Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 335 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116461777
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Křesťané mezi pravicí a levicí
Vloženo Čtvrtek, 11. červenec 2013 @ 10:41:13 CEST Vložil: Olda

Společnost poslal Nepřihlášený

Výrazy „pravice“ a „levice“ jakožto označení politické orientace mají svůj původ ve Velké francouzské revoluci. V politické literatuře se tedy objevují již přes dvě staletí. V průběhu této doby se představy o tom, co je „pravicové“ a „levicové“ postupně proměňovaly. To, co je dnes považováno za typicky pravicové nebo typicky levicové, nemusí odpovídat tomu, co bylo za typicky pravicové či typicky levicové považováno před sto lety. Uvedu alespoň jeden příklad, aby bylo zřejmé, co mám na mysli: Po druhé světové válce patřilo k programu levice především znárodňování. Neplatilo to pouze o levici v tehdejším Československu – platilo to například i ve Velké Británii. Po šedesáti letech již levicové strany znárodňování ve svém programu nemají; soudím, že z dobrých důvodů.

         Tento článek si neklade za cíl zkoumat, jak se obsah toho, co je „pravicové“ a „levicové“ proměňoval v průběhu dějin. V dané chvíli musíme vycházet z toho, co je za pravicové či levicové považováno dnes. Jen na jeden jev bych rád upozornil, protože jej považuji za velmi zavádějící. Mám na mysli tzv. „pravicový extrémismus“. Jelikož „pravicovost“ a „levicovost“ je v současnosti chápána především jako určité uspořádání ekonomiky, nedávají řeči o „pravicovém“ extrémismu žádný smysl. Soudě podle jejich názoru na uspořádání společnosti a řízení ekonomiky, není na „pravicových“ extrémistech pravicového vůbec nic. Jejich ekonomické programy bývají často levicovější než programy „oficiálních“ levicových stran. Tzv. „pravicoví“ extrémisté bývají zpravidla skutečně extrémisté, a pokud je chceme nějak blíže určit, mohli bychom mluvit o „nacionalistických“ extrémistech. To, že se holohlavci perou zejména s anarchisty a jinými extrémistickými levičáky, by nás nemělo mást. Navenek se liší hodně; ve svých ekonomických programech ale nikterak podstatně.  

Pravice a levice – překonané pojmy?

         Někteří politologové soudí, že výrazy „pravice“ a „levice“ se již přežily. Domnívám se, že se proměnil jejich obsah. Pravicové a levicové programy vypadají dnes jinak než pravicové a levicové programy před sto lety. Nicméně i kdybychom sebehlasitěji prohlašovali, že jde o termíny, které se přežily, novináři a publicisté je budou používat i nadále, protože tyto termíny i přes výrazné posuny v jejich obsahu a významu zřejmě potřebujeme. V době, kdy vzniká tento článek, se všeobecně očekává drtivé vítězství levice v příštích parlamentních volbách. Mluvíme-li dnes o pravici a levici, mluvíme především o určitém ekonomickém uspořádání společnosti, ale i o prosazování určitých agend, které s ekonomickým uspořádáním přímo nesouvisí. Tak třeba prosazování sňatků homosexuálů je považováno za záležitost levice, nikoli pravice. (Nedávné kroky britských konzervativců považuji za jakousi kulturní kapitulaci, tedy uznání vítězství této levicové agendy.)

Absence dialogu

Jak pravice, tak levice přináší určité legitimní akcenty a určité návrhy, jak řešit společenské (a především ekonomické) problémy. Konkrétně u nás: Jak pravicoví, tak levicoví politici by rádi obnovili ekonomický růst v naší zemi. V tomto záměru se shodnou – zde není spor. Spor je o to, jakým způsobem ekonomického růstu dosáhnout. Pravice považuje růst státního dluhu (a celkové zadluženosti) za větší problém než hospodářskou stagnaci; levice se hodlá pokusit „nastartovat“ hospodářský růst i za cenu dalšího zadlužení státu. Ani levicoví politici ovšem netvrdí, že růst státního dluhu neškodí a že není žádoucí – z dlouhodobého hlediska – hospodařit s vyrovnaným rozpočtem. Levice ale volá po tom, abychom se nesnažili dosáhnout vyrovnaného rozpočtu za cenu snížení životní úrovně především nižších sociálních vrstev.

         Domnívám se, že konkrétně v naší zemi je větším problémem než rozdílnost názorů naprostá neschopnost levicových a pravicových politiků spolu komunikovat. Naši politici si neumějí „vykolíkovat hřiště“, rozhodnout, kde se opravdu nedohodnou, a soustředit se na hledání konsenzu tam, kde by bylo možno ho nalézt. Nepřátelská rétorika brání rozumné rozpravě. I v televizních debatách nevidíme takřka nikdy rozumný dialog; vidíme zpravidla míjející se monology, protkané snahou vylíčit protivníka jako hlupáka nebo padoucha. V takové situaci, v níž panuje permanentní nepřátelství a v níž by jakákoli uznalost vůči druhé straně byla chápána jako projev politické slabosti, jsme pak svědky toho, že „vítěz bere vše“. (V době, kdy píšu tyto řádky, to můžeme vidět na sporech o Ústav pro studium totalitních režimů.) 

Proč se nedaří dialogu?

         Můžeme si klást otázku, proč se u nás jeví smysluplný dialog mezi levicí a pravicí jako nemožný. Domnívám se, že souvisí s rozpadem rodiny a se slabostí křesťanských církví.

         Rodinu a křesťanský sbor považuji za ideální „skleník“, v němž se všichni zúčastnění učí smysluplným kompromisům. Rodina je z principu hierarchická – neplatí v ní, že jsou si „všichni rovni“. Děti si nejsou rovny s rodiči – a nejsou si rovny ani mezi sebou. Starší děti mají více odpovědnosti, ale také více privilegií než mladší. Tyto poměry se proměňují, jak děti rostou a jak se proměňuje celá rodina. Ve zdravé rodině vychovávají rodiče své děti tak, aby z nich jednou byli partneři. Jen v patologických rodinách se stárnoucí rodiče snaží neustále držet v područí své již dospělé děti.

         Podobně je tomu i ve zdravém křesťanském sboru. Starší a zkušenější v něm mají slovo, které má větší váhu, než slovo čerstvých konvertitů. Přitom jejich cílem není mít nad nově obrácenými do konce života „navrch“; naopak, cílem křesťanské výchovy je vychovat mladé křesťany ke zralosti. V křesťanském sboru vznikají různá napětí, která jsou naprosto legitimní. Uvedu dva z bezpočtu příkladů: Má náš sbor výrazněji podporovat sociální práci, nebo má své finance použít na stavbu či rozšíření sborové budovy? Máme se více věnovat práci s dětmi a mládeží, nebo se máme více zaměřit na seniory? Obojí je legitimní, a pokud bychom se ve sboru řídili podle příkladu našich politiků a použili postup „vítěz bere vše“, tak nakonec prohrají obě strany.

         Někdy mám pocit, že naši politici neměli kde se naučit přistupovat ke svým protivníkům s určitou základní úctou a s ochotou naslouchat jejich argumentům. Možná sami vyrostli v nefunkčních rodinách (nebo jako jedináčci) a společenství fungujícího křesťanského sboru nikdy nepoznali. Zde právě vidím nezastupitelnou úlohu křesťanů. Domnívám se, že se mohou politicky angažovat jak na levici, tak na pravici. A že by měli být v politickém prostředí solí země – v tom smyslu, že by pomáhali druhým domluvit se.  

Boj s korupcí


         Další úlohou křesťanů v politice je bránit korupci. Co se týče zkorumpovanosti, nemají si u nás sociální a občanští demokraté co vyčítat. Je celkem jedno, jestli si nakradl více senátor Novák z ODS nebo poslanec Rath z ČSSD. Korupční prostředí se u nás rozvinulo zejména v dobách opoziční smlouvy. ČSSD nabízí jako lék na korupci registrační pokladny a daňová přiznání; ODS nabízí „malý stát“, snížení byrokratické zátěže, neboť čím více byrokracie, tím více prostoru pro korupci.

         Nebudu se nyní vyjadřovat ke smysluplnosti těchto opatření – všechna mají svá pro a proti. Jelikož s obojím jsou již zkušenosti v jiných zemích, jistě stojí za to se z těchto zkušeností poučit. Ale i kdybychom zavedli opatření pravicová a levicová – tedy kdybychom na jedné straně snížili byrokratickou zátěž a na druhé straně zavedli daňová přiznání (jakkoli ta sama o sobě byrokratickou zátěž zvyšují), korupci se nám nepodaří vymýtit zcela. Zejména ve dvou oblastech je boj proti korupci nesmírně obtížný: V soudnictví a ve zdravotnictví. Potřebujeme věrohodné křesťanské politiky; potřebujeme nabídnout kvalitní lidi, dobré příklady – a je celkem jedno, zda na pravici či na levici.

Omyly levice

         Osobně tíhnu více k pravici, nicméně vadí mi, pokud pravice nebere vážně podněty, s nimiž přichází levice. Za velký omyl levice považuji snahu vymýtit chudobu. Je zajímavé, že čím je nějaká země bohatší, tím bývá levicovější. S programem vymýcení chudoby přišel ve Spojených státech prezident Lyndon Johnson. Do „vymýcení chudoby“ investovaly Spojené státy neskutečné miliardy dolarů – bez jakéhokoli viditelného výsledku, ovšem za cenu významného snížení konkurenceschopnosti. Mnohá opatření na „pomoc“ chudým měla naprosto kontraproduktivní účinek. Finanční podpora svobodných matek, jež jim měla pomoci z pasti chudoby, vedla k tomu, že se zejména černošské matky přestaly vdávat téměř úplně a po několika desetiletích se právě v chudší černošské komunitě podařilo zcela rozvrátit rodinný život. (Všem zájemcům o statistické důkazy mohu doporučit dostupnou knihu amerického myslitele Francise Fukuyamy Velký rozvrat.) Neochota levice poučit se z těchto bohulibých, leč neúspěšných, ba mnohdy katastrofou končících pokusů mě vskutku trápí.  

Přehlédnutí pravice


         Na druhou stranu mi vadí, že se pravice příliš nezaměstnává jevem, který považuji z dlouhodobého hlediska za hrozivý: Stále větší množství bohatství se koncentruje v rukách stále menšího množství lidí. Nůžky v příjmech nejbohatších a nejchudších vrstev se stále rozevírají. V takové situaci mi připadá málo vyzývat lidi, aby nezáviděli. Tento neustále se prohlubující se stav může nakonec vést k sociálním bouřím. Nevolám po nějakých snadných řešeních typu milionářské daně nebo dokonce znárodnění. Pokud ale pravice nebude tento jev smysluplně reflektovat, bude se napětí ve společnosti zvyšovat.  

Opomíjená otázka


         V naší společnosti jsou celé oblasti, které jsou velmi důležité a jež dle mého názoru nechává pravice i levice naprosto bez povšimnutí. Snad nejvýznamnější z nich je romská otázka. Situace Romů se neustále zhoršuje. Přes výraznou pozitivní diskriminaci Romů se jejich sociální situace nezlepšuje, nicméně právě ta pozitivní diskriminace je trnem v oku i slušným chudým lidem. Tyto řádky píšu na chalupě na Jesenicku, které je nejchudším okresem v naší zemi. Znám zde řadu chudých „bílých“ rodin, které jsou svědky například toho, že v lidových školách umění romské děti nemusí platit, zatímco „bílí“ ano. Toto opatření by patrně jinak působilo v Praze než v okrese, kde i mezi „bílými“ je téměř třicetiprocentní nezaměstnanost. Ona pozitivní diskriminace možná byla dobře míněna, leč přesto se jedná o nedomyšlené opatření, které se nakonec obrací proti těm, jimž má pomoci.

         Obávám se, že řešení romské otázky nebude ani pravicové, ani levicové. Právě v této oblasti by ale křesťané mohli a měli pomoci – už proto, že většina dosavadních opatření se minula účinkem. Kdybychom nastolili toto téma a přišli se smysluplnými řešeními (která vůbec nebudou snadná), mohli bychom se i přes náš nevelký počet stát pro tuto rozdělenou společnost velkým požehnáním.

Dan Drápal,
duben 2013

Zdroj: http://www.dan-drapal.cz


"Křesťané mezi pravicí a levicí" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Křesťané mezi pravicí a levicí (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 11. červenec 2013 @ 15:19:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zajímavý článek a v mnoha ohledech pravdivý.



Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy