Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 477 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116462301
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Život a dílo apoštola Pavla
Vloženo Čtvrtek, 11. březen 2004 @ 06:35:20 CET Vložil: Bolek

Historie poslal Pavel

Život a dílo apoštola Pavla na základě výzkumů, úvah a doměnek Geralda Messadie Při úvahách nad autenticitou bible, tedy především Nového zákona, se nevyhneme úvahám o osobnosti apoštola Pavla, o jeho díle a listech, které se součástí Zákona staly . Stejně tak jako u evangelií je i zde mnoho otazníků, na které nemáme odpověď, o kterých musíme sami přemýšlet a nebo o nichž se nic nedozvíme díky neměnné mlčenlivosti Vatikánského archívu.

Pokud si tedy chceme udělat přesnější obraz o tom, jak dalece je Bible písmem inspirovaným samotným Bohem a jak dalece je jenom dílem lidským, musíme se zaměřit i na Pavlovy osudy a jeho korespondenci. A toto studium je základem pro odhad dalšího vývoje a perspektiv křesťanství, ke kterým bych se rád po těchto odbočeních s vámi rád vrátil. Protože možnosti mého vlastního bádání jsou velmi omezené, vypůjčím si nyní doslov ke knize s názvem Žhář s podtitulem Životopis apoštola Pavla a vyberu z něj podle mne podstatné autorovy úvahy, domněnky a závěry, přidám úvahy vlastní jistě inspirované i předchozími komentáři od uživatelů GS Wolka a Novéhokřesťana, kterým za ně tímto rovněž děkuji ( a doufám, že je znovu zkonfrontují s názory zde uvedenými). Zcela úvodem bych opsal poznámku nakladatelství Mladá Fronta, kde kniha vyšla v roce 1997 (originál vytiskl Robert Laffont v Paříži roku 1991) : ,,Autor své dohady dokládá ještě 80 stránkami Pramenů, kde své dohady vyvozuje, vykládá a podpírá přímými odkazy na bohatý materiál, který nashromáždil během přípravného studia a který byl částečně publikován v knize Člověk, který se stal Bohem. Nad věcností vědce však vždy znovu vítězí fabulátor a polemik posedlý svou vizí. Proto celý ten učený aparát zbytečně zatěžuje dílo, které je a zůstane výtvorem fantazie, překvapivou interpretací postavy velkého věrozvěsta a věrouka křesťanství. Odborníci se mohou o poctivosti Messadiéových rešerší snadno přesvědčit, čtenáře upoutá především výsledek: udivující hypotéza proměněná v pravděpodobný příběh, smělý pokus o ... rozbor a ... pohled na historickou situaci, ve které se utvářelo křesťanství. Tolik úvodem, z kterého je zřejmé, že autor je liberálně orientován, což souhlasí i s orientací mou. A je zde výhodou GS, že názory autorovy ( s nimiž budu souhlasit) budou zde moci ihned být konfrontovány s názory opačnými. Pojďme však již k úvahám Messadieovým : ,,Žádný, kdo se jako já v románu Člověk, který se stal Bohem pokusil o historickou rekonstrukci Ježíšova života a působení, nemůže opomenout osudy a osobnost apoštola Pavla, neboť křesťanství je v podstatě vynálezem tohoto apoštola, který na sklonku života přijal římské jméno Paulus, tj. Pavel. Lze doložit, že i po ukřižování se žáci Ježíšovi dále pokládali za Židy. Roztržku mez křesťany a judaismem provedl Saul - často i proti vůli Jakuba Menšího a Petra. Bez jeho neúnavné misijní činnosti by nikdy nedošlo k tomuto podivuhodnému vývoji, který obohatil svět o druhé zjevené náboženství a změnil osud Evropy. Jemu vděčíme za základy křesťanského náboženství, jak je známe dnes. To on proměnil kříž z nástroje popravčího v symbol obrody, to on zprostil Ježíšovy žáky břemene zákona Mojžíšova. Vnukl jim také - žel - svou mysogynii . - s úplným zproštěním od zákona Mojžíšova se neztotožňuji a co je to mysogynie netuším ... .... Děl o Saulovi není málo. Bohužel jen málokteré poskytuje zprávy o jeho lidském osudu, a ten mě zajímal především. ..... Opírám se o texty přísně kanonické a historické: jsou to jednak Skutky apoštolské a Epištoly, Flaviova Válka židovská a Židovské starožitnosti, Tacitovy Letopisy, Římské dějiny Diona Cassia a Lékárnička Epifana Salaminského. Kromě těchto hlavních zdrojů jsem čerpal z četných prací historických, starších i moderních, z nichž některé jsou shrnující, jako například Gibbonův Úpadek a pád římské říše, jiné speciální, především pak z děl významných exegetů, jako je Bultmann a Bornkamm. Doufám, že tentokrát mi nikdo nevytkne, jako se stalo u díla předchozího, že příliš těžím z apokryfních evangelií. Kdyby se vyskytovaly nějaké zajímavé apokryfy týkající se Saula, později řečeného Pavel, ochotně a rád bych se jimi dal inspirovat. Ale skoro žádné nejsou, nepočítáme-li k nim texty pozdní a očividně padělané, jako je například korespondence Pavla se Senekou. Když jsem srovnával Skutky apoštolské s Epištolami, zjistil jsem, že jsou mezi nimi rozpory, že nadto na různých místech nedořečené zatemňuje svými implikacemi řečené. Postava apoštola, zachycená ve Skutcích, neodpovídá tradičnímu portrétu Pavlovu. Pavel prohlašuje, že je Žid, Žid z pokolení Benjaminova, což je podivné, neboť v té době už Benjaminovci dávno splynuli s Judejci. Pochybnosti o svém židovství jenom potvrzuje výroky jako ,,učiněn jsem Židům jako Žid, abych Židy získal" nebo ,,žil jsem bez Zákona", což jsou doznání nemyslitelná v ústech Žida. Tvrdí sice, že byl vychován ve škole Gamalielově, tj. že se vzdělával v Písmě u slavného zákoníka, ale říká také, že se při pronásledování prvních učedníků Ježíšových stával víc a více Židem. Jenže tenkrát člověk buď Židem byl, nebo nebyl.. Jestliže Žid nebyl, co vlastně byl?. A hlavně proč to nikdy neřekl? Při podrobné četbě, kterou tyto texty vyžadují, stejně jako evangelia, narážíme na další záhady. Lukášovy Skutky sice podávají bezprostřední svědectví o jedné části Saulova putování, bohužel místo objektivního zpravodajství podávají zhusta dobrodružný román nebo apologii. Konečné znění, psané řecky v Římě, vzniklo dvacet až třicet let po událostech, které líčí a přetavují, takže lze jenom těžko sestavit logickou chronologii Saulova působení. Neméně těžko lze určit změny, které do rukopisu vnesli kopisté. Výklad mnoha nesrovnalostí historikové zatím pouze nadhodili, často několika řádky v hloubi rozsáhlých exegetických spisů. Saulovy listy nutno číst stejně ostražitě, i když ponecháme stranou ty, které nepocházejí z jeho ruky. Víme, že List Židům není z jeho pera, rovněž listy Kolosským a Efezským pocházejí od nějakého pozdějšího žáka a autorství Druhého listu Thessalonským je pochybné. Navíc nevíme, jak byly Listy sebrány a přepsány. Panuje domněnka, že původní pergameny byly rozřezána na proužky a že se některé úryvky více či méně závažné ztratily. Kromě toho na různých místech byly k sobě proužky přiloženy chybně. Například není jisté, zdali epištola adresovaná Efeským opravdu Efeským adresována byla. Vzhledem k dvaceti či třiceti letům Pavlova působení zdá se počet Listů nepatrný, zřejmě se mnohé dopisy ztratily. Prameny pro rekonstrukci Pavlova života nejsou tedy ani úplné, ani souvislé, ani věrné. Lukáš popisuje oslnění v Damašku způsobem, který se stal legendárním, Saul sám pak se o této epizodě zmiňuje dvakrát: obě verze se liší navzájem, tak od podání Lukášova, a ze Saulova tvrzení, že své učení získal přímo od vzkříšeného Ježíše, lze soudit, že se s Ježíšem setkal ještě jednou později. Těžko předpokládat, že Ježíš stačil vysvětli celé své učení během několika okamžiků oslnění, možná že Saul Ježíše opravdu potkal - ne cestou do Damašku, ale někde jinde. Bylo by to ve shodě s hypotézou vyslovenou v Člověku, který se stal Bohem, totiž, že Ježíš přežil své ukřižování o mnoho let. .... pokračování doslovu, cca 3 stránky, dám do komentářů. Pokoj všem hledajícím a bádajícím přeje Pavel


"Život a dílo apoštola Pavla" | Přihlásit/Vytvořit účet | 10 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Život a dílo apoštola Pavla (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Čtvrtek, 11. březen 2004 @ 08:33:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pavle, jsem docela zvědav, co přidáš do komentářů. Tady mne zaujalo několik tvrzení, která však chápu jako nedoložená:

Saulovy listy nutno číst stejně ostražitě, i když ponecháme stranou ty, které nepocházejí z jeho ruky. Víme, že List Židům není z jeho pera, rovněž listy Kolosským a Efezským pocházejí od nějakého pozdějšího žáka a autorství Druhého listu Thessalonským je pochybné.

S listem Židům se dá celkem souhlasit, ačkoliv ani tak bych Pavlovo spoluautorství zcela nevylučoval, ale u ostatních listých se mi zdá, že jde mírně řečeno o spekulaci. Možná by bylo dobré tyto úvahy konkrétně doložit, a pak by se člověk k tomu mohl vyjádřit.

Pavel prohlašuje, že je Žid, Žid z pokolení Benjaminova, což je podivné, neboť v té době už Benjaminovci dávno splynuli s Judejci.

Ne, že bych byl nějaký odborník na židovskou problematiku, ale pokud vím, tak do roku 70 měly v chrámu všechny rodokmeny, odkud byly téměř jistě vypsány i Ježíšovy rodokmeny v Matoušově (Josefův) a Lukášově (Mariin) evangeliu, tak se domnívám, že apoštol Pavel čerpal stejně jako ostatní Židé z tohoto zdroje a tudíž věděl, ke kterému z původních pokolení patří.

Pochybnosti o svém židovství jenom potvrzuje výroky jako ,,učiněn jsem Židům jako Žid, abych Židy získal" nebo ,,žil jsem bez Zákona", což jsou doznání nemyslitelná v ústech Žida. Tvrdí sice, že byl vychován ve škole Gamalielově, tj. že se vzdělával v Písmě u slavného zákoníka, ale říká také, že se při pronásledování prvních učedníků Ježíšových stával víc a více Židem. Jenže tenkrát člověk buď Židem byl, nebo nebyl.. Jestliže Žid nebyl, co vlastně byl?. A hlavně proč to nikdy neřekl?

Toto je s prominutím vytrhané z kontextu a ukazuje to, že pan Geralda Messadie zjevně apoštola Pavla nepochopil. Saul pochopitelně Židem byl, a byl i horlivým zastáncem a dodržovatelem Mojžíšova Zákona, ale vírou v Krista byl učiněn od tohoto Zákona svobodným, a jak sám píše v listě Římanům:

10:12  Není rozdílu mezi Židem a Řekem: Vždyť je jeden a týž Pán všech, štědrý ke všem, kdo ho vzývají, neboť
13  `každý, kdo vzývá jméno Páně, bude spasen´.

Vyádření apoštola Pavla byla pro Žida nemyslitelná pouze do doby, než byl zjeven Kristus, a to jenom proto, že Židé si Zákon špatně vykládali (Jan 5:39 "39  Zkoumáte Písma a myslíte si, že v nich máte věčný život; a Písma svědčí o mně."). Rozpor v Pavlově učení či vyjádřeních není, jen je třeba je chápat v souvislostech, kdy a jak byla vyřčena.

Pokud jde o spory mezi Skutky a Pavlovými epištolami, težko říci, co má autor přesně na mysli, když to v doslovu nezmiňuje. Četl jsem, že údajně Lukáš jednu událost z Pavlova života omylem popisuje jako události dvě, ale ani to není prokazatelné, právě proto, že z oněch několik desítek let Pavlova působení se nám dochovalo poměrně málo informací a tudíž jednoznačné závěry dělat nelze. Také jsem přesvědčen, že Pavel i ostatní apoštolové napsali mnohem více dopisů, ale z nějakých blíže nespecifikovatelných důvodů nebyly do Bible zařazeny, protože se zřejmě už ve své době nedochovaly. Nevím, a kdoví, zda je vůbec tuto otázku dnes nějak vyřešit v jiné rovině, než rovině spekulací.

Těžko předpokládat, že Ježíš stačil vysvětli celé své učení během několika okamžiků oslnění, možná že Saul Ježíše opravdu potkal - ne cestou do Damašku, ale někde jinde. Bylo by to ve shodě s hypotézou vyslovenou v Člověku, který se stal Bohem, totiž, že Ježíš přežil své ukřižování o mnoho let.

Souhlas, také jsem se domníval, že apoštol Pavel se patrně se vzkříšeným Ježíšem potkal vícekrát, ovšem vesměs zřejmě pouze v duchovní rovině (skrze Ducha Svatého: Jan 16:13). A také je pravda, že Ježíš přežil své ukřižování o mnoho let, protože On přece po svém vzkříšení (i před ním) žije navěky a 'sedí po pravicí Boží' (Žd 10:12).



Re: Život a dílo apoštola Pavla (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Čtvrtek, 11. březen 2004 @ 14:57:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Wollku, obdivuji Tvoji vytrvalost v obhajobe Pisma. Mne uz ta zaplava mnohdy az bizarniho liberalismu nekdy unavuje. Kez Ti da Hospodin silu vytrvat!



Re: Život a dílo apoštola Pavla (Skóre: 1)
Vložil: novykrestan v Čtvrtek, 11. březen 2004 @ 20:14:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ony tri zminky, kdy je popisovano Pavlovo prvni setkani se vzkrisenym Jezisem lepe asi receno s jeho duchovni podobou (i kdyz v jednom dopise Pavel jasne rika, ze potkal stejneho Jezise jako vsichni ostatni hned po vzkriseni) jsou vzajemne rozporne. Zastanci bezchybnost Pisma nazyvaji ony rozpory „apparent contradictions“ a vyrabeji jako vzdy podivuhodnou hru se slovy, aby to jako nejak vysvetlili.
Po tomto mystickem obraceni se Pavel stava apostolem povolanym ne lidmi, ale Bohem. Neuci se sve evangelium od lidi, ale od Pana. V dopise Galatskym narazi na to, ze se po svem obraceni nesel poradit s telem, ale sel do Arabie a tam zil tri roky. Takze zde byl pravdepodobne vyucovan onim duchovnim zpusobem. Tezko rici, co se tam delo.
Vetsina lidi, kteri hledaji urcite slabiny NZ se obvykle vrhnou na apostola Pavla a je to dost prirozene – jednak je tam nejvice slabych ci napadnutelnych mist a pote tim vlastne odkrouhnou celou nz teologii, ktera je postavena hlavne na Pavlovych dopisech.
Pojdme si identifikovat ona slaba mista ci konfliktni mista
- Pavel uci spasu milosti skrze viru ( evangelia v tomto nejsou tak jednoznacna) (dnesni cirkve jakbysmet)
- Pavel uci konec ci splneni Zakona Kristem (evangelia uci, ze se nesmi zrusit nejmensi prikazani ze Zakona – kdo tak ucini bude nazyvan nejmensim v nebeskem kralovstvi)
- Pavel uci konec Zakona i pro Zidy – Jeruzalemska cirkev vedena Jakubem, Petrem a Janem prijima Zidy, kteri jsou horlivi milovnici Zakona a Zakon dale dodrzuji (cili cela jeruzalemska cirkev vedena apostoly nepochopila evangelium)
- Pavel uci konec Zakona – sam vsak po sve treti ceste ukazuje navenek ze stale dodrzuje Zakon a ze je pravovernym Zidem a tedy ze by Zidy nikdy neucil, aby odstoupili od Zakona (viz Skutky 21:23) a provadi ocistovani podle Nu :1-20
- Pavel dostal sve evangelium od (duchovniho) Pana – apostolove a dlasi ucednici se sve evangelium ucili od ziveho Jezise
- Pavel je samozvany apostol – ostatni apostolove museli splnovat podminku (viz Skutky 1:21 –26) – Pavel byl tedy apostol jineho charakteru nez dvanact a byl tedy spise ucednik, ktery mel evangelizovat (sam vsak se poklada za plnohodnotneho apostola i ke vztahu k dvanacti a do urcite miry i vice – viz ze byl povolan Panem – dvanact apostolu asi neuznavalo Pavlovu sluzbu soumeritelnou se svou...)
- Pavel je pokrytec (viz jeho vztah k Zakonu – viz vyse) nebo Gal 5:3 – kdy rika i krestanum, ze kazdy, kdo se necha obrezat musi dodrzovat cely Zakon a sam obrezava Timotea (viz Skutky 16:3) a tedy tim ho nuti, aby dodrzoval cely Zakon
- Pavel je velmi pragmaticky ve sdileni evangelia – pro Zidy Zid pro Reky Rek – zda se ze tento pragmaticky pristup prevzalo cele krestanstvi (mnoho tzv cirkvenich otcu si s pravdou ci fakty moc nelamalo hlavu – pro vzneseny cil je dobre i lhat – tvrdil otec Eusebius)
- Pavel zavadi ve svych kongregacich eucharist – je otazkou, zda eucharist (v pavlove podobe) byl provaden v jeruzalemske cirkvi (Mt, MK a Janovo evangelia tomu nenasvedcuji)
- Pavel necituje zadne z evangelii ani se o jejich existenci nijak nezminuje – v pripade, ze jiz existovaly je videt, ze asi dane inspirovane spisy nepoklada za inspirovane i kdyz cituje mnohokrat ze SZ a citaci evangelii by potvrdil od ocitych svedku – apostolu (a inspirovanymi spisy to co sam hlasa) – Pavel byl v Jeruzaleme 3 roky po svem obraceni, pote za 14 let (snem – po jeho prvni ceste), pote po druhe ceste (viz skutky 18:21 – jel tam na svatek – obtizna datace), po treti ceste (obtizna datace) – tedy moznosti mel mnoho, aby se seznamil s danymi spisy, navic od Lukase vime, ze Lukas asi dane spisy sbiral a studoval a pripravoval sve evangelium
- vyse uvedene uvahy predpokladaji, ze vsechny Pavlovy dopisy z Pisma jsou jim skutecne napsany – toto muze ci nemusi platit, nekteri tvrdi, ze pozdeji mohlo dochazet k zasahum do Pavlovych dopisu
- take se predpoklada, ze Skutky jsou realnym zaznamem udalosti – znovu realita muze byt jina



Re: Život a dílo apoštola Pavla (Skóre: 1)
Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Pátek, 12. březen 2004 @ 05:10:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz
Vysvětlující poznámka pro Pavla:
mysogynie je nepřátelství vůči ženám
(pokud se snážíš o pseudovědecké články zde na GS, mohl bys občas použít třeba slovník cizích slov...:-)), vypadaly by pak ještě učeněji.:-)))



Re: Život a dílo apoštola Pavla (Skóre: 1)
Vložil: Pavel (pavel@granosalis.cz) v Sobota, 13. březen 2004 @ 00:17:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Gerald Messadie dále pokračuje : Rozpor mezi Skutky a Listy je však hlubší, než by se dalo soudit z drobných nesrovnalostí. Ve Skutcích vysílá Saula šířit křesťanství mezi pohany jeruzalémská apoštolská rada teprve po jeho pokusu zvěstovat Nový zákon Židům. V Listech vystupuje Pavel jako Apoštol, kterýžto titul mu udělují Skutky jen mimochodem, a tvrdí, že cesta spásy vede přes pohany.. Skutečnost byla méně čítanková: rada žádala dost autoritativně Pavla, aby se podrobil v chrámu očistnému obřadu, když však poslechl a dostavil se do chrámu, byl zatčen a taktak unikl smrti. Je nasnadě domněnka, že se Jeruzalémská rada pokusila disidenta rázně zbavit. Slovem - v Epištolách si Saul osobuje daleko větší nezávislost, než jakou mu přiznávají Skutky, kde je podroben vyšší instanci prvních učedníků. Soudě podle dalšího vývoje je nutno přikládat víru spíš Saulovi než Lukášovi. Lukáš se zřejmě pokouší zastřít srážky mezi Pavlem a apoštoly, oslabuje jeho vůdčí roli v pohanském světě a za účelem povznesení podává velmi idylický obraz počátků církve. Saul není tak ohleduplný, nemlčí o svých sporech s jeruzalémskou radou: jsou to pleticháři, pokrytci, ba dokonce i špatní křesťané. Tvrdším oříškem je Saulovo římské občanství, o němž se Pavel zmiňuje na třech místech, téměř jako by se chlubil. Toto občanství se nerýmuje s proklamovaným židovstvím: ten, kdo neuznával státní bohy, nemohl být občanem, jinak mu hrozil trest za betbožnost. Divný je také Saulův původ z Tarsu, připadal už podezřelý i svatému Jeronýmovi. Učený překladatel Vulgaty považuje za rodiště Saulovo galilejskou Gischalu. Zarážející je vážnost, kterou Pavel požívá u představitelů Říma ... Když je Pavel roztrpčenými Židy (zřejmě na základě domluvy snhedrinu a apoštolské rady) v chrámě zadržen, ujme se ho tribun Lysias a dá ho dopravit do Caesareje ke konsulovi Felixovi pod ochranou 470 legionářů, což je eskorta nějakého monarchy, dokazující, jak důležitý byl pro Felixe Saul. Felix ke všemu doufá, že od zajatce obdrží peníze! Čili Saul je dost bohatý, aby mohl uplatit římského prokurátora! To se špatně srovnává s obvyklou představou apoštola jakožto malého ošklivce (sám o sobě říká, že je zmetek tři stopy vysoký, tj. asi 150cm), horlivého Žida a nenávistného pronásledovatele křesťanů, raněného milostí na cestě do Damašku.. Je to osoba v Jeruzalémě a v Judei dost významná, když může kárat Heroda Agrippu - když mu tento panovník prokáže tu neobvyklou čest a navštíví ho - a to slovy prozrazujícími důvěrnou známost. Podobně uvažoval o výpravě do Sýrie, tehdy zcela závislé římské provincie, ... to svědčí, že měl k podobnému podniku prostředky, peníze ... a nevídanou opovážlivost vůči správci zmíněné provincie ... ... Římané s ním nakládají mimořádně šetrně, nad nímž drží ochrannou ruku bratr Senscův a rádce Neronův prefekt Gallio . Není škoda, že nám neobjasnil, odkud vzal ty vysoké známosti? .... Takže Saul je postava záhadná, která si občas vymýšlí. Nicméně jeho pojetí křesťanství jako samostatného náboženství odtrženého od doslovné závislosti na zákoně Mojžíšově zvítězilo a s ním i nepřátelství církve vůči Židům. Největší záhadou je, odkud vzal Pavel své učení. Od Ježíše určitě ne, protože se obrátil až po ukamenování Štěpána, tj. dva až čtyři roky po ukřižování. Z evangelií také ne, protože ta ještě nebyla napsána. Snad od Lukáše, který byl načas jeho společníkem? Jenže Ti dva se sešli teprve dobrých patnáct let po Pavlově konverzi. Nebo ho ovlivnily názory šířené po Palestině prvními učedníky, ať už patřili ke sboru jedenácti nebo širšímu sboru dvaasedmdesáti? Sotva - jelikož až do údajné cesty do Damašku křesťany pronásledoval. .... Je to vskutku zvláštní případ" představme si člověka, který s nasazením života putoval světem, hlásaje oddanost muži, jehož znal jen z doslechu, velmi všeobecně, jelikož neznal jeho činy ani jeho zázraky, ostatními věrozvěsty tak výmluvně líčené. Sám prohlašoval, že za svou znalost nevděčí nikomu z lidí. Jinými slovy - Saul hlásal učení, které neznal, pokud nevěříme v možnost nadpřirozeného přenášení vědomostí. Proč Saul neřekl jasně, že se setkal s Ježíšem a kde? Kdyby to udělal, anuloval by svůj cíl" dobýt římský svět. Kdyby přiznal, že se setkal s Ježíšem, znamenalo by to, že Spasitel žil ještě dlouho po svém ukřižování, a tudíž že byl pouze člověk. Saul by pak nemohl přesvědčit zástupy o božskosti a zmrtvýchvstání svého mistra ..... Svou vážnost apoštola vyvozoval ze skutečnosti, že se setkal s Ježíšem, ale kdyby se o tomto setkání šířil, ztratil by svůj vliv. Dal si proto záležet na tom, aby v listech udržoval jistý šerosvit, a v Listech se mu to dokonale podařilo. Je možné, že Saul získal svou nauku přímo od Ježíše, ale pokud Ježíš po ukřižování nezměnil názor, vyložil si Saul toto učení velmi volně ... V Listech nenajdeme zmínku o Ježíšových podobenstvích a postojích, ačkoli právě v nich se tak jasně zračí jeho osobnost. ... Saul vidí smysl křesťanství v naprostém přimknutí se k Ježíšovi, skrze víru: jeho vzkříšení je i vzkříšením věřících a smrt je tím překonána. Metanoia, lítost, k níž hříšník dospívá přemítáním, etickým hodnocením, se u Saula takřka nevyskytuje. .... Tato neznalost Ježíšova učení v jeho úplnosti je tím významnější, že sotva Saul prohlédl, okamžitě si osoboval právo na jedině správný výklad a neváhá označit Petra za pokrytce, když není s to se dost rychle a rozhodně vymanit z příkazů Mojžíšova zákona, které on považuje za předsudky (obřízka, způsob stravování). Možná že Saul velmi brzo pochopil, že nové, mezi pohany tak rychle se ujímající náboženství mu poskytuje životní příležitost, jak se prosadit a uspořádat svět.



Re: Život a dílo apoštola Pavla (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Neděle, 14. březen 2004 @ 07:51:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hmm, až dosud jsem měl za to, že život a učení apoštola Pavla jsou v souladu z celkovým poselstvím Nového Zákona, tedy i s evangelisty. A nyní se od uživatelů Pavla a novehokrestana dozvídáme nové skutečnosti, jako např. že Ježíš podaný v Janově evangeliu je od Ježíše vykresleného synoptiky natolik jiný, jako by byl z jiného vesmíru, nebo že apoštol Pavel si vymýšlí, snad ani nebyl Židem, Lukáš jej podává také zkresleně, aby zastřel jisté rozpory...

Nicméně jeho pojetí křesťanství jako samostatného náboženství odtrženého od doslovné závislosti na zákoně Mojžíšově zvítězilo

A jaké jiné křesťanství ještě existovalo, resp. s jakým křesťanstvím neodtrženým od doslovné závilosti na Zákoně soupeřilo? Chtěl snad Ježíš z evangelií šířit svou zvěst pouze mezi Židy? Nebo si přál, aby pohané, mezi něž se evangelium dostane (Mt 24:14, 28:19, Mk 13:10, Lk 24:47), začali obětovat, podstupovat obřízku a dodržovat všechny další ustanovení Zákona? Je to pouze Pavlův výmysl? Vždyť sám Ježíš byl podle evangelií kritizován za to, že dostatečně nezachovává Zákon a musel třeba ukazovat, kdo je Pánem nad sobotou.

Petr snad důsledně zachovává zvyky a Zákon? (Sk 10:28  Promluvil k nim: "Dobře víte, že židům není dovoleno stýkat se s pohany a navštěvovat je. Mně však Bůh ukázal, abych si o žádném člověku nemyslel, že styk s ním poskvrňuje nebo znečišťuje.
29  Proto jsem také bez váhání přišel, když jste pro mne poslali, a nyní se ptám, jaký jste k tomu měli důvod. ... 34  A Petr se ujal slova: "Nyní skutečně vidím, že Bůh nikomu nestraní,
35  ale v každém národě je mu milý ten, kdo v něho věří a činí, co je spravedlivé.
36  To je ta zvěst, kterou Bůh poslal synům izraelským, když vyhlásil pokoj v Ježíši Kristu. On je Pánem všech.
")
V žádném případě bych neřekl.

Tato neznalost Ježíšova učení v jeho úplnosti je tím významnější, že sotva Saul prohlédl, okamžitě si osoboval právo na jedině správný výklad a neváhá označit Petra za pokrytce, když není s to se dost rychle a rozhodně vymanit z příkazů Mojžíšova zákona

Pro lepší názornost stylu této kritiky citují přesné znění:

Gal 2:12  Nejprve jídal totiž společně s pohany; když však přišli někteří lidé z okolí Jakubova, začal couvat a oddělovat se, protože se bál zastánců obřízky.
13  A spolu s ním se takto pokrytecky chovali i ostatní Židé, takže jejich pokrytectvím se dal strhnout i Barnabáš.
14  Když jsem však viděl, že nejdou přímo za pravdou evangelia, řekl jsem Petrovi přede všemi: "Jestliže ty, který jsi Žid, nedodržuješ mezi námi židovský zákon, jak to, že nutíš pohany, aby ho dodržovali?"


Říká tu snad Pavel, že Petr stále dodržoval zákon a především, že to bylo jeho přesvědčením či učením? Označil by ho potom za pokrytecky se chovajícího? To by přece nebylo pokrytectví, ale pouze jiné přesvědčení. Pokrytec je přeci ten, kdo jedná proti svému přesvědčení. Nepopisuje snad přímo Petrův rozpor v jeho vlastním chování motivovaný tím, že se bál zastánců obřízky? Dá se vůbec říci, že Petra označil za pokrytce okamžitě po svém obrácení? Dá se snad z tohoto usuzovat na existenci zcela jiného směru křesťanství? Existuje nějaký dokument, který by nás utvrzoval v tom, že si Ježíš nebo jeho apoštolové přáli, aby všichni pohané uvěřivší v Krista dodržovali celý Mojžíšův Zákon? Nebo si snad ani nepřáli jít mezi pohany? To by bylo v rozporu nejen s evangelii, ale i se Starým Zákonem.

Tvrdším oříškem je Saulovo římské občanství, o němž se Pavel zmiňuje na třech místech, téměř jako by se chlubil. Toto občanství se nerýmuje s proklamovaným židovstvím: ten, kdo neuznával státní bohy, nemohl být občanem, jinak mu hrozil trest za betbožnost.

Jelikož se fakta o Pavlově horlivosti pro židovství i římském občanství nacházejí v jenom spisu (Skutcích: např. 21:39, 16:37), je nasnadě otázka, pokud by to nebyla pravda a navíc by to ani nebylo teoreticky možné, proč by si něco takového Lukáš vymýšlel, když by tím evidentně už ve svojí době musel zcela zákonitě působit velmi nedůvěryhodně? Řekl bych, že je to pouze další demagogie, kde liberální kritika poněkud ustřelila a věci nedomyslela.

Pokud je rozpor mezi učením apoštola Pavla a Ježíšem v evangeliích, proč ten rozpor neviděl Lukáš, když sepsal evangelium a následně Skutky? Přece sám Lukáš ve skutcích dává Pavlovi do úst třeba tento citát:

Acts 13:38  Budiž vám tedy známo, bratří, že skrze něho se vám zvěstuje odpuštění všech hříchů, a to i těch, jichž vás nemohl zprostit Mojžíšův zákon.
39  Ale v něm je ospravedlněn každý, kdo věří.


Jak vidno, liberální kritika přidává mnohem více otázek, než odpovědí či vysvětlení. Další umělou a nevyřešenou otázkou je třeba následující:

Největší záhadou je, odkud vzal Pavel své učení. Od Ježíše určitě ne, protože se obrátil až po ukamenování Štěpána, tj. dva až čtyři roky po ukřižování.

Evangelista Lukáš popisuje:

Acts 9:3  Na cestě, když už byl blízko Damašku, zazářilo kolem něho náhle světlo z nebe.
4  Padl na zem a uslyšel hlas: "Saule, Saule, proč mne pronásleduješ?"
5  Saul řekl: "Kdo jsi, Pane?" On odpověděl: "Já jsem Ježíš, kterého ty pronásleduješ.
6  Vstaň, jdi do města a tam se dovíš, co máš dělat."
7  Muži, kteří ho doprovázeli, zůstali stát a nebyli schopni slova; slyšeli sice hlas, ale nespatřili nikoho. **)
8  Saul vstal ze země, otevřel oči, ale nic neviděl. Museli ho vzít za ruce a dovést do Damašku.
9  Po tři dny neviděl, nic nejedl a nepil.

13  Ananiáš odpověděl: "Pane, mnoho lidí mi vyprávělo o tom člověku, kolik zla způsobil bratřím v Jeruzalémě.
14  Také zde má od velekněží plnou moc zatknout každého, kdo vzývá tvé jméno."
15  Pán mu však řekl: "Jdi, neboť on je mým nástrojem, který jsem si zvolil, aby nesl mé jméno národům i králům a synům izraelským.
16  Ukáži mu, co všechno musí podstoupit pro mé jméno."

S damašskými učedníky zůstal Saul několik dní
20  a hned začal v synagógách kázat, že Ježíš je Syn Boží.
21  Všichni, kdo ho slyšeli, žasli a říkali: "To je přece ten, který se snažil v Jeruzalémě vyhladit všechny vyznavače tohoto jména. I sem přišel jen proto, aby je v poutech odvedl k velekněžím."
22  Ale Saul působil čím dál tím mocněji a svými důkazy, že Ježíš je Mesiáš, přiváděl do úzkých damašské židy.


Tedy Ježíš Ananiášovi potvrdil, že Ježíš Pavlovi všechno ukáže a on ještě v Damašku byl schopen do úzkých přivádět temnější Židy. Tedy mnohé přijal od Ježíše patrně velmi brzy a také tento fakt svědčí o tom, že patrně velmi dobře znal Starý Zákon a tedy byl horlivým Ždem, jak ve svých listech sám potvrzuje. Jistě se něco mohl přiučit, či dovědět od damašských učedníků, nehledě k tomu, že určitě některá fakta a učení Ježíše a apoštolů znal z doby, kdy je pronásledoval až na smrt v Jeruzalémě. Když už se k takovému pronásledování odhodlal, pak k tomu asi musel mít dostatečný důvod a tedy se dá předpokládat, že jejich učení znal. Pouze tomu nevěřil, ale po setkání s Ježíšem cestou do Damašku náhle prohlédl a mnohé věci, které již dříve znal najednou viděl ve zcela jiném světle a souvislostech. Nedává to snad smysl? Jak lépe nám liberální teologie vysvětlí náhlou změnu Saulova přesvědčení a chování?

Možná že Saul velmi brzo pochopil, že nové, mezi pohany tak rychle se ujímající náboženství mu poskytuje životní příležitost, jak se prosadit a uspořádat svět.

Tak toto je už značně nelogická úvaha. Co to bylo za životní příležitost, když jej čekalo převážně pronásledování a smrt. Sám říká, že se skoro všeho musel zříci pro Krista a smrt je pro něj zisk. Uvažoval zcela jiným způsobem než liberálové a jsem si jist, že takový motiv opravdu nemohl mít ani teoreticky. Pár citátů:

2 Kor 12:10 Proto rád přijímám slabost, urážky, útrapy, pronásledování a úzkosti pro Krista. Vždyť právě když jsem sláb, jsem silný.
1 Kor 4:10  My jsme blázni pro Krista, vy ovšem jste v Kristu rozumní; my jsme slabí, vy silní; vy slavní, my beze cti.
Ef 3:1  Proto jsem já, Pavel, vězněm Krista Ježíše pro vás pohany.
Fil 1:13  takže po celém soudu i všude jinde je známo, že jsem vězněn pro Krista,
2 Tim 9  Pro ně snáším utrpení a dokonce pouta jako zločinec. Ale Boží slovo není spoutáno.
10  A tak všechno snáším pro vyvolené, aby i oni dosáhli spásy v Kristu Ježíši a věčné slávy.
Fil 1:21  Život, to je pro mne Kristus, a smrt je pro mne zisk.


Mě tedy tato slova s přihlédnutím i k příběhům ze Skutků rozhodně neukazují na nějakou životní příležitost, kterou Pavel náhle sám od sebe odhalil a obrátil se ke Kristu, kterého znal jen z vyprávění.


**) pro novehokrestana: srovnej se Skutky 22:9  Moji průvodci viděli sice světlo, ale neslyšeli hlas toho, kdo ke mně mluvil. Obojí napsal Lukáš a rozpor v tom zřejmě neviděl.



Re: Život a dílo apoštola Pavla (Skóre: 1)
Vložil: Pavel (pavel@granosalis.cz) v Úterý, 16. březen 2004 @ 22:48:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Gerald Messadie končí : Zlom v jeho životě nezpůsobilo setkání v Damašku, ale v Edesse nebo v některém jiném městě, kde se .... setkal s přirozeným majestátem, zářivými hlubinami a znavenou krásou poraženého reka, jímž byl Ježíš po ukřižování. Na Saula, který se dosud pohyboval ve společnosti herodovských intrikánů a samolibých římských úředníků, často brutálních a omezených, nebo zaslepených kněží, to zapůsobilo jako blesk z čista jasna. .... .. další možností, jak se Saul obeznámil s Ježíšovým učením, je jeho pobyt mezi dositheovci z Kochby. Ale kolik tomu nenadálému přeběhlíkovi stačili sdělit, nevíme. Saul dokázal nemožné: pokřtil velkou část říše a přesvědčil pokřtěné, že se už brzy dostaví v oblacích Bůh Otec se Synem a poslední soud navždy ukončí pozemské zmatky. Bohužel starý fanatizmus se přenesl ze Saula na Pavla. Je přesvědčen o správnosti své víry a horlí proti židovské zaslepenosti a tvrdohlavosti. Jeho výpady proti Tóře a obřízce dopomohly k definitivnímu přetnutí pupeční šňůry mezi judaismem a křesťanstvím, ale staly se také živnou půdou pro neblahý antisemitismus příštích věků. Při četbě Skutků a Listů zjišťujeme, že základní Saulovou pohnutkou byla touha po moci. Pod jejím tlakem si osobuje vedení církve na úkor těch, kdo měli plné právo považovat se za její zakladatele. Až na Petra, jemuž Pavel vyčte bojácnost, zůstávají ostatní apoštolové kupodivu v pozadí. Člověk si říká, kam se poděli Jan a Jakub Zebedeovci, Matouš, Juda Jakubův, Bartoloměj, Nathanael, Šimon Zélota či ostrovtipný Tomáš. A přece také oni podle křesťanské tradice kázali evangelium v končinách blízkých i dalekých. Lví podíl však připadl tomu, kdo prožil ukřižování v naprosté pohodě (a není vyloučeno, že k němu i přispěl) - totiž Pavlovi. K úspěchu dopomohla Saulovi i jeho příslušnost k vznešené rodině. Byť patřil mezi její členy zavržené a zapomenuté, získává mu ohledy, konexe. Tento původ vysvětluje také Saulovu posedlost Římem, jeho přátelské styky s římskými hodnostáři v Jeruzalémě a později v Korintu. Je na své římské občanství hrdý skoro dětinsky. Prahne po Římu, kde byli vychováni jeho čtyři šťastnější bratranci, jeho ctižádostí je stanout před císařem, dojít té nebezpečné pocty, že bude souzen nejvyšším soudem říše. Ostatně u dvora (císařem byl Nero) se už vyskytují přívrženci židovství, např. Poppaea, a stoupenci Ježíšovi, např. propuštěnec Narcis, Neronův milec , jehož bohužel Agrippina ještě před apoštolovým příchodem dohnala k sebevraždě, ale jak se zdá, zůstal Pavel stále ve spojení s ,,těmi z domu Narcisova". Jak nepředpokládat, že Saul snil o obrácení císařského dvora a - proč ne? - i samotného císaře Nerona. V Palestině neměl Saul budoucnost. Zmocnil se symbolu Ježíšova, kříž obrátil v meč, a aby snáze pronikl do římského světa, dal si římské jméno. Ale pod Pavlem vždy zůstal Saul, i když je toto jméno ... pro potomka nabatejských a idumejských knížat trochu příliš židovské. Jaký vlastně byl tento tajemný Saul? Snad jsem přispěl k jeho poznání. Určitě to byl člověk nevyrovnaný, posedlý fixní idejí. Co víme o jeho životě? Takřka nic. Nesporně byl ženatý, ale nikde se o manželce nezmiňuje. Rozhodně ženám (v protikladu k Ježíšovi) nikde nepřeje, manželky vnímá jako překážku víry, prostitutkám a samcoložcům spílá. Nicméně dva mladíci - Timotheos a Onesimos - měli v jeho srdci velké místo, o tom druhém dokonce napsal, že ho miluje téměř tělesně (řecky ,,en sarki" - ekumenický překlad ne v těle, tělesně, ale ,,jako bratra"). Tušil, k čemu se bezděčně přiznává? Ale i když se jeho něha přetavila do otcovské lásky, faktem je, že vřelost citu projevil právě ke dvěma mladíkům. A na závěr zneklidňující shoda okolností: na sklonku Saulova pobytu vypukl v Římě ničivý požár. Svědkové shodně vypovídali, že viděli za ohně pobíhat lidi s pochodněmi a podpalovat další budovy. Kdo to byl? Už slyším ... posměšky, které mé dílo vzbudí. Mnozí budou předstírat pohoršení nad pokusem vylíčit vznik církve přičiněním pochybné, dvojaké, záhadné osobnosti, jakou byl Pavel, a ještě proti vůli apoštolů. A přece je to obraz exegetům dobře známý, sám Rudolf Bultmann napsal, že Saulova konverze nebyla ,,dílem lítosti o nic víc než osvobodivým osvícením".



Re: Život a dílo apoštola Pavla (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Středa, 17. březen 2004 @ 09:12:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ty poslední úvahy už mi připadají natolik 'ujeté', že snad ani nemá smysl se jimi vážněji zabývat. Nicméně něco mě stejně zaujalo:

Co víme o jeho životě? Takřka nic. Nesporně byl ženatý, ale nikde se o manželce nezmiňuje.

A jak autor vysvětluje, proč Pavel napsal třeba známé verše:

1 Kor 7:7  Přál bych si totiž, aby všichni lidé byli jako já; ale každý má od Boha svůj vlastní dar, jeden tak, druhý jinak.
8  Svobodným a vdovám pravím, že je pro ně lépe, když zůstanou tak jako já. ?

Proč by Pavel něco takového psal, když by si v jeho době určitě bylo možné snadno ověřit, že to není pravda a zdisktreditovat tak celé jeho poselství o pravdě a lásce? Nebo se oženil až posléze? A proč by to se svými názory a při svém způsobu života dělal? Zůstal by stále neohroženým kazatelem evangelia, který bude záhy popraven?

...o tom druhém dokonce napsal, že ho miluje téměř tělesně (řecky ,,en sarki" - ekumenický překlad ne v těle, tělesně, ale ,,jako bratra"). Tušil, k čemu se bezděčně přiznává? Ale i když se jeho něha přetavila do otcovské lásky, faktem je, že vřelost citu projevil právě ke dvěma mladíkům.

Aha, a proto, že Pavel oplýval náklonností k mužům, tak napsal další známé myšlenky (Řím 1:26-27), které jsou tak často vykládány v neprospěch homosexuálních partnerských vztahů, že ano?

Vskutku, nevím, co si mám o těchto argumentech a liberálních snahách o vysvětlení nevysvětlitelného myslel. Asi bys k tomu, Pavle, měl trochu přispět vlastním komentářem. Nakopírovat sem něčí úvahy z knihy není problém, ale ten člověk tu není, aby to mohl obhajovat, a takto to opravdu mnoho smyslu nedává a jen vznikají další a další naprosto zbytečné otázky a těžko vysvětlitelné problémy....



Re: Život a dílo apoštola Pavla (Skóre: 1)
Vložil: Pavel (pavel@granosalis.cz) v Neděle, 21. březen 2004 @ 21:27:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Re: Pokud jde o můj vlastní názor na Doslov, zdá se mi vůči apoštolu Pavlovi rovněž až přehnaně kritický, nicméně otázky, které zde jsou , se mi zdají logické a přiměřené a jistě si zaslouží věcného zodpovězení. Sám autor Doslovu na ně odpovídá svým románem, který však nijak není i předmětem mého a zřejmě ani vašeho zájmu. Wolkovi děkuji za věcný a poučný komentář k první části doslovu, i já si cením jeho komentářů a citací, na rozdíl od Pastýře mne však i mrzí, že nemá více sobě podobných a tak že více méně argumentace zůstává na něm. Nevím také, co je na liberálním přístupu tak bizarního, mně naopak připadá bizarní přístup ryze fundamentální. A nikomu zatím nikdo nebrání, aby bylo GS zaplaveno i fundamentalismem, ale někdo se zřejmě musí víc snažit. Xejvodamovi děkuji za nápovědu, když už jsme u mysogynie, na základě Doslovu mohu soudit, že více méně negativní vztah apoštolův k ženám mohl být inspirován i jeho menším vzrůstem, vzhledem, neduživostí či jeho chorobou. Messadie se domnívá, že Pavel byl ženatý, nijak to nezdůvodňuje, mohl tedy být i vdovec, když píše, že svobodným a vdovám doporučuje zůstat tak, jako zůstává on. Jinak Doslov ani GS jako takové není jistě klasickou vědeckou prací ani vědeckým ústavem, trochu té pseudovědy jej a GS činí zajímavým a čtivým. Pokud znáš nějakou vědeckou práci o AP, budu jen rád, když nás s ní blíže seznámíš. Novykrestan v podstate shrnul vše, co je v Doslovu psáno s otazníky, zkusil bych zde jenom připomenout, co zaujalo mne a jaké vysvětlení by k nim odpovídalo. Pokud jde o Pavlův původ, tak Tars jsem zatím na mapách neobjevil, ale moc jsem nehledal, mám za to, že by to mohlo být jedno z řeckých maloasijských městeček. Pavel byl tak nejspíš Žid žijící v řeckém prostředí, byl zřejmě z vznešeného a bohatého rodu, který měl nějakou příbuzenskou větev i v Řimě, takže si mohl dovolit i vzdělaného učitele SZ, mohl tím pádem mít i římské občanství a cítit se spíš Řekem než Židem, jak ho konkrétní situace nesla. Proto též byl osobou váženou v řeckém i římském protředí, méně už v tom židovském. Proto měl i velké předpoklady pro šíření křesťanství v těchto ,,pohanských" oblastech, mnohem větší než většina apoštolů ze Židů, kteří by sotva byli zde tak vstřícně přijímáni. A víc se asi už zřejmě nedozvíme. Pokud si jej Ježíš či židovští apoštolové vyvolili za svého spolupracovníka-misionáře, rozhodně zvolili dobře člověka znalého prostředí, do něhož se více-méně vracel. Navíc - měl na své misionářské cesty i dostatek peněz, i když nebyl asi příliš bohatý, jinak by asi nedělal sbírku na chudou jeruzalémskou církev. Pokud jde o Saulovo obrácení, ve Skutcích je celkem dobře popsáno, jak k němu mohlo dojít. Saul jel do Damašku a setkal se s Ježíšem, což pro něho jistě muselo být šokem, po kterém následoval i epileptický záchvat. Na Saula to bezpochyby mocně zapůsobilo. Pokračuje do Damašku a jak je psáno ve Skutcích ,, s damašskými učedníky zůstal Saul několik dní a hned začal kázat, že Ježíš je Syn Boží ...". Saul bezpochyby o novém učení něco věděl, když předtím měl za úkol (v čích službách, komu sloužil?) jeho stoupence pronásledovat. Několik dní mu tak jistě stačilo, aby se jeho základům doučil. Pravda, zkrácená doba jeho studií se projevila na odchylkách od židovských základů, které navíc Pavel moudře okleštil a tak učení zprůchodnil i pro pohanské prostředí. Není tedy ani divu, že se občas dostal do křížku i s jeruzalémskou církví a s jejím představitelem Petrem. Poslední otázkou, na niž neznám odpověď, je konec obou apoštolů v Řimě. Katolická církev, ač se vyžívá v líčení utrpení všech svatých, o Petrovi a Pavlovi mlčí. Co se tedy opravdu v Řimě přihodilo? Podle autora Doslovu se křesťané podíleli na podstatném rozšíření požáru Říma a zřejmě za to i po zásluze zaplatili svými životy. Zda na to doplatili i Petr s Pavlem, je však stejně s otazníkem. Ani to už se zřejmě nikdy nedozvíme. Pokoj všem liberálům i fundamentalistům přeje uživatel Pavel.



Stránka vygenerována za: 0.49 sekundy