Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 222, komentářů celkem: 429669, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 284 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116531884
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Pavlův komentář k Bolkově reakci
Vloženo Čtvrtek, 07. březen 2002 @ 11:29:12 CET Vložil: Bolek

Listárna poslal Nepřihlášený

 Pavlův komentář k Bolkově reakci na Pavlův komentář k článku Představa osobního Boha mi připadá jako velmi dětinská od Effrime  Bolek reagoval: Mě tvůj názor Pavle připomíná spíše židovsko-katolickou tradici, kde byl andělům vždy přikládán větší důraz než si zaslouží a než jim připisuje sama Bible. Ta říká, že andělé nejsou nic jiného než pouhá stvoření, byť duchovní podstaty. V některých případech (např. návštěvníci u Abrahama, Lota atp.) jsou anděly nazýváni zřejmě lidé, kteří byli Božími posly s úkolem vyřídit určitou zprávu či záležitost.. Jinde jsou viděni jako bytosti ryze duchovní.  Pavlův komentář: Dobrý večer Bolku, děkuji za komentář. Tyto první řádky by jistě byly na samostatnou diskusi. Nemám ovšem v úmyslu pokračovat v diskusích typu " kolik andělů se vejde na špičku jehly" , spíš už zda anděl může odvalit kámen či ne. V  pojetí andělů, které uvádíš (" v některých případech"), by to bylo vyřešeno velmi jednoduše.   Chceme-li být vůči Písmu kritičtí, pak můžeme i připouštět vliv pohanství na chápání duchovního světa u Židů, který se promítl i do Písma. Viz zkratku: padlý anděl – démon.    - to je úvaha, která naznačuje , že i mezi "anděly" to občas "neklape" a že by mohla existovat i jakási hierarchie - nicméně mám za to, že nám není dáno, abychom se za našeho pozemského života o tom něco dozvěděli ...   Osobně bych význam andělů nepřeceňoval. Zejména v souvislosti s tvým odosobňováním, resp. odotcováním Boha lze tvoje schéma chápat jako učení s poněkud synkretickými rysy, které je u moderních intelektuálů tak populární: Bůh – neosobní tvůrčí síla, kterou lze nazvat jakkoli dle náboženské příslušnosti, andělé – osobní duchovní (rozuměj z jiné dimenze) bytosti , které s námi komunikují, aby nám pomohli na vyšší technologickou a etickou úroveň.   - ani já význam andělů  nepřeceňuji. Nicméně, na tom, co si myslím, se zatím nic nemění. A nemyslím si, že bych Boha odosobňoval nebo odotcovával - tak to nevidím. Je to ovšem Otec, který má příliš mnoho dětí na to, aby se mohl s každým jednotlivě zabývat. Uvedu velmi optimistický příklad : dejme tomu , že by byla miliarda křesťanů a že každý z nich by chtěl v tutéž dobu důvěrně rozmlouvat s Bohem Otcem . Já tedy nevím, tak tohle může dokázat jedině Bůh , který je ve všem a všude, tedy Bůh Pan-theista. Mě ovšem ani panteistické ideje nejsou úplně cizí, ale pokud jde o Stvořitele a jeho dílo, představa individuálního Tvůrce je mi bližší.   Tyto intelektuálně přitažlivé synkretické prvky směřují k jakémusi univerzálním náboženství, ve kterém je od každého něco a tedy „musí“ být „lepší“ a „správnější“. Křesťanovi však zcela rozmetají koncepci osobního Boha a Jeho spasitelný plán.   - já to tak vidím. Má-li svět jednoho Tvůrce, pak může  být i jedno univerzální náboženství. A myslím si, že je naší starostí a povinností se k takovému univerzálnímu náboženství dobrat, a to i za předpokladu, že řada našich "jistot" bude zcela rozmetána. A pokud tyto naše "jistoty" nebudou životaschopné, tak to zřejmě potom bude jenom dobře.   Co není osoba, co není Otec (nemá osobní vztah k člověku) nemůže ani mít osobní zájem na jeho spáse. Vše pak spočívá na bedrech andělů – duchovních bytostí – a již jsme až po krk ve spiritismu. Nelze-li vzývat Boha Otce – lze vzývat anděly, kteří „jsou tady mezi námi, slyšíme "šum" jejich imaginárních křídel a hlasy, které nás volají.“ Nelze-li se modlit k Bohu Otci, protože není Otcem (je to dětinské), lze odpovídat na hlasy andělů – duchů, kteří nás volají….   - na to už jsem odpověděl výše - univerzálního Tvůrce neodosobňuji , "anděly" ( možná by to chtělo použít jiného slova , jsou-li andělé jiš příliš "poznamenaní" ) pokládám za imaginární bytosti, které s Bohem komunikovat mohou, ne však všechny najednou ale v audiencích . Spiritismus se tu ovsem ihned nabízí, to je pravda, ale ten jsem opravdu neměl na mysli. Na druhou stranu - je až tak velký rozdíl vzývat ke komunikaci Boha nebo vzývat Anděly. Vzývat Boha Otce - to snad není spiritismus ? Nějaké problémy to jistě naznačuje ...   - mohu ovšem též přidat citát (Matouš 21-29 ) : Ježíš jim odpověděl ( židovským zákoníkům - spor o vzkříšení ) : Mýlíte se, neznáte písma ani moc Boží. Po vzkříšení se lidé nežení ani nevdávají, ale jsou jako nebeští andělé.   Nebo jinde (Lukáš 12-8 povzbuzení ke statečnému vyznání ) " Pravím vám: Každý, kdo se ke mně přizná před lidmi, k tomu se i Syn člověka přizná před Božími anděly. Kdo mne však před lidmi zapře, bude zapřen před Božími anděly".     Celý Nový Zákon (tedy samotné základy křesťanství) nehovoří o Bohu jinak, než o našem Otci, a jsme neustále vyzýváni, abychom k němu přistupovali s důvěrou jako děti a měli s ním vztah jako děti k otci. Samozřejmě, že je to obraz, ale obraz vztahu – toho vztahu, který ani jiný být nemůže.     - musím to brát opět jako obraz - jinak z  toho jenom plyne, že bude nutné si přiznat, nakolik je Nový Zákon jen mytologií a ne příliš dobrou a úspěšnou literaturou faktu.   Kdo by se postavil Bohu na roveň, toho Bůh odvrhne podobně jako Hvězdu Jitřní (též anděla).   - to však jistě můj případ není. Hledat a nalézat Boha jistě neznamená stavět se mu na roveň. Ale kdož i ví, k čemu všemu Bůh člověka do světa povolal , jak to některé teorie naznačují...   Vysmíváš-li se Pavle tomuto základnímu křesťanskému vztahu k Bohu jako k Otci, jsi-li výše než křesťané, nemáš-li vztah k Bohu jako dítě k otci, jsi-li emancipovaný vůči Bohu, dospělý v duchovním smyslu – nepotřebující Boha Otce, pak již stojíš na jiném břehu. Nebojím se říci na zcela jiném univerzálním světonázoru velmi podobném New Age.   - nevím, zda to tak vyznívá, že se někomu vysmívám, určitě to tak vyznívat nemělo, i když, kritika často vyvolává u kritizovaných dojem ironie . Ale to určitě nebyl můj cíl, něco ironizovat.   - vskutku nemám k Bohu vztah jako k otci, nýbrž posvátnou úctu jako k svému Stvořiteli . A myslím, že je nerozumné jej obtěžovat s mými problémy . V tomto smyslu jsem určitě dospělý ..   - pokud jde o břeh , řekl bych, že sice jsem zatím stále na tom křesťanském , vždyť dnes už snad nemusíme všichni pochodovat stejným krokem a jenom papouškovat to, co nám naši otcové předepsali, v tom je přeci jen více svobody. Já se tedy stále vidím na břehu křesťanském ( tedy ve smyslu , že jsem spíše křesťan než muslim, budhista nebo hinduista, ale to samozřejmě není jenom moje zásluha ), pokládám se stále za křesťana, a z křesťanského hlediska se chci jednou dobrat k univerzálnějšímu náboženství.    - nemyslím si, že jsem výše než křesťané, jsem stále ( ještě?) mezi nimi a vedle nich , i když  svoje názory takto anonymně publikované si zatím nechávám spíš pro sebe. Žiji tedy tak trochu "dvojím životem" . Je to také trochu proto, že stále platí, že nelze vždy a všude říct všechno na rovinu, protože nechci ty, kteří mi důvěřují, zklamat a na druhou stranu se nechci pouštět do neproduktivních konfliktů. A nakonec, i já si musím samozřejmě stále něco ujasňovat ... Mám to složité, ale zatím  mi to jakž takž prochází ... Nikdo není dokonalý a bez chyb - hříchů ....    - já vážně nevím, co je to New Age, jenom jsem o tom slyšel a četl nějaké nepříliš srozumitelné křesťanské kritiky , blíž jsou mi katoličtí modernisté ( zřejmě Henry a Loisy, ale znám jenom jejich jména podle odkazů v knize "Reformní náboženská hnutí " od Davida Frýdla ), čtu zcela samozřejmě "bibliotecu gnosticu" a Kristův pobyt a konec v Indii pro mne není žádné "tabu" . Zajímal jsem se o unitaristy, třeba Maliarika nebo Paula Burtona , zatím mne však většinou zklamali svojí mystikou a nesrozumitelností. Ale je to u mne zatím všechno jen letem světem, nic systematického ...   Teď zrovna se chystám na pseudodialog s "Ateistou" - viz Seznam , možná s ním už někdo z vás měl tu čest. Podle pravopisu je to buď nedouk nebo provokatér, ale to, co píše, má docela hlavu a patu a je to dost síla  ...   Pokoj všem přeje Pavel.


"Pavlův komentář k Bolkově reakci" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Pavlův komentář k Bolkově reakci (Skóre: 1)
Vložil: bolek v Sobota, 09. březen 2002 @ 19:37:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobrý večer, Pavle,

děkuji za komentář k mému komentáři :-)

Snad jen pár poznámek:

Píšeš: "A nemyslím si, že bych Boha odosobňoval nebo odotcovával - tak to nevidím. Je to ovšem Otec, který má příliš mnoho dětí na to, aby se mohl s každým jednotlivě zabývat. Uvedu velmi optimistický příklad : dejme tomu , že by byla miliarda křesťanů a že každý z nich by chtěl v tutéž dobu důvěrně rozmlouvat s Bohem Otcem . Já tedy nevím, tak tohle může dokázat jedině Bůh , který je ve všem a všude, tedy Bůh Pan-theista. Mě ovšem ani panteistické ideje nejsou úplně cizí, ale pokud jde o Stvořitele a jeho dílo, představa individuálního Tvůrce je mi bližší. "

To je velmi primitivní vulgárně materialistická představa Boha. Upířá mu nelidské vlastnosti jako všemohoucnost a všudepřítomnost. Nedivím se, vede-li tě pak k panteismu, jako většinu primitivních pohanských národů ve starozákonní době. Tím ovšem neříkám a už vůbec si nemyslím, že jsi primitivní, naopak.

Píšeš: "- já to tak vidím. Má-li svět jednoho Tvůrce, pak může být i jedno univerzální náboženství. A myslím si, že je naší starostí a povinností se k takovému univerzálnímu náboženství dobrat, a to i za předpokladu, že řada našich "jistot" bude zcela rozmetána. A pokud tyto naše "jistoty" nebudou životaschopné, tak to zřejmě potom bude jenom dobře. "

Ona snaha dobrat se univerzáního náboženství, dnes tolik moderní, je jedním z hlavních znaků hnutí New Age. Moje křes´tanské "jistoty", lépeřečeno dogmatické důrazy, jsou zcela životaschopné. Byly by rozmetány v okamžiku, kdybych se začal ubírat směrem k univerzálnímu náboženství a k neosobnímu panteistickému Bohu.

Píšeš: ""anděly" ( možná by to chtělo použít jiného slova , jsou-li andělé jiš příliš "poznamenaní" ) pokládám za imaginární bytosti, které s Bohem komunikovat mohou, ne však všechny najednou ale v audiencích . Spiritismus se tu ovsem ihned nabízí, to je pravda, ale ten jsem opravdu neměl na mysli. Na druhou stranu - je až tak velký rozdíl vzývat ke komunikaci Boha nebo vzývat Anděly. Vzývat Boha Otce - to snad není spiritismus ? Nějaké problémy to jistě naznačuje "

Opět ta audience - tedy tvoje představa Boha s lidskými vlastnostmi, omezeného v komunikaci na jednu osobu. tento názor bych chápal, byl-li by někdy před sto lety. Dívím se, že dnes v době síťových serverů, které mohou komunikovat s tisíci počítači a jsou proti lidskému mozku nicotné, si nedovedeš představit "technologii" mnohem dokonalejší - absolutně dokonalou - schopnou komunikovat třeba s 10 miliardami lidí v reálném čase. Vždyť je to brnkačka pro každýho čtenáře sci-fi.
Ohledně spiritismu - zleží jak univerzálně tento pojem chápeme. Chápeme-li jej v plné šíři, pak jistě ano - vždyť Bůh je Duch. Ovšem klasický spiritismus se zabývá komunikací s duchy různých kategorií kromě Boha. Takže tohleto matení pojmů neberu.

Reaguješ na moji větu:"Kdo by se postavil Bohu na roveň, toho Bůh odvrhne podobně jako Hvězdu Jitřní (též anděla).

- to však jistě můj případ není. Hledat a nalézat Boha jistě neznamená stavět se mu na roveň. Ale kdož i ví, k čemu všemu Bůh člověka do světa povolal , jak to některé teorie naznačují... "

Ovšem tato věta nabyla určena tobě, ale jak vyplývá z logiky textu, logicky naznačuje co by se stalo, kdyby náš vztah byl jiný než než vztah dítěte k Otci.

Píšeš:"- nevím, zda to tak vyznívá, že se někomu vysmívám, určitě to tak vyznívat nemělo, i když, kritika často vyvolává u kritizovaných dojem ironie . Ale to určitě nebyl můj cíl, něco ironizovat. "

Ano, řekneš-li svému šéfovi, sousedovi či manželce, že jejich názor je dětinský, pak je to evidentně výrok snižující názor druhého. Věřím však, že ve jmenovaných situacích se vyjadřuješ mnohem diplomatičtěji. Určitě to šlo i v tomto případě.

Píšeš: "- vskutku nemám k Bohu vztah jako k otci, nýbrž posvátnou úctu jako k svému Stvořiteli . A myslím, že je nerozumné jej obtěžovat s mými problémy . V tomto smyslu jsem určitě dospělý .. "

Tady jsem v pokušení použít známý citát: Zjevení Janovo 3:17  Vždyť říkáš: Jsem bohat, mám všecko a nic už nepotřebuji! A nevíš, že jsi ubohý, bědný a nuzný, slepý a nahý.


Píšeš: "- pokud jde o břeh , řekl bych, že sice jsem zatím stále na tom křesťanském , vždyť dnes už snad nemusíme všichni pochodovat stejným krokem a jenom papouškovat to, co nám naši otcové předepsali, v tom je přeci jen více svobody. Já se tedy stále vidím na břehu křesťanském ( tedy ve smyslu , že jsem spíše křesťan než muslim, budhista nebo hinduista, ale to samozřejmě není jenom moje zásluha ), pokládám se stále za křesťana, a z křesťanského hlediska se chci jednou dobrat k univerzálnějšímu náboženství. "

Neberu ti tvoji svobodu a máš svaté právo na svůj pohled víry. Co se týče New Age, ke kterému podle mého směřuješ a o kterém říkáš, že jsi nic nečetl, mohu říci, že se jedná o velmi polymorfní filosoficko - politické seskupení i velmi nehomogenní myšlenkový směr, který nemá organizační strukturu, nemá pevnou ideologii, ale lze je identifikovat podle příznačných důrazů a směřování. Proto je velmi obtížné napsat na New Age vyčerpávající kritickou práci. Prvky New Age můžeme objevit nejen ve světonázorové oblasti, ale i v oblasti ekonomické a politické, což ještě více celou situaci komplikuje. New Age je natolik široký proud, že v něm mohou stát i názorově velmi odlišné až kontrastní subjekty. Cíl je však evidentní, vytvořit pro nového člověka nového věku nový ekonomisko-filosofický systém, který by nahradil systémy stávající a umožnil vládnocí elitě účiněji ovládat národy k vlastnímu prospěchu. Myšlenkami a životním stylem, které New Age nenápadně naši společnost infikuje, jsou fascinováni zejména nezakotvení intelektuálové, kteří v nich nacházejí přijatelné odpovědi na mnohé otázky života a bytí.







Stránka vygenerována za: 0.22 sekundy