Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 242, komentářů celkem: 429558, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 647 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116481558
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Jsou inkviziční metody přežitkem?
Vloženo Středa, 29. prosinec 2004 @ 07:44:21 CET Vložil: Bolek

Z našich církví poslal Nepřihlášený

Jsou inkviziční metody přežitkem?
Řekneme-li slovo inkvizice, vybaví se nám čarodějnické procesy a temný středověk, upalování, chudáci, kteří byli mučeni, jakákoliv nemožnost obhajoby a takřka jistá smrt. A přitom inkvizice vznikla jako ušlechtilý institut na obhajobu čistoty víry a k vyhledávání kacířů se uchýlila až o něco později.

Přiznám se že jsem se domníval, takové věci jsou již dávno za církví a zvláště naše církev s něčím takovým nemá nic společného. Nicméně mne z této domněnky vyvedl Kárný výbor pražské diecéze CČSH. Před který jsem byl původně předvolán za své členství v Řádu Křížovníků s červeným srdcem. Po tom co jsem prokázal stanovami, že nejsem „kryptokatolík“, ale řád je ekumenický a zaměřen na charitativní činnost, zaměřen zvláště na práci s dětmi a mládeží, „proces“ nekončil. Členové kárného výboru si začali hledat nová obvinění a pokud jsem prokázal jejich nepodloženost přicházela další. A tak jsem se dostal do soukolí udavačství, donášení a stále nových a nových obvinění. Je sice jedno, že jsem žádal, aby mi členové komise ukázali, které konkrétní řády církve jsem měl porušit, nikdo z nich na to nereagoval. Prostě se domnívají, bez konkrétního písemného základu, a to stačí. Je jedno, že jsem jednotlivé body vysvětloval. Poslal i písemné stanovisko k bodům „obžaloby“, na to přece nikdo zřetel nebere. A zřejmě jsem je svou snahou vysvětlit a obhájit otrávil natolik, že poslední dvě sezení byli bez mého přizvání a účasti. K čemu nějaká možnost obhajoby, prostě oni zasedali, obvinili a rozhodli. Já dostanu jen na vědomí zápis, který zasílají pražské diecézní radě CČSH , jak mě má potrestat a co se mnou má udělat. A i když je dokonce jeden z jejich bodů protiprávní a další se zakládají na domněnkách, pospojování věcí, které nemají jednotící prvek, neinformovanosti kárného výboru a osobní animozitě některých členů s nimiž jsem se setkal při revizích Diecézního finančního výboru, které nedopadli úplně O.K., přesto to nikoho nezajímá, prostě oni rozhodli. Možná se vám, výše uvedené skutečnosti zdají přehnané, nebo dokonce nemožné, nicméně je to realita posledního roku mého života, a tak zbytečně spotřebovávám papír i síly, které by mohly býti využity efektivnějším způsobem, na psaní různých odvolání apod. Budete-li se mnou přemýšlet a vžijete-li se do reality mé zkušenosti s Kárným výborem pražské diecéze CČSH, možná se nebudete divit mé otázce v názvu: „Jsou inkviziční metody přežitkem?“. Rostislav Kotrč


"Jsou inkviziční metody přežitkem?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 11 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jsou inkviziční metody přežitkem? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 29. prosinec 2004 @ 08:57:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Křižovníky znám, můj kamarád, bratr jim dělal internetový stránky. Skutečně jsou ekumenickým řádem. Je to škoda, že kvůli rivalitě mezi církvema je hodně lidí znechucených. Někdy mi připadá, že katolíci jsou vůči nám protestantům vstřícnější než my vůči nim! :-) Možná je to pozůstatek reformace. :-) My se přece nemusíme bát, že nám bratři odejdou někam jinam do jiné denominace. A pokud se tak stane, tak je to věc toho člověka a jeho vztahu s Bohem. :-) S pozdravem Karel Sýkora
p.s. už mi ten bratr nabízel, abych se stal taky křižovníkem; on je od Baptistů a já jsem zase z Apoštolské církve :-)



Re: Jsou inkviziční metody přežitkem? (Skóre: 1)
Vložil: amisrtep v Čtvrtek, 30. prosinec 2004 @ 07:23:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratři,

zdá se mi, že jste se od počátečního tématu dostali trochu dále. Nicméně určité inkviziční metody se nacházejí snad v každé církvi či společenství křesťanů, které samy sebe pojímají jako určitou oddělenou skupinu. Soudíme se navzájem zlým soudem. Nicméně, mluvíte-li o památce Večeře Páně či eucharistii, pak mi prosím odpovězte na mé mínění. Problém katolíků jistě spočívá v přehnané představě o proměně vína a chleba v tělo Kristovo. Avšak platí: toto je má krev a toto je mé tělo. Naproti tomu protestanté a především dnes charismatici v přílišném oponenství vůči katolicismu přijímají víno a chléb pouze jako symboly Kristovy krve a těla. Ti první pak raději přijímají pouze pod jednou a víno, jak sami říkají, již proměněné v Kristovu drahocennou krev nenabízí všem, a tím ruší přikázání Pána: Pijte z toho všichni. Ti druzí pak opomíjí pravdu Písma, že ono víno je krví Kristovou a chléb ten tělem Jeho. Tak přece i slovo Boží praví: Kdokoli jedl by chléb tento, a pil kalich Páně nehodně, vinen bude tělem a krví Páně. A tak ti druzí též budou vini, budou-li brát určitou proměnu vína a chleba vnitř sebe na lehkou váhu. Protože takto přijímaný chléb a víno, již není obyčejným vínem a chlebem. Jistě že před očima našima přirozenýma jsou vínem a chlebem, ale při eucharistii či při památce Večeře Páně děje se něco zvláštního uvnitř těch, kdo hodně je přijímají, tedy jako krev Kristovu a Jeho tělo.
Co se pak týče teologie, ta stává se dle mého názoru filosofií tehdy, když přestává se naslouchat Písmu a Učiteli nám danému a počíná se zkoumat ve slovnících. Nic neobstojí výklad určité pásaže založený na znalosti řeckého jazyka, je-li onen výklad v rozporu s kontextem. Tak lze rozpoznat, je-li onen výklad správný. Porovnání onoho výkladu s kontextem pak bere dech oněm vykladačům. Bojím se, že se vracíme zpět k době, kdy kázat Boží slovo v mateřském jazyce bylo nevítané. A nevítané bylo i o Božím slově v rodné řeči rozjímat. Avšak jseš-li čech, pak nikdy Písmu neporozumíš lépe než ve své mateřštině. A nikdy Slovo Boží nebudeš umět svým krajanům dobře přednést, nebudeš-li se učit mnohotvárnosti svého rodného jazyka. Proto já mám za to, že lépe je zkoumat Písmo z kontextu, než se příti o jedno slovo. Lépe je porozumět jednomu slovu na podladě kontextu, než-li kontext na základě porozumění jednomu slovu.

S přáním pokoje.

Petr Šíma



Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy