|
Právě je 553 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online: rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116582106 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Kontrasty: Adventistické upřesnění věroučného bodu o stvoření: symptom změny kurzu církve
Vloženo Úterý, 28. červenec 2015 @ 10:12:45 CEST Vložil: Tomas |
poslal Nepřihlášený Církev adventistů sedmého dne změnila na
letošním červencovém zasedání Generální konference v San Antoniu svůj
věroučný bod o stvoření. Osobně to považuji za symptomatický posun
uvnitř církve, který může přinést změny nejen v její vnitřní atmosféře,
ale může mít i závažné dopady do ekumenických vztahů s ostatními
křesťanskými denominacemi.
Český překlad nově formulovaného věroučného bodu (celkem jich má církev 28) z oficiálních stránek církve www.casd.cz
zní takto: “Bůh zjevil v Písmu spolehlivou a historickou zprávu o své
stvořitelské činnosti. Stvořil vesmír a v nedávném šestidenním stvoření
učinil Hospodin nebe, zemi, moře i všechno, co je v nich, a odpočinul
sedmého dne. Tak ustanovil sobotu jako trvalý památník svého díla
vykonaného a dokončeného v průběhu šesti doslovných dnů, které společně
se sobotou představovaly stejnou jednotku času, jaká je dnes nazývána
týdnem. První muž a žena byli učiněni k Božímu obrazu jako vrcholné dílo
stvoření. Obdrželi vládu nad světem a zodpovědnost pečovat o něj. Svět
byl po dokončeném stvoření “velmi dobrý.” (Bible – 1. Mojžíšova 1-2; 2.
Mojžíšova 20:8-11; Žalm 19:1-6; 33:6.9, 104, Izajáš 45:12.18; Skutky
17:24, Koloským 1:16; Židům 1:2; 11:3; Zjevení 14:7.)”
Z textu vyplývá, že církev adventistů se
otevřeně hlásí k doslovnému, fundamentalistickému chápání prvních
kapitol knihy Genesis. Země podle tohoto bodu vznikla „v nedávném
šestidenním stvoření” (tzn asi před šesti tisíci lety). Stvoření
vyvrcholilo sobotou a její zachovávání je proto tímto stvořitelským
týdnem zdůvodňováno.
I když je to názor vymykající se pojetí
většiny křesťanů, je mezi adventisty dlouhodobě převládající. Proč tedy
jeho explicitní potvrzení ve věroučných bodech signalizuje zásadnější
posun v adventismu, než by se na první pohled mohlo zdát? Důvodem je,
že stávající text tohoto článku, který také výrazně směřoval k
doslovnému chápání Bible, přece jen nechával určitý prostor i pro toho,
kdo zprávu o stvoření chápal pouze jako teologickou výpověď bez
konkrétní aplikace do přírodních věd. To však již nyní není možné. Nová
formulace tak přináší tři zásadní důsledky:
- Staví mimo církev ty, kteří mají jiný názor.
Církev, která na počátku odmítala jakékoliv jiné krédo, než Bibli, svou
první verzi věroučných bodů odsouhlasila až na Generální konferenci v
Dallasu v roce 1980. Jejich neustálým zpřesňováním od té doby stále více
zužuje teologický i společenský prostor, ve kterém se adventisté můžou,
pokud chtějí být v souladu s církevní věroukou, pohybovat. Vedení
církve přiznává, že nová formulace věroučného bodu o stvoření se
vymezuje proti stoupencům teistické evoluce („Šlo nám o záměrné
odmítnutí teorií o vzniku přírody a člověka evolucí, teistickou evolucí
nebo jakékoli interpretace založené na evolučních liniích,” řekl klíčový
adventistický teolog Angelo Rodriguez, který se na formulaci věroučného
článku podílel.)Adventisté tedy nyní stojí proti všem,
kteří sice věří, že Bůh je stvořitelem, ale biblická zpráva o stvořeni
je pro ně teologickou výpovědí, se kterou poznatky současné biologie
nejsou v rozporu. Jenže i mezi adventisty je řada lidí, kteří ideu
teistické evoluce na základě svého přesvědčení nebo vědeckého poznání
zastávají. Teď jsou postaveni do role těch, kteří stojí proti své
církvi. (Ellen Whiteová, o které adventisté věří, že byla inspirovaným
Božím prorokem, k tomu píše: „Nejvyšší autorita po Bohu mezi adventisty
sedmého dne se projevuje ve vůli celého společenství církve, jak je
vyjádřena v rozhodnutích Generální konference, když se usnáší v rámci
svých pravomocí. Těmto rozhodnutím se mají všichni členové církve bez
výjimky podřizovat, pokud se neprokáže, že tato rozhodnutí odporují
Božímu slovu nebo právu svědomí jednotlivce.”)Zastávat teistickou
evoluci tak pro adventisty nyní znamená zastávat herezi, srovnatelnou
například s popíráním učení o Kristově božství. (Není to nadsázka,
církev nikde neudává hierarchii věroučných bodů.) Jedinou nadějí pro
stoupence teistické evoluce by tedy do budoucna bylo, že se nová
formulace bodu o stvoření prokáže jako odporující Božímu slovu nebo
svědomí jednotlivce. Jak by však takové prokazování mělo vypadat,
specifikováno nikde není. A vzhledem k tomu, že věroučný bod byl přijat
drtivou většinou delegátů, něco takového nepřipadá do úvahy.
- Vstupuje na pole vědy, kde ale církev nemá co dělat.
Církev
se schválenými formulacemi pustila na území, které jí nepřísluší a kam
vstupovat je nebezpečné. Autoritativně totiž vymezila mantinely, ve
kterých se nadále lidé mohou ve svých úvahách a zejména přírodovědeckém
bádání pohybovat. Historie ukazuje, že podobný vstup církve na pole
přírodních věd nikdy nebyl šťastný. Navíc, separátně stanovit některým
vědám metodologii „pohledem bible“, je mylná cesta. Mnohem systémovější
by již bylo odmítnutí současné vědy jako celku. Nelze se však na ni
odvolávat například v oblasti zdraví ( jak adventisté rádi činí), a
zároveň odmítat její závěry v oborech, kde se její výsledky liší od
toho, co by adventisté rádi slyšeli (například v geologii nebo
biologii). Svobodné bádání k vědě patří a její metodologie by měla
platit pro všechny vědy stejně – od fyziky přes anatomii až po
paleontologii nebo biologii.
- Akceptuje jiná východiska pro věrouku, než je Bible.
Církev adventistů sedmého dne
vždy tvrdila, že žádná její věroučná formulace nepochází od prorokyně
Ellen Whiteové, ale že vše bylo zformulováno po studiu Bible a role Elen
Whiteové byla pouze „potvrzující”. Formulace „nedávné šestidenní
stvoření” to mění. Inspiraci dílem Ellen Whiteové v tomto přiznávají i
vedoucí představitelé církve. Dílo Ellen Whiteové se tak stává vedle
Písma rovnocenným zdrojem adventistické věrouky.
Když byla v padesátých letech dvacátého století adventisty vydána kniha Věroučné otázky, která se přihlásila k
základním východiskům křesťanství, na jejím základě někteří křesťané
přestali adventisty považovat za kult a sektu. Kniha umožnila seriózní
debatu jak uvnitř církve, tak i s jejími křesťanskými partnery. Změněný
věroučný bod o stvoření nyní tato východiska popírá, zejména tím, že
akceptuje názory Ellen Whiteové jako rovnocenné s Biblí (navzdory tomu,
že v prvním věroučném bodě adventisté tvrdí, že Bible je jediným zdrojem
víry). Výše uvedené tři body tak naznačují, že kormidlo, které církev
od padesátých let dvacátého století směřovalo, se právě otočilo o sto
osmdesát stupňů.
Adventisté proto od roku 2015 svou
věroukou, a ne jen rétorikou některých představitelů, jak tomu bylo
doposud, míří do vod fundamentalismu, přesvědčeni o své jedinečnosti a
mimořádném poslání. Marketingově, a zvláště pro třetí svět, je to
bezpečná cesta. Důsledky v praxi církve, které tato (a zdá se, že
nevratná) změna přinesla, se ukáží až za několik let. Už dnes se ale
zdá, že uvnitř církve dříve často opakovaná teze o adventismu jako o
širokém deštníku, pod kterým spolu mohou pokojně žít liberálně uvažující
adventisté společně s konzervativními, přestává platit. Lidsky a na
místní úrovni to samozřejmě někde možné bude, avšak hlavní proud
adventismu nyní vyslal k svým evangelikálně a liberálně smýšlejícím
bratrům a sestrám jasný signál, že oficiálně se něco takového moc dlouho
trpět nebude. A signál, který tím vysílá k bratrům a sestrám v jiných
denominacích je stejně tak jednoznačný: „Zásadně se ve své teologii a
církevní praxi mýlíte, a to nejenom pokud jde o stvoření.”
Bedřich Jetelina Zdroj: http://ekines.cz/2015/07/09/adventisticke-upresneni-veroucneho-bodu-o-stvoreni-symptom-zmeny-kurzu-cirkve/
|
Re: Adventistické upřesnění věroučného bodu o stvoření: symptom změny kurzu církve (Skóre: 1) Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Středa, 29. červenec 2015 @ 21:10:35 CEST (O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/ | Osobně vítám a blahopřeji CASD k tomuto posunu. Narozdéíl od předpisatele si myslím, že někdy jasná hlas je potřebný. Osobně na tomto článku víry nevidím nic, co by bylo na "poli vědy, kde cirkve nemají co dělat," naopak, říká to, co říká sama Bible. Kniha Genesis sama sebe rozumí jako, dnešní terminologii, "historická zpráva." Doložit se to dá například důrazem na slovo Tolethod, nepřesně překládáno jako "rodopis", která se dá přeložit také jako písemná zpráva nebo jako historický pramen. |
|
|
Re: Adventistické upřesnění věroučného bodu o stvoření: symptom změny kurzu církve (Skóre: 1) Vložil: rudinec v Středa, 29. červenec 2015 @ 12:01:07 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Rozdiel medzi diablovou evolúciou a Božím stvorením je tak markantný, že ho dokáže pochopiť aj začiatočník vo veciach božích.
CASD to potrbuje riešiť na GK. |
Re: Re: Adventistické upřesnění věroučného bodu o stvoření: symptom změny kurzu církv (Skóre: 1) Vložil: mikim v Čtvrtek, 30. červenec 2015 @ 00:14:33 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ...tak potom 1 miliarda ř. katolíků a většina protestantů to pořád ještě nepochopila, protože oni v doslovné biblické 6 denní stvoření jako my adventisté nevěří. Oni věří stejně jako evolucionisté, že to proběhlo v několika miliardové době, což je samozřejmě úplný nesmysl. Jen ze zkamenělin a usazenin už dnes vědci zjistili, že tyto např. v USA se nenavrstvili za několik milionů či miliard let, ale že to bylo velmi rychle v řádu dní, jen to nechtějí veřejně přiznat a udělat si ostudu. Pokud nějaký křesťan nevěří Bohu, že to za 6 dní dokáže, když dokáže během okamžiku někoho vzkřísit z mrtvých, když dokáže během okamžiku rozdělit moře atd. tak nemůže zřejmě být považován za křesťana nebo pak Bible není Boží Slovo a lže. |
]
|
|
|
|