Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 262, komentářů celkem: 429597, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 442 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

oko
ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116504628
přístupů od 17. 10. 2001

Malá obhajoba
Vloženo Úterý, 08. listopad 2005 @ 22:18:33 CET Vložil: xvejvodam

Charismatici poslal jirikrupa

   V článku Polemika s utrápeným charismatikem jsem ukázal tři konkrétní věci, které článek  předkládá jako rys "charismatického" učení.    Míša Vejvoda, který  s tím polemizoval i Pavel .., který se proti tomu vpodstatě postavil , se snažili ukázat, že tomu tak úplně není.

Já znovu připomínám, že jelikož autor Utrápeného charismatika - protimluvu ve svém článku píše, že se "pokusil zachytit specifické rysy charismatického učení", považoval jsem za dobré ukázat, že tři konkrétní věci nejsou charismatickým učením, respektive jeho rysem. Církev není ztotožněna s Božím královstvím ,součástí Kristovi církve není "pouze" charismatické hnutí , základní povinností křesťana není členství v "charismatickém sboru" a také není obecným vyučováním či praxí zastrašování peklem před odchodem ze sboru. Pokud toto článek a autor tvrdí a popisuje to jako učení "charismatiků" a tedy nejspíš i sboru v Liberci, pokud zde to visí stále, byť je to prý "staré" , tak prostě tato nepravdivá lež a pomluva "šíří falešnou pověst". Původní autor byl dost radikální , tvrdě "charismatiky" setřel a vykresil je jako nějakou "nemocnou sektu" . A to i za použití těchto nepravdivých informací. Někomu s podobnými zkušenostmi se to možná líbilo nebo mu to i sedělo, ale o mnohých a v základu to lže. A máme "mluvit pravdu každý se svým bližním". Pavel, ten zas "setřel" mne. Když si to četl můj zatím nevěřící , ale velice blízký přítel a kolega z práce , začal se smát a říkal.."No vidíš, konečně Tě někdo odhalil, přesně tak ..žádná pokora a sebereflexe ...to ti schází! ". Pavel nevidí, že i "stará" slova aktuálně používaná mohou být pomluvou a lží. Navíc článek mluví celkově o charismatickém hnutí, nejen o jednom sboru ..a v tomto smyslu je nepravdivý, i kdyby "konkrétně" měl pravdu, byť ji nemá. Pavel také považuje mé varování za pýchu poznání, což má na to nárok, ale není tomu tak a plete se. Jinak otázka po zdroji pravdy je pro každého z nás nesmírně důležitá . Pavel také nerozumí tomu, že mluví-li se lživě o bratrech, ubližuje to nejen jim, ale i Bohu. A má problém, zdá se mi, uvidět, "že těm, kdo ho přijali a věří v jeho jméno, dal moc stát se Božími dětmi", jim pak "Duch Svatý dosvědčuje, že jsou Božími dětmi" . Výroky uvedené jako lži vskutku lži jsou a nemýlím se v tom já, nýbrž právě Pavel, pokud je nedokáže rozpoznat. Míša je z nich tady jakoby "nejcitlivější" a nejvnímavější . Speltl se ale v tvrzení, že autor nemluví o "učení" a že nemluví obecně, prý jen konkrétně o konkrétním sboru. (nejsem si zcela jist, zda Míša píše, že nelze autorův postup nazvat "zevšeobecňováním" jen v rámci jednoho odstavce u jednohu výroku, nebo tím myslí celý text článku. Protože je toto ale zařazeno v závěru Míšova článku a působí to spíše jako celkové hodnocení, ukazuji na to zde.) Není tomu ale tak.Čili několik závěrů učiněných z těchto nepravdivých předpokladů je také nepravdivých. Byť by tam mohl být náznak, že se jedná především o jeden sbor, tak celková "studie" je o "charismatickém učení" , ne o jednom sboru. Může u určitých lidí a sborů vnímat třeba oprávněně podobnou atmosféru , jakou popisuje, i slyšet výroky (otázka je, jakou hodnotu mají pro zevšeobecnění, shrnutí či pro přiřazení jejich charakteru k charakteru celého celku) některých lidí , ale pokud by souhlasil s tím, že tak učí a smýšlí "charismatici" jako celek, pak se dostává k tomu, že prohlašuje "rozpoznání" nad určitou "skupinou" lidí. A to je opět slovo, které je na našem účtu před Pánem..a tak by bylo dobré vážit jej velmi pečlivě. Mé rozpoznání naopak tvrdí, že to není pravda a mnoho lidí z takto označené skupiny tak ani neučí ani nesmýšlí.(a držím se hlavně uvedených čtyř příkladů) Neučí takto vpodstatě nikdo "závazný" a odpovědný za učení (tedy v rámci ČR). Větší váhu ohledně učení má např. slovo vedoucího na biblické škole či na setkání vedoucích než výkřik či poznání nějakého jednotlivce z "množství lidu". Pokoj Vám


"Malá obhajoba" | Přihlásit/Vytvořit účet | 27 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Malá obhajoba (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Středa, 09. listopad 2005 @ 21:01:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ta práce je v mnohém ironická nadsázka a tak jsem ji i bral. Já raději nechávám vyznít citace samotné, pokud možno s minimem komentářů. Odhlédnu-li od té nadsázky, pak je zde docela slušně karikován systém hierarchické církve a pyramidální struktura autority. Tuším, že právě v onom sboru se učilo o tzv. VDS (vyšší duchovní služba).

Dnes už vím, že nejlépe je suše popsat učení za pomocí přesných citací. Za úplně nejlepší práci považuji, když ani nepoznáš, zda je autor sám nositelem nebo kritikem onoho učení. Proto mám za uznání, když mi neustále někdo říká, že z něčeho není schopen poznat, zda tomu věřím nebo to kritizuji. Ale to není podstatné. Důležité je "vyhmátnout" podstatu a objektivně, pravdivě a výstižně ji popsat.

Už jen skutečnost, že popíšeš jak se Joynerovi zjevují duchové zemřelých a jak s nimi ve viděních mluví, někoho rozpálí do běla. Přitom jen pojmenuješ věc bez toho, abys musel nutně se někomu posmívat nebo urážet.

Ty sám si důkazem, jak jsou takové věci nenapadnutelné. Bůh Ti sice pořád ukazuje, jak je to špatné, máš zjevení a svědectví a hlasy, ale jinak jsi bezradný a obyčně to skončí u Tvých zjevení :-)))

S pozdravem,

Pastýř



Re: Malá obhajoba (Skóre: 1)
Vložil: Pavel v Sobota, 12. listopad 2005 @ 07:13:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Jirko,

musím uznat, že Tvoje malá obhajoba mne potěšila ještě víc než můj článek-komentář. Snad bylo na místě, že jsem na Tvoji interpretaci utrápených charizmatiků zareagoval trochu ostřeji, jsem Ti ale vděčen, že jsi mne nenapodobil a že už pokračuješ v diskusi mnohem věcněji a s rozvahou.

Pokud jde o článek Rubena Kužela, nemám žádné pochybnosti, že velmi dobře znal to, o čem psal, tj. o stavu jednoho konkrétního sboru a chceš-li nebo ne i potažmo o tehdejším stavu toho, co se v té době vyprofilovalo jako , nazval bych to neocharizmatismem.

To, co ve své studii autor vystihl, v mnohém přetrvává dodnes, někde to možná vypadalo ještě mnohem hůře, jinde se to jak doufám třeba ani nedalo registrovat, neocharismatické sbory se také průběžně rozpadaly a znovu slučovaly, netvořily nikdy něco, čím by bylo možno se obecněji zabývat. Bohužel vím, že v mnoha případech tam to negativní bylo a mnohde to přežívá určitě i dodnes. Ale pokud nejsou charizmatici příliš agresivní vůči svému okolí, je to dnes už většinou a především jejich vlastní problém.

Pokud jde o ty tři nebo čtyři lži, tak to je spíš jen Tvůj pokus v té studii najít nějakou slabinu, a jako všechno lidské i tato studie slabší místá má a Ty je možná vidíš lépe, protože Tě to taky víc pálí než třeba mne nebo někoho dalšího .... myslím, že Xejvodam Ti na to už odpověděl sám a asi líp, než bych to dokázal já , jelikož je pravda, že mne se to zase tak netýká ... ale nemám rád, když se někdo jednu domnělou lež snaží přelhat lží další ....

Opět bych souhlasil s tím, že studie by neměla být, vzhledem k svému "stáří", zařazena v rubrice, co nás pálí ... i tak tam toho zůstane na charizmatické excesy ještě víc než dost ... jsem pro plebiscit - hlas lidu - hlas Boží .....

Rozumím tomu, že jestliže studie není vedena v čistě obecné rovině, a je tam jmenován konkrétní sbor, pak tento sbor se právem cítí být po tolika letech poškozován - pokud budete mít někdo dříve čas než já, zkuste studii přeložit do obecné roviny ... pak uvidíme, jak se v tomto obecnějším "zrcadle" budou neocharizmatické sbory vidět .....

Rozumím i tomu, že se snažíš napadený sbor očistit, věřím i Tomu, že na tom, co se tam dělo a co je mu ve studii vytýkáno, nemáš žádný podíl .... to podstatné ale vůbec nejsou ty Tvoje tři-čtyři vytypované "lži" - podstata problému s neocharismatismem je úplně jinde a leží právě ve způsobech lidského přístupu a jednání ... s mrtvým světem .



Pokoj, pokoru a rozvahu přeje

Pavel




Re: Malá obhajoba (Skóre: 1)
Vložil: Pavel v Středa, 30. listopad 2005 @ 07:21:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milí bratři,

i mne ta diskuze už trochu "zmáhá", je už docela problém to všechno projít a přitom neztratit orientaci.

Kromě toho, že jako obvykle nemám času nazbyt, mám navíc ještě problémy s psaním komentářů, protože se vůbec nemohu ze svých W2000 dostat do editoru na GS a navíc mne pravidelně sestřeluje NT Authority System, takže si občas myslím, že si asi na mne "zasedl" nějaký charizmatik ... musím taky články i komentáře posílat e-mailem přes redaktory .. možná mi někdo poradí, co s tím, vyzáplatováno už ale asi mám ....

Dál již vážně, i já jsem pro zkrácení či ukončení diskuze, ale jak je vidět, je o čem diskutovat a jak se mi zdá, nese to i nějaké výsledky ve sbližování stanovisek ... pokusím se proto být stručný a jenom glosovat ...

k Olinovi .... máš ve všem pravdu, mělo by to tak být, jak říkáš, potíž je v tom, jak to všechno dokázat, zvláště, když k tomu právě protistrana není stejně otevřená a ochotná ... bezpodmínečně se pravda mluvit nedá, každý máme jen tu svoji polopravdu, viz předchozí diskuse o tom , co je to pravda ... každý máme svůj "úhel pohledu" a sedíme si na svém nezpochybnitelném duchovním trůnu ... ale to vše je lidské a je možno a nutno s tím také počítat ...

... novocharismatismem jsem myslel to, co se tu už cca dvacet let prezentuje a co tradiční nazvali nesprávně charizmatizmem, tedy obdobou toho, co už tady zřejmě bylo před sto lety a nebo i dříve ... stejně jako novotomismus a podobně ... inu vývoj probíhá v kruzích, všechno se opakuje v bleděmodrém a nebo , líbí-li se nám spíš kyvadlo, i mně, jehož rozkyv se postupně zmenšuje .... až se jednou ...

.... krytyk předvedl, jak se kritika nemá zrovna dělat, tam je vidět, že už se tam vyřizují i předchozí účty, a i když i on tam má kus pravdy, tak zrovna sem tedy nepatřila ...

.... k diskusi církev coby Boží království ... pro mne je to skoro diskuze z jiného světa ... a nebo spíš básnický obraz nebo zbožné přání ... já v tom nevidím nic tak moc zásadního a nezdá se mi ani, že by to RK nějak zdůrazňoval... nicméně je to podle mne jeden z charakteristických rysů ch. hnutí, že si fandí hodně v tom, jak už je to u nich skoro jako v božím království ( a že opak je tedy spíše pravdou ) .

... polemiku s tradičními církvemi jsem taky bral jako příklad a alegorii, glosnul bych tu jen bod č.4 - že bible není boží slovo .... o tom se hodně diskutuje a i taková církev, jako je katolická, už dneska připouští, že se jedná především o tradovanou zvěst ( a jeden z předních katolických teologů nazval knihu Genesis primitivním kreacionizmem, a proto jej raději ani nebudu jmenovat ) ...

.... něco o tom, jak jsou které církve tolerantní a jiné nejsou ... podle mne je tolerance naprostým základem každého křesťanského chování ... vždyť bychom měli milovat i naše nepřátele ... jak potom můžeme někomu vyčítat, že není "pevný" ve své jedné a jediné víře ... pro mne je stupeň tolerance i stupněm křesťanské dospělosti ... Grano Salis a jeho redaktoři se k svojí tolerantností k takové dokonalosti velmi přiblížili a za to jim patří dík i uznání, samozřejmě, že jej čtou i třeba ateisté, nějací se tu dokonce i zaregistrovali, a život jde dál a diskutuje se, a nedivím se, že se nad tím pohoršují právě charismatici ...

Jestli jsem z ČCE ? A záleží nějak na tom? Tady na GS jsem stejně jenom sám za sebe. Jistěže odněkud jsem i nejsem , to si každý už domyslí ....

... ještě k tomu co je lež a pravda a jak k tomu přistupovat .... když něco čtu a vidím to jinak, když vidím, že se druhý mýlí, musím si stejně dobře rozmyslet, než použiji slovo "lež" . RK se možná mýlil, když zobecňoval, ale mýlí se i JK, když ho obvińuje ze lži, na tom se pro mne ani po diskusi moc nezměnilo . Asi je potřeba víc hledat, v čem měl tamten pravdu, a asi je potřeba si alespoň dvakrát rozmyslet, než o někom řeknu nebo napíšu, že lže nebo lhal ..... a pokud to jen trochu jde, použít výraz ... on se mýlí(l,la,lo).

Dobrou noc.





Stránka vygenerována za: 0.37 sekundy