Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 552 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116486832
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Věříte Markovi nebo Matoušovi?
Vloženo Neděle, 13. březen 2016 @ 07:43:16 CET Vložil: Tomas

O Bibli poslal pozorovatelnik



 1. Příběh o posedlém

Tehdy se přeplavili přes jezero do gerasenského kraje. Jakmile vystoupil z lodi, ihned proti němu z hrobů vyšel člověk posedlý nečistým duchem. Bydlel v hrobech a nikdo ho už nemohl ani svázat řetězem. Předtím býval často spoután okovy a řetězy, ale on ty řetězy vždy roztrhal a okovy rozlámal, takže ho nikdo nemohl zkrotit. Pořád, ve dne i v noci, byl v hrobkách a na horách, křičel a tloukl se kamením. (Marek 5:1-5)

zatímco Matouš píše
Když se pak přeplavil na druhou stranu do gadarenského kraje, střetli se s ním dva posedlí, kteří vyšli z hrobů. Byli tak nebezpeční, že tou cestou ani nemohl nikdo chodit. (Matouš 8:28)



2. O slepci
Když pak se svými učedníky a s velikým zástupem vycházel z Jericha, u cesty seděl slepý žebrák Bartimeus, syn Timeův. Jakmile uslyšel, že je to Ježíš Nazaretský, dal se do křiku: „Ježíši, Synu Davidův, smiluj se nade mnou!“ (Marekk 10:46-47)
a Matouš píše
Když pak vycházeli z Jericha, šel za ním veliký zástup. U cesty právě seděli dva slepci. Když slyšeli, že tudy jde Ježíš, vykřikli: „Pane, Synu Davidův, smiluj se nad námi!“ Zástup je napomínal, ať mlčí, ale oni křičeli tím více: „Pane, Synu Davidův, smiluj se nad námi!“ (Matouš 20:29-31)



3. V Bathsaidě, Marek píše

Když přišli do Betsaidy, přivedli k němu slepce a prosili ho, aby se ho dotkl. Vzal slepce za ruku a odvedl ho za vesnici. Plivl mu na oči, vložil na něj ruce a ptal se ho: „Vidíš něco?“ On vzhlédl a řekl: „Rozeznávám lidi – vidím něco jako chodící stromy.“ Znovu mu vložil ruce na oči, a když vzhlédl, byl uzdraven. Viděl všechno jasně i na dálku. Ježíš ho pak poslal domů se slovy: „Do vesnice ale nechoď.“ (Marekk 8:22-26)
a Matouš
Cestou odtud šli za Ježíšem dva slepci a křičeli: „Smiluj se nad námi, synu Davidův!“ Když došel domů, slepci přišli za ním. „Věříte, že to dokážu?“ zeptal se jich Ježíš.
„Ano, Pane,“ odpověděli. Dotkl se tedy jejich očí a řekl: „Ať se vám stane podle vaší víry!“ Vtom se jim otevřely oči. Ježíš je přísně napomenul: „Dejte pozor, ať se to nikdo nedozví.“ (Matouš 9:27-30)

To vypadá, jako by Matouš zdvojoval zázraky. Které verzi věřit? 

"Věříte Markovi nebo Matoušovi?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 68 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: pozorovatelnik v Úterý, 15. březen 2016 @ 19:20:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jinak ještě jednou všem díky. Fakt zajímavé a poučně informace a odkazy jste tu dali. 



Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Karels v Úterý, 15. březen 2016 @ 20:22:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ještě jedna věc mě napadla - pokud jsou v Bibli rozpory, záhady, jitří to lidskou mysl, zabýváme se Biblí, Božím slovem a to je přesně to, co Pán Bůh chce a chtěl.

Boží slovo tak na nás působí... (ať mi bratři a Pán Bůh odpustí, pokud se mýlím...)



Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Středa, 16. březen 2016 @ 06:14:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Věřme oběma verzím. Nevidím v tom problém



Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Středa, 16. březen 2016 @ 11:17:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Berte evangelia jako přímý přenos hokejového zípasu snímaného čtyřmi kamerami.

Kameraman Marek zaznamenává dění na celé ledové ploše.
Kameraman Matouš se soustřeďuje spíše na levou část plochy (teologii).
Kameraman Lukáš zaznamenává hlavně  pravou část plochy (historii).
A kameraman Jan? Ten zaznamenává detail Tváře.



Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Pondělí, 14. březen 2016 @ 20:03:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

Ono to chce taky trošku pokory při výkladu knihy jako je Bible!

Zdvojování mělo zřejmě v oné době význam, který my už nechápeme, ale současníci dobře věděli, o co jde!

Viz třeba toto: 

Mt 2:1: Když se Ježíš narodil v judském Betlémě za dnů krále Heroda, hle, mágové od východu přišli do Jeruzaléma...

V původním řeckém textu není jedn. č. od východu, ale množné - "od východů" (apo anatolón). Mn. č. je zde proto, že jde o zeměpisný východ, jelikož v jedn. čísle slovo označovalo heliakický východ hvězdy, jak vidíme v následujícím verši:

Mat 2:2: ...vykládajíce, Kde je ten narozený král Judů? Protože jsme viděli jeho hvězdu ve východu a přišli jsme jej uctívat. 

Musel jsem zde zvolit Podmolíkův překlad, protože snad všichni ostatní to mají blbě - viděli jsme jeho hvězdu na východě... :-(








Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Pondělí, 14. březen 2016 @ 21:37:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Já bych v tom problém neviděl.

Mám-li množinu dvou jablek, pak jedno jablko z té množiny je podmnožinou.

Jestlže mě bude někdo večer pozorovat 10 minut, může pravdivě zapsat, že jsem snědl jablko. Kdo vytrvá ještě dalších 5 minut, stejně pravdivě napíše, že jsem snědl dvě jablka.



Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Vacant v Úterý, 15. březen 2016 @ 10:12:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Řekl bych že svatý Marek popisuje část z toho co popisuje svatý Matěj. Tu o které věděl nebo tu která mu připadala nejdůležitější.  Nebo jde o dva různé zázraky. Ježíš uzdravil spoustu posedlých i slepců.



Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Karels v Úterý, 15. březen 2016 @ 17:08:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ať zase nevypadám, že jsem na všechno příšel - tohle mě taky zajímá, neznám řešení, ale dozvěděl jsem se toto a chápu to takto:

1. Církev, respektive pisatelé se podíleli na podobě jednotlivých Evangelií - a teď je otázka, zda úmysleně (jak jsem se dozvěděl na univerzitě), nebo neúmysleně a potom si tyto dvě zprávy protiřečí.

2. Je to o naší pokoře, jak to tady zaznělo - protože pokud by tyhle rozpory byly záminkou, byla by to škoda. (nic nemění na tom, že mě to taky zájímá a vysvětlení, že Matouš opisuje od Marka a zpracovává svou verzi události ve svém záměru - se skřípěním zubů příjímám - ale já nemám jiné lepší vysvětlení, pak tedy musím přijmout alespon nějaké, které se nabízí) Pokud se mi to nelíbí, pak musím nabídnout své řešení a já žádné lepší nemám.

Takže Matouš ve své předloze má Marka a zpracovává jeho téma ve vlastním teologickém záměru, kdy některé události popisuje jinak. Viz dva slepí dle Matouše namísto jednoho slepého dle Marka. Původní (starší) je tedy Marek - a tak se i jednotlivé události staly.

3. Díky Bohu, že jsou v Písmu svatém rozpory, protože pro mě to není kamenem úrazu, ale pro jiné může být, nakonec některé rozpory se snažím řešit, ale tady ty jsou mi také záhadou. Přesto dokazuje tenhle příspěvek, že:

Bible je stejně jako Božím slovem, tak i lidským slovem!
(tedy jsou v něm rozpory, gramatické chyby, atd.)




Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Pondělí, 14. březen 2016 @ 07:19:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je to škoda, ale v Bibli je mnohem více rozporů a někdy mnohem vážnějších. Především jde o jednání, která jsou zcela v rozporu s charakterem Ježíše, který říká, kdo vidí mne, vidí Otce. Pokud se v Bibli rabuje a vraždí z náboženských a možná i jiných důvodů, a dělá se z toho skutek, který je vyjádřením vůle Boha, pak to už je úplná katastrofa a degradace Bible. Prostě se ukazuje, že ji tvořili lidé sami podle svých potřeb. Copak může být Bůh láska a jindy tentýž Bůh, aby se zalíbil jednomu národu, nechá druhý lidskou silou brutálně vyhubit? A z této války má tento národ majetek, drahé kovy, dobytek i panny k "potěšení" ?

Je to smutné čtení. A přitom první křesťané žádný SZ neznali,  a přesto dokázali za Ježíše umírat, protože ho přijali jiným způsobem než čtením Bible a rozebíráním textů SZ. Bible ani nebyla jako kniha. Bylo jen mluvené Slovo a tím se přenáší praví víra. Slyšením od toho, kdo vírou žije.




Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Pondělí, 14. březen 2016 @ 08:08:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Ano, Matouš "zdvojuje". Osobně si myslím, že je to jeho záměr, protože evidentně používá Marka jako svůj zdroj, má k tomu nějaký zvěstný důvod. Jaký? Toť otázka. Jeden nabídl Oko. Mě ještě napadá možnost, ýe s ejedná o soulad mezi vnitřním a vnějším člověkem anebo že takto Matouš zdůrazňuje potřebu společenství  ("kde se dva z Vás v mmodlitbě shoudnou v prosbě o jakoukoliv věc...")



Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: pozorovatelnik v Pondělí, 14. březen 2016 @ 13:53:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuji všem diskutujícím. Já vím, že to není až tak důležité. Byli dva slepí a následně uzdravení nebo jeden, nemění nic na vyznění příběhu. Jasně, beru, že pointa je cca stejná. Ale přece jen je psáno, že nepomine ani písmenku z Bible. A kdo by přidal nebo ubral, tak běda mu, atd. Čili nejprve se vytvoří tlak na absolutní podřízenost textu, ale když se to ne zcela shoduje, tak se člověk zákonitě ptá: Kterému? A nebo pak tedy nebazírovat na puntíkkách, brát to hlavní, podstatné. Brát to jako průměr, jako shrnutí. Ok, ale byli teda dva nebo jeden? :-) :-) :-) 

Dobře, tak jeden a půl :-) 



Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 13. březen 2016 @ 08:19:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."To vypadá, jako by Matouš zdvojoval zázraky. Které verzi věřit? "...


Vysvětlení je hned celá řada.

Třeba byl Matouš více citlivý na víno a viděl věci dvojmo. To se některým lidem stává. 

V případě posedlého záleží také na úhlu pohledu: byli přece ve skutečnosti vždycky nejméně dva - posedlý člověk a zlý duch

:-))


Ježíš vykonal množství zázraků, které nejsou zapsány v evangeliích. Rozdíly ve verzích jednotlivých evangelistů jsou spíš důkazem toho, že jednotlivé události od sebe jenom tak "neopisovali", ale že každý čerpal své informace z rozdílných zdrojů.

A svědectví očitých svědků nikdy není homogenní, ale vždycky se v detailech liší!


Pro mě jsou tyto rozdíly spíš důkazem pravosti textů a opravdovosti  pisatelů. Neupravovali, "nevylaďovali" spolu do jednotné verze.



Stránka vygenerována za: 0.43 sekundy