Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 246, komentářů celkem: 429562, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 529 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116483842
přístupů od 17. 10. 2001

Nebezpečná učení: Mariánský sloup - symbol národní a náboženské potupy - má být obnoven
Vloženo Pondělí, 06. květen 2013 @ 13:48:10 CEST Vložil: Bolek

Katolicismus poslal Nepřihlášený

Mariánský sloup - symbol národní a náboženské potupy - má být obnoven V naší zemi mají sochy na veřejných prostranstvích často velký symbolický význam – odstranění mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze bylo lidovým výrazem porážky habsburské monarchie. Co bude znamenat jeho obnovení? Dne 26. března 2013 padlo rozhodnutí Rady hl. města Prahy, jímž schválila projekt rekonstrukce Staroměstského náměstí včetně obnovy mariánského sloupu. Podrobnosti o termínu a způsobu realizace se postupně dovíme. Od začátku devadesátých let byli iniciátory obnovy sousoší legitimističtí monarchisté (stoupenci obnovy říše pod vládou habsbursko-lotrinské dynastie) a radikální ultrakonzervativci z římskokatolického prostředí. Církevním činitelům, měli-li si zachovat tvář, nezbylo, než jejich plán podpořit. Tento zájem reprezentuje Společnost pro obnovu mariánského sloupu. Jako jeho vlastní cíl lze odhadnout to, co na její webové prezentaci říká Milan Knížák: Pokud chceme vrátit na Staroměstské náměstí atributy, jako byl Mariánský sloup, je nutné ho především zbavit Husova pomníku … Náměstí s Mariánským sloupem a Krocínovou kašnou bude určitě důstojnějším historickým centrem hlavního města Prahy (a tím pádem i celé země) než to současné, ucpané proporčně nadměrnou sochou.

Magistrát zpočátku reagoval na pokusy sousoší obnovit odmítavě, a přistoupil na to, že se na dlažbu náměstí umístí nápis ve čtyřech jazycích, informující, že zde stál mariánský sloup. Stoupenci sloupu nedodrželi to, na čem se s úřadem dohodili, a umístili tam nápis, že zde mariánský sloup stál a bude stát. Město pak nápis upravilo tím, že část tvrdící, že sloup bude stát, nahrubo zalilo betonem, takže výsledek je obzvlášť ohavný. Magistrát tehdy špatně odhadl vývoj svého stanoviska v dalších letech, i když jeho politické zabarvení se příliš nezměnilo. V českých zemích, podobně jako ve velké části střední a západní Evropy, oživují krajinu a lidská sídla vedle kostelů a kaplí Boží muka (znázornění Ježíšova spásného utrpení), sochy znázorňující někdy (v rozporu se starými církevními kánony) dokonce i Boží Trojici, a pak sochy světců. Často mosty střeží patron české země Jan Nepomucký, shozený v Praze z Karlova mostu v důsledku konfliktu krále Václava IV. s arcibiskupem Janem z Jenštejna ohledně jmenování biskupů a zejména opata v Kladrubech. Před požárem chrání obce svatý Florián. Častý je národní patron, svatý Václav, nejslavnější se čtyřmi doprovodnými postavami z českého nebe je v Praze na náměstí pojmenovaném po něm. Bez konkurence přednost přede všemi postavami má Maria, Ježíšova matka, tradičním křesťanstvím označovaná jako Bohorodička či Matka Boží. Znázorňuje laskavou, mateřskou tvář nebes v kontrastu s přísným a spravedlivým Bohem Otcem. V pozadí je tradice božské Moudrosti zachycené již v Bibli včetně pozdních částí Starého zákona, jako je kniha svým názvem Moudrosti přímo věnovaná. Moudrost nikdy nebyla dogmatizována. V přirozené zbožnosti i u některých křesťanských mystiků stojí kdesi na půl cesty mezi Tvůrcem a tvorstvem. Bez mariánského symbolu by byla země ochuzena. Jiná atmosféra se však spojuje se čtrnáct metrů vysokým sousoším, které bylo vztyčeno na Staroměstském náměstí roku 1648 a jemuž vévodila dvoumetrová pozlacená socha Marie stojící na poraženém drakovi. Stín sloupu v poledne sleduje 15. poledník, podle nějž se počítá středoevropský čas a který je dnes ve dlažbě náměstí označen. Ke sloupu se tradičně vztahovaly ukazatele vzdálenosti do Prahy umístěné na silnicích. Dodnes je někdejší místo sloupu pražským bodem 0. Postavu Marie doplňovali čtyři andělé bojující s ďábly způsobujícími válku, mor, hlad a kacířství. Autorem všech soch byl raně barokní německý sochař Johann Georg Bendl. Podstavec sloupu obsahoval vnitřní prostor se starším obrazem Panny Marie Rynecké, o kterém se mělo za to, že chránil Prahu při obléhání. Sloup posvětil 26. dubna 1650 iniciátor krvavé etapy rekatolizace českých zemí, pražský arcibiskup, kardinál Arnošt Vojtěch z Harrachu za přítomnosti císaře Ferdinanda III. Sousoší mělo vyjadřovat dík za ochranu Prahy v závěru třicetileté války při švédské invazi. Na jedné straně tohoto ozbrojeného konfliktu byla císařská moc, která po porážce českých stavů pokořila České království. Sídlem českých panovníků se stala Vídeň, relativní náboženská svoboda nedávno garantovaná Rudolfem II. byla pošlapána, příslušnost k římské církvi byla násilím vnucena obyvatelům království, 27 představitelů šlechty a měšťanů bylo potupně popraveno 21. června 1621. Na druhé straně bylo švédské vojsko, do něhož vkládal naděje Jan Ámos Komenský sídlící do roku 1648 ve Švédsku a podle dostupných zpráv akci Švédů podporoval. Se ztracenou nadějí na svobodu víry a národního života se loučí po porážce Švédů a uzavření vestfálského míru spisem Kšaft umírající matky Jednoty bratrské. Mariánský sloup zpřítomňoval konflikt motivu dobrotivé Matky Boží se symbolem pohany a pokoření českého obyvatelstva nepřátelskou mocí. Jako symbol pokoření byla vnímána. Roku 1915, u příležitosti pětistého výročí upálení Mistra Jana Husa v Kostnici se pražští konšelé pokusili vyvážit tento symbol sousoším k jeho poctě na stejném náměstí nedaleko mariánského sloupu. Jeho autorem byl český secesní sochař Ladislav Jan Šaloun. Dílo bylo obhájci habsbursko-lotrinského mocnářství a římské církve od prvních dní haněno. Jejich přání dnes vyslovil z důvodů uměleckých či snad politických citovaným výrokem Milan Knížák. Dne 3. listopadu 1918 umístil shromážděný dav kolem krku sochy smyčku a sloup se sochou porazil. Pádem se sloup a socha rozbily na několik částí. Části jsou dnes zachovány v kostele Panny Marie Královny míru v Praze Lhotce (hlava) a v lapidáriu Národního muzea. Stržení sloupu je snadné hodnotit jako barbarství. Jsou země, které berou sochy na veřejných prostranstvích především jako výtvarná díla, a vůči jejich politickému či náboženskému významu nejsou tak citlivé. Jako příklad se uvádí Itálie. Památky různých režimů zůstávají v klidu vedle sebe. U nás se po každé politické změně sochy vyjadřující novou ideologii vztyčují a staré se odstraňují. První republika některé sochy znázorňující minulé poměry zbořila a zaplavila zemi přečetnými vypodobeními Husa, Komenského a Masaryka, někdy nevalné kvality. Ty pak byly odstraněny za nacistické nadvlády. Další zmizely a byly nahrazeny oslavou vůdců komunistického hnutí po únoru 1948. Mohutné sousoší Otakara Švece v čele se Stalinem zlikvidoval minulý režim sám již po sedmi letech existence. I poslední politická změna na konci roku 1989 má za oběť sochy příliš připomínající minulost. Sochám na veřejných místech sotva lze připsat jen umělecký význam. Mají symbolickou sílu. Slouží oslavě myšlenek, událostí nebo historických postav. Umělecky skvostná díla někdy oslavují potupné a násilné události nebo všemožné tyrany a despoty. Vzhledem k historické roli sousoší na pražském Staroměstském náměstí je třeba i skácení sloupu připsat symbolickou roli. Násilným obrazoboreckým činem se shromážděný dav symbolicky vyrovnal s nedávno poraženou monarchií. Jeho obsahem bylo vyjádření plebejského, sekulárního, demokratického rázu nového státu. A je nutno zdůraznit, že právě takový stát je zárukou dodržování občanských svobod a lidských práv, včetně svobody vyznání. Náboženství v sekulárním prostředí může prokázat svou skutečnou sílu a někde ji osvědčuje, jinde strádá její absencí. Ale rozhodně má všude, ovšem bez rozdílu konfesí, plnou svobodu projevu. Nezávislí umělci a historici umění, kteří pokládali za potřebné podpořit sloupovou iniciativu, budou nezávisle na svých náboženských nebo nenáboženských postojích trvat na tom, že čin davu byl barbarstvím. Ušlechtilí a otevření příslušníci protestantských církví, kteří se vyslovili ve prospěch obnovy sloupu, mají na mysli koexistenci dvou podob zemské či národní symboliky, dvou koncepcí dějin zhmotněných dvěma uměleckými díly. Nad rozhodnutím pražských radních však zůstává pochybnost, čeho symbolem bude obnova sloupu. Kam se chceme ještě vracet, co vše ze svých dějin ještě chceme dál smazat, pokud budeme takto křísit minulost. Chtějí dnešní většinou sekulární mocipáni angažovat církev, aby (podle jejich pojetí) zaostalejší část populace smiřovala s jejich vládou? Zavděčují si jí miliardovými úplatky schválenými v den 392. výročí porážky českých stavů na Bílé hoře a teď zase obnovou symbolu národní a náboženské potupy?


Podobná témata

Katolicismus

"Mariánský sloup - symbol národní a náboženské potupy - má být obnoven" | Přihlásit/Vytvořit účet | 75 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Mariánský sloup - symbol národní a náboženské potupy - má být obnoven (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Pondělí, 06. květen 2013 @ 14:40:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jen stavte, stavte, aspoň bude zase co svrhávat.



Re: Mariánský sloup - symbol národní a náboženské potupy - má být obnoven (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 06. květen 2013 @ 15:05:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Otec Odilo Štampach potvrzuje  že je pro obnovu tohoto sloupu i část protestantů, kteří vidí v kombinaci se sochou mistra Jana Husa symbol národního usmíření. V jeho řeči vidím i nejrůznější zajímavé náznaky a myšlenky. Kéž ho Bůh vrátí zpátky k oltáři, jako vinaře na svoji vinici.

Umělec který ten sloup vyrábí tomu obětoval všechno. Ze začátku pracoval krátký čas za odměnu, otesával některé drobné díly. Než odjel se skupinkou kameníků do indického Džajpuru, kde pomáhali odlomit největší kusy místním kameníkům. Z červeného pískovce, který má snad jako jediný na světě potřebnou tvrdost i odolnost smogu. Když je odlomili tak došla zpráva že sponzor vycouval, že to byla jen taková úvaha. Tak zůstal v Indii, s dvacetitunovým a šestitunovým kamenem. Dal na to všechno co měl. Kameny jely vlakem do přístavu a pak pluly lodí do Hamburku. Potom po Labi do Mělníka. Posledních pět tisíc dal ženě pro děti na jídlo a vyrazil do Mělníka s nádrží jen na cestu tam. Jeho žena prodala zděděný dům a dala mu peníze. Od té doby pracuje zdarma a živí se přitom jinými zakázkami. Pořád se pohybují na hranici bídy a hladu. Říká že má rád odpůrce. Protože udržují celou  věc v čistotě.  Lepší než kdyby nějaký sponzor položil na stůl 4 miliony. To nikdo neudělá, protože se nebude do posledního dne vědět jestli k obnově dojde nebo  ne. Dělá to z vlastního rozhodnutí a dobrovolně.  Věřím že i z vůle Boží.  Za ta léta se stal z mladíka muž středních let,  s prošedivělými vlasy a s podivuhodným světlem v očích. Nedostává peníze ale přesto pomáhá nejrůznějším způsobem neuvěřitelný počet lidí i měst. I ti od kterých by to člověk nečekal. To všechno už se stalo a nedá se odestát. Zbytek je především v rukách Božích. Jestli si to Bůh bude přát tak obnovu schválí a vlastníma rukama provedou třeba komunisti a protikřesťanští aktivisti se z toho budou radovat. Jako duše dobré a obrácené.




Re: Mariánský sloup - symbol národní a náboženské potupy - má být obnoven (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 07. květen 2013 @ 07:50:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Znázorňuje laskavou, mateřskou tvář nebes v kontrastu s přísným a spravedlivým Bohem Otcem. "...


Kontroverzní kněz Štampach zde předvádí docela ostudné mezery ve znalostech katolické teologie, vyplněné ujetými představami lidové zbožnosti.


Ano, zde jsou u kněze Štampacha zcela zjevné prvky modloslužby:

Jen naprostý ignorant může totiž dávat Matku Boží do kontrastu s nebeským Otcem!

Nebeský Otec není mužem, ani ženou, má plnost všeho.
Laskavá mateřská tvář Marie je pořád jen chabým odrazem laskavé mateřské i otcovské tváře Otce. Přesto ze všech lidí (pochopitelně mimo Krista) je Mariin obraz milující tváře Otcovy pořád obrazem nejdokonalejším.

Ale nikdo se zdravým rozumem nebude srovnávat originál obrazu s jeho chabým odleskem na vodní hladině našeho lidství.




Marie sama není cestou, je jen správným ukazatelem Cesty.
Pokorná a milující, matka Kristova a skrze naše pokristění ve křtu i matka všech pokřtěných do Pánova jména.
Ve křtu jsme se přece i my stali Kristovými bratry!

(Žd 2,11)
Neboť Ten, který posvěcuje, i ti, kteří jsou posvěcováni, jsou všichni z jednoho. Proto se nestydí nazývat je bratry, ...



Re: Mariánský sloup - symbol národní a náboženské potupy - má být obnoven (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 07. květen 2013 @ 10:43:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zajímavé je že náš národ nikdy nepřestal usilovat o odčinění této urážky Boha a hříchu našich nešťastných předků. Které se mimochodem přímo nedopustili evangelíci ale militantní ateisti. Kteří byli součástí nového režimu který se Boha nebál a před lidmi se nestyděl a který připravil půdu pro fašismus  i komunismus. O tom svědčí i obrovská částka peněz která se na obnovu sloupu vybrala. V té době ale byla politická situace neprůchodná a bylo zřejmé že peníze brzo ztratí svou hodnotu. Proto vytvořil tehdejší otec arcibiskup  k poctě naší Matky jinou korunu z dvanácti hvězd. Nechal za ty peníze postavit a opravit dvanáct kostelů, které chyběly na pražských periferiích.

Na vykoupení staroboleslavského Palladia které nosila na krku svatá Ludmila a svatý Václav byla vybrána svého času částka v hodnotě pěti zámků a panství. V Čechách po třicetileté válce. Kdy naši předkové umírali hladem a naživu zůstalo cca 10% obyvatel. Z jejich víry a  obětavosti žijeme dodnes.




Re: Mariánský sloup - symbol národní a náboženské potupy - má být obnoven (Skóre: 1)
Vložil: Vacant v Úterý, 07. květen 2013 @ 20:15:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Viděli jste fotky původního sloupu jak leží na zemi ? Vypadá jako kdyby neměl pořádné základy. Teoreticky by měl jít snadno povalit a přesto s ním hromada silných hasičů dlouho nemohla ani pohnout. I když se u toho vztekali a dělali co mohli. Jako kdyby jim chtěl Bůh dát ještě šanci. Nervy jim tekly, lidí okolo náměstí přibývalo. Připomíná to příběhy mučedníků z doby pronásledování církve. Kteří dlouho žili přestože měli být dávno mrtví i když je kati rozřezávali a pálili zaživa. Nakonec stejně umřeli když předtím podali svědectví. Svatého Jana Evangelistu zbičovali a ponořili do kotle s vařícím olejem. V jeho případě nebyli císařovi úředníci zatvrzelí když viděli že se ho to vůbec nedotklo a poslali ho do vyhnanství na Fatmos. Potom ho propustili když umřel císař. Jako jediný z apoštolů umřel přirozenou smrtí.



Re: Mariánský sloup - symbol národní a náboženské potupy - má být obnoven (Skóre: 1)
Vložil: Narda v Středa, 15. květen 2013 @ 19:53:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Poutnicku - Ivan Štampach je otec? A čí? On se oženil? Vystoupil z církve, je  svobodným zednářem. Nebo se snad vrátil do církve?



Stránka vygenerována za: 0.50 sekundy