Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 244, komentářů celkem: 429560, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 537 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116483020
přístupů od 17. 10. 2001

Tvorba: PRAKTICKÉ TÉMA V ČESKÉ CÍRKVI
Vloženo Neděle, 16. červen 2013 @ 23:21:13 CEST Vložil: Olda

Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Pražské artikuly, tak opomíjená součást Husova učení:

1/ Aby slovo Boží od řádně ustanovených kněží svobodně bylo hlásáno.

Tímto se M.Jan Hus nejvíc proslavil ve světě - důrazem na dobré svědomí služebníka Božího před Bohem: Každý kazatel má, a musí, kázat a učit to, co s Bohem žije, a tak, jak Bohu rozumí. Není tedy přípustné nutit ty, kteří byli svou církví ke kázání a vyučování Božího slova povoláni, aby učili "závazné učení církve", "sborovou vizi", a podobné moderní vynálezy.

2/ Aby tělo a krev Páně bylo přijímáno od všeho křesťanského lidu pod obojí způsobou - chleba i vína.

Jako by to mezi námi byla již samozřejmost, ale já připomínám, že důvod, proč se právě tento artikul stal symbolem, spočíval v tom, že nesmíme rozdělovat žádným způsobem církev na dvě těla - na ty, kteří mají právo Bohu sloužit, a na ty, kterým je slouženo. - a ty první považovat za" rovnější", než druhé.V církvi naopak by měla platit vznešená zásada: K službě ustanovení nemají žádná práva, jen povinnosti.

3/ Aby přestalo světské panování kněžstva.

Husovi nešlo ani tak o to, aby církev byla chudá, neboť ideál dobrovolné chudoby byl katolické církvi rozšířený a mnozí podle něho žili. Šlo o vlastnictví "duší", neboť tehdejší hospodářské pořádky dělaly z duchovních pastýřů, kteří zároveň spravovali majetek církve, vrchnost. Pastýř a pán v jedné osobě - je jasné, co často zvítězilo.U nás asi nemáme problém s bohatou církví, ale v panování nad "dušemi", nad jejich životem a službou Bohu, vidím hrozbu, která se objevuje stále, zvláště v katolických církvích! Zdá se mi znepokojivé, kolik pravomocí nad způsobem života Božích dětí uzmuly zvláště církve s exkluzivním členstvím rodině a křesťanům samým.

4/ Aby hříchové smrtelní světskou mocí byli trestáni.

Světem oběhla smršť afér o sexuálním zneužívání dětí kněžími. Jde stále o tentýž problém: Církev mívá stále sklony hříchy svých služebníků omlouvat, provinilce odsunout, důsledky ututlat. Ve středověku i dnes šlo pochopitelně o těžké -" smrtelné" - hříchy, neboť podle církevního práva kněz, který např. kradl nebo zavraždil, stanul sice před soudem, ale před církevním. A ty byly často provokativně benevolentní.

Pozn.  Pro potřebu přednášky, maličko opravený výklad, jinak velmi dobrého českého laického historika Oldřicha Kadlece.


"PRAKTICKÉ TÉMA V ČESKÉ CÍRKVI" | Přihlásit/Vytvořit účet | 73 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: PRAKTICKÉ TÉMA V ČESKÉ CÍRKVI (Skóre: 1)
Vložil: Bylina v Pondělí, 17. červen 2013 @ 08:31:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hus učil věci, které jsou stále aktuální a to nejen v ŘK církvi, ale všude, kde se vyučuje falešné učení o autoritách.



Re: PRAKTICKÉ TÉMA V ČESKÉ CÍRKVI (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 17. červen 2013 @ 09:38:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
1/ Aby slovo Boží od řádně ustanovených kněží svobodně bylo hlásáno.

Tento článek nám říká že kněz musí být řádně ustanovený od církevní vrchnosti, se vším co k tomu patří a náleží. K tomu není co dodat. Autor těchto pozměněných poznámek (dále jen autor) tomu kupodivu rozumí zcela opačně.

2/ Aby tělo a krev Páně bylo přijímáno od všeho křesťanského lidu pod obojí způsobou - chleba i vína.

Náš Pán Ježíš Kristus je sice obsažen plně v obou způsobách (tělo a krev od sebe zcela oddělit nelze) nicméně poslední dobou přijímáme jak pod jednou tak pod oběma způsobami. Namočením i tím že opravdu fyzicky pijeme z jednoho kalicha. Mistr Jan Hus se v otázce Eucharistie jinak příliš neangažoval. Umělý problém z toho byl vytvořen až později.
Oddělovat Boží lid dost dobře nelze, každý je povinen a může sloužit podle svých hřiven. Kněz jich má podstatně víc než my. Zajímalo by mne jakým způsobem přijímá Eucharistii a slouží autor.

3/ Aby přestalo světské panování kněžstva.

O světské panování kněžstva nemusíme mít v současné době opravdu strach. S výjimkou toho že někdy musí s vypětím všech sil pečovat o hmotné zajištění několika farností namísto nás. Světská moc jde až na malé vyjímky proti Bohu a proti církvím. Posledním větám dost dobře nerozumím, jak by měli naši kněží negativně ovlivňovat naše životy. Ledaže by autor považoval za omezení to že se nás snaží vést k tomu abychom se chovali slušně a láskyplně a milovali Boha a bližního. Doma i jinde. To může některým lidem připadat jako omezení a nepřípustné vměšování.

4/ Aby hříchové smrtelní světskou mocí byli trestáni.
Tenhleten bod můžeme také považovat za svým způsobem splněný. Církve nemají světskou moc a tudíž nemohou nikoho trestat, zatímco světská moc a propaganda se snaží mnohé smrtelné hříchy násilím prosazovat a propagovat a trestat ty kteří se tomu pokoušejí čelit. Což je zvlášť v vidět zvlášť u sexuálních deliktů. Kdy se lidé kteří obviňují kněze po padesáti letech snaží legalizovat pedofilii a rušit pojmy jako je pohlaví a manželství. Zatímco ti kteří označují církve jako nejkrvavější organizace vraždí děti i starce a snaží se prosadit všeobecnou a plošnou genocidu. Mluví o regulaci lidstva.

Obávám se že si tu bere do úst mistra Jana Husa někdo komu je křesťanství trnem v oku, kamenem úrazu a možná i osinou v jiných tělesných partiích. Kéž se to pro nás stane inspirací ke společné modlitbě. Církví i jednotlivců dobré vůle.



Re: PRAKTICKÉ TÉMA V ČESKÉ CÍRKVI (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 17. červen 2013 @ 09:41:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pražské artikuly jsou možná opravdu trochu opomíjeny. Těžko můžeme např. čekat že zrovna tohle se bude učit na ateistických školách, namísto pohádky jak se princ zamiloval do skupiny lidí a zvířat.



Re: PRAKTICKÉ TÉMA V ČESKÉ CÍRKVI (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 18. červen 2013 @ 12:33:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Aby tělo a krev Páně bylo přijímáno od všeho křesťanského lidu pod obojí způsobou - chleba i vína"...




Vždyť většina z vás zde vůbec nevěří, že chléb se může stát Kristovým tělem a víno jeho krví.

Tak co to plácáte za zmatky?


Máte z toho jen jakýsi vyprázdněný obřad - na památku události 2000 let staré.

Zatímco my při každém svatém přijímání skrze eucharistii přijímáme živého Krista a jsme jeho skutečnou krví očišťováni...



Re: PRAKTICKÉ TÉMA V ČESKÉ CÍRKVI (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 18. červen 2013 @ 12:42:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."kněz, který např. kradl nebo zavraždil, stanul sice před soudem, ale před církevním. A ty byly často provokativně benevolentní."...


To není pravda.
Církevní soud vyšetřoval, zda u kněze nastala závažná skutková podstata konkrétního hříchu. Církevní soud nikdy netrestal způsobem světských soudů - pouze v případě deliktů menší závažnosti uděloval pokání, či jiný způsob podmínky zbožného života na určitý čas, aby dotyčnému dal příležitost k nápravě..


Pokud se u kněze prokázal např. zločin vraždy, církevní soud ho obřadem "odsvěcení" zbavil církevní ochrany a vydal ho světskému soudu. Následně pak znovu zasedal soud světského práva a takový provinilec byl už souzen jako každá jiná civilní osoba.

Stejná procedura byla uplatněna např. i v případě Jana Husa.



Re: PRAKTICKÉ TÉMA V ČESKÉ CÍRKVI (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 19. červen 2013 @ 08:32:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Důležité je že mistra Jana Husa nějakým způsobem přijímají a jsou  s ním smíření téměř všichni křesťani naší země. Katolíci, protestanti i pravoslavní. To co proti nám používali nepřátelé Boha a církví jako kámen úrazu se tak změnilo ve společný chléb.




Re: PRAKTICKÉ TÉMA V ČESKÉ CÍRKVI (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Středa, 19. červen 2013 @ 09:21:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je vynikající zpráva, že římskokatolická církev uznává Mistra Jana Husa jako reformátora, že z něho sňala klatbu a činila pokání z bludného učení, které zastávala, a které ho přivedlo na hranici. Jsem rovněž potěšen, že Vy sám nesouhlasíte s rozhodnutím Kostnického koncilu v jeho věci. Myslím, že nejhlubší myšlenka MJH byla ta, že označil papeže za antikrista. 



Hus kacíř a bludař na věky... (Skóre: 1)
Vložil: martino v Středa, 19. červen 2013 @ 11:35:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Re: Re: PRAKTICKÉ TÉMA V ČESKÉ CÍRKVI (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Bylina v Středa, 19. červen 2013 @ 09:56:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) )

Škoda že jen Oko nám tu ekumenickou idylu tak kazí a stále považuje Husa za kacíře.


 Martino

Můžeme se stydět za několik plevelů, které se na základě mocenských a rodových manipulací dostali až na Petrův stolec jako např. jáhen Baltazar Cossa- papež Jan XXIII., nebo často zmiňovaný Rodrigo Borgia - Alexandr VI., a několik dalších, ale je to jen ukázka Božího příslibu  a zvláštní ochrany „ brány pekelné ji nepřemohou“ i když Alexandr VI., není co byl Baltazar Cossa. A již se vůbec nepřipomíná, že právě tento papež Baltazar Cossa- papež Jan XXIII., Martinu V. ve Florencii roku 1419, padl k jeho nohám, uznal ho za papeže a slíbil mu poslušnost. Byl jmenován děkanem kardinálského sboru a za několik měsíců smířen s Církví zemřel.

Za co se stydět hluboce  musíme, je pak případ rebelie českého katolického kněze Jana Husa. Neumím si představit, že by se takto choval každý kněz ŘKC, který slíbil úctu a poslušnost svému biskupovi a jeho nástupcům. Hus zvedl prapor odporu a křičel do světa:

„ Důstojný pane rektore, otče a mistře velectěný. Nevěřím, že rozštěpení národa, mohlo by být zažehnáno., protože musí být vyplněno proroctví Kristovo, který nepřišel, aby uvedl pokoj, ale meč …a proroctví Pavlovo, dokud nepřijde rozkol…“

Já prostě nechápu, proč zde neustále v různých periodách rotuje bludař Hus. Hus je jednou pro vždy uzavřenou kapitolou a pokud s tím mají někteří, co jsou mimo Církev problém, ať si ho řeší a vyřeší podle svého svědomí a hloubky své víry. Já když je státní svátek Husa, slavím naší mučednici čistoty svatou Marii Goretti, neboť ji 6.července oslavuje celá Církev jako svatou lilii. Před méně než sto lety měla ČSCH více jak 2 mil. členů, pod heslem pryč od Říma. Dnes nemá ani 100 tisíc a za méně než 50 let zde již nebude vůbec. Kdo se po komunistech, pokusí oživit tuto mrtvou historii dějin českých? Za 50 let je možné, že zmizí i ten ostudný a falešný pomník Husa, který ani neodpovídá pravdě.

Velkou nepravdou je, že koncil nesvolal Zikmund. Koncil svolal Jan XXIII. Je pravdou, že Zikmund jako císař na Jana XXIII. , tlačil a sám navrhoval Kostnici nebo Basilej.

Na koncilu byli největší výkvět tehdejší intelektuální vzdělanosti, protože poprvé v dějinách zde byli zastoupeni i profesoři 38 universit a na 300 doktorů teologie a církevního práva. Je velmi alibistické se domnívat, že vůči takovým kapacitám měl odbornou způsobilost Hus obstát.

Nikdo zde není odborníkem na církevní a občanské právo roku 1415. Ale to za nás již udělala společná Husova komise, která působila 10 let. Tato společná komise jednoznačně potvrdila, že v Husově případu nebyl porušen ani církevní ani tehdy platný  zákon  Německé říše.

Hus jako katolický kněz, byl bludařem jak v roce 1415, tak dle učení ŘKC by byl bludařem i dnes. Pokud se seznámíte s bludy Husa v Kostnici doložené a je jich 30, pak nemůžete očekávat, že Církev Kristova se bude točit podle nauky nějakého bludaře. Na koncilu byli přítomni největší teologové té doby a bludař z Čech je nemohl svést.

Obdivovatelé Husa, označují svého mistra za svatého muže a mučedníka a aby nepovadla jeho svatozář, zamlčují  jeho projevy nenávisti, zloby a žlučovité hořkosti. V dopise Lounským nazývá papeže, kardinály a biskupy psy ďábelskými. Nebo v dopise č.41 píše: Důstojný pane rektore, otče a mistře velectěný. Nevěřím, že rozštěpení národa mohlo by být zažehnáno, protože musí být vyplněno proroctví Kristovo, který nepřišel, aby uvedl pokoj, ale meč, kterým by rozdělil otce proti synu, matku proti dceři atd., a proroctví Pavlovo, dokud nepřijde rozkol….

Hus byl koncilem uznán vinným jako hlasatel bludu. Koncil požádal Husa, aby odvolal 30 článků, které hlásal. Hus to odmítl.

To co vyznavači a obdivovatelé Husa opěvují jako jeho velikost a svatost, není ničím jiným, než pádem do propasti, jako plod své ješitnosti a pýchy. Místo chvalozpěvu nad jeho neposlušností, by se měli za něho modlit, protože Hus zemřel po svátosti smíření, kterou si vyžádal dne 5.července 1415.

Při Husově jménu se ještě dnes Němcům a Polákům ježí hrůzou vlasy na hlavě. Husa nikdo nikde nezná, zato svatý Jan Nepomucký je u mostů a na mostech, na celém světě s křížem v ruce. Pokud někdo oslavuje u Husa a jeho mravní a bezúhonný život, pak církevní neposlušnost vůči svému biskupovi a volání po rebelii s mečem v ruce, nemá nic společného s katolickou mravností a bezúhonností.




Re: PRAKTICKÉ TÉMA V ČESKÉ CÍRKVI (Skóre: 1)
Vložil: MilanH v Čtvrtek, 20. červen 2013 @ 08:46:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
ad Husovo učení...  rozcestník: http://www.husitstvi.cz/husovo-uceni.php

výňatek:
Husův výklad pravdy, božího zákona i církve, jeho názor na poslání světské moci
...
Objektivně je však třeba konstatovat, že Husovo pojetí Pravdy ale hlavně učení o církvi predestinovaných mělo jednu velkou slabinu, jež Husa ve své podstatě přivedla až na kostnickou hranici. Tato koncepční chyba spočívala v nejednoznačnosti odpovědí na otázky, zda omylný a chybující člověk může vlastním nedokonalým rozumem vůbec posoudit, zda žije v souladu s božím zákonem a zda vydává spravedlivé příkazy a ustanovení. Otcové kostnického koncilu pochopitelně na všechny tyto otázky dávali zápornou odpověď a obhájení opačného názoru bylo velice obtížné, ne-li nemožné.
Hus vycházel z Viklefova učení rovněž při prosazování názorů týkajících se poslání světské moci, kterou Viklef bez jakéhokoli náznaku pochybnosti nadřazoval nad mocí církevní. M. Jan Hus tyto názory akceptoval   takřka beze změny....


zdroj: http://www.husitstvi.cz/husovo-uceni4.php



Re: PRAKTICKÉ TÉMA V ČESKÉ CÍRKVI (Skóre: 1)
Vložil: Irena v Čtvrtek, 20. červen 2013 @ 10:17:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kdyby nekdo mel zajem kouknout na zaznam prednasky o M. Janu Husovi, dam sem odkaz. Prednasi ThDr. Martin Chadima, ThD.

http://www.youtube.com/watch?v=N0ZnaekYtrc

http://www.youtube.com/watch?v=bh5F37P2dCA

http://www.youtube.com/watch?v=RgmuxtSjAxQ




Re: PRAKTICKÉ TÉMA V ČESKÉ CÍRKVI (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Pondělí, 24. červen 2013 @ 21:45:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já věřím, že Jan Hus byl upřímný věřící člověk, který vyrostl v bídě,  a proto měl i velké sociální cítění. Viděl kolem sebe, jak církev, která má tu drzost považovat se za svatou, okrádá lidi, kde může. Nechá si za vše zaplatit. Poznal, že papež a  biskupové  nejsou dobrým vzorem.

Nemusíme ani znát moc dějiny, které si každá strana nakonec upravuje po svém. Jedno je jasné. Zlo plodí zlo.

 

 

Kdyby katolická církev byla opravdu Svatá, tak by se podle toho chovala.




Stránka vygenerována za: 0.56 sekundy