Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 416 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116475384
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Je Ježíš Kristus stejné podstaty se svým nebeským Otcem?
Vloženo Středa, 27. červenec 2005 @ 11:15:17 CEST Vložil: Karels

Studijní materiály Karels poslal:

Je Ježíš Kristus stejné podstaty
se svým nebeským Otcem?


Vzhledem k tomu, že se v poslední době nashromáždila řada otázek týkající se Ježíšova božství, budu věnovat tomuto tématu článek.

Nejdřív bych uvedl typický argument některých zastánců jednoho bodu v této nauce. Jako příklad uvedu argument bratra, který vystupuje na tomto webu pod přezdívkou pastýř. V jedné diskuzi mi napsal toto: „Kristus zemřel jako člověk, ale ne je jako Bůh. Tedy: tělesně, nikoliv duchovně. Syn, který je stejné podstaty jako Otec, je nesmrtelný a věčný.“ (zkráceno)

Tento člověk mě ještě před nedávnem naléhavě přesvědčoval, že je zastáncem tzv. základní zásady protestantismu – Sola skriptura. Ale ve svém komentáři se hned proti této zásadě proviňuje. Jak se proviňuje? Nastolení otázky, zda je Ježíš stejné podstaty s Otcem není věcí biblického vyučování Svatých písem Bible, ale katolických koncilů. Koncilů, které byly ovlivněny řeckou filosofií.

Například část z katolického katechismu nás informuje o tomto: „Toto je však katolická víra, že uctíváme jednoho Boha v Trojici a Trojici v jednotě, aniž bychom směšovali osoby či rozlučovali podstatu: jiná je totiž osoba Otce, jiná Syna, jiná Ducha svatého; jediné je však božství, rovná sláva a stejná věčná velebnost Otce a Syna a Ducha svatého.“ zdroj k dalšímu studiu je zde – katechismus

Jistě je jedno známé místo v Bibli, které cosi o podstatě vypovídá – Židům 1:3 „On, odlesk Boží slávy a výraz Boží podstaty, nese všecko svým mocným slovem. Když dokonal očištění od hříchů, usedl po pravici Božího majestátu na výsostech.

Čemu bych chtěl věnovat pozornost je – výraz Boží podstaty. List Židům byl psán hlavně křesťanům z židovského prostředí. Prostředí, kde se dbá na tradici při sepisování Svatých písem Bible, a také pečlivé soustředění při její interpretaci. Odlesk Boží slávy a výraz Boží podstaty je paralelismus, kterých je v Bibli plno. A chcete mi snad namluvit, bratři a sestry, že odlesk Boží slávy je totéž co Boží sláva samotná? Stejně tak výraz Boží podstaty je pouze výrazem nikoliv samou Boží podstatou! Samozřejmě by tady pomohla podrobná lingvistická analýza s přihlédnutím k řečtině v této části Božího slova.

Tyto a podobné nauky tady vznikly za účelem křečovitě chránit Ježíšovo Božství. Já věřím a vyznávám, že Pán Ježíš Kristus je Bůh, nikoliv však za každou cenu!

Byly nám dávány otázky (mně a Vendaorovi), co sledujeme tím, že popíráme tradiční učení církve – Trojjedinost. Nauka o stejné podstatě Ježíše Krista s Bohem Otcem je pouze jedním z „vývarů“ tohoto katolického učení.

Nechápu rozdíl mezi tím, kdy je Mojžíš nazván Bohem pro Árona svého bratra a Ježíšem jako Bohem v době, kdy tady chodil na Zemi. Pokud je tady rozdíl, tak je nikoliv v podstatě, ale v tom, že Ježíš na rozdíl od Mojžíše nezhřešil. Otázku zda je nebo není stejné podstaty Otec se Synem nastolují katolické koncily!

Proto mohu s čistým svědomím vyznat, že na kříži zemřel Bůh i člověk. Nikoliv jenom člověk, jak se nám snaží namluvit zastánci katolického učení, které reprezentuje i pastýř.

Pro ty, pro které je Bible jediným měřítkem duchovního života jsou tyto otázky irelevantní.

S pozdravem Karel Sýkora, Apoštolská církev, Olomouc



"Je Ježíš Kristus stejné podstaty se svým nebeským Otcem?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 27 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Je Ježíš Kristus stejné podstaty se svým nebeským Otcem? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 27. červenec 2005 @ 12:06:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Komentář pastýře, který jsem si dovolil kopírovat sem:

Bany,

stejné podstaty: "homousios"
podobné podstaty: "homoiusios"

Nejde však o biblické pojmy, ale výklad biblických skutečností.

Pokud by někdo chtěl trvat na biblických pojmech, nabízím slovo "přirozenost". Na této přirozenosti máme skrze Božího Ducha účast i my, ale sami v sobě ji neneseme. Naše přirozenost (fyzikos) je lidská. Syn má tedy stejnou, božskou přirozenost (bytnost) jako Otec. Bůh proto nemůže zemřít a božská přirozenost je neporušitelná, nesmrtelná a věčná. Často se vymezovaly ještě atributy přirozeností Syna (zrozená), Otce (věčná a plodící) a Ducha (posvěcující). Ale jako letniční asi nemáš rád historii a teologii.

Pokud by Tě přesto zajímaly historické spory, které vyústily až v pojetí monoergismu a monotheletismu, doporučuji např. řeckou patrologii od Šmelhause nebo Quastena. Výborná je i katolická patrologie (autora si už nevzpomenu) z r. 1908. Špatná není ani patrologie od Pružinského.

Církev obecně věří, že v Kristu přebývají dvě nerozdělené a nesmísené přirozenosti a že božská přirozenost má shodnou vůli a energii.
Jde o teologi Kappadockých otců, na kterou navázal Maxim Vyznavač.

Pastýř



Re: Je Ježíš Kristus stejné podstaty se svým nebeským Otcem? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 27. červenec 2005 @ 12:12:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pastýři a všichni zastánci katolictví,

divím se, že si vždycky vezmete od něčeho něco. Když už pastýři a ostatní, vyznáváte tyto základní nauky katolické církve, proč se konkrétně ty pastýři stavíš proti eucharistii? Proč se stavíš proti křtění malých dětí? Já se Ti divím člověče, Ty jsi zralý adept do katolické církve. S tvojí věroukou by Tě, pastýři, katolíci přivítali s otevřenou náručí.

Kde jsi v Bibli vyčetl homousios, kde ostatní nauky, které vyznává katolická církev, případně pravoslavná?

Karels





Re: Je Ježíš Kristus stejné podstaty se svým nebeským Otcem? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 27. červenec 2005 @ 12:27:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co mě štve, není tohle všechno, jako spíš to, že protestanti jsou neupřímný. Protestantismus mně připadá jako špatný "padělek" katolictví. Jako levná kopie katolictví.

Na jednu stranu protestanti s katolíkama nechtěj mít nic společnýho, ale na druhou stranu okamžitě neváhají na obranu některých svých postojů použít argumentů těch, kterýma opovrhují.

Karels



Re: Je Ježíš Kristus stejné podstaty se svým nebeským Otcem? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 27. červenec 2005 @ 12:49:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Všimni si pastýři, když obhajuješ božskou přirozenost Ježíše, jak argumentuješ ty a jak já. Ty máš argumentů plno, ale ani jeden není z bible, odvoláváš se na jakési publikace. To je, pastýři, pro tebe autorita? Zatímco já se snažím něco vysvětlit z Bible.

Tak se už prosím Tě člověče neoznačuj za fundamentalistu! Protože pro toho je fundamentem Boží slovo. Ty, pastýři, to však svým vystupováním nesplňuješ.

Karels



Re: Je Ježíš Kristus stejné podstaty se svým nebeským Otcem? (Skóre: 1)
Vložil: oskar v Středa, 27. červenec 2005 @ 13:31:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

A znáte tu příhodu z Janova evangelia, když Ježíš promlouval k Židům slovy jako "Já a Otec jedno jsme", "vy nevěříte, neboť nejste z ovcí mých" a podobně? Židé, k nimž promlouval, se pak chopili kamení, aby jej ukamenovali za to, že "se dělá Bohem". Uráželo je, že mluví o Bohu jako svém Otci a že mluví o tom, že mu Bůh dal všechno v jeho moc, o své jednotě s Bohem a podobně. Ušlo jim, že Ježíš o sobě nemluví jako o Bohu a nedělá se Bohem. On je v té rozmluvě upozornil, že o sobě mluvil jako o "Synu Božím". Čili "dělal ze sebe" leda Syna Božího, a nikoli Boha.

Aby Židy ještě trochu poškádlil, protože mu nesprávně podsouvali, že ze sebe dělá Boha, ukázal jim, že v Písmech se bohem nazývá kdeco. A hned zacitoval z jejich zákona: Ježíš jim řekl: "Ve vašem zákoně je přece psáno: 'Řekl jsem: jste bohové.' Jestliže Bůh ty, jichž se týká toto slovo, nazval bohy - a Písmo musí platit - jak můžete obviňovat mne, kterého Otec posvětil a poslal do světa, že se rouhám, protože jsem řekl: Jsem Boží Syn?

Čili přijímám, že Ježíš Kristus je bůh, ale je to bůh s malým "b" a je to úplně jiná osoba než Bůh Jahve, který Ježíše Krista na počátku zplodil jako prvního z andělů a dal mu v moc všechno stvoření.



Re: Je Ježíš Kristus stejné podstaty se svým nebeským Otcem? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 27. červenec 2005 @ 13:38:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já to oskare znám, ale není to stejná chyba, jakou naši Trojiční bratři dělají s tou stejnou podstatou Otce a Syna?

Já s tím souhlasím, že Otec je větší než Syn, že Bůh Otec je hlavou Ježíši Kristu. Ale asi bych si to nechtěl "pojistit" tím psaním malého b a velkého B.

Protože hebrejština má pouze jeden druh, tam malé a velké není, stejně jako řečtina. Jako výklad to chápu.

S pozdravem Karels



Ježíš je Bůh (Skóre: 1)
Vložil: jarda2005 v Středa, 10. srpen 2005 @ 14:35:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Karle S.,

díky za přehlednou odpověď, chtěl bych být taky, ale tyhle otázky se řešily staletí a řešilo je tisíce lidí. Nakonec ale záleží na Tobě.

Aby bylo možné vůbec hovořit o Trojici Boží musíme si ujasnit, zda je pro Tebe Ježíš Bůh. Když Ježíš jednal, jednal Bůh, když Ježíš u někoho přebýval, přebýval u něj Bůh, když Ježíš odpouštěl hříchy, odpouštěl je také Bůh, když hleděli na Ježíše, hleděli na Boha. Ano nebo ne? Pokud ne, nic tedy ve zlém, ale křesťan nejsi. Víra, že Ježíš byl Bůh je základem křesťanství - proto protestantské církve při stanovení zásady sola scriptura toto neřešili. Je to prostě jedna ze základních věcí víry. Důležitější nežli třeba akt křtu - pokud jsi pokřtěn, ale nevěříš, že Ježíš je Bůh a jako takový za Tebe zemřel, tak nejsi christovec, křesťan. Je to těžké přijmout - proto také byl první velký rozkol - ariáni a jejich současní následovníci svědci jehovovi, tuto víru nepřijalo mnoho císařů a také bohužel mnoho biskupů, takže je celkem dobře, že jsi na to narazil už nyní a řešíš to s Písmem. Bohužel to nestačí - církev je apoštolská proto, že ji vytvořili apoštolové a předávali víru dál. Ježíš jim neřekl "sedněte, napište Písma, to stačí, každý pak ve mne bude věřit", řekl jim aby šli do celého světa a hlásali víru, to dělali a tak víru předali. I nám. Kdybys jen dostal Písmo - jak bys poznal Boha? Nevím jestli se nebudu opakovat, ale co kdybych si vytáhl další Písma - teď nebudu počítat deuterokanonická, ale jiná, daná třeba zjevením - často omílaný argument Zj 22, 18-19 neobstojí - budu tvrdit, že jsou starší, čili předcházejí Zjevení i celkové svázání svitků do Nového zákona, co na tom, že církev je neuznává? Pro mě budou ještě starší nežli celý Nový zákon a bude v nich mnoho o Ježíšovi i Bohu i židech, přijmeš tyto moje Písma, a pokud ne tak proč? (Jen jsem uváděl případ církve Mormonovy). To, že bylo nějak rozvíjeno učení o Nejsvětější Trojici skutečně významný vztah k Písmu nemá, ono totiž stačí, že tomu Písmo neodporuje. Proč tedy na tom nicejském koncilu nevyhráli ariáni,kdyby to bylo tak jasně v Písmu napsáno, hádej!

Teď trochu k Tvým "rozporům":

ad 1. Stačí naše překlady, ale k vyjasnění nějakých sporných míst je samozřejmě potřeba i hebrejština, řečtina, popřípadně latina.
= podle mě nestačí, protože Ti to někdo přeložil a předal tj. církev. Mohl bych jako bratři Mormoni teď na Tebe vytáhnout další knihu a přesvědčovat Tě na jejím základě, přijal bys to? Asi ne, věříš tedy tomu co většina církve předkládá a každý překlad je zároveň i výkladem.

ad 2. Jsem přesvědčen, že nauka o nejsvětější Trojici nemá svůj základ v Písmu Svatém, proto mě žádný argument nepřesvědčí. Pokud by měla svůj původ v biblických textech, potom by se ono slovo - Trojjedinost v písmu vyskytlo. Mám zato, že tato nauka je určitá interpretace Bible, podobně jako můj pohled, což je zase jenom interpretace. Chci se tě zeptat, Jado2005, v rámci tradice, kterou jsi přijal, musíš věřit v rovnost všech tří Božských osob - věčnost, podstata atd. Potom mě k tomu, abych dokázal, svůj pohled stačí uvést verše, kde Otec je větší, hlavou, Synu Ježíši:
= tak k tomu jen podobně - kde je v Písmu doslova napsáno "Bůh není trojjediný"? Mimochodem ve vyznání víry také není slovo "Trojice" ani "Trojjedinost", tak proč by jej měl hledat v Písmu? Vyznání víry je zcela srozumitelné i bez těchto slov. V Písmu není spousta věcí, které skutečně jsou, neměli by tedy být? Podobně fundamentalisticky se stavěli studenti bible k tomu, že země přeci nemůže být kulatá, natož obíhat kolem slunce! Tím, že to tam není (ani trojjedinost ani že není trojjedinnost) je prostor otevřen k tomu co dále o Bohu a Ježíšovi víme - hlavně tedy od těch kteří jej osobně poznali tedy apoštolové (jak vůbec můžeš přijímat evangelium např. Lukášovo - píše o Ježíšovi, ale nikdy ho neviděl, co když si vše vymyslel, máš nějaký skutečný důkaz, že vše co napsal je pravda? Jestli ano, tak to bude jen důkaz, který Ti předala církev.

K citátům:

Jan 14:28 Slyšeli jste, že jsem vám řekl: Odcházím - a přijdu k vám. Jestliže mě milujete, měli byste se radovat, že jdu k Otci; neboť Otec je větší než já.

=Ježíš není jen Bůh, Ježíš je také člověk a samozřejmě každý člověk je menší než Bůh, nebo o tom pochybuješ? Jako Bůh je Otci zcela roven, jako člověk je menší.

Jan 20:17 Ježíš jí řekl: "Nedotýkej se mne, dosud jsem nevystoupil k Otci. Ale jdi k mým bratřím a pověz jim, že vystupuji k Otci svému i Otci vašemu a k Bohu svému i Bohu vašemu."

=Nevidím problém - Bůh prostě je Otec i Syn i Duch svatý, a Otec je otcem syna. Ježíš se na více místech k Otci takto obrací, co třeba "Otče náš". Přesto, že jsou jedno, tak spolu hovoří.

1 Korintským 15:28 Až mu bude podřízeno všecko, pak i sám Syn se podřídí tomu, kdo mu všecko podřídil, a tak bude Bůh všecko ve všem.

=Když Syn poslouchá svého Otce, narušuje to snad jejich jednotu?

Markovo evangelium 16:19 Když jim to Pán řekl, byl vzat vzhůru do nebe a usedl po pravici Boží.

=Co je to "pravice Boží"? Ježíš vystoupil na nebe ke svému Otci, je u něj, je to to samé jako "po pravici Boží"? Ježíš kupodivu může být najednou Bohem i být u Boha. Kupodivu v něm je vidět Otec, a nejen vidět, on v něm dokonce je a Ježíš zase v Otci, stále a trvale. Nevěříš - věř alespoň pro ty skutky (viz Jan 14 i 15 - zde je nejvíce o Ježíšovi a jeho vztahu k Bohu Otci i k Duchu svatému).

Skutky 7:55-56 Ale on, plný Ducha svatého, pohleděl k nebi a uzřel Boží slávu i Ježíše, jak stojí po pravici Boží, a řekl: "Hle, vidím nebesa otevřená a Syna člověka, stojícího po pravici Boží."
=viz předchozí "Boží pravice". Zvláštní,když uvádíš slova mučedníka Štěpána, který byl zabit právě proto, že řekl o Ježíšovi, že je s Bohem. V textu je i výraz "Boží sláva" co tím myslíš Ty? Pro mě je to vidění Boha celého a oslaveného tj. Boha Otce i Syna i Ducha svatého, který by v té chvíli měl naplnit Štěpána.

Židům 1:3 On, odlesk Boží slávy a výraz Boží podstaty, nese všecko svým mocným slovem. Když dokonal očištění od hříchů, usedl po pravici Božího majestátu na výsostech.
= ano další co ariánům vadilo - "odlesk Boží slávy"a výraz "Boží podstaty" - co chápeš jako výraz? Já vyjádření Boží podstaty, mohl by ji vyjadřovat a odrážet někdo jiný nežli Bůh??? Nebo ten kdo je mu roven, což je zase jen Bůh. Z těchto slov "odlesk" vzniklo slovo víry "světlo ze světla" - nicejský koncil a vyznání víry tam ustanovené ovšem ariáni nepřijali.

Židům 10:12 Kristus však přinesl za hříchy jedinou oběť, navěky usedl po pravici Boží.
= viz "pravice Boží"

Zjevení 5:6-7 Vtom jsem spatřil, že uprostřed mezi trůnem a těmi čtyřmi bytostmi a starci stojí Beránek, ten obětovaný; měl sedm rohů a sedm očí, což je sedmero duchů Božích vyslaných do celého světa. Přistoupil k tomu, který sedí na trůnu, a přijal knihu z jeho pravice.
= kupodivu Ježíš může chodit a brát svitky do rukou, Bůh má tedy ruce ... o něco výše - 4, 11 se doslova píše, že vzdávají slávu čest i moc tomu na trůně, ale nazývají ho Pánem a Bohem, jak to, když Pánem podle jehovistů je Ježíš??? Nevidíš, že při klanění a úctě k Ježíši se klaníme a uctíváme Boha??? Pán Ježíš (můj Bůh a můj Pán slovy Tomáše - Jan 20,28) je Bohem.

Jan 17:3 A život věčný je v tom, když poznají tebe, jediného pravého Boha, a toho, kterého jsi poslal, Ježíš Krista.
= ano Bůh posílá Ježíše i Ducha svatého i sebe celého (v 1Kr 19,12 Jahve přímo hovoří s Eliášem nemluvě už o Mojžíšovi a dalších kteří s Jahvem přímo hovořili). Proti tomu, že by Bůh nemohl přijít také jednou jako člověk, máš co? Prostě se tak stalo - přišel jako Ježíš.

ad 3. Nikoliv, písmu důvěřuji, i kdyby si protiřečilo. A i kdyby tam byly chyby, nemám s tím problém, protože mně to dokazuje nejen Božský charakter Písma Svatého, ale i lidský rozměr (chyby).
= a co takhle lidský rozměr Boha, toho by jsi nepřijal?

ad 4. Jestli je Trojice, nebo ne, je už naše interpretace biblických textů. To samozřejmě předáváme a dostáváme zase od svých "duchovních předků".
= čistě ve slovní fázi možná, jde ale i o skutečnost, to bysme mohli zůstat u toho, že i Bůh je jen naše interpretace biblických textů. Tak Ti může argumentovat každý ateista - prostě z nějakých slovíček jako "Bůh" a příběhů o něm děláte nějaké existenční závěry, že prý je! No Bůh se naštěstí umí projevit a v Ježíšovi se nám zjevil zcela, bohužel to ariáni a jehovisté nepřijali, pro mě osobně to docela zavání ateismem - poznali Boha, ale přece nepoznali.

Přeji pěkný den

PS: Jestli můžeš budu rád za upřesnění co myslíte tím "apoštolská" v názvu Vaší církve.






Stránka vygenerována za: 0.31 sekundy