Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 246, komentářů celkem: 429562, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 523 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116483629
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Katolíci - Embrya jsou nedotknutelná
Vloženo Středa, 06. březen 2002 @ 19:25:54 CET Vložil: Bolek

Studijní materiály Vědci říkají, že využití kmenových buněk nabízí obrovské možnosti v léčení dosud neléčitelných chorob. Tyto buňky totiž mohou dát vznik specializovaným buňkám nejrůznějších tkání. Největší naděje nyní vědci vkládají do embryonálních kmenových buněk, z nichž mohou vzniknout veškeré tkáně organismu. Tvorbou linií kmenových buněk se ovšem pak již embryo nevyvine. Tím vyvstávají některé etické otázky, ke kterým se nyní společnost vyjadřuje. Sérií čtyř článků: Výzkumníci embryí se nesmějí bát, Katolíci: Embrya jsou nedotknutelná, Judaismus je pružný a obezřetný a Islám: Život má svatý charakter otevíráme diskusi pro protestanty.Můžete se ve svých komentářích, případně samostatných příspěvcích k tomuto tématu vyjádřit. Katolíci - Embrya jsou nedotknutelná Přenos spermie, nebo dokonce jádra tělní buňky do oocytu k získání embrya a z něj embryonálních kmenových buňek považují římští katolíci za nepřípustné. Stejně jako přenos lidského jádra do oocytu jiného živočišného druhu i reprogramování DNA splynutím cytoplasmy kmenové buňky s jádrem tělní buňky. Deklaraci o produkci a vědeckém a terapeutickém využití lidských embryonálních kmenových buňek vypracovala v roce 2000 římská Pontifikální akademie pro život a pod dokument se podepsali Juan de Dios Vial Correa a Elio Sgreccia. Vlastní etické stanovisko je formulováno do tří bodů: a) Je morálně přípustné vytvářet anebo používat živá lidská embrya pro přípravu embryonálních kmenových buněk? Odpověď je záporná z těchto důvodů: 1) Živé lidské embryo je od spojení vejce a spermie lidským subjektem s dobře určenou identitou, které od tohoto okamžiku začíná vlastní koordinovaný a trvalý vzestupný vývoj, takže nemůže být na žádném dalším stupni považováno za shluk buněk. 2) Z toho plyne, že jako lidské individuum má právo na svůj vlastní život. Každý zásah, který není ve prospěch embrya, je čin, který porušuje toto právo. Morální teologie byla vždy toho názoru, že jus certum tertii neplatí. 3) Proto vyjmutí vnitřních buněk blastocysty, které nevratně zničí embryo a jeho vývoj, je vážným nemorálním činem, a proto nepřípustným. 4) Žádný konečný prospěšný čin, jakým je příprava kmenových buněk, které po diferenciaci mohou sloužit k léčení, nemůže takový zásah ospravedlnit. Dobrý výsledek nemůže dávat právo k činu, který je sám o sobě špatný. 5) Pro katolíky je tento názor potvrzen v encyklice Evangelium Vitae v odkazu na instrukci Donum vitae v doktríně víry: Církev vždy učila, že výsledku lidského početí od prvého okamžiku jeho existence musí být bez výjimky zaručen respekt, který je morálně povinen vůči lidské bytosti v celé její totalitě a jednotě těla a duše. "Lidská bytost musí být respektována a s ní zacházeno jako s osobou od samého okamžiku početí. Proto od tohoto okamžiku má práva jako jedinec, na prvním místě neporušitelné právo každé nevinné osoby na život. b) Je morálně přípustné provádět terapeutické klonování, je-li k tomu potřeba produkce embryí, která jsou následně zničena při tvorbě embryonálních kmenových buněk? Odpověď je záporná, protože vytvoření embrya za účelem jeho následného zničení zahrnuje problém ad a), který je třeba též hodnotit záporně. c) Je morálně přípustné používat embryonálních kmenových buněk a diferencovaných buněk z nich získaných, které jsou dodány jinými vědci nebo získány komerčně? Odpověď je záporná, protože předpokládá spolupráci s těmi, kdo nepřípustně manipulovali s embryi, aby embryonální kmenové buňky získali.

"Katolíci - Embrya jsou nedotknutelná" | Přihlásit/Vytvořit účet | 7 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Katolíci - Embrya jsou nedotknutelná (Skóre: 1)
Vložil: Stepan (redakce@granosalis.cz) v Pátek, 08. březen 2002 @ 11:55:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Profesor Jirásek katolíkům vážně namítá, že jejich tvrzení: "Živé lidské embryo je od spojení vejce a spermie lidským subjektem s dobře určenou identitou, které od tohoto okamžiku začíná vlastní koordinovaný a trvalý vzestupný vývoj, takže nemůže být na žádném dalším stupni považováno za shluk buněk." je daleko od pravdy, neboť v emryonálním vývoji nic není již dané a záleží na zapínání a vypínání některých genů v určité fázi vývoje, aby se vývoj odvíjel směrem k člověku. V opačném případě embryonální buňky prostě nemilosrdně umírají.

Pokud se katolíci v tomto bodě mýlí, pak se hroutí celá jejich konstrukce umně postavená pro kritiku nejen embyonální medicíny ale i otázky přerušení těhotenství či antikoncepce.

Je-li tomu tak, pak by uváděla miliony lidí do omylu, podobně jak tak činila např. v otázce zda je země kulatá.

Pochybnosti umocňuje, že jejich argumentace ani okem nezavadila o Bibli a je zcela postavena na názorech církevní akademie a jde očividně pouze o akademický názor, který se předkládá věřícím k věření.



Re: Katolíci - Embrya jsou nedotknutelná (Skóre: 1)
Vložil: katolik v Čtvrtek, 14. březen 2002 @ 13:55:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hele, my nikoho do omylu neuvádíme. To si nech, jó! To není žádnej akademickej názor, tam jsou všichni teologicky vzdělaní otcové s mnohaletými zkušenostmi. Takže co je psáno, je svatý. Sám nic lepšího nevymyslíš. Ani profesor Jirásek. Ten to říká, aby měl kšefty z ezákroků a je mu to putna. A ostatní jakbysmet. pravda je na naší straně. S tím nic neuděláte.



Re: Katolíci - Embrya jsou nedotknutelná (Skóre: 1)
Vložil: RomanS (orig@quick.cz) v Sobota, 20. duben 2002 @ 13:41:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Prof. Jirásek ve své kritice překračuje vlastní kompetence, tedy svůj obor, pokud začíná vypovídat něco obecně o člověku. Není totiž (z pohledu empirika) schopen posoudit tak zásadní skutečnost, jakou je člověk vůbec, tzn. odpovědět na otázku: co je člověk? Proto nemůže ani rozhodnout, kde "začíná". Jako empirik může pouze popsat - ve výseči kterou sleduje - JAK se NĚCO děje; to je všechno. Podívejme se tedy blíže na uváděný argument.

"v embryonálním vývoji nic není již dané a záleží na zapínání a vypínání některých genů v určité fázi vývoje, aby se vývoj odvíjel směrem k člověku."

Může se však tento proces odvíjet nějakým zásadně jiným směrem než právě k člověku? Nemůže. Buďto totiž bude dále existovat něco, nebo naopak toto něco existovat nebude. Co je to "něco"? Zcela jistě jediné. Katolíci (samozřejmě nejen oni) říkají, že je to člověk.

Chápu, že materialista je přesvědčen o tom, že lidské vědomí, vlastní sebeidentické já (to, s čím se kryje s tradičním výrazem duše), vzniká zcela závisle jako důsledek svébytných materiálních procesů. Ovšem nechápu, jak může tuto (docela absurdní) představu zastávat křesťan (píšu to proto, že právě z této koncepce vychází a je držitelný názor, že člověk není člověkem od chvíle početí). A to ten samý křesťan, který je jinak přesvědčen, že celý svět je projevem tvůrčí inteligence Stořitele. Snad jenom proto, že si neuvědomuje, že lidský organismus již od početí je rovněž projevem určité tvůrčí síly - a to principu, který je jinak nazýván velice prostě, ale většině současníků co do obsahu zcela nesrozumitelně: duše. Ta je metaempirickým základem lidské identity, jež se nachází v neustálém toku změn. Embryonální proces je empiricky pozorovatelným projevem neempirické skutečnosti ústrojného principu těla - duše, která, hrubě obrazně řečeno, tká v lůně matky své tělo jako svůj šat. Že však mohou nastat nám ne příliš jasné okolnosti, které tento děj nějakým způsobem naruší či zcela znemožní - jenom o tom je totiž řeč ve zmíněné námitce - to k předchozímu nic nepřidává ani z něj nic neubírá.

Výše napsané samozřejmě není možné empiricky doložit. Ovšem ani vyvrátit. A ani k jednomu z těchto dvou pólů se emp.vědy - z podstaty vlastního založení - nikdy nedoberou. Proto od nich v této věci nelze očekávat odpověď, pouze doplňující láku.

Můžeme ale postupovat opačným směrem, tedy od okamžiku, v němž se jeden každý z nás nachází - což každému doporučuji. Uvažme: jsem zde, žiji. Odkud jsem přišel, kde jsem se vzal? Byl jsem včera, před rokem, před deseti lety, stále já. Kde je počátek mé existence? Nutně dojdu k okamžiku spojení mých rodičů. Před tím jsem totiž zcela jistě neexistoval. Právě spojení spermie s vajíčkem je ale tím okamžikem, kdy se logicky nezvratně vynořuje počátek mého vezdejšího bytí. Pokud tomu tak není a já začal existovat až někdy později, mělo by to být přesvědčivě doloženo. Pokud ne, nechť platí pravděpodobnější závěr. Tím je tvrzení o počátku ve chvíli početí: závěr empiricky zakotvený, logicky konzistentní, jasný a nevíceznačný. Jakékoliv jiné tvrzení je však přesně opačné: tedy zcela vágní a nic konkrétního nesdělující. Jinak i z předchozích komentářů je zřejmé, že jediné pozitivní stanovisko, jež bylo dosud předloženo, je to, které trvá na vzniku člověka ve chvíli početí. Kritika se nezmůže než na jakési mlhavé zpochybňování, aniž by ovšem dokázala stejně jasně formulovat nějaké jiné pozitivní stanovisko.

Pokud snad někteří kesťané namítají, že nic z toho nelze z bible vyčíst (jako by jim nestačilo, že Bůh člověka utváří v lůně matky či dokonce si jej vyvoluje ještě před jeho početím) - a třeba i proto jsou nakloněni k možnosti potratu či k destruktivní manipulaci s embryem - měli by to být právě oni, kdo z bible doloží skutečnost, že lidský plod není od počátku člověkem, anebo dokonce že je možné jej usmrtit. Případně ať podstoupí tu námahu samostatně myslet a doloží opak k obsahu předchozích řádků.



Stránka vygenerována za: 0.15 sekundy