Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 226, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 272 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

rosmano
Dzehenuti
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116536266
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Církevní restituce: Druhá Bílá hora
Vloženo Středa, 24. duben 2013 @ 17:08:54 CEST Vložil: Bolek

Církevní restituce poslal Nepřihlášený

Církevní restituce: Druhá Bílá hora Sedmý paragraf restitučního zákona říká toto: "Povinná osoba (obec, veřejná instituce apod.) vydá oprávněné osobě (církevnímu subjektu) movitou věc ve vlastnictví státu, která náležela do původního majetku registrovaných církví a náboženských společností a stala se předmětem majetkové křivdy (...) v rozhodném období (...), pokud funkčně souvisela nebo souvisí s nemovitou věcí (...)". Přehlédnuté absolutno Jasné, ne? Koho by ale napadlo hledat pod pojmem "funkčně souvislá movitá věc" desítky a stovky vzácných, především barokních obrazů, které jsou nyní umístěny v systému veřejných galerií? Patří k nim i dvě vrcholná díla vlámského mistra Petera Paula Rubense, jejichž kopie zdobí interiér kostela svatého Tomáše na Malé Straně, součásti klášterního komplexu augustiniánů. Jde o Umučení svatého Tomáše, který ukazuje světce na misijní cestě do Indie, a o obraz Svatý Augustin, na němž se autor knihy O státě božím sklání k chlapci, který lasturou přelévá moře. Originály, jejichž cena je stěží odhadnutelná a řádově se pohybuje v desítkách milionů, jsou umístěny nedalekém Šternberském paláci, tedy v jedné z prostor Národní galerie. A augustiniáni "jen" chtějí uplatnit k obrazům vlastnické právo. Z galerie je neodnesou, ale obrazy jí pronajmou - "za korunu, nebo třeba za nic," řekl novinářům augustinián a rodilý Španěl Juan Provecho. Vlastnictví ale budiž svato. Zvláště to pobělohorské...

Tato kauza je výtečná. Vždyť nám ukazuje, co vlastně restituční zákon - tedy zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi - prolomil. Základní věc. O oba obrazy už totiž proběhly soudní spory. Nejprve Obvodní soud pro Prahu 1 (ano, ten na pražském Ovocném trhu, kam se patnáct let stále vracel spor o katedrálu sv. Víta) rozhodl, že augustiniáni mají na obrazy nárok; do galerie se dostaly dlouho po únoru 1948 darem Náboženské matice, která - podle prvoinstančního soudu - ale nebyla jejich vlastníkem. Odvolací soud a pak Nejvyšší soud však rozhodli jinak: zaprvé, smlouva mezi Náboženskou maticí byla střižena na míru právního řádu své doby, který právní stát musí ctít; rok 1989 znamenal diskontinuitu režimů, nikoli práva (a tak jsou i sňatky z "totáče" bohužel platné). Zadruhé, soud konstatoval (pozor!), že církevní vlastnictví je druhem vlastnictví veřejnoprávního, jemuž nepřísluší ochrana jako vlastnictví soukromému (pohov!). Právě tohle listopadový zákon zadupal do země. Povědomí, že nejde o ryzí soukromé vlastnictví, se ovšem udržuje pevně a zcela správně dál, a to i v uvažování manažerů a ekonomů. Poradce ČSOB Tomáš Vyhnánek docela nedávno - koncem března v týdeníku Euro - konstatoval, že nynějšími církevními restitucemi probíhá přesun majetku "do rukou ani zcela soukromých, ani zcela veřejných. Církevní vlastnictví je zkrátka něco úplně jiného." Samozřejmě! V běžné, zcela totalitní (kněz a exředitel ÚSTR Daniel Herman by mohl vyprávět) struktuře církevního vlastnictví je za něj v každé diecézi zodpovědný biskup, který je současně nositelem moci zákonodárné, výkonné i soudní. Právě tak, toho všeho a v jedné osobě. Nad ním je už jenom arcibiskup, papež a Bůh. Sloup pro Panenku Je opravdu zajímavé, že skladatelé litanií na korupčnost jakékoli byrokracie - a to i té ve službách nejdemokratičtějšího státu - stále opakují moudrost lorda Actona: "Moc korumpuje a absolutní moc korumpuje absolutně." A nikdy, ale opravdu nikdy je ani nenapadne spojit tento bonmot s tak absolutistickou strukturou, jakou je především katolická církev. A nenapadne je to ani v souvislosti s restitučním zákonem, který je po husitských válkách (vyvlastnění církve), Bílé hoře (církevní restituce), únoru 1948 (úplná etatizace a vyvlastnění církví) a listopadu 1989 (transformační privatizace a "náprava některých křivd") čtvrtým gigantickým přesunem majetku (církevní restituce) od časů, kdy jsme v této zemi začali používat písmo. Když jde o majetek, je to přece "za korunu, nebo za nic". Jestli pak se s tím spokojí laičtí, církvemi najatí správci jejich "světských marností", lépe: ekonomických zdrojů? Příležitost už nedělá zloděje? Mimochodem: od husitské reformace k jezuitské protireformaci - od bitvy na Vítkově (1420) k bitvě na Bílé hoře (1620) - uplynula dvě staletí, zatímco od Gottwaldovy nacionalizace ke Klausově transformaci čtyřicet roků (a od té naší "šokové terapie" k nynějším církevním restitucím jenom zhruba dvacet let). Nějak se nám ty dějiny zrychlují, aniž se je o to kdokoli prosil. Držme si klobouky, jedeme z kopce! S těmi originálními Rubensovými plátny - a desítkami jiných podobných, "funkčně (ba finančně) souvisejících" movitostí - to jistě dopadne dobře. Vít Vlnas, český historik, specialista na baroko a ředitel Sbírky starého umění Národní galerie, s augustiniány vyjednává a je navýsost spokojen. Ostatně již v prosinci 2006 časopisu TÝDEN řekl: "Protireformace byla nesena velmi vlasteneckými pohnutkami, jejichž smyslem bylo ty upadlé Čechy znovu navrátit na pravou cestu. Což se vlastně podařilo. Tehdy." Všechno nasvědčuje, že se dílo zdaří i tentokrát. Však také pro pražské Staroměstské náměstí mají připraven zbrusu nový mariánský sloup. Přesnou kopii toho, který byl stržen v roce 1918 lůzou "upadlých Čech" na prahu naší samostatnosti. A téměř 300 let předtím vztyčen jako hold Panně Marii za vítězství katolických zbraní. Hold Bílé hoře I. Martin Hekrdla tyden.cz


Podobná témata

Církevní restituce

"Církevní restituce: Druhá Bílá hora" | Přihlásit/Vytvořit účet | 5 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Církevní restituce: Druhá Bílá hora (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Středa, 24. duben 2013 @ 21:21:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mnoho lidí díky církevním restitucím v pravdě pozná co je ŘKC zač. V tom je velké pozitivum toho, co se nyní děje. ŘKC ukazuje svou pravou tvář a jako obvykle rozděluje svět na dva tábory. Lidi co věří pravdě a lidi co věří papežským lžím.

Zjevení Janovo 18:4  A slyšel jsem jiný hlas z nebe: "Vyjdi, lide můj, z toho města, nemějte účast na jeho hříších, aby vás nestihly jeho pohromy.



Re: Církevní restituce: Druhá Bílá hora (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 25. duben 2013 @ 09:02:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jméno Páně budiž pochváleno, nyní i na věky. Nabýt tohoto člověka tak bych se ani nedověděl, jak velkorysým způsobem oplácí Kristova Církev zlé dobrým. Obávám se že to ho pálí na duši stokrát víc než kdybychom chtěli spravedlivou cenu, nebo zřídili vlastní galerii.

Co se týče Bílé hory tak zajímavé je že ti kteří se s ní nejvíce ohánějí a tvrdí že byli tenkrát poškození protestanti tak obvykle také nejhlasitěji a nejzuřivěji protestují proti restitucím v jejich prospěch a snaží se přesvědčit věřící aby je opustili. Snaží se je oloupit úplně o všechno a zničit.




Stránka vygenerována za: 0.14 sekundy