poslal Frantisek100
Vracím se v myšlenkách k onomu dni, kdy
zbičovaný krvácející Ježíš s břevnem na zádech pomalu a
z posledních sil stoupá do strmého kopce zvaného Golgota, které je
popravčím místem. Cestou ulicemi Jeruzaléma na tento průvod mnozí plivají a ani
si neuvědomí, že ten nejvíce zbičovaný je Syn Boží. Oni asi vůbec nic o
něm nevěděli a viděli jen tři zločince. Nyní už průvod vychází
z jeruzalémských ulic a vstoupá do kopce. Diváků je méně. A tady se
stane zvláštní věc.
Jeden
z lidí, Šimon z Kyrény se stane nechtíc účastníkem onoho
smutného průvodu. Bible píše se vracel z pole, což je docela možné. Sice
nepocházel přímo z Jeruzaléma, ale odněkud se severní Afriky, kde asi žily
i komunity židů, ale teď je o velikonocích v Jerusalemě a ocitá se
v místě, kde pánu Ježíši dochází fyzické síly. Římští vojáci mají obavy,
aby vůbec tento zločinec došel na místo popravy živý, a tak následuje rozkaz.
Spatří přicházejícího Šimona, který ani nechápe, co se děje a kdo je ten
zakrvácený muž. Možná o pánu Ježíši nikdy v životě neslyšel. Ted mu římský
voják poroučí, aby převzal Ježíšovo příčné břemeno popravčího nástroje.
Upevňují mu ho na záda a on kráčí za Ježíšem. My nevíme, zda
s Ježíšem třeba potichu něco hovořili, třeba mu Ježíš děkoval, nevíme.
Takové příčné břevno bylo pořádně těžké, takže Šimon se jistě pořádně zapotil a
když už je u popravčího místa, počká na to, co se bude dít. Kdo je ten, jemuž
pomáhá? A on je poslední člověk na světě, který pomáhá Synu Božímu.
V tom je úžasná symbolika. A Šimon to dosud neví.
Kolik lidí v životě trpělo a nesli břemena
druhých právě tak jako Šimon. Ale jde za Ježíšem. I oni šli za Ježíšem díky své
víře.
Kdo je ten Ježíš, po kterém plivají, kterému se
posmívají? Šimon zůstává a pravděpodobně je od kříže i hodně blízko. Vidí, jak
Pána Ježíše přibíjení na břevno, které on před chvílí nesl. Pak ho i
s Ježíšem zvedají a upevňují na vrchol kůlu, naposled svazují nohy nebo je
probíjejí hřebíky ke svislému kůlu. Utrpení začíná. Utrpení, která obyčejně
trvala i několik dní. A tady je Šimon svědkem všeho, co se děje. Slyší
Ježíše a vše, co mluví, vidí posmívání a ponižování, pak zažije
tmu, otřesy země i poslední Ježíšova slova. Možná, že se Pán Ježíš podíval i na
něho a vzhledem k blízkosti se jejich pohledy střetli. Tohle
všechno je něco, na co se nedá nikdy zapomenout. A ačkoliv Šimon ještě není
křesťan, má teď obrovský důvod se o tohle vše zajímat. Vidět na vlastní oči
umírání Božího Syna. Pavlovi stačilo vidět Štěpána, když umíral, a zůstalo to
v něm navždy. A tak je pravděpodobné, že zašel později mezi křesťany,
seznámil se s evangeliem a uvěřil. Uvěřila a Ježíše přijala i celá jeho
rodina. Vždyť Pavel k Epištole k Římanům pozdravuje jeho syna a také
jeho matku, čili manželku. V té době možná už Šimon nežil.
Mně na tomhle příběhu fascinuje několik věcí.
Jak to Bůh zařídil, že Šimon se setká s Ježíšem za
tak zvláštních okolností a pomáhá Bohu v jeho fyzických bolestech. Jistě,
že Šimon neměl šanci tuto službu odmítnout, římské vojáky bylo třeba
poslouchat. Byl okolnostmi přinucen jít za Ježíšem a nést břevno neboli se
podělit o jeho bolest.
Nestává se tak i v našich životech,
že jsme přinuceni k něčemu a pak zjistíme, jak to bylo správné a užitečné a
k našemu požehnání. Sice nás to tížilo a tlačilo, ale mohli jsme pak poznat
Ježíše.
Šimon díky té náhodě, která se zdála být nepříjemná,
poznal Krista a věčný život.
A možná i my jsme někdy byli v podobných
situacích, kdy jsme nevěděli co a proč se děje, ale u konce prozřeli. Pane Bože
díky za ně.