Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 246, komentářů celkem: 429562, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 519 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116483553
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Kolektivní vina a kolektivní nevina
Vloženo Úterý, 02. duben 2013 @ 22:48:12 CEST Vložil: Olda

Etika poslal Nepřihlášený

(zamyšlení k letošní prezidentově abolici)

Kolektivní vina je nesmysl. Chybný koncept kolektivní viny komplementárně doprovázívá stejně chybný koncept kolektivní neviny. Vinni jsou příslušníci určité skupiny, a nevinní jsou ti ostatní. Je to pořád: oni a my.

Koncept kolektivní viny sudetských Němců doprovází koncept kolektivní neviny Čechů. Speciálním zákonem z roku 1946 (zákon o právnosti jednání souvisících s bojem o znovunabytí svobody Čechů a Slováků) byla provedena hromadná abolice týkající se zločinného jednání, které nicméně prý „směřovalo ke spravedlivé odplatě.“

V. Klaus vyhlásil kolektivní abolici jistému okruhu zločinců. Tento akt kolektivní neviny je doprovázen kolektivním trestem všech ostatních občanů (jako by byli vinni), neboť poškozeným je v mnoha případech stát. Podivná hromadná abolice se vysvětluje falešnými argumenty o neexistujících evropských standardech pro dobu trestního stíhání s ohledem na práva pachatelů.

Koncept kolektivní viny je zvrácený proto, že popírá podstatu individuální viny a potažmo viny vůbec, neboť vina je vždy jen individuální. Vina je schopnost nést důsledky vlastního jednání, a to je zase jen věcí jedince. Kolektivní vina je contradictio in adjecto. Myšlení kolektivní viny stejně jako kolektivní neviny se vyznačuje tím, že nerozlišuje. Nezkoumá a neposuzuje konkrétní vinu toho kterého člověka.

U individuálního zločinu lze subjektivní vinu samo sebou předpokládat. Existuje ale také kolektivní zločin, souhrn vzájemně provázaných individuálních zločinů; kolektivní zločin jako něco objektivně daného. Určitý kolektiv (stát, národ, církev, strana, klan) cosi objektivně napáchal. Kolektivní vinu ovšem z výše naznačených důvodů postulovat nelze.

Nicméně existuje cosi jako „vina za kolektiv“. Jestliže mlčím k tomu, co páchá kolektiv, s nímž mám co do činění, mohu být více či méně vinen. To platí zvlášť tehdy, když jsem se do té skupiny (např. strany) dobrovolně přihlásil nebo dokonce přijal vedoucí funkce. Pak už jsem spoluvinen bez vytáček. Tato vina je individuální.

Chybný koncept kolektivní viny bývá důvodem pro kolektivní trest. Ten zákonitě probíhá bez řádných soudů. Soud se ze své povahy vždy musí zabývat jednotlivcem, každým zvlášť a jeho vinou. Kolektivní trest vůbec nebere v potaz (individuální) vinu, nýbrž nastoluje jakous pseudozákonitost, rádoby spravedlivý kauzální nexus: spáchané zlo – trpěné zlo, což u kolektivu nemůže fungovat, protože míra zavinění každého jednotlivce je jiná. Jedná se v podstatě o kolektivní, popřípadě krevní mstu. Zrcadlově též akt kolektivní neviny, abolice, paušálně a bez soudů ruší nejen trest určité skupiny obyvatelstva, ale popírá i vinu kteréhokoliv příslušníka této skupiny.

Někdy bývá uplatňován kolektivní trest na základě statisticky předpokládaného velkého výskytu jedinců s vinou za kolektiv. (Jak to, že tolik lidí mlčelo nebo se dokonce na tom podílelo, když se páchala taková svinstva?) Kolektivní trest znamená: když se kácí les, létají třísky. A tomu je třeba stavět hráze. Rozlišovat. Neupadat do primitivního schématu zaslepené msty. Na druhou stranu neprovozovat jakousi mstu naruby v podobě hromadného vyvinění určitého okruhu zločinců.

Mnohdy při uplatňování kolektivní viny nejde už ani o trest, ba ani o mstu, ale o sprostou potřebu eliminovat (vylikvidovat) nějakou skupinu, nějaký kolektiv, nějaké etnikum. Naopak v případě kolektivní abolice, jakou udělil V. Klaus, se jedná o prokázání zvláštní přízně jisté skupině zločinných podnikatelů. Abolicí navozený koncept kolektivní neviny znemožňuje skutečné odpuštění, protože kdyby šlo o to vytvořit prostor pro odpuštění, tak by nejdříve musela být stanovena individuální vina jednoho každého pachatele, aby bylo co odpouštět.

Vyhlášení kolektivní neviny, onen druhý článek amnestie o abolici, považuji za nebezpečný útok na právní povědomí ve společnosti. Nejde při tom o zrušení viny konkrétních pachatelů, své viny nemohou být nikterak zbaveni. Je to pokus rozpustit (individuální) koncept viny v kolektivistickém nerozlišujícím přístupu. Jde v podstatě o bezbožný pokus zrušit vinu jako takovou.

Petr Pazdera Payne

časopis Protestant 2013/3


"Kolektivní vina a kolektivní nevina" | Přihlásit/Vytvořit účet | 13 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Kolektivní vina a kolektivní nevina (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Úterý, 02. duben 2013 @ 23:54:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
A tohle to má jako sloužit zamyšlení?!
Je to prázdné, bohapusté pseudocancání o ničem, tolik typické pro tuto dobu! 
Jako nosné médium pro tyto myšlenky by se dobře hodil toaletní papír.





Re: Kolektivní vina a kolektivní nevina (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 03. duben 2013 @ 11:39:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Možná by nebylo od věci kdybychom si každý přiznali svůj vlastní díl kolektivní viny, ať už jde o to co jsme provedli sudetským Němcům, svým vlastním lidem za komunismu i za to co „se“ u nás po revoluci rozkradlo. O cizí viny se naopak starat nemusíme. Jednotné ani množné (kolektivní). Ty přenechme Pánubohu s prosbou o milost a požehnání.




Re: Kolektivní vina a kolektivní nevina (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Pátek, 05. duben 2013 @ 09:00:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Článek je hodně učeně napsán a s autorem souhlasím v jeho závěru. Jde v podstatě o bezbožný pokus zrušit vinu jako takovou.
Klaus se zachoval tak, aby omilostnil zloděje.. Bylo mu jedno  těch, co byli jejich oběťmi. A tvrdošíjně trvá na tom, že činil správně a že by to udělal znova. Pomohl zločincům a ublížil většině lidí.  Prakticky se tím odepsal jako dobrý prezident. Ztratil vlastní cenu. Stal se  zastáncem zločinců, zlodějů….a to se neodpouští. Mohl udělit stovky milostí v konkrétních případech, ale to by dalo moc práce a muselo by se vše zdůvodnit. Tady se nezdůvodňuje nic.
Zločinci jsou bez viny a basta. O oběti se nikdo nezajímá.

Já tedy byla motivace amnestie?




Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy