poslal Frantisek100 Je to už dávno. Zrovna nastal přelom v režimu a tak nebyl
problém, abych suploval téma rodinné výchovy v občanské nauce. A ještě k tomu ve třídě dospívajících děvčat
na téma rodina a láska. Učitelka marodí,
tak si tam s nimi o něčem povídejte. Přemýšlím. Ještě, že to vím s předstihem a
na zítřek se mohu připravit. A také jsem se připravil.
"Milá děvčata,
dnešní téma je velice důležité. Víte, na tom , jakou si vytvoříte rodinu, bude
záležet i štěstí vašeho života. A každá chcete být šťastná, že?"
Dívky se usmívají a
kdo ví, co si myslí. No jo, bude nás moralizovat. Chápu jejich obavy a možná už předem mají odpor k naslouchání. A
tak se začnu ptát. Jakého si představují partnera? Jaké by měl být vlastnosti ?
Pomalu se začíná rozvíjet diskuse. Nemají tak špatné názory, jak jsem je
podezíral. Člověk se může i mýlit. Jednou , asi před rokem, když jsem
kontroloval na konci vyučování, zda třída je uklizená, jsem na zemi u koše
objevil zmuchlaný papírek. Tahák? Kdopak
asi chtěl podvádět? Nemá se to, ale byl jsem strašně zvědavý, tak jsem si ho přečetl. Ale
on to nebyl tahák. Jedna z žákyň psal své kamarádce o klukovi, který se jí
líbí. A mne to potěšilo a nikdy bych to
do této dívky neřekl.
" Víš, co se mi
líbí na mém Janovi? On má rád děti."
Tahle věta změnila můj pohled na onu dívku. Ano, kluk, který
má rád děti, bude i hodný táta. Správně
uvažuje a správně hodnotí svého kluka.
Dnes tu diskutuji s
děvčaty Rád bych se přiznal ke svému hříchu, že jsem četl cizí dopis, ale to
bych asi v jejich očích klesl. Ne, musím jinak. Co je to láska? Co si pod tím
představujete? No, asi jsem to přehnal? Některé dívky se červenají. Možná myslí
na to, co ovlivňují jejich hormony, na
lásku erotickou. A tak nyní je právě vhodná chvíle něco přečíst?
"Děvčata, já vám
přečtu něco z knížky, kterou napsal
jeden věřící spisovatel a která mne před mnoha léty oslovila. Snad se tomu
nebudete smát. Já jsem na tom pochopil, co je láska".
Je ticho a děvčata napjatě očekávají, co jim budu číst.
A tak čtu:
" Nad jednou větou
v tvém dopise jsem se zvlášť zamyslil. Píšeš. Měl jsem rád jedno děvče. Není to
pravda, milý chlapče. Neměl jsi ono děvče rád. Udělal jsi jen to, čemu se říká,
vyspal ses s ní. A to je něco jiného. Měl jsi s z ní pohlavní zážitek, ale
nezakusil si, co je láska. "
Sleduji žákyně a na
tvářích je znát napětí a pozornost.
Pokračuji dál.
"Můžeš říci
nějakému děvčeti Mám tě rád, ale co ve skutečnosti míníš, je asi tohle Chci
něco mít. Ne tebe, ale něco od tebe. Nechci čekat. Chci to mít okamžitě. Nezáleží
mi na tom, co bude potom. Zda otěhotníš. Použiji tebe, abych uspokojil to, po
čem toužím. Jsi pro mne pouhý prostředek, abych dosáhl svého cíle. Chci něco
mít. Bez odkladu, ihned.
Co mně zajímá je jen jeden okamžik."
Zdá se, že můj úryvek zabral. Děvčatům se lesknou oči a napjatě čekají, co bude dál.
Pokračuji.
" A to je pravý
opak lásky. Láska chce dávat. Láska hledá štěstí druhého, ne vlastní. Tys však
jednal jako hrubý sobec. Místo měl jsem rád jedno děvče, měj si říci, měl jsme
rád sebe a jen sebe . K tomu jsme zneužil jednoho děvčete "
"Mám pokračovat dál" ptám se děvčat. Jednohlasný
souhlas.
"Dovol, abych ti
řekl, co vlastně znamenají slova Mám tě rád. Ty, ty, ty. pro mne budeš
existovat jen ty. Ty máš jediné místo v mém srdci. Po tobě toužím, bez tebe
nejsem dokonalý. Pro tebe chci dát všecko
a vzdát se všeho, i sám sebe. Jen pro tebe chci tady navždy být. Pro
tebe chci žít a pracovat. Na tebe chci čekat a nezáleží jak dlouho. S
tebou chci mít vždy trpělivost. Nikdy tě nechci k ničemu nutit, ani ne slovy.
Vůči tobě chci být vždy otevřený a upřímný.
Tebe chci chránit, opatrovat a střežit. S tebou se chci o všechno dělit, s tebou všechno i prožívat. Tobě chci vždy
naslouchat. Bez tebe nechci nic podnikat, při tobě chci zůstat navždycky."
Skončil jsem a chvíli ticho.
" Pane učiteli,
mohl byste nám tu poslední část nadiktovat.?"
A tak jsem zbytek
hodiny diktoval to, co žákyně chtěly mít napsáno.
Zvoní a já mám pocit,
že jsem vykonal víc, než kdybych učil fyziku, chemii či matematiku.