poslal Frantisek100 Věřím, že když člověk přistupuje k Bibli
s úctou a s touhou se, co nejvíc dozvědět, tak Bůh je tak hodný, že
nám umožní pochopit to, co jsme dříve ani nevnímali. Ale nejen pochopit, ale i
prožívat zvláštní radost. Je to takové světlo.
A jednou na mne také takové světýlko přišlo, a
přitom jsem četl kapitolu, která zdánlivě popisovala událost pro mne cizí a
dokonce bych řekl i bezvýznamnou.
Ta kapitola popisovaná událost je velice známá. Je
podrobně popsanou v evangeliu a je v ní je zakódováno tolik úžasných
věcí, moudrosti, že když jsem o nich přemýšlel, žasnul jsem a naplnilo
mne to radostí. A objevil jsem něco, co jsem nevěděl.
Ta událost je svatba v Káni Galijeské.
Svatba v Káni Galijeské v Janově Evangeliu 2
kapitola 1 až 12 verš.
Citace.
Víte, Jaká mohla být taková židovská svatba
?
Z biblického hlediska to byla slavnost, která
trvala až 7 dní čili tak zvaný svatební týden. Odehrávala se v kruhu
většího počtu hostů v družné a hlučné zábavě. Jedlo se, pilo, tančilo a
luštili hádanky. Samozřejmě , že tomu předcházel svatební průvod v první
den svatby, kdy si ženich přiváděl nevěstu zahalenou závojem z domu jejích
rodičů do svého domu, kde byla připravena hostina a svatební
komnata.
Za průběh svatby zodpovídali ženich s nevěstou a
jejich rodiče. Muselo se připravit mnoho jídla i pití. A jak je vidět, pověřili
tím nějakého správce svatby.
Ohledně vína musím zmínit ještě o jedné věci, která mne
překvapila. Víno, které se tehdy pilo, a bez ohledu na to, zda bylo kvašené či
nekvašené, se zásadně ředilo vodou. A to v poměru 1 ku 20, 1 ku 10 a
nejkoncentrovanější bylo 1 ku 8. A židovští rabínové tvrdili, že kvašené víno
byt bylo naředěno v poměru 1 ku 3, tak by poskvrňovalo pijícího. Proto
mohli se bavit svatebčané i tím, že si dávali hádanky a radovali se a bavili
mnohem důstojněji, než mnohdy lidé na dnešních svatbách.
Takže, abychom si udělali konečný obrázek, ta svatba
byla velice důstojná a krásná slavnost.
Možná i proto přijal pozvání Pán Ježíš a přišel na
svatbu se svými přáteli i s maminkou Marii. Mezi nějakou opilou
společnost by nešel.
A vraťme se k tomu nejdůležitějšímu.
Pán Ježíš je na svatbě. Ještě není nějakou známou
osobností, takže je jako každý jiný host. Ani učedníci neví, že jejich
Pán dokáže nějaké zázraky. Dosud žádný asi nevykonal.
Svatba probíhá, lidé se baví, a je už třetí den
svatby, hostů hodně, střídají se, jistě přicházejí a zase odcházejí, slavnostní
událost pro široké okolí. Pán Ježíš se také se všemi přirozeně baví, čili je
dobrý společník. Nečteme zde, že by kázal, káral, napomínal, poučoval. Prostě
tam nenápadně zapadl. Je tam Bůh a nikdo to neví a ani
nevnímá. Vlastně ani učedníci ještě nevnímali Pána Ježíše jako Syna
Božího.
Úplně zapadl mezi ostatní. A přitom tam je. Je velice
taktní a skromní a i tichý.
A není to tak i v našem životě ? Není často s
námi Pán Ježíš a my to vůbec nepostřehneme ?
Kdyby tak ta nevěsta a ženich věděli, jak významnou
osobu mají na své svatbě? On je s nimi, a oni ho nevidí a neví o
něm.
Tak je to i s námi. I když ho nevidíme a nevnímáme,
je Bůh s námi. A tak ženich, nevěsta a všichni se baví, radují a Pán je s
nimi. Zábava je v plném proudu. A najednou se něco stane. Taková sice
maličkost, ale může poškodit tuhle událost. A to je teprve třetí den svatby a
právě Marie si toho všimne. A protože je matka a žena, tak to citlivě vnímá.
Uvědomuje si, že to může poškodit pověst té rodiny, narušit průběh svatby.,
vžívá se do role rodičů i nevěsty. Je to nepříjemné. Jak z toho?
Musíme jim pomoci. Má starost a touží pomoc.
A tak tu starost sdělí Pánu Ježíši prostými slovy. Pouze
konstatuje skutečnost. „ Už nemají víno. „
Víte, i my v našem životě, když máme nějakou
starost o sebe nebo své blízké či známe, o ty, na kterých nám záleží, nechováme
se podobně? Jako Marie se neobracíme k Pánu Ježíši? Někdy to
jsou i maličkosti, na kterých nespočívá základ života, ale pro nás to maličkost
není. I my jako Marie sdělujeme svoje starosti pánu Ježíši a Pánu Bohu. Pane,
nemám práci, pane bolí mne to či o no, pane bojím se o naše dítě, Pane nemám
dost peněz, Pane, chápu plno věcí, ale pane…
A co se stane?
Jak reagoval Pán Ježíš v tomto případě?
Ještě nepřišla má hodina. My si ten výrok můžeme dát do
mnoha souvislostí.Ale můžeme také chápat jednu obecnou souvislost, takové
poučení pro nás. Víte, když se s něčím obrátíme na Pána Ježíše, tak
počítejme s tím, že řešení a pomoc nepřijde hned. Někdy se načekáme málo a
někdy hodně. Proč? Protože Bůh ví, která doba je pro nás nejvhodnější a
co je pro nás nejlepší On to přesně ví, my to nevíme a možná si přejeme i něco,
co pro nás vůbec není dobré.
My bychom byli tak rádi, aby Bůh vyslyšel naše
modlitby hned a když se tak neděje, malomyslníme., pomalu mu vyčítáme, že mu na
nás nezáleží anebo, že neexistuje. A tady vidíme, že nechal Marii chvilku
čekat.
Cítíte v tom poučení i pro náš život
?
A zase něco je tu zajímavého. Ta Marie prosí za druhé
lidi. A oni o tom vůbec neví. Oni tu Marii vůbec třeba neznají. Ale ona
za ně prosí.
Tak je to i s námi. Šťastně se vrátíme
z cesty autem, šťastně uděláme nějakou zkoušku, najdeme práci, šťastně se
oženíme a dokonce máme báječný život. To je takové časté slovo. Ale za báječným
životem, za tím štěstím, úspěchem apod. jsou často prosby a modlitby našich
blízkých anebo i zdánlivě cizí lidí.
Tady musím vzpomenout na jednu babičku. Já ji říkám
kouzelná babička a já se za jejího života jsem se jí odměnil tím, že jsem
ji namalovat na obrovitánskou čtvrtku kostelíček a řekl ji, že, když nebude
moci v zimě jít do kostela, že ať se pomodlí u obrázku. Ta babička údajně
měla být asi sestřenice J.Š, Baara. To byl katolický kněz a spisovatel a
ona byla velice obětavá katolička. Byla svobodná a říkali ji pospěšně
slečna Márinka. To je pravda, co říkám. Dodnes ji vidím. Slaboučkou, drobnou
stařenku, které se třásla brada, chodila pomalu a nikdy nezapomněla a
každý den šlapala do kopce do svého kostelíčku. Lidé se vysmívali její
pobožnosti a pomlouvali ji. Jednou se u nás zastavila a prosila, zda by
jí tatínek nesklidil uhlí. A tak jsem šli a sklízeli jí uhlí. Podruhé sekali
dříví na zimu. Mne bylo asi deset roků a s babičkou jsem sedával venku
v zahrádce, koukal na šumavské vrchy a ona vyprávěla. O Baarovi, o sobě a
pak se ptala, jak se učím. A já se tehdy přiznal, že mám moc špatné známky a že
ne to ve škole vůbec nebaví. Byl jsem na tom opravdu špatně, měl jsem 3 čtyřky.
Ještě s jedním klukem nejhorší prospěch ve třídě. A ta babička pronesla že
se bude za mne modlit, aby se mi ve škole zalíbilo. A vůbec nevím, kolik a jak
a často se pak modlívala doma. Asi po dvou či třech letech babička skončila
někde v domově důchodců, protože už nebyla schopna chodit. Ale se mnou se
také něco stalo. Zázrak, který jsem si uvědomil až o mnoho let později. Když se
stal, tak jsem si to vůbec neuvědomoval. Ten zázrak se stal brzy. Za dva roky
na konci šesté třídy držím vysvědčení a je tam jen jedna jediná trojka a
v následujících letech už nebyla ani ta trojka.
Ale až o mnoho roků později, když jsem rozebíral různé
události v životě, jsem si vzpomněl na tuhle babičku a na to, že slíbila,
že se bude za mne modlit. Vždyť za mne se asi nikdo jiný nemodlil. Ona se
sice modlila k Panence Marii, k Josefovi a všem možným svatým, jistě
i k Pánu Ježíši. Modlila se tak, jak byla ve víře vychována. Pán Bůh je
tak hodný, že si naše modlitby přebere. On totiž vidí do srdce a nedívá
se na formu. A tak tu babičku vyslyšel,ale já jsem si tehdy vůbec
neuvědomoval.
Možná ti svatebčané si to také uvědomili až o
mnoho let později. Stal zázrak, který zabránil ostudě, odstranil tak problém na svatbě, o kterém ani nevěděli, o svatba. která se
vydařila a oni ani neví, čí zásluhou.
Ale vraťme se dál na svatbu.
Pán Ježíš ví, že došlo víno. A on by mohl udělat zázrak,
a tak, že by to všichni viděli a chválili Pána Ježíše. Stal by se středem
pozornosti. On by byl ta hvězda, střed pozornosti a oslavován.
Stačilo by mu říci stan se a stalo by se. Ale to pán Ježíš nechce. Jakoby chtěl
říci, chcete pomoci svatebčanům, tak se na tom také se mnou spoludílejte. A tak
dojde ke zdánlivě nepochopitelným pokynům. Naplnit šest nádob na omývání vodou
A k tomu bylo třeba 18 věder. 18 věder velkých vody. Víte, ta voda
tu neteče z kohoutku. Pro tu se musí jít ke studni. A ta asi nebyla
u každého domu, to byl kus či kousek cesty a dá to práci. A k té
práci je třeba lidí. A asi to byli nějací dobrovolníci. Nosiči vody. A bylo
jich jistě několik. Jeden člověk by to dělal i několik hodin. Všimněte si,
že nikdo nereptá. V nouzi každá rada dobrá. Důvěřují Pánu.
A ještě je zvláštní to, že Pán Ježíš využije tak
obyčejnou věc, jako jsou nádoby na očištění. Obyčejné nádoby. Pán Ježíš si jich
všimnul a použil. Stejně tak i v našem životě se existují různá místa, věci
a situace, které může Pán Ježíš použít pro naše dobro.
Tak jako zde nikdo nereptá a neprotestuje, tak je to
také důležité i v našem životě, nereptat a důvěřovat. A uvědomit si, že,
když o něco prosíme, a jsme schopní, tak musíme také něco pro to udělat.
Ať už se to týká nás nebo někoho jiného, komu chceme pomoc. Nic nespadne samo
do klína. Ani ten zázrak. Vlastně ten zázrak nakonec učiní Bůh, ale Pán Bůh
chce, abychom nějakým způsobem spolupracovali. Tady se vyplatila poslušnost a určitá
práce.
Když to vezmu na sebe, tak mne pomohlo, že jsem objevil
místní knihovnu, začal tam chodit a číst a číst. Takovým nosičem, kterého mi
poslal Pán Bůh, poslal do cesty, byla hodná paní, která měla na starosti
obecnou knihovnu.
Ta mi umožnila , abych si půjčovat vše zdarma. A já jsem
toho bohatě využil. Začal jsem číst a toužit se co nejvíce dozvědět. Změnil se
vztah ke škole. Ten zázrak byl i díky, že jsem se na tom nějak spoludílel a
potkal hodné lidi. Sám od sebe jsem se nezměnil, ale Bůh vytvořil podmínky.
Kdyby nečetl, těžko bych se změnil. Ale hlavní podíl na tom měl
Bůh.
Tady v tomto našem případu si všimněte, že se
tu zapojilo dokonce několik lidí a udělali to, co žádal Pán Ježíš.
A museli být dost obětaví, že upustili zábavu a jdou nosit vodu. A pak nastal
teprve zázrak. Voda není vodou, je vínem a to vínem velice dobrým.
A ještě si všimněme jedné věci, aby v budoucnu, to
nemohl nikdo zpochybnit., Nádoby jsou naplněné až po okraj. Kdyby tak nebylo,
mohlo by to vypadat tak, že tam pak někdo nalil do nich neředěné víno.Ale tady
až po okraj vodu.. Aby bylo vidět, že se stal zázrak. Dokonalý zázrak, ne
podfuk.
A ten zázrak není nějak okázalý, dokonce o něm ví jen pár
lidí, kteří byli použiti jako nástroj.
I my jsme někdy v situaci takových nosičů
vody. I my můžeme se spoludílet na Božích zázracích. Stačí přemoci vlastní
pohodlnost a jít pomoci. A když je nás více, tím lépe. Práci si rozdělíme a
budeme dříve hotovi.
A tady ta služba velice pomohla a vůbec nevadí, že možná
nikdo ty nosiče neocenil. Svědomím je Pán Ježíš v nás a buďme mu poslušni.
A tak jako ten Samaritám nečekal na odměnu, když pomohl, tak máme jednat i
my.
A ještě jedna věc. Správce to víno pochválil. To
je správné. I my chvalme to, co pro nás Bůh dělá. Vyslovil však pochvalu
ženichovi, který se na tom vůbec nepodílel. Nesklidil ji Pán Ježíš, Marie ani
nosiči vody.
Co nám to vyjadřuje?
Nestane se něco podobného i nám. Modlili jsme a třeba i
přímo pomohli a pochvala nikde a ani poděkování. Má nás to odradit, máme
být zklamání?
Čteme, že by se Marie či Pán Ježíš či nosiči nějak
urazili ?
Kolikrát zažil Pán Ježíš, že mu jen málokdo
poděkoval. Jedem z deseti, to je taková statistický koeficient
vděčnosti.
Často to poděkování přijde až později. Až si to
uvědomíme. Jako u mne s tou babičkou a kdo ví s kým ještě. Vždyť my
to ani často nevíme.
Ale, když si to uvědomíme, nezapomeňme Bohu poděkovat.
Je to sice málo, ale Pán Bůh to má rád.
Ale vraťme se ještě k té svatbě.
Řekl někdo, že to víno proměnil Pán Ježíš a my jsme mu
pomáhali a my jsme se modlili či ho prosili ?
Mlčí všichni. A to je také důležitý odkaz toho příběhu.
My také takovou vrozenou snahu být hned někým uznáváni,
pochváleni, touhu jakoby se přihlásit, že my máme na tom zázraku
podíl…
Ale vzorem je nám jednání na svatbě. Nikdo se
k zázraku nepřihlásil.
A tak svatebčané pak po svatbě mohli říci: ta
svatba se nám vydařila. Oni ovšem nevěděli, že to je zásluhou Pána Ježíše,
Marie a těch nosičů. Možná, kdyby to věděli, tak by poděkovali. A někdy se
prostě poděkování nedočkáme.
Důležité je, aby lidé poděkovali Bohu. Vždyť my jsem
jako ta Marie nebo jen ti nosiči. Bohu patří největší dík.
Dnes v Tv slyšíme vyjádření různých lidí, kteří
překonali nemoc, dosáhli nějakého úspěchu a málokdy slyšíme, aby poděkovali
Bohu. Aspoň kdyby řekli díky Bohu. Proč? Asi si to vůbec neuvědomují. Nejsou
vedeni ke vděčnosti. A tato výchova má být už od dětství. Když lidé nejsou
vedeni ke vděčnosti, často pak ani mnoho z Božího Slova nepochopí.
Vidíte ten rozdíl mezi myšlením tehdy a
nyní?
Dnes lidé mají tendenci se chlubit tím,
co dokázali. A přitom za jejich či naším úspěchem stojí Pán Ježíš a
lidé, kteří se za ně či nás modlili a ti, které Pán Ježíš použil, aby nám
pomáhali. Přiznejme si, že bez nich bychom třeba nedostudovali,
havarovali v autě, rozpadlo se nám manželství, byli nemocní a kdo ví, co
všechno. Kroťme svoji pýchu a buďme vděčni za všechny dary, které jsme
dostali, protože to není výsledek naší domnělé dokonalosti. Je to dar Boží
milosti.
A tak ten příběh nás upozornil na několik
věci:
· Překládejme
starosti Bohu a modleme se nejen za sebe a své blízké, ale i za ostatní,
kteří zrovna mají nějaké trápení
· Buďme
trpěliví a počítejme s tím, že nás Pán Bůh slyší, ale s odpovědí
někdy prodlévá. On ví proč.
· Uvědomme
si, že Pán Bůh nás vybízí ke spolupráci a dělá z nás nosiče a že musíme
pak překonat leckdy i vlastní pohodlnost, chceme-li pomoci.
· Nečekejme
hned na pochvalu od lidí, kterým jsme nějak pomohli.Ani Samaritán na to
nečekal. Naše odměna je v nebi.
· Kroťme
pýchu a stůjme v ústraní.
· Děkujme
Bohu za každou maličkost a vyjadřujme mu vděčnost, protože On je naším
největším dobrodincem.
Amen
Moje kázání
František