ještě praktikují dětinské věci, neboť neznají co to znamená být dospělým. A pak není divu, že setrvávají v dětském chápání Písem.
Četl jsem dost takzvaných proroctví nedávné minulosti a přítomnosti, a žel musel jsem vždy konstatovat, že žádné z nich neobstálo zkoušce podle Písma. A nemohlo to ani dopadnout jinak. Písmo se nemýlí!!!



Re: Jedinečnost Písma svatého (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Neděle, 10. únor 2013 @ 02:14:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Téma veľmi aktuálna. Preto si dovolím tento môj komentár. Odvolám sa však na povolanejšieho ako somja.  Presne túto otázku /ohľadom toho, či nám stačí iba Písmo/ vzniesla podľa mnohých jedna z najväčších mystických a prorockých postáv, ešte žijúca Vassula Ryden voči Ježišovi Kristovi, od ktorého prijíma posolstvá pre súčasný svet, a ktoré prinášajú po celom svete požehnané ovocie:"Pane, jsou tu někteří faráři, kteří nechtějí slyšet a věřit, že se můžeš zjevovat tímto způsobem skrze mne. Říkají, že Ty, Ježíši, jsi nám už přinesl celou Pravdu a že nepotřebují nic kromě Písma Svatého. Jinak řečeno: považují toto zjevení za falešné."Ježiš jej na to odpovedal: "Řekl jsem přece už vám všem, že Přímluvce, Duch Svatý, kterého Otec pošle v Mém Jménu, vás naučí a připomene vám všechno, co jsem vám říkal. Nedávám vám nějaké nové učení, jen vám připomínám Pravdu a vedu ty, kdo bloudí, zpět k plné Pravdě.
Já, Pán, vás nepřestanu zneklidňovat svými připomínkami a Duch Svatý, Přímluvce, bude stále mezi vámi jako ten, kdo vás upamatovává na Moje Slova Proto se nedivte, když k vám mluví Můj Svatý Duch, to vás napomíná Moje Milost, abyste se obrátili a vzpomněli si na Mé Cesty /20. prosince 1988,http://www.tlig.cz/msg/vass361.html/
Z toho jasne vyplýva, že Písmo nie je čosi ako  uzavretý systém, pretože už len v spomenutom výroku o pôssobení Ducha Svätého v historii Cirkvi je tu otvorenosť:
- pre aktuálne napomenutie Cirkvi v niečom, čo zanedbáva v niektorej perióde svojej histórie,
- pre prehĺbenie alebo upresnenie poznania pravdy, ktorá je v Písme len naznačená, alebo ktorá bola nesprávne pochopená, či je nejednoznačne vyjadrená a mnohí si ju vysvetľľujú nessprávne /a toho je v Písme dosť.../
- pre vyjadrenie sa k skutočnostiam, ktoré v čase tvorby Písma neboli aktuálne, a preto sa doň nemohli dostať...
Práve pre tieto dôvody Duch Svätý vzbudzuje v Cirkvi osobitných charizmatikov, mystikov, prorokov, aby cez nich dopĺňal to, čo v ľudskej obmedzenosti ľudia Cirkvi neboli schopní jednoznačne  poznať len zo slov Písma. Samozrejme k týmto charizmám treba pripočítať aj charizmu tých, ktorým bola Cirkev zverená: apoštoli a ich nástupcovia, ktorí dostali od Pána v Jeho mene dar rozlišovania. Vd je jasné, že nemožno veriť každdému, kto čosi zahlási, že počul, mal videnie a pod.

A ešte jednu myšlienku od Ježiša v tých istých poslaniach:

"Jak jsem dříve zdůraznil, neřekl jsem nic, co by odporovalo Písmu Svatému, ale Slova, která pronáším, jsou v souladu s tím, co jsem vám už předal. I když se zdá, že mnozí plně nepronikli do znalosti Mého Slova. Dnes by totiž rozpoznali Mé Ódy /tým myslí Posolstvá/. Rozeznali by Mou Podobu v Mých Ódách, která se neodlišuje od Mého Slova, jež vám bylo dáno. Jistě, nikdo nemůže proniknout a pochopit toto tajemství. Tajemství vašeho mluvícího Boha, který je živý a uprostřed vás ve vaší době jen na základě čtení Písma Svatého. Abyste vstoupili do hlubin Mého Slova, potřebujete víc než jen to.

Duchovní poznání získáváte Duchem Svatým, který vám Písmo osvětluje
. Slyšeli jste o někom, kdo čte v noci při vypnutém světle? Jen při světle je člověk schopen vidět slova a číst. Bez světla neuvidíte nic. Výroky a vyjádření Moudrosti v Mém Slově vám zůstanou skryté bez Ducha Svatého, který přesahuje myšlenky a je zcela jiný než stvořené světlo. Jen Duch Svatý sám dává nezbytné světlo vaší mysli, abyste porozuměli výrokům nebe. Jinak Mé Slovo zůstane zapečetěno a uzavřeno. To je důvod, proč Mě tolik lidí nerozpozná v této Ódě Lásky.

Jak jsem řekl, Písmo odráží Mou Božskou Podobu. A jestliže Mě dnes nevidíte v Mých Ódách pro vás, které vám dává Můj milující Soucit, je to proto, že jste ještě nezažili Mou něžnost, ani jste neokusili Mou sladkost. Vaše tak zvané znalosti vám brání Mě vidět. Požehnaný, kdo Mi otevřel srdce a přijal Mě v prostotě. Mé Ódy se mu nebudou zdát jako obyčejná slova, ale jako moc a Duch Svatý a jako naprostá jistota. A Já dodávám, že Mé Ódy, které vám zpívám, jsou živoucí síla mezi vámi, kteří jim věříte."/13. září 200, http://www.tlig.cz/msg/vasb1081.htm/



Stránka vygenerována za: 0.71 sekundy