Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 265, komentářů celkem: 429600, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 434 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116505193
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Pravidlo Sola scriptura příčinou anarchie v církvi
Vloženo Pátek, 29. duben 2005 @ 23:49:25 CEST Vložil: Bolek

Zamyšlení poslal Karels

Když jsem se vážně a seriózně zamýšlel nad zásadou, kterou vyslovil Martin Luther – Sola scriptura, došel jsem k překvapujícímu zjištění. Není náhodou právě Sola scriptura příčinou mnoha problémů v církvi? Není náhodou doslova praktikované pravidlo Sola scriptura příčinou nerespektování autorit v církvi Páně?

Píšu tento článek navzdory svým předchozím úvahám, např. Porušují protestanté svoji zásadu sola scriptura? Tady to „zlaté“ pravidlo reformace se zřejmě nikdy doslova nedodržovalo. Vždyť to byly koncily, které rozhodly o tom, které knihy mají být v Bibli a které ne. A extrémně praktikované pravidlo Sola scriptura by muselo nutně vést k nerespektování výsledků z koncilů. Koncilů, které stanovily kánon Bible.

Domnívám se na základě mých zkušeností křesťana, že tady to pravidlo není jenom neutrální, ale dokonce je i škodlivé!

Martin Luther jistě pronesl množství výroků a přísloví, ale žádný nedosáhl takového věhlasu, jako tento. Ale pokud se na tento výrok podíváte pod „drobnohledem“ Božího slova, potom musíte konstatovat nesmyslnost tohoto rčení. Sola scriptura – „Jenom písmo“ – je nám známo, že se na výkladu Božího slova podílí Duch svatý spolu s člověkem. „Jenom písmo“ je nesmysl už jenom z tohoto důvodu. Není možné vykládat Boží slovo bez Ducha svatého. A také člověka, který je do tohoto procesu zapojen.

Další problém je, které písmo. Myslí se tím hebrejský originál, řecký originál, či latinská Vulgáta? Protože tento výrok je latinský, možná i biblické texty byly zamýšleny být latinské. Když se začnete zabývat biblickou problematikou, zjistíte, že i překlady jsou ve své podstatě výklady. Výklady, které mají být co nejblíže originálnímu textu. Záleží na umu překladatele. A tak je možné nalézt různé varianty čtení téhož biblického textu. Které scriptura měl tedy Martin Luther na mysli, zůstává otázkou.

V každém případě vede doslovné uvedení v život tady tohoto přísloví k velkým problémům. Když například argumentuje bratr Pastýř autoritami, které se mu zdají dostatečné pro řešení určitého problému, já zablokuji diskuzi tvrzením „Sola scriptura“. V tu chvíli se prohlásím já sám za tak dostatečnou autoritu v oblasti výkladu Bible, která může ignorovat jiné biblické vykladače. Bratr Pastýř a i další bratři mohou po takovéto argumentaci doslova „spláchnout do záchodu“ všechno to, co se naučili. Protože na základě „Sola criptura“ se nemohou odvolávat na nikoho z oblasti biblického bádání.

Půjdu ještě dál, když přijdu s tvrzením, že pravidlo Sola scriptura je příčinou anarchie v církvi. Jakákoliv autorita, tvůj představený, kterou máš v církvi, jako je pastor, starší sboru, biskup může být „znemožněna“, „vyšachována“ ze hry právě na základě onoho pravidla. Pokud jde o různé věroučné body, učení, pokud nebudu spokojený, přijdu s vlastním výkladem. A pokud by mně snad chtěl můj představený něco namítnout, suše konstatuji: „Sola scriptura“. A potom podám svůj pohled na onu věc. Pokud by došlo ke konfrontaci dodám: „Já mám svůj názor, ty máš taky svůj názor“. Takový postoj by mohl vést brzy k rozložení církve.

Jenomže tento článek se vyjadřuje celkem jasně k některým problémům, ale jiné může pouze naznačit. Jde o problém celé reformace. Odkazu celé reformace. Pokud bychom chtěli posuzovat výrokem „Jenom písmo“ zpětně reformaci, neodvažuji se téměř domýšlet, k jakým závěrům bychom mohli dojít. Další problém je, které věroučné body z tradice církve Boží si můžeme „přivlastnit“ a které ne. A kdo je tím, kdo to určuje. Jaká autorita je autoritou pro stanovení „kánonu v tradici“. To jsou otázky, které jistě čekají na své odpovědi.

Na závěr chci konstatovat, že výrok „Sola scriptura“ je jeden z těch nešťastných, za které se bude Martin Luther jistě stydět.

Karel Sýkora


"Pravidlo Sola scriptura příčinou anarchie v církvi" | Přihlásit/Vytvořit účet | 26 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Pravidlo Sola scriptura příčinou anarchie v církvi (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Sobota, 30. duben 2005 @ 00:53:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Super, Karle.
Přesně to jsem chtěl svou provokativní poznámkou říci. Život s Bohem je mnohem víc, než pouhé Písmo, ačkoli Písmo má na formování života vůdčí vliv. Vůdčí, ale ne jediný a "samý".

Před pěti staletími žili reformátoři církve v jistých dobových iluzích. Je hloupé jim to vyčítat. Je ale nemožné si pěstovat iluzi 500 let jen proto, že to řekl Luther. Zároveň je to i úsměvné popření této iluze - "jedině Písmo."

Olin



Re: Pravidlo Sola scriptura příčinou anarchie v církvi (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 30. duben 2005 @ 07:15:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jenom si říkám, jestli mě tady nebudou mít za "blbce", když něco napíšu a potom zase něco jiného , které to předchozí popírá.

Karel



Re: Pravidlo Sola scriptura příčinou anarchie v církvi (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 30. duben 2005 @ 08:13:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Podle mě je důležitější otázka, kolik si můžu vzít z tradice církve a kolik ne.

Shodněme se, že už například Trojjedinost je věcí urřitého tradičního výkladu Bible. Důkaz je jednoduchý, slovo Trojjediný není v Bibli. Potom je to věcí tradice. Ale další otázka je, kolik si toho teda můžu vzít z tradičního výkladu a kolik ne.

Ti co přijímají celou tradici, jsou katolíci. My z evangelikálních církví jsme v nezáviněhodné situaci. Protože jsme si vzali některé tradiční pohledy na biblický text. Ale jiné zase ne! Zásadní otázka tedy je, kolik a které prvky z tradice církve si mohu vzít a které ne.

Jaké je kriterium, kterým to budu posuzovat. V tomto článku jsem shodnotil, že Sola scriptura je ve své fundamentální podobě nesmysl. Jaké je potom kriterium pro rozdělení tady to ano, ale tohle už ne!

Navíc je tady znovu otázka, která autorita to určuje? Jsi to ty sám, nebo jsou to představení ve tvé církvi? Jsou to reformátoři? Ale ani ti nebyli ve všech pohledech jednotní.

Karels



Re: Pravidlo Sola scriptura příčinou anarchie v církvi (Skóre: 1)
Vložil: baptista v Sobota, 30. duben 2005 @ 08:57:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nesouhlasím s tvými vývody, Karle, i když vypadají líbivě a nabízejí "jednoduché" řešení v rámci tvého "vidění" církve.

Argument, že pravidlo Sola scriptura diskvalifikuje sebe sama už tím, že Kánon Bible stanovil koncil, vypadá logicky, ale křesťanství a jeho dějiny se nedají vtěsnat do matematické formulky. Je třeba vidět dynamiku vývoje křesťanství v celé časové ose. Prvotní církev se utvářela nejprve na základě přímého působení Ježíše, později jeho odkazu, přímých svědků a apoštolů. Se vznikem různých bludných proudů, které se také opíraly o psané texty, bylo nutné stanovit Kánon, řekněme výchozí bod, bod nula, na kterém se tehdejší církev v Duchu svatém sjednotila, že je Písmem svatým a že nic jiného nemá k němu být přidáváno. Projdeme-li dějinami církve od tohoto bodu až k Luhterovi, najdeme množství lidských nálezků, které církev pouští do praxe a života věřících na základě Tradice, a které odporují Kánonu, na kterém se církev shodla v bodě nula. A tento bod nula je bod, ke kterému se vrací Luther a celá reformace. Cílem reformace a tedy i principu "sola scriptura", je návrat k prvotní křesťané praxi víry.

Argumenty, které Karle proti "sola scriptura" používáš, nejsou nijak objevné, jsou to tradiční argumenty, které používají katolíci proti reformaci. Otázka je, do jaké míry jsou pro protestanty přijatelné produkty katolické Tradice, která se také rozvíjí a může nás překvapit i dalšími novými prvky, převzatými jak z klasických světových náboženství, tak z postmoderních spirituálních trendů.

Chápu, že "sola criptura" vám činí potíže především ve vztahu k vašim autoritám. Musíte si uvědomit, že reformace v jádru přináší svobodu a osvobození od lidských autorit a návrat pod autoritu Ježíše Krista. My baptisté bez problému žijeme ve velkých sborech a dovedeme spolupracovat, ačkoliv respekujeme svobodu svědomí, tedy skutečnost, že každý z nás může vnímat důrazy Písma jinak a každém Duch svatý může ukázat jiný výklad Písma. Přijímáme to jako obohacení a jednotu v různosti, která církev buduje. Právě tak příjímáme různost překladů Bible jako obohacení do života církve.

Váš model církve (mám na mysli AC), jako celý charismatický proud, opravdu kompiluje prvky protestantismu (sola scriptura) s prvky katolicismu (učení o autoritách), což se nedobře snáší. Vzhledem k vašemu důrazu na rozvíjení projevů Ducha je zřejmě pevná autorita nutností, jinak by vznikl zmatek a štěpení. Souvisí to s tím, že na základě vytržení mohou různí lidé tvrdit, že právě oni mají tu jedinou svatou Pravdu. To baptistický model vylučuje a naopak oficiálně počítá s tím, že každému Duch zjevuje to co ráčí a že Boží cesty jsou mnhovrstevné a pestré.

Tvoje hledání východiska Karle je tedy přirozenou rakcí na koncepční rozpory vašeho modelu. Obávám se však, že problém není v jednotlivých tezích, ale v modelu jako takovém.



Re: Pravidlo Sola scriptura příčinou anarchie v církvi (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 30. duben 2005 @ 11:20:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím Tě bratře baptisto,

ale také s tvými závěry nesouhlasím. Dovedeš si představit, že by první učedníci "operovali" s výrokem Sola scriptura? V jednotlivých sborech Asie byly různé problémy.

A dovedeš si představit bratře, že pokud by přišel list od apoštola Pavla, třeba v otázce obřízky a jednotliví bratři by tento list odmítli s odvoláním na Sola scriptura.

Vždyť Martin Luther bezpochyby naznačuje jenom to, co je sice nevyřčené. Sola scriptura - Jenom písmo s mým vysvětlení (Lutherovým). A bratře baptisto jak jistě víš v otázce památky večeře Páně nevládla shoda. Shoda, kterou chceš tvrdit, že panuje mezi vámi baptisty nebyla ani mezi reformátory.

Pokud jde o bod nula. Možná jsi na Grano salis mohl sledovat diskuzi o Trojjedinosti, se kterou se já neztotožňuji. Bod nula je pro mne i před "vykristalizování" této nauky.

Karels



Re: Pravidlo Sola scriptura příčinou anarchie v církvi (Skóre: 1)
Vložil: baptista v Sobota, 30. duben 2005 @ 12:32:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je v pořádku, že nesouhlasíš. Jednak na to máš právo a jednak bys musel reformovat model, ve kterém se pohybuješ.

Učedníci s pojmem sola scriptura operovat nemohli, protože bod nula neexistoval. Neexistoval konsesus církve, který by stanovil Kánon Písem svatých. Stejně jako Abraham nemohl operovat s pojmem Desatera.

Ještě bych něco poznamenal k námitce, že ani mezi reformátory nebyla shoda.

Reformace přinesla mnoho podnětů, ale jen některé z nich se v dalším vývoji křestanství osvědčily. Zjednodušeně lze říci, že Lutherovy teze, anebo reformační teze obecně nebyly "zákonem médským a perským", musely prokázat, že jsou životaschopné, aby přetrvaly až do dnešních dnů. Různé křesťanské proudy a hnutí si je osvojovaly podle toho jak hluboce je oslovily a podle toho na ně kladly odpovídající důraz. Proto máme různé denominace, jejichž vznik je zákonitý i proto, že hlavní důraz reformace je na svobodu od autority papeže (rozuměj lidské) a přesun pod autoritu písma (rozuměj Krista).

Tvoje volání po jednotě Karle připomíná více katolický supercentrismus a nebo charismatické snahy po sjednocení na bázi nulových denominačních důrazů.

Rozumím tvému strachu ze "Sola scriptura - jenom Písmo s mým vysvětlením". Pokud odmyslíme, že nejde o mé vysvětlení, ale jak Duch komu dává, pak ve vašem modelu homogenní shody na věroučných tezích jde o příšernou představu.

Nenapsal jsem, že mezi námi baptisty je shoda, ale jednota v různosti. Ano, shodujeme se na tezi jednoty v různosti a to z nás činí denominaci - baptisty. To je jediná (univerzální) shoda, o kterou v pohledu na Písmo usilujeme. Kromě této shody v pohledu na Písmo, nás sjednocují principy a zásady (organizační, etické apod.).

Ohledeně diskuse o Trojjedinosti pak myslím, že bys se svým náhledem mohl být u baptistů stravitelný a zajímavým oživením.




Re: Pravidlo Sola scriptura příčinou anarchie v církvi (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 30. duben 2005 @ 13:54:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
bratře baptisto,

možná je to sbor od sboru jiné, ale v Olomouci za působení Dáni Coufala lidé s takovým poznáním o Pánu Bohu měli problémy. Jediný kazatel bratr Jenda Obdržálek řekl, že by se to dalo akceptovat, ale on sám to nemůže učit.

Jiný kazatel bratr Titěra se o nás vyjádřil, že souhlasí s kolegou Kalvínem, který nechal upálit Michaela Serveta...

Takže kdybychom se setkali o 200 roků dřív, zřejmě by bratr Titěra podpaloval hranici, kde jsme my, kteří jinak věříme.

Karels



Re: Pravidlo Sola scriptura příčinou anarchie v církvi (Skóre: 1)
Vložil: baptista v Sobota, 30. duben 2005 @ 14:24:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jistě, sbor od sboru je to jiné a někde jsou odchylky od baptistického pojetí značné. V některých sborech (jestli tě to potěší) vykročili i do charismatických proudů a autority tam jen kvetou. BJB dnes prochází zápasem o baptistickou identitu a musí se vyrovnávat na jedné straně s tlaky posunout ji směrem k tvrdému fundamentalistickému autoritářství, na druhé straně k charismatickému pojetí autorit a na třetí stranu k pragmatické relativizaci baptistických principů a zásad. Tajemník VV Titěra a jeho kroky zejména v posledních letech dosvědčuje, že mu jsou tyto principy velmi vzdálené. Je škoda, že lidé, kterým baptistické principy nic neříkají, neopustí BJB a nezakotví tam, kde zpívají na stejnou notu. Tento zápas o baptistickou identitu můžeš alespoň zčásti sledovat na zdejším projektu Notabene. Bratr Obdržálek se zachoval jako baptista.





Re: Pravidlo Sola scriptura příčinou anarchie v církvi (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 30. duben 2005 @ 14:34:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Abychom někoho nepomluvili, to bude asi tatínek tohoto Titěry. Protože ten, který se tak negativně vyjádříl je už u Pána.

Karels

p.s. já stejně nerozumím, co je lepší ve vaší denominaci, nejsem žádným negativním kritikem, ale protestanti jsou mi rozhodně bližší než katolíci




Re: Pravidlo Sola scriptura příčinou anarchie v církvi (Skóre: 1)
Vložil: baptista v Sobota, 30. duben 2005 @ 15:00:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak to byl jeho otec. A je docela možné, že měl takové názory, ač ThDr., něco o krutých osudech anabaptistů mohl znát. Ledaže by opravdu byl pětkař, jak se o něm na ETF dlouho tradovalo.



Re: Pravidlo Sola scriptura příčinou anarchie v církvi (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Sobota, 30. duben 2005 @ 20:10:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
"Když například argumentuje bratr Pastýř autoritami, které se mu zdají dostatečné pro řešení určitého problému, já zablokuji diskuzi tvrzením „Sola scriptura“.

Kdybys jen, milý Karle, věděl, jaké má bratr Pastýř problémy práve s tím, že plně zastává reformační princip "Sola scriptura"... V odvolávkách na autority, ohledně exegeze, je mezi námi problém jiný: zatímto pro Tebe jsou autoritami židovští rabíni a adventisti, nad výklady ortodoxních teologů (kteří jsou autoritou pro mne) se okázale povznášíš. Přitom jsi evidentně ovlivněn Talmudem a zprostředkovaně Whiteovou daleko více, než si připouštíš a z Tvých článků je to zřejmé.

Jinak to, co napsal Baptista o pojetí autority je velice trefné. Soudobý a český letniční a charismatický princip autorit je skutečně katolický, subsidiární systém. V našich kruzích princip Sola scriptura přebíjí jediný trumf: zjevení autority, které to řekně přímo Bůh, a nějaké výklady, byť pocházející z hebrejštiny, řečtiny a podepřených třeba desítkami renomovaných teologů, moc nepomohou :-)

P. S.

Tvrdit, že církev vytvořila Kánon je podobné jako tvrdit, že Newton vytvořil gravitaci. Do Kánonu byly přijaty knihy, které se používaly již nejméně dvě stovky let pro svoji vlastní autoritu, a to od Galie až po Afriku. Již Tertulian v 2. století citoval ze všech NZ knih. Autorita knih NZ je v nich samotných, nikoliv v církvi, která je shromáždila.

Pastýř



Re: Pravidlo Sola scriptura příčinou anarchie v církvi (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 30. duben 2005 @ 20:23:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratře pastýři,

ty sám jsi mi napsal v diskuzi 29. prosince:

Tvůj bratr a ctitel Tvých skvělých rozborů v Životě v Kristu

Já pokračuju jenom v tom, co jsem psal do Života v Kristu, většina článků, která tam vyšla, tak jsem je zveřejnil i tady. Nebo jsi bratře pastýři za 4 měsíce změnil názor? A už to nejsou ty skvělé rozbory?

S pozdravem Karel



Re: Pravidlo Sola scriptura příčinou anarchie v církvi (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 30. duben 2005 @ 20:59:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Píšeš mi bratře Pastýři,

"Přitom jsi evidentně ovlivněn Talmudem a zprostředkovaně Whiteovou daleko více, než si připouštíš a z Tvých článků je to zřejmé."

Soudružku Whiteovou odmítám akceptovat, pro mě je obyčejným křesťanem. Její spisy jsem nikdy, opakuji nikdy nečetl. A její odkaz odmítám. Talmud mě sice zajímá, ale jak víš byl napsán aramejsky a tuhle řeč já neovládám, takže ani nevím co v něm je.

Pokud jsi četl můj poslední článek - "O Ježíši Našem Pánu a rozporech v Bibli", tak ten je z mé vlastní dílny. Napsal jsem ho dneska ráno asi za 1 hodinu, nepomáhala mi ani soudružka Whiteová, ani rabi Kohen.

Pokud trváš na tom, že dodržuješ Sola scriptura, potom si pořádně, opakuji ještě jednou pořádně přečti můj jiný článek, který také není ovlivněný ani adventisty, ale ani židy. "Porušují protestanté svoji zásadu sola scriptura?"

Co ty na to bratře i ty porušuješ tohle pravidlo, nebo církev, která nauku o Trojjedinosti má jako věroučný bod, kde ho musíš vyznat při vstupu do církve.

Je Trojjedinost zjevení písem, nebo je to věcí tradice? Na to je jednoduchá odpověď. Pokud by v Bibli byl přívlastek Trojjediný, je to zjevení písem, ale protože tam není, znovu opakuji pro všechny není (!), potom musím konstatovat, že koncepce Trojjedinosti je věcí tradice!! Tím padá jakákoliv hra na ono pravidlo Sola scriptura!! Možná tuhle hru hraješ ty bratře pastýři, možná s tebou jí hraje i většina křesťanů, ale potom odstraňte ze svých církevních vyznání tu nebiblickou podmínku - víru v Trojjediného Boha!!

A propo ještě jsi mi ani nenapsal, která církev je tvůj duchovní domov.



Stránka vygenerována za: 0.25 sekundy