Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 257, komentářů celkem: 429592, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 436 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116501816
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Proč Bůh dopustil popravu Ježíše? Je u něj bezpráví?
Vloženo Neděle, 27. březen 2005 @ 20:16:56 CEST Vložil: Bolek

Historie poslal Pavelko

Z mnohých reakcí na zamyšlení “Smrt Ježíše jako naplnění principu práva” vyplývá, že je vhodné se dále zabývat otázkou Boží spravedlnosti. Vznikla totiž přinejmenším pochybnost o způsobilosti Ježíšova Otce stanovovat měřítka práva. Např.: “To že nechá trpět a obětuje svého syna za účelem pofidérního zisku "věřících"; není to perverze? Je Bůh anetický psychopat, duševní masochista nebo břídil, který na co sáhne zbabrá?” U některých komentátorů se ani nedá mluvit o pochybnosti, spíš o sebevědomém tvrzení: “Biblický Bůh je perverzní h…..o, které ví, jak se člověk zachová a těší se, že bude trestat, protože 1. je vševědoucí; 2. stvořil člověka k obrazu svému. Důkazů o očividných nespravedlnostech a sadistických deviacích Boha je plný starý zákon.” Zachovejme klid a ptejme se racionálně: Jak je to? Pokud Bůh připustil, aby kvůli jeho smyslu pro právo potomci Adama po tisíciletí tolik trpěli a umírali, a to dokonce ještě staletí po zaplacení výkupného, není to důkaz jeho nespravedlnosti? Žádal-li od svého syna takovou oběť pro naplnění vlastního principu práva, není to samo o sobě důkazem jeho bezpráví? Bible sama tuto otázku klade: “Je Bůh nespravedlivý?”, nebo jiný překlad: “Je snad u Boha bezpráví?” – Římanům 9,14. Odpověď záhy následuje: “Naprosto ne! … “Člověče, co vlastně jsi, že odmlouváš Bohu? Řekne snad výtvor svému tvůrci: Proč jsi mě udělal takto? Nemá snad hrnčíř hlínu ve své moci?” – Římanům 9,14 a 20-21. Připusťme však, že tato argumentace je vedena z pozice moci, a hledejme další argumenty, v nichž bude méně síly a více rozumu. Ani v této rovině není bible na informace skoupá. Předpokládejme (ostatně i výše uvedené reakce to připouštějí), že Ježíšův Otec skutečně existuje a že je všemohoucím Bohem a Stvořitelem. “Stvořil člověka, aby byl jeho obrazem.” - 1. Mojžíšova 1,27. Co všechno tato skutečnost zahrnuje? Mimo jiné to, že Bůh lidem, včetně autorů výše uvedených pochybností, vložil do hlavy úžasný orgán, který jim umožňuje abstraktně myslet a vyjadřovat se. Co víc! Tento orgán jim umožňuje vyjadřovat se o svém stvořiteli těmi nejhrubšími výrazy. A nic se nestane! Pěkný důkaz toho, že Bůh dal lidem do vínku něco, čemu se říká svobodná vůle. Jestliže touto dispozicí jsou nadáni lidé dnes, můžeme předpokládat, že jí byl nadán i první člověk. Jeden z pisatelů bible o sobě, tedy o člověku jako Božím vrcholném stvoření obecně, vhodně konstatuje: “Podivuhodně jsem utvořen.” – Žalm 139,14. Svoboda. Klíčový pojem pro porozumění Božího smyslu pro právo. Lidská svoboda (pochopitelně relativní, nikoli absolutní, nemůžeme se např. rozhodnout, že nebudeme spát) byla, je a bude pro Boha nedotknutelná.
Sama existence stromu poznání dobrého a zlého v blízkosti prvního člověka je toho důkazem. Bez možnosti jednat jinak, než si Bůh přeje, by člověk zůstal jenom podivuhodným “strojem”. Svoboda volby tedy musela být umožněna. Měřítka toho, co je a co není správné, si však Bůh z pochopitelných důvodů zachování souladu a harmonie svého stvoření ponechal ve své kompetenci. – 1. Mojžíšova 2,16-17. Je to tedy Bůh, kdo rozhoduje o tom, co je a co není správné. Ovšem jak měl na začátku všeho přesvědčit své stvoření, že to dělá v jeho nejlepším zájmu? Nebyl snad nařčen, že to naopak dělá ve svém vlastním zájmu, bez ohledu jaké důsledky to pro člověka má? – 1. Mojžíšova 3,4-5. Na tuto právní otázku musela být dána jednoznačná odpověď. Potomkům Adama byl poskytnut dostatečný prostor a čas, aby svoji svobodu volby rozvinuli. Důsledky tohoto rozvinutí svobody – svobody jednat nezávisle na Bohu – jsou dnes velmi hmatatelné. Boží smysl pro právo však zároveň vyžadoval, aby každému člověku byla dána příležitost vymanit se z tohoto stavu vynucené svobody, který s sebou nevyhnutelně nese hřích a smrt. Tato příležitost přišla v podobě obětní smrti Ježíše Krista a ve výkupní hodnotě, kterou Ježíš Bohu předložil. – Židům 9,24-28. Spravedlnost vyžadovala, aby i člověk Ježíš tuto oběť přinesl zcela dobrovolně, tedy svobodně. Že se tak stalo, o tom svědčí tato Ježíšova slova: “ ‘Otče, chceš-li, odejmi ode mne tento kalich, ale ne má, nýbrž tvá vůle se staň‘… Ježíš v úzkostech zápasil a modlil se ještě usilovněji; jeho pot kanul na zem jako krůpěje krve.” – Lukáš 22,42-44, a “Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil?” – Matouš 27,46. Ježíš mohl uhnout. Neuhnul. Otcova bolest v okamžiku vyslovení této otázky se zcela vymyká lidskému chápání. Boží spravedlnost a láska zvítězily. A přijde doba, kdy díky vzkříšenému Ježíšovi dojde k nápravě všech křivd, které byly zneužitím svobodné vůle po uplynulá tisíciletí napáchány. “A setře jim každou slzu z očí. A smrti již nebude, ani žalu ani nářku ani bolesti už nebude – neboť co bylo, pominulo.” – Zjevení 21,4.


Zachovejme klid a ptejme se racionálně: Jak je to? Pokud Bůh připustil, aby kvůli jeho smyslu pro právo potomci Adama po tisíciletí tolik trpěli a umírali, a to dokonce ještě staletí po zaplacení výkupného, není to důkaz jeho nespravedlnosti? Žádal-li od svého syna takovou oběť pro naplnění vlastního principu práva, není to samo o sobě důkazem jeho bezpráví? Bible sama tuto otázku klade: “Je Bůh nespravedlivý?”, nebo jiný překlad: “Je snad u Boha bezpráví?” – Římanům 9,14. Odpověď záhy následuje: “Naprosto ne! … “Člověče, co vlastně jsi, že odmlouváš Bohu? Řekne snad výtvor svému tvůrci: Proč jsi mě udělal takto? Nemá snad hrnčíř hlínu ve své moci?” – Římanům 9,14 a 20-21. Připusťme však, že tato argumentace je vedena z pozice moci, a hledejme další argumenty, v nichž bude méně síly a více rozumu. Ani v této rovině není bible na informace skoupá. Předpokládejme (ostatně i výše uvedené reakce to připouštějí), že Ježíšův Otec skutečně existuje a že je všemohoucím Bohem a Stvořitelem. “Stvořil člověka, aby byl jeho obrazem.” - 1. Mojžíšova 1,27. Co všechno tato skutečnost zahrnuje? Mimo jiné to, že Bůh lidem, včetně autorů výše uvedených pochybností, vložil do hlavy úžasný orgán, který jim umožňuje abstraktně myslet a vyjadřovat se. Co víc! Tento orgán jim umožňuje vyjadřovat se o svém stvořiteli těmi nejhrubšími výrazy. A nic se nestane! Pěkný důkaz toho, že Bůh dal lidem do vínku něco, čemu se říká svobodná vůle. Jestliže touto dispozicí jsou nadáni lidé dnes, můžeme předpokládat, že jí byl nadán i první člověk. Jeden z pisatelů bible o sobě, tedy o člověku jako Božím vrcholném stvoření obecně, vhodně konstatuje: “Podivuhodně jsem utvořen.” – Žalm 139,14. Svoboda. Klíčový pojem pro porozumění Božího smyslu pro právo. Lidská svoboda (pochopitelně relativní, nikoli absolutní, nemůžeme se např. rozhodnout, že nebudeme spát) byla, je a bude pro Boha nedotknutelná.
Sama existence stromu poznání dobrého a zlého v blízkosti prvního člověka je toho důkazem. Bez možnosti jednat jinak, než si Bůh přeje, by člověk zůstal jenom podivuhodným “strojem”. Svoboda volby tedy musela být umožněna. Měřítka toho, co je a co není správné, si však Bůh z pochopitelných důvodů zachování souladu a harmonie svého stvoření ponechal ve své kompetenci. – 1. Mojžíšova 2,16-17. Je to tedy Bůh, kdo rozhoduje o tom, co je a co není správné. Ovšem jak měl na začátku všeho přesvědčit své stvoření, že to dělá v jeho nejlepším zájmu? Nebyl snad nařčen, že to naopak dělá ve svém vlastním zájmu, bez ohledu jaké důsledky to pro člověka má? – 1. Mojžíšova 3,4-5. Na tuto právní otázku musela být dána jednoznačná odpověď. Potomkům Adama byl poskytnut dostatečný prostor a čas, aby svoji svobodu volby rozvinuli. Důsledky tohoto rozvinutí svobody – svobody jednat nezávisle na Bohu – jsou dnes velmi hmatatelné. Boží smysl pro právo však zároveň vyžadoval, aby každému člověku byla dána příležitost vymanit se z tohoto stavu vynucené svobody, který s sebou nevyhnutelně nese hřích a smrt. Tato příležitost přišla v podobě obětní smrti Ježíše Krista a ve výkupní hodnotě, kterou Ježíš Bohu předložil. – Židům 9,24-28. Spravedlnost vyžadovala, aby i člověk Ježíš tuto oběť přinesl zcela dobrovolně, tedy svobodně. Že se tak stalo, o tom svědčí tato Ježíšova slova: “ ‘Otče, chceš-li, odejmi ode mne tento kalich, ale ne má, nýbrž tvá vůle se staň‘… Ježíš v úzkostech zápasil a modlil se ještě usilovněji; jeho pot kanul na zem jako krůpěje krve.” – Lukáš 22,42-44, a “Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil?” – Matouš 27,46. Ježíš mohl uhnout. Neuhnul. Otcova bolest v okamžiku vyslovení této otázky se zcela vymyká lidskému chápání. Boží spravedlnost a láska zvítězily. A přijde doba, kdy díky vzkříšenému Ježíšovi dojde k nápravě všech křivd, které byly zneužitím svobodné vůle po uplynulá tisíciletí napáchány. “A setře jim každou slzu z očí. A smrti již nebude, ani žalu ani nářku ani bolesti už nebude – neboť co bylo, pominulo.” – Zjevení 21,4.

"Proč Bůh dopustil popravu Ježíše? Je u něj bezpráví?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.14 sekundy