Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 427 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116473275
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Rozhovor s Jitkou Krausovou o české ekumeně
Vloženo Pondělí, 01. listopad 2004 @ 14:44:27 CET Vložil: Bolek

Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Jitka Krausová(28), vedoucí tajemnice Ekumenické rady církví, je v této funkci už skoro dva roky. Před tím zaměstnankyně mediální agentury, nyní ekumenicky nadšená pracovnice, která není spokojená se stávající spoluprací církví. Podléhá presidiu nejvyšších představitelů 14 církví, jehož předsedou je biskup Vladislav Volný ze Slezské evangelické církve, zástupcem Pavel Černý, předseda rady Církve bratrské. Vedoucí tajemnice je kompetentní se sama za sebe vyjadřovat k životu ERC Jak si má čtenář představit proporce v české ekumeně? Co je tu vlastně za proudy?  
Jako jedni z mála v Evropě máme zastoupení téměř všech křesťanských tradic... Od pravoslavných přes evangelikální a letniční k luterským a reformovaným církvím a pouze na území bývalého Československa působící Církev československá husitská. Přidruženými členy jsou ŘKC, pozorovatelem je Církev adventistů sedmého dne a Federace židovských obcí.  
Rozdíly závisí jen na síle jednotlivých církví. Ve spoustě zemí probuzenecká hnutí jedou tak trochu po své linii, ale u nás jsme všichni dohromady. Když to zmíním v cizině, je to pro ně zajímavé.  

Evangelická a evangelikální tradice spolu ve sborech nedokáže snadno žít. Jak se to daří v rámci ERC?
Jsem velmi kritická k práci církví, které jsou sdružené v ERC a také mám pocit, že ERC v poslední době nehraje pro církve nějakou zvlášť důležitou roli.
Církve v současné době, myslím tím dobu po převratu, sebe trochu hledají, nenašly svoji identitu, nejenom samy v sobě, ale i ve společnosti. Takže ERC sice funguje, některé věci se společně dělají, ale zase pak slyšíme hlasy, že nechtějí být zastupováni ERC v jednáních např. se státem, nesouhlasí s tím a tím prohlášením atd..
V této společnosti ale neobstojíme, když si budeme všichni hrát na svém písečku. Asi si to neuvědomujeme nebo tomu nechceme věřit.
Zdá se mi, že by ERC potřebovala stmelovací prvek. Proto ta spolupráce v podstatě funguje, protože se tady nerozhoduje nic důležitého.

Vy vidíte příležitosti a církve nechtějí kooperovat...
Chci lidem ukazovat možnosti na příkladech ze zahraničí. Jsem ráda, že spolupracujeme s ERC v Rakousku nebo na Slovensku.. V Rakousku je viditelné jak jejich spolupráce funguje. Např. projekt SOzial WOrt (viz ČB) je projekt, na kterém se podílely všechny církve a byl prezentován jako projekt ERC (ÖRKÖ) Ráda bych ukazovala našim církvím, že se dají nalézt oblasti, ve kterých se dá spolupracovat.

Představuje u nás sociální práce společné pole?
Ano, v poslední době se trochu posunula kupředu práce Ekumenické humanitární komise. Od dubna ja na ERC na plný úvazek zaměstnána koordinátorka humanitárních aktivit , Jana Sninčkáková (ECAV). Snad diakonie, filantropie a další organizace působící v rámci členských církví najdou společnou cestu... Mohly by ukázat církvím, že se dá efektivně spolupracovat...
V čem podle vás chybí stmelovací prvek. Je to otázka vůdčí osobnosti, tahounské církve?
Našeho bývalého synodního seniora Pavla Smetanu jsem už v předsednickém křesle ERC nezažila, ale z doslechu vím, že jeho osobnost byla jedním z prvků toho tahounství. Ale osobnost může jenom doladit něco, co vznikne ze společné vůle. Já jen nevím jestli tady v současné době vůle po stmelení je... Ekumena v našem prostředí je vždycky něco navíc. Další aktivita, která nám odčerpává zdroje.

Jste při setkání grémií. Jak se o tom v kuloárech mluví?
Po roce, co jsem byla tady, se podařilo podnítit, aby se práce ERC za posledních několik let zhodnotila Jednoduché otázky např. vyjmenujte klady a zápory ERC, co od ERC očekáváte atd. Vyplynulo z nich, že je zde velmi malé teologické zakotvení, že na půdě ERC neprobíhají teologické diskuse. aby se tato situace vyřešila, padl návrh, který považuji za veliký posun, že budeme jednou za půl roku probíhat společný studijní den.
Dny budou postaveny na bázi Charty oecumenicy (Charta Oecumenica, evropský dokument z r. 2001, viz www.ekumenickarada.cz). Budeme brát jednotlivé články, nebo ty, které jsou pro náš kontext důležité a budeme se jim věnovat... budeme si zvát odborníky, lidi, kteří se probíraným tématům věnují a mají k nim co říct.

Na kterém teologickém pracovišti se dnes o ekumeně přemýšlí?
Já nevím, myslím, že je zde trošku vakuum, mluvila jsem o tom s Martinem Vaňáčem z IES, přeloží se nějaký dokument, vydá se, ale církve, natož obyčejní věřící, na to nereflektují. Zlatá éra Křesťanské revue, kdy lidé četli články a chtěli se vzdělávat, je pryč. Proč bych se měl o církevní témata zajímat a navíc třeba o tom diskutovat s lidmi ze sboru, který je sice vedle nás ale není z naší církve?
Byla řeč o zápalu, nadšení. Bývali to evangelikálové, kteří přinášeli živou víru. Jak je to v české ekumeně? Jsou oni tím iniciativním prvkem?
Do určité míry ano. První studijní den byl naprosto v režii Církve bratrské a bylo to skvělé. Ta církev si to vzala za své a připravila od A až do Z. Já jsem jen poslala pozvánky. Výstup z toho bude na našich stránkách, možná sestavíme sborníček.

Poznal jsem lidi, které oslovilo hnutí International Ecumenical Fellowship (IEF). Zdá se mi, že je to evangelikální víc zezdola pocházející ekumenická iniciativa. Inspiruje to ERC?
IEF znám, byla jsem i na konferenci v Anglii a mám pocit, že to je jedna z cest a iniciativa zezdola. Já jim fandím, ale nemyslím si, že tento proud by mohl ovlivnit ERC, je to spíš potůček.

Předpokládám, že v rámci ERC jsou i kontroverzní témata? Třeba v debatě s evangelikály. Mluví se o tom?
Dokážu si představit témata, která by mohla tyto dvě tradice rozdělovat, ale zatím se tady o nich nemluví otevřeně. Manželství mezi homosexuály bude jedno z nich. Myslela jsem, že se takovým otázkám bude věnovat větší pozornost než tomu, jak se budeme chovat směrem ke státu, jak financovat ERC, což se v současné době řeší primárně.

Co vy sama vnímáte jako nevyužité možnosti?
Opravdu tady postrádám mezicírkevní rozhovory. Nechci říkat, že se musí všech 14 církví sejít najednou a debatovat o své víře, o svém učení, ale především ty bilaterální. Jejich nedostatek, myslím, způsobuje, že se pak neznáme a vznikají třecí plochy, které by vůbec nemusely být. Představitelé se samozřejmě znají, ale tyto rozhovory by se měly přenést na nižší rovinu, třeba už jen na úroveň naší SR... nejen rozhovory synodní senior a patriarcha, ale SR ČCE a Ústřední rada CČSH.
Běžte se zeptat do jiných církví, co ví o ČCE. Z neznalosti plyne strach z ekumenismu. Někdo někdy řekl, že evangelík udělal tohle špatně... a byl v jednom jediném sboru... a z těchto jednotlivostí se usuzuje na celou církev.
Je strach z ekumenismu

Máte signály o nějaké místní ekumenické spolupráci?
Nemám je - z jednoho prostého důvodu, protože spousta lidí o ERC neví ... také panují předsudky, že jsme v Praze, že jsme instituce, která není pro ně, nepublikuje věci, které by nám, na místní úrovni, mohly pomoci.
Jednou za rok se udělá příručka k týdnu modliteb....Mám radost že se ale už i toto pomalinku rozjíždí, Připravují se texty na křesťanské svátky, které mohou sloužit jako rastr pro společné ekumenické bohoslužby... lze si je stáhnout na našich webových stránkách ...
Já se snažím i o občasník (Zprávy z ekumeny) se zprávami i z Evropy - občas se tam dějí věci, které si myslím, že by se do sborů měly dostat.Všechno je k dispozici na internetu.

Máte pocit, že naše církev patří v ERC k těm iniciativním?
Vždycky byla, a v současné době určitě nehraje druhé housle! SR není ještě dost dlouho, aby dala najevo, jestli je ekumena její priorita č. 1 nebo č.10, ale ČCE potenciál má, tradičně byla tahoun a je i pořád tak viděná.
Musím říci, že Ekumenické oddělení SR mi speciálně v mých začátcích nesmírně pomohlo a pomáhá pořád.

Získal jsem dojem, že naše církev je druhými vnímána jako ta, která předpoklady a přímo závazek k ekumenické práci, ale zároveň jsme „jenom ti liberálové“. Jak to vidíte vy?
To je těžká otázka. Určitě je viděná, že by tahounem být měla , dokonce mám pocit, že když ČCE některé věci nepodporuje, tak se do toho nejde. ČCE má velké slovo. Nejsem si jistá, jestli si ČCE uvědomuje, že může ovlivnit spoustu věcí.

Myslíte si, že ERC představuje samostatnou alternativu vůči katolictví?
Ne a není to účel! A jestli existují životaschopné nekatolické proudy. Je tady tolik proudů, že nelze říci, že by některý z nich byl samostatnou alternativou. ERC je platforma pro nekatolické církve, aby se mohly setkávat. Co si myslím, že je životaschopný nekatolický proud je Evangelikální aliance...

Změnila se spolupráce s ČEA v poslední době?Jaká je nyní spolupráce mezi ERC a ČEA?
Ještě před dvěma lety jsme vydávaly společnou knížku s texty na Alianční týden modliteb a Týden za jednotu křesťanů. Teď už je to rozdělené, protože vztah mezi ČEA, námi a potažmo ŘK se změnil, spolupráce byla narušená. Bylo rozhodnuto, že Alianční týden teď bude patří EA a my se budeme s ČBK soustředit na Týden za jednotu křesťanů. Je to škoda, ta společná příručka byla ojedinělá v celé Evropě. Na druhou stranu chápu tradiční církve, že se s příručkami vydávanými ČEA, nemohly ztotožnit.
Přála bych si, aby až přijdou texty Týdne, aby je teologická komise upravila pro naše podmínky... aby se ta příručka nemusela používat jen během jednoho týdne, ale během celého roku

To je dobrý závěr, že by ekumena nemusela platit jen 14 dní v lednu...
Určitě.

3.6.2004 se ptal Jan Mamula Český bratr 09/2004


"Rozhovor s Jitkou Krausovou o české ekumeně" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.15 sekundy