poslal hynek Násilí zmírní výuka náboženství
Řada rodičů Zlínského kraje volá po povinných hodinách náboženství, psychologové s nimi souhlasí. Přehledné dějiny religionistiky a důsledné vštěpování vyšších morálních hodnot by podle nich mohly pomoci zabránit stále rostoucí kriminalitě dětí. Školáci by současně získali povědomí o smyslu a původu mnohých křesťanských svátků, které jsou neodmyslitelnou součástí naší kultury, a o motivech jednání lidí z jiných konců světa.
"V médiích se dnes neustále hovoří o islámu, kolem vznikají buddhistické meditační spolky a do toho všeho se čas od času na plakátových plochách objeví upoutávka na večer věnovaný židovské literatuře. Těžko se v tom orientuje dospělý člověk, ne tak malý školák," podotkla například Nikola Svobodová ze Zlína. Ve školách by se proto podle ní měl zřídit povinný předmět náboženství, který by se všemi základními náboženskými hnutími světa děti seznámil. "A to už na prvním stupni," řekla s tím, že děti by alespoň nad věcmi více přemýšlely a nenechaly se svést k hloupostem.
Podobně se vyjádřili i další rodiče. "Ráda bych, aby si můj desetiletý syn utvořil názor na svět sám. A to co nejdříve. Proto bych bližší seznámení s náboženstvími celého světa ve školách jen uvítala," svěřila se Helena Plačková z Bystřice pod Hostýnem.
"Moje osmiletá dcera ani pořádně netuší, který svátek co znamená. A určitě není sama. Ve školách by jim to měli učitelé vysvětlit," přidal se Radek Klimeš ze Zlína. Oba rodiče se rovněž shodli na tom, že hodiny náboženství nebo psychické hygieny by mohly zmírnit narůstající agresivitu dnešní mládeže.
Jejich úvahy kladně podpořil zlínský psycholog Zdeněk Szpak. "Souhlasím, že by povinné hodiny náboženství mohly příznivě ovlivnit vnímání a jednání dětí. I když hlavní problém tkví podle mého názoru spíše v nedůsledné výchově rodičů," přiznal. Religionistiku by však dle jeho slov měl vždy vést jen určitý typ pedagoga. "Pokud totiž něco podobného člověk nepřednáší s přesvědčením, ničeho nedosáhne. Z předmětu by se staly obyčejné dějiny náboženství světa," dodal známý praktik.
Ve většině základních škol v kraji se dnes náboženství objevuje jen jako nepovinný předmět, kterého se účastní hlavně děti věřících rodičů. Základy jednotlivých náboženství světa pak tvoří součást osnov občanské výchovy pro sedmé třídy druhého stupně. "Je dobré informovat děti o všem, co utvářelo dnešní svět a kultury jednotlivých národů," řekl ředitel Základní školy Nábřeží v Hulíně Tomislav Kovařík, který religionistiku v rámci hodin společenských věd přednáší. "Děti by navíc měl někdo ve škole varovat před možným nebezpečím, které skýtají nejrůznější náboženské sekty," dodal pedagog.
Veronika Kapitánová