Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 216, komentářů celkem: 429663, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 300 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

cizinec
oko
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116528754
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Chvála jako zbraň
Vloženo Pátek, 20. srpen 2004 @ 08:50:25 CEST Vložil: Bolek

Hudba poslal cebe

Chvála jako zbraň Rozšířené poznámky ze semináře na téma chvála konaného v Počernicích 2. 6. 2004

Úvod Je skutečností, že v současné době v CB již neprobíhají až tak zuřivé boje "zďovky" vs. "kancionály". Snad především Božím vlivem (doufám), snad vlivem postmoderní doby jsme se naučili být "tolerantní". Jsem rád, když se zastánci uvedených skupin mezi sebou nebijí, na druhou stranu by otázka tzv. chval měla projít určitou diskusí nad Písmem především proto, abychom hledali, zda chvála vyjádřená zpěvem má v Písmu nějakou oporu. Protože se jedná o přednášku na semináři o chválách, budu o chvále hovořit (resp. psát) v kontextu hudby. Jsem si ale vědom, že chvála má širší význam.

Metoda Budu vycházet především se SZ textů s tím, že se je pokusím aplikovat na současnost. Uvědomuji si, že už sama tato metoda může být kontroverzní. Na druhou stranu mnoho "chváličů" svoje počínání podporuje především texty ze SZ. Dále se nebude jednat o vyčerpávající studium na téma "Chvála". Jedním z důvodů je skutečnost, že se jedná o poznámky k 30minutové přednášce. Chci podotknout, že se jedná pouze o přemýšlení nad tématem chvály - tedy nebudu psát o uctívání ani o bohoslužbě, které mají s chválou mnoho do činění. Poznámka K sepsání těchto poznámek jsem byl vyzván některými svými kolegy - kazateli, kteří moji přednášku slyšeli a reagovali na ní. Jejich postřehy ohledně chval byly jiné a to je dobře. Bylo mi navrženo, abych přednášku dal do psané podoby, že se může jednat o hozenou rukavici. Hozenou rukavicí nemyslíme souboj, jako spíš podání (ze sportovní terminologie), které může vyvolat diskusi na téma chval. Pokud se to podaří, jen dobře. Pokud ne, škoda. Pochopitelně někdo musí zahájit, takže podávám. Chvála (hálál - praise - laudáte - aineó) "Kořen hebrejského slova ukazuje na upřímnou a hlubokou vděčnost a/nebo uspokojení z chvály nadpřirozeného objektu." Synonyma jsou slova jako:
  • yádá - chválit, vzdávat dík
  • ránan - zpívat nebo radostně pokřikovat, volat
  • shir - zpívat
  • bárak - chválit, žehnat
  • gádal - vyvyšovat
  • rúm - velebit
  • zámar - zpívat, hrát
Harris L., (ed.) Theological Wordbook of the Old Testament, (Moody press: Chicago 1980), 217.
V kontextu chvály se v Písmu setkáváme s určitou snahou chválu institucionalizovat u Davida. Když byla schrána smlouvy přenesena do Jeruzaléma, David "svolal celý Izrael aby vynesli Hospodinovu schránu na místo, které pro ni připravil" (1 Par. 15, 3). V této souvislosti David ustanovuje zpěváky, kteří by hráli na hudební nástroje (1 Par. 15, 16). Jedním z nich potom je Asaf. O Asafovi čteme v další kapitole, kde vidíme, že Asaf byl představeným lévijců, kteří přisluhovali u Hospodinovy schrány a kteří Hospodinu vzdávali chválu a oslavovali jej (1 Par. 16, 4). David ale nezůstal v souvislosti s Asafem jen u schrány smlouvy. V 1 Par. 25, 1 - 3 čteme, že synové Azafovi při hudbě vyhlašovali proroctví?k chvále a oslavě Hospodina. Asaf dostává k tomu, aby zpíval resp. hrál Hospodinu další pomocníky - 1 Par. 25, 9 - 31. Další zmínka o Azafovi je v 2 Par. 5, 11 - 13, a to v souvislosti vnesení Hospodinovy schrány do Hospodinova chrámu, a to již za vlády Šalamouna. Vidíme že Davidovo pověření pokračuje. Synové Azafovi (vv. 11) se skrze hudbu starají o to, "aby Hospodinova chvála a oslava zněla jednoznačně" (vv. 13). V 2 Par. 20, 14 - 17 vidíme, že na syny Asafovy sestupuje Duch Hospodinův a ti prorokují. Asafovská linie pokračuje i po návratu ze zajetí. V knize Ezdráš 3, 10 - 11 se dočítáme, že při kladení základů pro obnovený chrám jsou synové Asafovi ustanoveni, aby opěvovali Hospodina a vzdávali mu čest. V Nehemiášovi 11, 17.22 vidíme Matanjáše, který je z Asafovské linie jako toho, kdo je předním modlitebníkem a kdo začíná chvalozpěvy. Za zmínku určitě stojí i Žalm 50 a dále Žalmy 73 - 83, které někteří vykladači přisuzují právě potomkům Asafa. Možná bychom mohli říci, že tyto Žalmy ukazují, jak chvalozpěvy Asafových synů vypadaly v praxi. Pokud by tomu tak bylo, potom vidíme obrovskou rozmanitost ve vyjádření chvály Hospodinu. Pokusme se na základě přečtených oddílů najít několik charakteristik Asafa a jeho rodu podle uvedených textů. Mám za to, že jejich rod byl charakteristický nejen schopností provozovat hudbu.
  • kvalitní hudebníci
  • kvalitní zpěváci
  • otevření pro práci Ducha Božího
  • modlitebníci
  • ustanoveni k tomu, aby vedli chvály (ne dobrovolníci či samozvanci)
  • skloubení hudební a duchovní kvality
  • jednalo se o rod, tedy o předávání zkušeností z této služby dalším
  • Podle toho, co jsme četl, chvála resp. zpěv nebyl jakási výplň bohoslužeb, příprava na slovo, ale legitimní součást bohoslužeb, které byla přisuzována důležitost.

Před sebou vidíme několik kvalit charakteristických pro ty, kdo vedli chvály skrze hudbu a zpěv v Izraeli. Mám za to, že všechny tyto kvality mohou být určitou inspirací pro vedoucí chval v našich sborech. Určitý popis chvály: 1 Par 16, 7 - 36 + chvalozpěvy ve Zjevení
  • připomínání toho, co Bůh učinil
  • hledání Boží vůle
  • proklamace (honoste se) toho, kdo je Bůh
  • vyznávání Boží velikosti
  • svědectví
  • vaše pozorování

Z uvedených textů nechci vyvozovat cosi automatického. Ani si nemyslím, že uvedené body jsou stejně normativní jako např. "spravedlivý bude živ z víry". Na druhou stranu nám uvedené SZ texty dávají nahlédnout do propojení chvály a zpěvu ve SZ, dávají nám nahlédnout, kdo byly ti, kdo chvály a zpěv vedli, jaká byla jejich kvalifikace, což může být nepochybně inspirací. V NZ je slovo chválit (aineo) použito osmkrát. Několik významů: Lk, 2,20 (reakce na setkání se s Kristem), Sk, 3,8-9 (reakce na to, co chromý prožil s Kristem), Sk, 2,47 (chvála jako charakteristika prvotní církve), Zj. 19,5 (použito slovo chvalte, reakce na setkání se s Bohem), Lk.2,13 (reakce na setkání se s Kristem). Několik důvodů chvály
  • Chvála jako úkol celého stvoření. K tomuto jsme byli stvořeni. Viz. Žalm 148 - 150. "Vše na zemi velebí Hospodina za jeho stvořitelské a vykupitelské dílo (Ž 24, 136). Tato chvála představuje ozvěnu nebeských chval (Zj 4, 11, 5,9) (Douglas J.D. (ed.) Nový Biblický Slovník, Návrat Domů Praha, 1996) str. 345. - dále NBS
  • Chvála jako znak Božího lidu (1 Pt 2,9, Ef 1,3 - 14, Fp 1,11), zatímco pohané odmítají vzdát Bohu chválu (Ř 1,21, ZJ 16,9) NBS str. 345.
  • Upřímná oběť chval se líbí Hospodinu (Žd 13, 15, Oz 14,2 Ž 119, 108) NBS str. 345.
  • Chvála jako Boží příkaz. Tento bod do jisté míry shrnuje tři body předešlé.
  • Chvála jako vstup do Boží přítomnosti.
Izaiáš 60:18 Nikdy už nebude slýcháno o násilí ve tvé zemi, o zhoubě a zkáze na tvém území. Své hradby budeš nazývat "Spása" a své brány "Chvála". Žalm 100, 4-5 Vstup do Boží přítomnosti - Božího města, skrze díky a chválu. Chvála a dík jsou v těchto textech připodobněny k branám, skrze které se, jak známo, chodí do města. Chvála zpěvem podobně jako modlitba, půst, meditace, slyšené slovo může být způsob či nástroj k dalšímu poznávání Boha a zároveň nástroj k našemu vyjádření toho, co s Bohem zakoušíme. Nejedná se o jakýsi magický úkon, kterým spouštíme proudy Božího požehnání, či nahrazujeme Boží slovo, jako spíš o Boží dar, kterým Boha můžeme poznávat a reagovat na to, co od Něj bereme.
  • Chvála jako zbraň
Žalm 8, 3 Ústy nemluvňat a kojenců jsi vybudoval mocný val proti svým protivníkům a zastavil nepřítele planoucího pomstou. Tento Žalm cituje Ježíš - Mt. 21, 15-16: "Z úst nemluvňátek a kojenců připravil sis chválu". To, co Žalmista nazývá valem proti protivníkům, nazývá Kristus chválou. Tento text chápu tak , že oním valem proti nepříteli je chvála a to z úst těch nejslabších. 2 Sam. 22:4 Když jsem vzýval Hospodina, jemuž patří chvála, byl jsem zachráněn před svými nepřáteli. Žalmu 18:4 Když jsem vzýval Hospodina, jemuž patří chvála, byl jsem zachráněn před svými nepřáteli. Jako u předchozího bodu si nemyslím, že bychom z uvedeného mohli zacházet příliš daleko. Nicméně vidíme, že na mnoha místech Písma je dáván veliký význam slovu. Prostě není jedno, co říkáme, či vyznáváme (viz. např. slovo o nutnosti vyznat víru, ne ji pouze vnitřně prožít). Slovo ať řečené či kázané je víc než jen určitá melodie či, jak tvrdí postmodernisté, "společenský konstrukt". A tak i když kážeme, i když zpíváme, vstupujeme do určitého duchovního boje (viz. Ef. 3, 10, 6,12) v tom smyslu, že hlasitě vyznáváme, komu věříme, či hlasitě chválíme toho, který překonal brány pekel. Prostě ani slovo, ani chvála vyjádřená zpěvem, není to samé jako přednáška ve škole či koncert.
  • Chvála jako pomoc v tíži, beznaději
Iz 61:1 Duch Panovníka Hospodina je nade mnou. Hospodin mě pomazal k tomu, abych nesl radostnou zvěst pokorným, poslal mě obvázat rány zkroušených srdcem, vyhlásit zajatcům svobodu a vězňům propuštění, 2 vyhlásit léto Hospodinovy přízně, den pomsty našeho Boha, potěšit všechny truchlící, 3 pozvednout truchlící na Sijónu, dát jim místo popela na hlavu čelenku, olej veselí místo truchlení, závoj chvály místo ducha beznaděje. Neznamená to zastírání skutečnosti - smutných nebo nepříznivých okolností. Na druhou stranu tyto okolnosti by neměly být tím, co směruje můj život. Právě proto, že chvála se upíná k Bohu, může být pomocí na těžké situace. Stejně ale jako u předchozích bodů - nejedná se o jakýsi automatismus. I na jiných místech Písma vidíme, že právě uprostřed těžkých situací mnozí svědkové víry chválili Boha, místo aby Mu spílali. V Jobovi 1, 21 vidíme, že Job chválí Hospodina bez ohledu na momentální pocity či situaci.
  • Chválami nejen potěšujeme a oslavujeme Hospodina, ale také jimi sdělujeme poselství Božímu lidu (NBS str. 345)
  • JAK: Mnoho textů v Písmu spojuje chválu se zpěvem, případně se slovním projevem. Několik příkladů:
Žalm 117:1 Chvalte Hospodina, chvalte ho zpěvem. Žalm 135:3 Chvalte Hospodina, pějte žalmy jeho jménu. Žalm 150:3 Chvalte ho zvukem polnice, chvalte ho harfou a citarou, Žalm 150:4 chvalte ho bubnem a tancem, chvalte ho strunami a flétnou, Žalm 150:5 chvalte ho zvučnými cymbály, chvalte ho cymbály dunivými! 1 Par 23:30 ...aby nastoupili každé ráno k vzdávání chval a oslavování Hospodina, a právě tak i večer. 2 Par. 5:13 Trubači a zpěváci hráli a zpívali zároveň, aby Hospodinova chvála a oslava zněla jednohlasně; když se začalo hrát na pozouny a cymbály a jiné hudební nástroje, chválili Hospodina Žalm 34:2 Dobrořečit budu Hospodinu v každém čase, z úst mi bude znít vždy jeho chvála. Žalm 71:8 Z mých úst plně zní tvá chvála, den co den tě oslavuji. Žalm 145:21 Z mých úst zazní chvála Hospodinu, jeho přesvatému jménu bude dobrořečit všechno tvorstvo navěky a navždy. Ef. 5:19 Plni Ducha zpívejte společně žalmy, chvalozpěvy a duchovní písně. Zpívejte Pánu, chvalte ho z celého srdce Žd. 13:15 Přinášejme tedy skrze Ježíše stále oběť chvály Bohu; naše rty nechť vyznávají jeho jméno.
  • KDO - chvála je vymezena na ty, kdo patří Hospodinu, ale zároveň na ty, kdo ho následují. Dále význam stvoření je mj. chválit Hospodina.
Žalm 22:24 Kdo se bojíte Hospodina, chvalte ho! Ctěte ho, všichni potomci Jákobovi, celé Izraelovo potomstvo, žij před ním v bázni! Žalm 33:1 Zaplesejte, spravedliví, Hospodinu, přímým lidem sluší se ho chválit. Žalm 113:1 Haleluja. Chvalte, Hospodinovi služebníci, chvalte jméno Hospodina! Žalm 117:1 Chvalte Hospodina, všechny národy, všichni lidé, chvalte ho zpěvem. Žalm 135:1 Haleluja. Chvalte Hospodinovo jméno, chvalte je, Hospodinovi služebníci, Žalm 148:2 Chvalte ho, všichni jeho andělé, chvalte ho, všechny jeho zástupy. Žalm 148:3 Chvalte ho, slunce s měsícem, chvalte ho, všechny jasné hvězdy. Žalm 148:4 Chvalte ho, nebesa nebes, rovněž vody nad nebesy. Žd. 13:15 Přinášejme tedy skrze Ježíše stále oběť chvály Bohu; naše rty nechť vyznávají jeho jméno. Oběť chvály - srv. Žalm 56:13 Bože, sliby tobě dané splním, přinesu ti oběť chvály. Oběť ve SZ - úkon určený pro kněze. Stejně tak cesta do svatyně, do Boží přítomnosti byl kněžský úkon. Skrze JK tato výsada dána i nám.
  • ZA CO - pokud se podíváme pozorně na uvedené texty, potom se chvála týká především reakce na to, kdo je Pán Bůh, i na to, co dělá. Jakoby chválou uznáváme, ukazujeme a zároveň proklamujeme, kdo Bůh je, jeho velikost.

Několik postřehů k současným chválám a hudbě v církvi vůbec bez komentáře, jaký ze sloupců je správnější.   Klasické, tradiční písně Současné písně Přetrvávající "hvězdy" Okamžité "ohňostroje" Historické, klasické Současné Dlouhé, rozvíjející se téma Kratší, jedno téma Mnoho myšlenek, složitější obsah Jedna hlavní myšlenka, jednodušší obsah Více rozumové Více citové Především pro dospělé křesťany I pro dospělé křesťany, ale i pro nekřesťany Vyžadují více pozornosti na text Vedou k prožitku Boha Většinou náročnější na zpěv Většinou méně náročné na zpěv Složitější teologické pravdy Jednodušší teologické pravdy Spíše se zaměřují na naše poznání Boha Spíše se zaměřují na můj vztah s Bohem Sdělující příběh Sdělující prožitek
David Novák

"Chvála jako zbraň" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy