Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 232, komentářů celkem: 429548, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 427 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116467230
přístupů od 17. 10. 2001

Nebezpečná učení: Měl by křesťan užívat homeopatii?
Vloženo Úterý, 22. březen 2005 @ 05:20:28 CET Vložil: Bolek

Sebeobrana poslal Nepřihlášený

Homeopatie, podobně jako řada dalších metod alternativní medicíny, zaznamenává v poslední době značné rozšíření. Je homeopaty prezentována jako bezpečná, účinná přírodní metoda léčení. Přesto se ve světě objevují i varovné hlasy, upozorňujících na její rizika. V tomto článku, který vznikl přepracováním několika našich pojednání o této problematice, se zabýváme jak rozborem homeopatie z hlediska vědeckých poznatků, tak jejím okultním původem a praxí. Citace jsou z odborných publikací významných představitelů všech homeopatických směrů (především francouzského, holandského a anglického).

Odborná část Základní principy homeopatie Homeopatie, kterou jako léčebnou metodu založil německý lékař Ch. F. Samuel Hahnemann (1755-1843), je postavena na několika základních principech. A) Princip podobnosti – podobné se léčí podobným (Similia similibus curentur) Tento princip praví, že látka vyvolávající u zdravého člověka určité příznaky, dokáže vyléčit nemoc, která se projevuje příznaky podobnými. B) Životní síla (Dynamis) Homeopatie vychází z víry, že živý organismus je ovládán duchovní životní silou, která je zodpovědná za život organismu a řídí i jeho hmotné tělo. Její narušení se v těle projeví jako nemoc. Celá homeopatická léčba proto směřuje k ovlivnění této životní síly, jejíž uzdravení má následně vést i k uzdravení těla. C) Původce nemoci (miasma) Homeopatie odmítá, že by původce chorob mohl být materiálního původu. Za příčinu nemoci považuje narušení životní síly tzv. “miasmaty” - znečištěními, která jsou původu duchovního. Hahnemann věřil v existenci tří základních miasmatických chorob: vnitřního syfilis, vnitřního svrabu a vnitřní kapavky, od kterých se odvíjejí všechny choroby ostatní. D) Princip nekonečně malých dávek (infinitezimální dávky) Homeopatické přípravky se vyrábějí opakovaným mnohonásobným ředěním výchozích látek a za nejúčinnější jsou považovány koncentrace, které již neobsahují ani jednu molekulu výchozí, “účinné" látky. Duchovní účinek substance zde již není rušen hmotou a může tak přímo působit na “životní sílu” člověka. E) Princip potenciace (ředění) Léčivá látka se do konečné koncentrace nařeďuje (potencuje). Tato látka se přidá k ředidlu (nejčastěji k vodě či zředěnému lihu) v poměru buď 1:9 (značí se jako D1) nebo 1 : 99 (značí se C1) a směs se protřepává. Z takto protřepané směsi se opět vezme jeden díl, který se ve stejném poměru smísí s ředidlem a stejným způsobem zpracovává. Každé další ředění se značí zvětšením indexu o jedničku (např. D2, D3..Dx resp. C2...) F) Princip dynamizace (třepání) Třepání při potenciaci se nazývá dynamizace. Tímto třepáním se z látky uvolňuje její “duchovní esence”, která je v nedynamizovaném stavu “svázána hmotou" a která má být vlastním nositelem účinku. Léčivo od určitého ředění (D24 resp. C12) již statisticky neobsahuje ani jedinou molekulu výchozí látky a je tvořeno buď samotným cukrem (u granulí nebo globulí) nebo rozpouštědlem, obvykle zředěným lihem (u roztoků - kapek). G) Lék terénní (konstituční) Homeopatičtí pacienti jsou dle svých fyzických dispozic a povahových vlastností rozděleni do několika typů (konstitucí). Každé konstituci odpovídá určitá homeopatická substance, na kterou tento typ nejlépe reaguje při léčbě. Konstituční léčbu uznává většina homeopatických škol. Homeopatům se dodnes nepodařilo prokázat platnost ani jediného z homeopatických principů, a současné vědecké obory, jako je např. farmakologie, biochemie a fyzika prokázaly mylnost homeopatických principů. Základní homeopatické principy z vědeckého pohledu Princip podobnosti Při jedné příležitosti Hahnemann po požití chininové kůry dostal pocit opakující se horečky, podobné malárii, kterou chininová kůra léčí. Vyvodil z toho závěr, že nemoc, která se na nemocném člověku projeví určitým příznakem, může být léčena takovým lékem, který na zdravém člověku vyvolá příznak podobný dané nemoci. Dnes již víme, že se Hahnemann mýlil, neboť chinin, obsažený v kůře chinovníku, působí jakožto buněčný jed naopak prudké snížení teploty organismu, které se může projevit zimnicí. Tu zřejmě Hahnemann chybně považoval za projev horečky. Samotná zahraniční homeopatická literatura přiznává, že i mnohá jiná Hahnemannova pozorování jsou zcela nespolehlivá (1). Také dnes, když homeopaté provádějí zkoušení homeopatik na dobrovolnících, mnohdy popisují zcela jiné symptomy, než jsou zaznamenány v homeopatické literatuře a naopak i důležité symptomy z homeopatické literatury často zcela chybějí (2). V samotné homeopatii existuje celá řada přípravků, které jsou podávány v naprostém rozporu s proklamovaným základním homeopatickým “principem podobnosti”. Například rostlina Physostigma venenosum způsobuje snížení nitroočního tlaku, protože obsahuje alkaloid fysostigmin. Podle principu simile by se tedy – zcela nelogicky - měla v homeopatii používat tam, kde má nemocný nitrooční tlak snížený. Ve skutečnosti je však v homeopatii doporučována v případě zvýšeného nitroočního tlaku. Stejně tak jsou v rozporu s principem podobnosti používány soli vápníku. Například přípravek Osteocynesine se používá u osteoporosy, která je způsobena právě nedostatkem vápníku. Jindy jsou v homeopatii používány látky, které v pokusu nevykazují žádné příznaky a přesto jsou jim připisovány významné účinky. Například oxid křemičitý - Silicea - je právě proto, že nemá žádné účinky a nepůsobí žádné příznaky, používán i jako pomocná látka při výrobě tablet. "Hahnemannský experiment" však uvádí celou řadu příznaků, které ve skutečnosti nemohly být nikdy způsobeny danou látkou. Princip životní síly (Dynamis) Princip narušení duchovní “životní síly" jako jednotné příčiny všech nemocí rovněž nebyl nikdy dokázán. Jedná se o vitalistickou teorii pocházející z pohanských náboženství, která nemá nic společného s regulačními mechanismy organismu. Je však jasným pojítkem k podobným směrům “alternativní medicíny", vycházejících z iracionálních principů. Potenciace a dynamizace Ani tyto principy nebyly nikdy potvrzeny. Farmakologie bezpečně prokázala vztah účinku na dávce, který je zcela protichůdný principu infinitezimálních dávek. Také různé teorie, kterými se homeopati snaží obhájit zákony “potenciace” a “dynamizace”, např. o “otisku" molekul látky do molekul rozpouštědla, o přetrvávání solvatačních obalů v roztoku bez látky, která je způsobila, o uvolněných “biofotonech" nebo “elektromagnetické bioinformaci" a všechny další homeopaty předkládané argumenty jsou prokazatelně mylné. Navíc stejnou procedurou “dynamizace" a “potenciace" procházejí i všudypřítomné molekuly látek příměsí a nečistot (například ionty solí atd.). Tyto látky jsou ve značných množstvích obsaženy již v rozpouštědlech, která se v homeopatii používají při třepání a ředění. Homeopatická teorie přitom mnohým z těchto látek připisuje velmi silné působení, takže výsledné homeopatikum by nutně obsahovalo naprosto nestandardní, různorodou a nedefinovatelnou směs “informací" se zcela nepředvídatelnými a rozličnými účinky. Při snaze o důkaz účinnosti homeopatie se její stoupenci odvolávají na studie, které nemají s homeopatií nic společného. Jsou to například výzkumy prof. Bonavidy o působení velmi nízkých dávek některých léčiv proti rakovině v kombinaci s tumor-necrosis-faktorem (TNF), které se vůbec netýkají homeopatie a u nichž není naplněn ani jediný z homeopatických principů. Jako experimentální průkaz principu podobnosti je v poslední době citována práce autorů Wijka a Wieganta z university v Utrechtu (5), zabývající se stressovými proteiny při toxickém poškození buněk. Někdy bývá dokonce vydávána za konečný důkaz účinnosti homeopatie. Tato práce přitom nenaplňuje ani jediný homeopatický princip a homeopatickou terapií se nezabývá. Dokonce se v ní nejedná ani o princip podobnosti, jak jej chápe Hahnemann. Zdá se, že ti homeopati, kteří stáli u zrodu homeopatie nebo se výrazně podíleli na jejím formování, byli v této otázce mnohem upřímnější než homeopati dnešní a otevřeně hlásali, že homeopatie je s vědou, či s klasickou medicínou neslučitelná. Např. Hahnemann by nikdy nepřipustil, aby se jeho metoda byť jen kombinovala s “alopatickou” léčbou, když řekl: “Existují pouze dva hlavní způsoby léčby: ...metoda homeopatická a metoda alopatická (heteropatická). Obě jsou vůči sobě navzájem v protikladu a pouze člověk, který je obě nezná, může podléhat bludu, že se tyto dvě metody mohou navzájem přiblížit, nebo že se dokonce dají sloučit. Pouze taková osoba se může dokonce natolik zesměšnit, že podle libosti postupuje při léčbě nemocného tu homeopaticky, tu alopaticky. Takovéto směšování lze dokonce označit za zločinnou zradu božské homeopatie." (4, str.92) J.T.Kent, přední a velmi uznávaný homeopat z počátku století, viděl mnohem lépe než dnešní homeopaté, že odvolávat se na vědecké poznání je pro homeopatii nebezpečné, když napsal: “Mějme se na pozoru před zkušeností vědců. Hahnemann pro nás vytýčil zákony, které můžeme studovat a na nichž můžeme stavět.... Je na čase uznat autoritu."(6, str.12) "V homeopatii jsou platné samotné principy, a vše, co s nimi není v souladu, je třeba nechat stranou" (6, str.36). Klinické studie a snaha o průkaz účinnosti homeopatie Není nijak překvapivé, že v kvalitně provedených klinických studiích se účinnost homeopatik nepodařilo věrohodně prokázat. Homeopati sice předložili velké množství studií, avšak tyto byly vesměs špatně provedeny. Jako příklad lze uvést studii homeopatů Fischera a kol., podle které byl účinek homeopatika značně vyšší než účinek placeba. Při analýze závěrů však byly zjištěny závažné statistické chyby, po jejichž korekci se ukázalo, že studie nepodala žádný jasný důkaz o účinnosti této homeopatické terapie (7). Jiným příkladem jsou studie o účinnosti homeopatik při terapii alergického astmatu. Autor studií, známý homeopat Reily, sice uvádí, že homeopatikum bylo účinnější než placebo (8), avšak v jeho studiích jsou velice závažné chyby, které mohly zcela zkreslit výsledky (9). Je rovněž důležité, že závěry mnohých studií, prokazující účinnost homeopatik, nebyly potvrzeny při opětovném provedení za přítomnosti nezávislých odborníků (9). Existují také mnohé klinické studie, které neprokázaly žádnou účinnost homeopatik. Souhrnná studie 107 kontrolovaných experimentů z posledních let, která vyšla v časopise British Medical Journal, sice konstatuje, že většina studií hovoří ve prospěch homeopatik, avšak upozorňuje, že většina studií má velice špatnou kvalitu a důležité je, že s rostoucí kvalitou provedení studií klesá jejich úspěšnost. Autoři Kleijnen a kol. uvádějí, že dostupné důkazy nedávají pro většinu odborníků dostatečný důkaz pro definitivní závěr, působí-li homeopatie nebo ne. Kromě toho konstatují, že většina studií, kterými se práce zabývala, je špatné kvality a uvádějí konkrétní nedostatky. Celkový závěr práce je jasný: Klinické výsledky nejsou dostatečné k vyslovení definitivního závěru o účinnosti homeopatik. Navíc i zde je konstatováno riziko, že mnoho studií nemuselo být vůbec zveřejněno a tím i takto mohlo dojít ke zkreslení (20). K podobným nejednoznačným závěrům docházejí i další publikované metaanalýzy klinických studií s homeopatiky (např. práce 48, 49). Za dosud nejlepší publikovanou práci o homeopatických klinických studiích, která vzala v úvahu jen ty nejkvalitnější práce, je považována souhrnná analýza Hilla a Doyona (42). Tato studie podává jednoznačný závěr, že nebyla prokázána žádná účinnost homeopatie. Registrace homeopatik Pro nemožnost prokázat účinek homeopatik homeopaté prosadili, že homeopatika jsou registrována (tedy povolena k používání jako léčiva) bez jakéhokoliv průkazu léčebné účinnosti. Takto homeopatika, ačkoliv jsou vydávána za léčiva, ve skutečnost postrádají základní atribut léčiva - a to prokázanou účinnost. Stejně tak i v zemích EU se homeopatika registrují bez průkazu účinnosti. Naopak v zemích, kde by při registrační proceduře musela svoji účinnost prokázat (např. v Norsku), není zaregistrován jediný homeopatický přípravek. Homeopati, aby zkoušení svých přípravků obešli, si např. v Německu vynutili další výjimku. Protože prý je homeopatie natolik specifickou metodou léčby, mohou údajně její klinickou účinnost posuzovat jenom oni. Lüllman a kol. ve své známé učebnici farmakologie, kde samotné homeopatii věnují jednu stránku, k tomu uvádějí: “Mimoto skupina expertů Evropské komise roku 1996 rozhodla, že homeopatické léky musí podléhat stejným zkušebním podmínkám jako léčiva vědecké medicíny a že musí svou účinnost i bezpečnost prokázat za stejných podmínek (kontrolované klinické studie). Podle současných postojů našich úředních míst však mohou “úspěchy” okrajových metod, k nimž patří i homeopatie, posuzovat pouze pracovníci, kteří příslušnou metodu provádějí. To ovšem představuje protimluv, který odporuje každé kritické, vědecké úvaze.” (43) Stanoviska odborných lékařských společností v Evropě k homeopatii Na základě rozboru homeopatických principů a klinických studií, řada odborných lékařských společností v rozvinutých zemích světa homeopatii odmítá jako metodu iracionální a nevědeckou. Negativní stanoviska k homeopatii vydali například představitelé Evropských farmakologických společností (44) a podobné stanovisko zaujala i vědecká rada německé Spolkové lékařské komory (45). Kriticky se k homeopatii staví rovněž dokumenty Německé společnosti pro farmakologii a toxikologii (46), stejně jako závěry pracovní skupiny pro alternativní terapie Britské lékařské společnosti (47). Z důvodů nevědeckosti a neprůkaznosti metody homeopati a jejich společnosti nebývají ve světě přijímáni do renomovaných lékařských společností. Také Stálý výbor lékařů Evropského společenství, sdružující lékařské organizace zemí EU, homeopatii řadí mezi metody, jejichž principy nejsou vědecky doložené. Výjimkou v tomto směru byla Česká lékařská společnost Jana Evangelisty Purkyně, kde se homeopatům, snad díky masivní kampani, podařilo získat členství, avšak tato společnost homeopaty stejně v roce 1996 ze svých řad vyloučila. Homeopati se následně dožadovali anulování vyloučení soudní cestou, avšak soud jejich žalobu zamítl. Duchovní část Duchovní aspekty homeopatie Odhlédneme-li od rádoby vědeckého aspektu homeopatie, kterým se jí dnešní homeopati snaží zaštítit, a nahlédneme do děl jejich otců, zjistíme velmi brzy a zřetelně, že je duchovní naukou, vyrůstající z kořenů okultismu. Cílem snahy homeopatů o její vědecké vysvětlení je pouze tuto skutečnost zastřít. V následující části tohoto článku se proto zaměříme na duchovní povahu homeopatických principů. Okultní původ homeopatie Hahnemann již samotný vznik homeopatie připisuje “božímu zjevení” a prohlašuje, že bez nadpřirozeného zjevení by metoda vůbec nemohla nevzniknout. Opakovaně totiž prohlašoval, že homeopatie je “božskou" metodou a označoval ji za “spásnou pravdu" (4, str .9). Napsal, že ten, kdo ji používá "přímo navazuje na božství, na stvořitele světa" (4, str.10). Homeopatii mu prý zjevil samotný bůh: “Bylo načase, aby moudrý a dobrotivý stvořitel a udržovatel člověka učinil přítrž těmto hanebnostem (míněna praxe klasické medicíny) a vyjevil léčitelské umění, které je opakem již zmíněného.... Byl nejvyšší čas, aby dobrotivý stvořitel dal objevit homeopatii", napsal dále. (4, str. 49-50). Ačkoliv se sám Hahnemann považoval za jediného v dějinách, kdo provedl skutečnou revizi dosavadní medicíny a při tom nalezl cestu k pravdě – totiž homeopatii, homeopatický pedagog dr. Burnett při studiu Hahnemannova díla dokonce zapochyboval, zda je Hahnemannova teorie skutečně původní (34, str. 16). Vždyť o zákonu podobnosti uvažoval již Hippokrates v 5. stol. př.n.l., nepatrnými dávkami léčiv se pokoušel léčit již Paracelsus v 16. stol. a teorie životní síly byla rozpracována již ve Rgvédách v 10. stol. př.n.l. Duchovní esenci dobývali z hmoty již středověcí alchymisté a o spoutání ducha hmotou spekulovali gnostici od antiky přes středověk až k metafyzikům minulého století. Duchovní ambice homeopatie Kdo prostuduje homeopatickou literaturu, záhy pochopí, že homeopatie není pouhou metodou léčby, ale uceleným filozofickým systémem s kultickými rysy. Známý homeopat Čehovský přiznává: “Domnívám se, že právě religiózní podstata homeopatie je nejlepší zárukou toho, že se tato metoda bude dál šířit a zlepšovat život stále většího množství lidí." (22) I představitelé současné homeopatické “vědy" pak berou homeopatii jako “prostředek k poznání a pochopení lidského tvora v celé jeho celistvosti" (30, str.44). Celou filosofii homeopatické léčby lze stručně shrnout zhruba takto: Nemoc má duchovní příčinu, spočívající v narušení duchovní “životní síly", která za normálního stavu řídí chod organismu i psychiku každého člověka. Podání homeopatika pak toto narušení oné duchovní “životní síly" odstraní a umožní tak této síle dále řídit tělesné, mentální i duchovní zdraví člověka a nastolí harmonii i mezi člověkem a přírodou i kosmickými silami. Správně zvolené homeopatikum tímto způsobem odstraní “příčinu všech nemocí a utrpení člověka”. Již zmíněný Kent prohlásil: “Oblast, kterou zaujímá (duchovní původce nemoci -miasma-) je skutečně nesmírně široká, neboť sahá až k prvotní lidské chybě, k prvotnímu hříchu, první skutečné nemoci naší rasy (23, str.25). Čehovský, který se velmi blíží Kentovu pojetí a který rovněž tuto teorii rozvíjí (22, str. 18), nabízí jako možnost očištění od miasmatu homeopatický lék (12, str. 130). Není se tedy co divit, že někteří homeopaté nazývají homeopatické uzdravení za “spasení v malém" a že Hahnemann homeopatii označil za “spásnou pravdu". Homeopatie chápe fyzické uzdravení pouze jako součást “spásné pravdy". Nezůstává tedy jenom u něho a nabízí i další výhody: "Vrchol zdraví představuje pravděpodobně někdo, kdo má nejen v dokonalém pořádku fyzické orgány, ale je na vysokém stupni mentálního, psychického vývoje. A takovéhoto člověka je možno stvořit z původně nemocného právě homeopatickou metodou" (12, str. 62). Homeopatie také slibuje, podobně jako např. transcendentální meditace či jóga, uvedení do jakési harmonie a řádu s přírodou a kosmickými silami. Váňová např. uvažuje o možnosti využití homeopatie k "obnovení paměti lidstva na ztracený prapůvod s přírodou a silami vesmírného Řádu" (25). Také oxfordský homeopat Cartwright nahlíží na homeopatii jako na obnovu léčení přírodními prostředky a v homeopatii vidí stejné principy, jako má šamanismus. Píše: "Jak homeopatie, tak praktiky šamanů léčí nemoc ducha" (26, str. 16-17). I v praktické aplikaci se projevují duchovní ambice homeopatie. Odborná homeopatická literatura například často popisuje případy léčby těžkých nemocí (AIDS atd.), kdy sice člověka homeopatie nezachránila od smrti, ale umožnila mu zemřít ve smíření, vyrovnání se smrtí. Jindy dovedlo jediné podání homeopatika "udělat zázrak a vyhnat ducha" z posedlého člověka poté, co z něho kněz opakovaně neúspěšně vymítal démona a tak autor, homeopat z Bombaje, uzavírá slovy: "Homeopatie skutečně dělá zázraky" (39). Gnostické kořeny homeopatie Gnostici obecně tvrdili, že člověk je původně stejné podstaty jako Bůh. Svým pádem a následným vyhnáním z ráje však upadl do zajetí hmoty. Hmota je v gnozi chápána jako hříšná a jejím tvůrcem je nižší bůh - Demiurg, satan. Člověk svým pádem do hmoty získal její satanskou přirozenost. Samotný člověk je v gnozi chápán jako duch, který žije v zajetí hmotného těla. Pokud si však člověk uvědomí převahu svého ducha nad hmotou svého těla, vymaní se z jejího zajetí a sjednotí se se svým duchovním Já, které tak znovu obdrží ztracenou boží přirozenost. Takto se duch dostává do “duchovního", nadpřirozeného světa, který je našimi smysly nepoznatelný a který je daleko důležitější než svět materiální. Sami homeopati uvádějí možnost, že "byl sám Hahnemann silně ovlivněn gnostickou tradicí" (12, str.61) a že gnoze je jednou z filosofických poloh homeopatie (24, str.21). Je to logické, protože hlavní principy homeopatie z gnoze přímo vycházejí. Nejzřetelnější prvky gnostického uvažování v homeopatii jsou:

  • totální zduchovnění příčin nemocí (narušení Dynamis miasmaty),
  • snaha o ovlivnění těla působením na ducha
  • dobývání duchovní esence z hmoty a její zušlechťování dynamizací a potenciací
  • únik z hmotného světa do duchovního působení (infinitezimální dávky)
Gnostický pohled na homeopatii vyjádřil i známý německý psychoterapeut a homeopat Dethlefsen: “Vyhnání z ráje anebo z vědomí jednoty je pádem do ...do hmoty... jen materiální svět je hříšný. Tak byla míněna poznámka o jedovatosti celé přírody, když jsme hovořili o přípravě homeopatických prostředků... Na hmotě lpěl odjakživa přídomek něčeho zlého, temného, satanského" (19, str.138). Gnostickou víru ve stejnou podstatu Boha i člověka někteří homeopati rozšířili na rostliny, zvířata a neživou přírodu. Jeden z nejvýznamnějších homeopatů, představitel anglického směru Kent, říká: “Ale ten, kdo uvažuje racionálně, existenci Boha připustí, připustí, že je hmotný, že je tvořen nějakou substancí...pralátka je nadána tvůrčí inteligencí, tzn., že je schopna poučeně řídit a formovat bytí celého organismu, zvířete, rostliny, či nerostu...Má onu vitální sílu pouze člověk? ... Nemají ji také zvířata a nerosty?" (6, str. 63-64). Gnostici rovněž věřili ve dva zcela odlišné světy, svět duchovní a svět materiální, přičemž svět duchovní (neviditelný) je světu hmotnému (viditelnému) nadřazený. Každý hmotný projev, zde např. nemoc, měl tak ve své podstatě příčinu duchovní. Posuďme sami, co k tomu píší homeopati: "Známe dva světy, svět příčin a svět důsledků. V tom druhém, hmotném, nám k vnímání slouží oči, prsty, nos, ucho, jde o svět výsledků. Svět příčin je neviditelný, nepoznatelný pěti smysly.... Homeopatie existuje jako zákon, její příčiny pocházejí ze světa příčin. Kdyby neexistovala ve světě příčin, nemohla by existovat ani ve světě důsledků." (6, str.69) I v raně křesťanské herezi si gnoze hledala své místo. Díky totálnímu zduchovnění člověka (duch, který pouze dočasně žije v těle) bylo gnostikům zatěžko přijmout, že by oběť Kristova těla byla pro vykoupení člověka dostatečná. Začali proto spekulovat o tom, že Kristus měl pouze zdánlivé, tzv. duchovní, astrální tělo. Gnostické spekulace ohledně Kristovy oběti nejsou cizí ani dnešním homeopatům. Dethlefsen k tomu říká: "Narodil se do chudoby ve stáji, stýkal se s celníky a nevěstkami, trpěl bezprávím, byl trýzněn a usmrcen, byl seslán dolů do pekel. Teprve když člověk sestoupí do nejhlubší tmy, stane se zralým pro vlastní vzestup... Dokud člověk vlastní materiální tělo, je vázán k polaritě (polarita je zde z kontextu chápána jako hříšná hmota) (19, str.138-142). Za povšimnutí stojí i skutečnost, že Dethlefsenův Ježíš slaví svůj triumf nikoliv na kříži, ale v pekle. Tak v podstatě Dethlefsen navazuje na středověkou Anselmovu herezi, kterou církev záhy odsoudila. Souvislosti s jinými formami okultismu Při popisu historie homeopatie se její příznivci obracejí také na jiné okultní směry minulosti, zejména pak na astrologii a alchymii a také na okultní část myšlenek šestnáctého století Paracelsa (12, str.124). Astrologie v homeopatii sloužila k sestavení typologie a alchymie rozpracovala postupy "zduchovňování hmoty". A) Homeopatie a astrologie Astrologie sloužila v dávnověku zejména k doptávání se na boží vůli a k sestavování horoskopů. Oběma účelům mělo sloužit momentální postavení oběžnic Sluneční soustavy. Homeopatickou typologii, podle které se předepisují homeopatické konstituční léky, rozvinul na základě astrologické, horoskopické symboliky Leon Vannier (29, str. 45-48). Nejsou to však jen duchovní východiska či konstituční léčba, které spojují astrologii s homeopatií. I běžná homeopatická diagnostika a terapie často používá astrologické prvky. Mnohé látky používané homeopatií prokazatelně nevykazují (v pokusu) účinky, které jim homeopati přisuzují a jejich používání vychází pouze z astrologických a alchymistických představ. Tak např. kovové zlato (Aurum metallicum) je zcela nereaktivní a při jeho požití ústy se neprojeví žádné účinky. Přesto je důležitým lékem v homeopatii, např. u pacientů ambiciózních, se snahou být perfektní, první atd., u kterých tyto sklony, pokud nejsou korunovány úspěchem, vedou k úzkostem, beznaději a depresím až sebevražedným sklonům a také k hypertenzi. V astrologických a alchymistických představách je totiž zlato symbolem pro Slunce, které je "první" v celé sluneční soustavě. Esoterické představy o Slunci jsou pak v homeopatii promítány do účinků homeopatika Aurum metallicum a do jeho léčebného využití. Stejné je to i v mnoha dalších případech (například Oxid křemičitý - Silicea, ačkoli opět nemá žádné účinky, se používá při "sklonu ke střevním parazitózám, zhoršujícím se při změnách Měsíce" (3, str.294). Jouanny uvádí u homeopatika např. "zhoršení při novoluní a někdy při úplňku" (11, str.94). Významný homeopat Norland zase přirovnává homeopatický preparát Merkurium (rtuť) k planetě Merkur: "Merkur i znamení kterým vládne - Blíženců a Panny jsou dobře známé z astrologie.... Reprezentují transformaci a přeměnu, princip života jako takového a jsou zosobněním a metaforou alchymistického zpracování rtuti. Je zajímavé, že prostředky, používané v homeopatii, jsou Mercurius solubilis (rozpouštějící a rozpustný) a Mercurius vivus (žijící, živý)" (31). B) Homeopatie a alchymie Smyslem alchymie bylo vydobýt a zachytit odpařující se látky z rostlin a spoutáním z nich získat “kvintesenci” tzv. prapodstatu. V říši nerostné se alchymisti snažili zušlechťovat resp. transmutovat kovy na zlato. V obojím se měla uplatnit i součinnost s lidskou psychikou a proto se alchymisti snažili o hledání kamene mudrců (lapis filosoforum), pomocí kterého by bylo možné do tohoto procesu aktivně vstoupit. Alchymista se před svým pokusem nezřídka uváděl pomocí postů a dechových cvičení do tranzu. Hmota se v tomto procesu zušlechťovala a procházela několika stupni, než dospěla k "dokonalosti". Paracelsus se již dvě století před Hahnemannem touto esencí snažil léčit na základě “zákona podobnosti" nemoci. Ačkoliv Hahnemann Paracelsa považoval za blouznivce, sám mnohé jeho okultní představy přejal a i dnešní homeopati jej považují za Paracelsova následovníka. Kent pouze nahradil název "kvintesence" pojmem "pralátka" a ve svých přednáškách uvedl: "Když uvažujeme o prapodstatě, nacházíme se v království pralátky ...Prasubstanci nelze měřit co do kvantity, je možno ji posuzovat pouze z hlediska kvality, pomocí stupňů dokonalosti. Na příkladu si osvětlíme význam tohoto rysu v přímém vztahu k homeopatii. Když jste podávali opakovaně Sulphur v potenci 55M a lék přestal účinkovat, stačí podat potenci CM a účinek se ihned objeví. Z toho je jasné, že jsme přestoupili určitou hranici a dosáhli jsme vyšší kvality..." (6, str.65-68). C) Homeopatie a mesmerismus Stejný, tedy božský původ jako homeopatii připisuje Hahnemann i “mesmerismu", metodě léčení pojmenované podle zakladatele F. A. Mesmera (1734-1815), o které napsal: "Tato léčivá síla ..., je zázračným, nedocenitelným darem božím propůjčeným člověku. Mesmerismus dokáže dotykem i bez něj, ba dokonce i z určité vzdálenosti, pouze prostřednictvím silné vůle ..., přenášet životní sílu zdravého jedince (obdařeného touto silou) na člověka jiného." (4, str.229) Sám Hahnemann mesmerismus doporučuje. Dosvědčuje, že patří do stejné oblasti léčení působením na "životní sílu", jako homeopatie. Eppenich uvádí, že po Hahnemannovi zůstal písemný záznam, kde píše, že nejlepších výsledků léčby je možné dosáhnout kombinací homeopatie s živočišným magnetismem (17, str.110) Podstatou mesmerismu bylo tzv. magnetizování pacienta magnetizérem, který např. vzkládáním rukou přenášel na nemocného svoji “uzdravující energii". Podle Inglise a Westové “cílem Mesmerovy léčby bylo vyvolat u pacienta ztrátu ovládání mysli a těla (křeče, rozštěpení a katatonické stavy)". Autoři v této praxi vidí podobnost v působení šamanů a strokerů (10, str.169). Skotský chirurg J. Braid z mesmerismu vytvořil i dnes rozšířenou hypnózu. Tento hypnotický tranz má podobné rysy změny mysli jako např. transcendentální meditace, hladina alfa u Silvovy metody a z ní vycházející Modrá alfa, či různé stavy tzv. terapie vizualizací nebo jogínská meditace. Zweig uvádí, že mesmerismus tím, že umožnil vznik hypnózy, dal základ vzniku Freudovy psychoanalýzy (18). Homeopatie a náboženství A) Homeopaté a křesťanství Ačkoliv je biblické křesťanství v očích věřících jakémukoliv okultismu naprosto vzdálené, zastánci okultních nauk to tak zdaleka nevidí. Boží jméno používají spiritisté, jasnovidci, léčitelé a samotnou Bibli obvykle otevřeně nezpochybňují. Výjimkou zde nejsou ani homeopati. Německý homeopat Barták například vidí homeopatické uzdravení ve 4. knize Mojžíšově 21,6-9, kde se mluví o bronzovém hadu, kterého dal Mojžíš učinit, aby při pohledu na něho byli uzdraveni ti, kdo byli na poušti uštknuti ohnivým hadem (32, str.7). Dethlefsen zase považuje přijímání Večeře Páně za podání homeopatických koncentrací Kristovy krve a těla: Od těch dob se Kristovo nemocné tělo a jeho prolitá krev podávaly a stále podávají ve vysokých homeopatických potenciacích, vázaných na chléb a víno, jakožto látkové nosiče v podobě hojivého léku" (19, str.142). Homeopaté však nezůstávají jen u “teologických" spekulací. Uvádějí i duchovní zážitky s viděním Krista. Journal of Homeopathy takto popisuje např. zkoušku podání homeopatického léku Anacardium Orientale na člověku: “Myslí, že jeho mysl je oddělena od těla. Má iluzi rozdvojení... Nejnázornějším symptomem je iluze, že na jedné straně je ďábel a na druhé straně anděl...mysl a tělo se (při tom) jeví odděleny. V tomto stavu osoba není při smyslech, není "v těle" ...Je zde spojení s říší smrti a říší duchů.... Má iluzi, že vidí mrtvé...slyší hlasy...Představuje si, že vidí hrůzostrašné fantomy. Má iluze, že vidí démony. Má iluzi Krista při návštěvě hřbitova (33, str. 3-7). Musíme zde s politováním konstatovat, že homeopatie si našla své příznivce i v řadách církve. Bývá zmiňován fakt, že Matka Tereza homeopatii používá a že i někteří papežové se nechali homeopaticky léčit. Zakladatel homeopatie Hahnemann však Krista nenáviděl a před svou smrtí řekl: “Konfucia...samotného brzy obejmu v říši šťastných duchů, jeho, dobrodince lidstva, který nám ukázal pravou cestu moudrosti již 650 let před tím blouznivcem (Kristem)" (35, str.78) Rovněž Hahnemannův životopisec se zmiňuje o jeho otevřené nenávisti k Ježíši Kristu. B) Homeopaté a východní náboženství Za zmínku zde stojí buddhismus. Definovat teorii buddhistické víry velmi obtížné a někteří buddhisté přiznávají, že jde čistě o praxi. Jejím cílem je překonání utrpení osvícením skrze meditaci. Buddha chápal odstranění utrpení jako uzdravení a odstranění klamu. Kanadský homeopat Guenther snad proto uvedl, že “buddhistická meditace je v zásadě homeopatickým poznáváním skutečnosti" (12, str. 122) a např. Čehovský, aby zdůraznil podobnost homeopatie s buddhismem uvádí, že homeopatičtí lékaři Dalhlke a Palmié byli propagátory buddhismu v Evropě (12, str. 122). Někteří homeopaté spekulují i o použití homeopatik u nemocí s karmickým vlivem (40) či o vztahu karmy a homeopatie (41), čímž implicitně zastávají víru v reinkarnaci. Praktické důsledky používání homeopatie Sny s okultní tématikou Většina homeopatické literatury hovoří o změnách psychiky, které jsou provázeny různými mystickými prožitky u osob, léčených homeopaticky. Velmi často se např. popisují sny mytologického charakteru po podání homeopatika, či třeba zvýšená citlivost k tzv. geopatogenním zónám (14). Dle homeopatické literatury mytologické sny často provázejí homeopatickou léčbu již od jejího počátku. Při prvním podání homeopatika prý někdy i osoby, kterým se nikdy sny nezdály, mají sny výrazně mytologického charakteru: “v prvních fázích... bývají například sny, v nichž důležitou roli hraje stojatá voda, která postupem času začíná proudit, mění se v povodeň, odnáší a ničí staré a zchátralé budovy, symbolizující staré ego, v němž jsou konzervovány chorobné symptomy". Autor zde vidí analogii k alchymistickému “rozpouštění - dilutio". Obsahem snu bývají alchymistické a psychoanalytické symboly jako: “král, tři bohyně, Eroboros-had, požírající vlastní ocas, tříhlavý had, draci, podzemní prameny, podzemní labyrinty..." (12, str.128-129) Psychická závislost na homeopatii To, že si homeopatie činí nárok na člověka, a to jak na pacienta, tak na jeho homeopatického lékaře, lze vidět i na současných homeopatických kursech pro odborníky, pořádaných zkušenými a "zasvěcenými" homeopaty. Dr. Krejčová píše v časopise pro lékaře o kursu v homeopatii toto: “Proměna myšlení je to hlavní, co si mohl začínající homeopat přinést z delšího setkání. Dá se to přirovnat k "zasvěcení", k "přijímání do řádu". Nezáleží, jak nazveme souznění s homeopatií, s lékem, s pacientem...." (15, str.27). Podobně to vyjádřil Kent, který o homeopatii napsal: "Když k ní (míněn lékař k homeopatii) nevzplane opravdovým citem, zůstane pro něj věcí pouhé paměti a povrchní vzdělanosti. Jak se jí učí milovat a homeopatie se stává jeho jedinou vášní,.. dokáže dojít až na nejvyšší stupeň" (6, str.59) Snad nejmarkantněji tuto až poněkud "extrémní závislost", známou u počítačových gamblerů, vyjádřil doc.Mužík: “...všechny nás dohromady pojí pevné pouto vznešené homeopatie. Homeopatie, která se stala doslova "drogou" pro každého, kdo se s ní alespoň trochu důvěrněji seznámil. Při hlubším pronikání do jejích tajů se nás přece stále více a více zmocňuje, až se na ní stáváme doslova "závislými" (36). Také Raynaud, homeopat a děkan Farmaceutické fakulty v Lyonu o homeopatii uvádí: “Jakmile do ni vniknete, zpravidla jí zůstáváte věrni. Možná i proto tolik lékařů ve Francii doslova propadlo homeopatii" (37, str. 20-21). Zahraniční lektor homeopatických kurzů naznačuje, že tato přitažlivost může být násobena i duchovními silami: “...léčitel (míněn homeopat) nikdy nepřichází sám. S vašimi dobrými úmysly a činy se zároveň projeví i další duchovní nebo jiné síly" (28, str.93). Případy poškození zdraví Je třeba ještě se krátce zastavit u homeopaty velmi často uváděného argumentu, že homeopatie je bezrizikovou terapií, kterou nelze pacienta poškodit. Samotná homeopatická literatura však uvádí opak. Homeopatie se i podle ní může neblaze projevit jak na psychickém, tak fyzickém zdraví: “Správně vybraný lék, ale potažmo i náhodně trefený, může mít dalekosáhlé účinky v životě pacienta, dokáže vyplavit zasuté emoce... proto je nezodpovědné tuto skutečnost neuznat a neupozornit na ni pacienta... Obecně varujeme pacienty před nekoordinovaným pojídáním homeopatik.... předčasná je pak radost z odstranění lupů, když jejich potlačení vyvolá pneumonii" (38, str. 17-18). Homeopatický časopis dokonce uvádí i možnost “zhoršení až k exitu (smrti)" (16, str.9) po užití “nesprávného" homeopatika. Jako další z možných důsledků “špatné volby" homeopatické léčby je např. uvedeno: “změny menstruačního cyklu (k horšímu), poruchy spánku trvající déle než týden, zhoršení duševních a povahových symptomů..."(16, str.11) Také ve vědecké literatuře jsou popisovány případy poškození zdraví po aplikaci homeopatik a i Centrum Světové zdravotnické organizace pro sledování nežádoucích účinků ve švédské Uppsale (WHO Uppsala Monitoring Centre) má zaznamenány případy poškození zdraví, někdy i velice vážných, po homeopatikách nízkých ředění. Přitom je nutno říci, že nežádoucí účinky se u homeopatik, na rozdíl od léčiv klasických, běžně nesledují a velkou pozornost jim nevěnuje ani zmíněné WHO centrum. Proto lze předpokládat, že tyto zprávy jsou jen zlomkem skutečných škod. Citovaná literatura: (citace jsou v této zkrácené formě uvedeny pro stručnost) 1. British Homoeopathic Journal, July 1995, Vol84, 129-130 2. Pudil, P.: Drosera aneb další setkání ve Zdislavicích, Homeopatie č.9, l996, str. 16 3. Jouanny J., Materia Medica Homeopathica, Vodnář, Praha, 1992 4. Hahnemann S., Organon racionální léčby, Alternativa, Praha 1993. 5. Wijk van, R., Wiegant, A. C.: Homoepathie in der aktuellen Forschung. Simile-Prinzip experimentell bestaetigt? Allg. homoeopath. Z., 241, 1996 6. Kent, Přednášky o homeopatické léčbě, Alternativa, Praha, 1993 7. Colquhoun D., Reanalysis of clinical trial of homoeopathic treatment in fibrosis, Lancet 1990, 336, 441 - 442 8. Lancet 1994, 344, 1601 - 1606 9. Lancet 1995, 345, 251 - 253 10. Inglis B., West R., Průvodce alternativní medicinou, Zemědělské nakladatelství Brázda, Praha 1992 11. Jouanny J., Materia Medica Homeopathica, Základní poznámky I. díl, Vodnář Praha, 1993 12. Čehovský J., Víc než léčba - Homeopatie, Alternativa, Praha, 1994 13. Heide M., Bludné cesty ke zdraví, Jupos, Ostrava, 1992 14. Rosivalová V., Homeopatie - Jak se můžeme sami léčit, Kamila, Bratislava, 1992 15. Krejčová G., Letní škola klasické homeopatie, Medica revue č.2, 1994, str.27 16. Folia homeopathica, č.1, 1993 17. Eppenich H., British Homeopatic Journal, April 95, Vol 84 18. Zweig S., Léčení duchem, Odeon, Praha, 1981 19. Dethlefsen T., Osud jako šance, Svoboda, Brno, 1992 20. Kleijnen J., Knipschild P., Riet G.: Clinical trials of homoeopathy, British Medical Journal, 302, 1991, str.316-323 21. Whitmont E., Využití snů při homeopatickém předepsání a provingu, Homeopatie 11, 1996 22. Čehovský J., Regenerace č.5, IV roč., 1996 23. Jouanny J., Crapanne J. B., Dancer J. L., Masson J. L., Homeopatická terapie, díl 2., Vodnář, Praha, 1993, 24. Čehovský J., Regenerace č.2, IV roč., 1996 25. Váňová H., Kam až sahá homeopatie, Folia Homeopatica Bohemica č.3-4, 1995 26. Cartwright S., O povaze homeopatie, Homeopatie č.11, 1996 27. Baker-Eddy M., Science and Health with Key to the Scriptures, The First Church of Christ, Scientist, Boston, Massachusetts, USA, 1934 28.Chappel P., Homeopatická samoléčba, Alternativa Praha, 1995 29.Cousset F., Od miasmatu k citlivému typu, 1.díl, Folia Homeopatica Bohemica č.2, 1994, 30. Cousset F., Folia Homeopatica Bohemica, č.2, 1994 31.Norland M., Několik úvah o Merkuriu, Homeopatie č.8, 1995 32.Barták J., Folia Homeopathica Bohemica č.1, 1991 33.Williams J., Heaven and Hell, Journal of Homeopathy, No.1, Vol.2, 1994 34. Blackeiová G., Homeopatie, královská léčba, Alternativa, Praha, 1992 35.Pfeifer S., Gesundheit um je den Preis, Basel, 1980 36.Mužik M., Úvodní slovo, Folia Homeopathica Bohemica, č.1, 1996 37.Maraulasová E., Budoucnost bude patřit rozumné medicíně, Časopis českých lékárníků č.12, 1996 38.Krejčová G., Když se řekne homeopatie, není to vždy homeopatie, Medica revue č.1, 1994 39.Kamat G., Posedlá žena vyléčena, Homeopathic links, č.1, 1995 40.Engebretsen R., Od zvířete k lidské bytosti, Homeopathic links, č.2, 1995 41. Škodová Z., Homeopatie na Internetu, Homeopatie č.9, 1996 42. Hill C., Doyon F.: Review of randomized trials of homoeopathy, Rev. Epidem. et Santé Publ., 1990: 38, 139-147 43. Lüllman H. a kol., Farmakologie a toxikologie, Grada publishing, Praha, 2002, str. 68 - 69 44 Stanovisko představitelů Evropských farmakologických společností k Homeopatii, přijaté 12.9.1992 v Belgirate 45. Memorandum předsedy a vědecké rady Spolkové lékařské komory 46. Memorandum Německé společnosti pro farmakologii a toxikologii k alternativním léčivým metodám 47. Alternativní terapie, závěry pracovní skupiny pro alternativní terapie Britské lékařské společnosti, 1986 48. Linde K., Jonas W. B., Meta-analysis of homoeopathy trials. Lancet, 367 – 368, 1998 49. Strubelt O., Claussen M.,Homoopathie - Mehr als Placebo?, Deutsche apotheker zeitung, 139, č. 47, 59 – 67, 1999 Vladimír Bíba, Aleš Franc PharmDr. et JUDr. Vladimír Bíba se zabývá právní problematikou v oblasti farmacie. Byl dlouholetým odborným pracovníkem Státního ústavu pro kontrolu léčiv Praha. V letech 1994 - 1997 byl členem WHO pracovní skupiny pro Anatomicko - Terapeuticko - Chemickou klasifikaci léčiv při WHO Centru v Oslu, Norsko. PharmDr. Aleš Franc je vědecko - výzkumným pracovníkem oddělení léčiv Výzkumného ústavu Pliva-Lachema Brno, externě přednáší na VFU v Brně a je bývalým členem Českomoravské homeopatické společnosti od jejího založení. V současné době je distančním studentem teologie.

"Měl by křesťan užívat homeopatii?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 5 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Měl by křesťan užívat homeopatii? (Skóre: 1)
Vložil: Julie v Pátek, 13. duben 2007 @ 09:10:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Moc děkuji za tenhle článek, je pro mě zajímavý jako pro veterinářku- křesťanku. Jen se chci zeptat- pokud homeopatie funguje, u lidí se to většinou připisuje placebo efektu (teda její odpůrci, příznivci samozřejmě si přihřejou svou polívčičku ;-), ale slyšela jsem o pár případech, kdy to fungovalo u zvířat. Jak se díváte na toto? A ještě se chci zeptat jaký máte názor na akupunkturu, můj šéf ji používá u zvířat (psi- páteřníci) a musím říct, že funguje (tady už to není "slyšela jsem, četla jsem", ale na vlastní oči jsem viděla). Díky, jestli odpovíte.



Re: Měl by křesťan užívat homeopatii? (Skóre: 1)
Vložil: joker v Pátek, 13. duben 2007 @ 09:18:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V naší rodině homeopatii nepoužíváme. To už bychom mohli rovnou chodit za šamany nebo léčiteli...



Re: Měl by křesťan užívat homeopatii? (Skóre: 1)
Vložil: whynot (Falešný@e-mail) v Pátek, 13. duben 2007 @ 19:03:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
taky se k homeopatii moc vstricne nestavim. fakt je to, co je psano vyse, ze tato casto funguje diky placebo efektu -- tedy vire v uzdravujici ucinek. fakt je ze i rada normalnich leku (napr. nejmenovane volne dostupne prasky zejmena proti bolesti) v az padesati procentech pripadu funguji jako placebo, otazka je jestli by mel krestan uzivat takove leky?

on the other hand, dcera jednoho myho kamarada byla po narozeni dost tezce nemocna, lecili ji vsim moznym a zdalo se ze bude chronicky nemocna az do smrti. prestoze kolega homeopatii taky priklada naprosto marginalni, mozna spis nulovej vyznam, tak s ni sel k homeopatovi. ostatne uz nebyla zadna jina moznost. a ejhle, dcera se po peti letech uzdravila diky homeopatikam ... co rict, monza ze buh muze uzdravovat i pomoci homeopatik kdyz se mu zachce ;)




Re: Měl by křesťan užívat homeopatii? (Skóre: 1)
Vložil: Seraphim v Pondělí, 16. duben 2007 @ 08:16:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
Homeopatie je zlo, avšak skryté. Jde o snahu ďábla dostat se do těl Evropanů a severních Američanů a působit v nich stále více tak, jako působí v posedlých osobách na území po mnoho staletí nekřesťanských a zde v osobách "léčících se" většinou na psychiatrii. Je to cesta dobrovolného otevírání se těmto duchům zla. Když se lidem slíbí zdraví, většinou udělají cokoli. Někdy k uzdravení dojde, jindy nikoliv. Avšak ďáblu se už podal prst a on si postupně vezme celou ruku atd. Jde o šamanismus, kde se léčí, či spíše vyměňují nemoci tak, aby se duši (duchu) člověka co nejvíce uškodilo.
Mgr. Libor Halík PhD., duchovní Pravoslavné církve



Stránka vygenerována za: 0.30 sekundy