Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 240, komentářů celkem: 429556, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 530 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116480114
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Kříž versus velikonoční vajíčko
Vloženo Neděle, 24. březen 2002 @ 16:30:57 CET Vložil: Bolek

Dotazy čtenářů poslal Bobby

Posílám Vám tady článek, kterej mi docela zamotal hlavu. Tak jak je to teda vlastně?  Bobby Kříž versus velikonoční vajíčko Velikonoční směs laskavosti a hrůzy odhaluje antagonistický vztah náboženství k lidskému životu Robert W. Tracinski The Ayn Rand Institute Pro většinu Američanů jsou význam a tradice velikonoc samozřejmostí, a tak je prožijí, aniž by se nad nimi hlouběji zamýšleli. V jejich paměti jsou spojeny s příjemnou a uvolněnou oslavou. Pamatují si je ale také jako náboženské svátky, čímž si spojí laskavou atmosféru velikonoc s jejich náboženským poselstvím. A to je vážná chyba. Velikonoční svátky ve skutečnosti obsahují hluboký rozpor – groteskní konflikt světské oslavy štěstí v kombinaci s náboženským uctíváním utrpení. Je na čase pochopit plný význam těchto svátků a zpochybnit poselství sebeobětování, které je doprovází. Nejradostnější částí velikonoc je jejich světská část - svátek nikoliv Ježíše, ale velikonočního králíčka. Rodiny a přátelé se scházejí oblečeni v nových svátečních šatech a pochutnávají si na uzené šunce. Děti skotačí při hledání pokladů plných barevných vajíček a čokolády. Celá tato světská oslava se odehrává v atmosféře prodchnuté radostí a laskavostí. Tyto tradice však nijak nevycházejí z náboženské interpretace velikonoc, jsou odkazem před-křesťanské éry. Samotné slovo „Velikonoce“ (anglicky „Easter“ - pozn. překl.) pochází z anglosaského jména bohyně ztělesňující jaro. Právě před-křesťanské svátky nám daly velikonočního králíčka (symbol plodnosti) a velikonoční vajíčka, jejichž jasné zbarvení má připomínat barvy východu slunce. Původní velikonoce oslavovaly návrat tepla, slunce a zelených listů po dlouhé zimě. Byly oslavou radosti ze života na zemi. Když první misionáři obraceli pohany na křesťanskou víru, dovolili jim ponechat si tento svátek – ale přitom do jeho obřadů vnesli zcela opačný význam. Náboženským poselstvím, které se váže k velikonocím, je příběh ukřižování Ježíše a jeho zmrtvýchvstání. Podstatou tohoto příběhu není radost ze života, ale uctívání utrpení a obětování. Podle křesťanství jsme všichni hříšníky a Ježíš se rozhodl pro pomalou mučednickou smrt ukřižováním, aby vykoupil naše hříchy. Naším morálním cílem, říkají nám křesťané, by mělo být následování jeho příkladu. Morálním ideálem křesťanství – svatým - je tedy člověk, který odmítá všechny vlastní zájmy a hodnoty. Abychom konkrétněji pochopili význam tohoto poselství, představme si, jaký vliv asi má na chlapce sedícího v kostele na ranní mši o velikonoční neděli. Chlapec zřejmě má nějaké své věci, kterých si cení – kolo, oblíbenou hračku, knihu – ale Ježíš, jak zní v kázání, odmítal materiální statky a zvolil si život v chudobě. Chlapec už možná ví, čím by chtěl v životě být, které práci se chce věnovat – např. chce být podnikatelem v oblasti nových technologií – ale Ježíš, jak slyší v kázání, se nevěnoval sobě, svým sobeckým cílům a zájmům, nýbrž poslání, k němuž ho předurčil Bůh, přestože pro něj znamenalo utrpení a smrt. Pokud je chlapec dost starý na to, aby už myslel na děvčata, tak si může zapamatovat, jak byl Ježíš čistý, protože zavrhnul „hříšné“ pokušení k sexu. A začne-li tento mladý muž pochybovat o tom, co slyšel v kázání, připomíná se mu, že Kristus na prahu ukřižování svoje pochybnosti zavrhnul a složil svůj život do Božích rukou. Křesťanství učí člověka, aby pohlížel jako na hřích na všechny hodnoty, které naplňují jeho život : na svůj majetek, svou kariéru, vlastní nezávislé myšlení. Pro dokonalé pochopení tohoto poselství postačí všudypřítomná postava Krista na kříži. Skutečným symbolem náboženského poselství Velikonoc totiž nejsou čokoládoví králíčci, vonící šunka, nebo velikonoční vajíčka – ale zlomené lidské tělo přibité ke kříži, krev řinoucí se z ran, slzy stékající po tváři, trny bodající do čela. Konečný a jasný symbol sebeobětování. Většina lidí přijímá tento ideál, nejen jako dobro, nýbrž i jako synonymum morálky. Ale je jím opravdu? Měli bychom pochybovat o morální filozofii, jež nám říká, abychom hledali hodnoty ve zničení věcí, kterých si ceníme. Měli bychom odmítnout uctívání kultu obětování a místo toho přijmout morálku založenou na dosahování hodnot. Morálku, která by vyzdvihla jako morální ideál produktivní kariéru, naplnění romantického vztahu a nezávislou mysl, namísto smrti na kříži. Byla by to morálka založená na přirozených potřebách, jejichž naplnění je nezbytné pro úspěch a štěstí na tomto světě. Byla by to morálka, která nás učí, slovy filozofky Ayn Rand, „nikoliv trpět a umírat, ale radovat se a žít.“ Morálka obětování nebo morálka úspěšného života, to je alternativa, kterou během Velikonoc ztělesňují protichůdné symboly kříže a velikonočního vajíčka. Musíme se rozhodnout pro který symbol – a pro který ideál - si zvolíme žít nebo zemřít.   Z anglického originálu „The Crucifix vs. the Easter Egg “ přeložil Vavřinec Kryzánek


"Kříž versus velikonoční vajíčko" | Přihlásit/Vytvořit účet | 12 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Kříž versus velikonoční vajíčko (Skóre: 1)
Vložil: Stepan (redakce@granosalis.cz) v Úterý, 26. březen 2002 @ 07:41:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Bobíku, to co tady čteme, je podle mě takový pokus konzumní filozofie na padnout křesťanské principy.

Úplně jasně to lze vidět v tšchto větách: "Měli bychom odmítnout uctívání kultu obětování a místo toho přijmout morálku založenou na dosahování hodnot. Morálku, která by vyzdvihla jako morální ideál produktivní kariéru, naplnění romantického vztahu a nezávislou mysl, namísto smrti na kříži. Byla by to morálka založená na přirozených potřebách, jejichž naplnění je nezbytné pro úspěch a štěstí na tomto světě."

Morálka založená na dosahování hodnot, produktivní kariéře, naplnění romantického vztahu, naplnění přirozených potřeb, uspěchu a štěstí na tomto světě - typicky hollywoodská vize, kterou nám dnes a denně předkládají komerční média jako ten správný styl života. V podstatě ale nic nového pod slunce, jde o typicky pohanský styl života, o kterém se dočteme už v Bibli. Kazatel k tomu říká: Marnost nad marnost a zase marnost.

I ty, Bobby si můžeš vyprat: buď hodnoty pomíjivé, nebo hodnoty věčné.



Re: Kříž versus velikonoční vajíčko (Skóre: 1)
Vložil: Pavel (pavel@granosalis.cz) v Úterý, 26. březen 2002 @ 22:08:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobrý večer Bobby,

díky za příspěvek, mně ale hlavu moc nezamotal :

Měli bychom pochybovat o morální filozofii, jež nám říká, abychom hledali hodnoty ve zničení věcí, kterých si ceníme. Měli bychom odmítnout uctívání kultu obětování a místo toho přijmout morálku založenou na dosahování hodnot. Morálku, která by vyzdvihla jako morální ideál produktivní kariéru, naplnění romantického vztahu a nezávislou mysl, namísto smrti na kříži. Byla by to morálka založená na přirozených potřebách, jejichž naplnění je nezbytné pro úspěch a štěstí na tomto světě. Byla by to morálka, která nás učí, slovy filozofky Ayn Rand, „nikoliv trpět a umírat, ale radovat se a žít.“

O morální filozofii pochybovat nemusíme. Ale co je to morální filosofie? Je to staro- a středověko- zakonzervované křesťanství ? Asi sotva. Odmítnout pochybný kult sebeobětování, navíc uměle vytvořený - samozřejmě. Přijmout morálku založenou na dosahování - mravních a materiálních ( nemusíme se za svoje těla jen stydět !) hodnot - ovšem. A slova filozovky Ayn Rand bych si dovolil modifikovat asi takhle : ... " nejen trpět a umírat, ale i radovat se a umět žít".

Morálka obětování nebo morálka úspěšného života, to je alternativa, kterou během Velikonoc ztělesňují protichůdné symboly kříže a velikonočního vajíčka. Musíme se rozhodnout pro který symbol – a pro který ideál - si zvolíme žít nebo zemřít.

Morálka sebe-obětování se s morálkou úspěšného života až tak zásadně nekříží. Je-li ten úspěch založen na lásce k bližním a k Bohu, nemáme proč ho odmítat. Symbol kříže je jednoznačně symbolem nesmyslné smrti a tak symbol vajíčka je pro mne symbolem nového zrození .

Amen



Prosím Vás, co se to tu řeší? (Skóre: 1)
Vložil: Svizel v Čtvrtek, 10. duben 2003 @ 14:55:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je gnosticistický server nebo křesťanský? Velikonoce mají podle mě tři rozměry rozěmry, pohanský, židovský a křesťanský. Pohané slaví Jaro, začátek nového roku a konec zimy. Zvláštní je, že se tento svátek neslaví na rovnodennost, ale na židovské velikonoce. Velikonoce, správně svátek Pesach byl svátek na připomenutí vyjítí Izraele z Egypta. Ten slavnostní průvod Izraelců odcházející z otroctví do země zaslíbené byl doprovázen jednou důležitou událostí. S celou rodinou odcházeli i jejich prvorození synové. Odchod byl provázen i vděčností, že Hospodin zachoval na živu jejich blízké. Kdo byl zachráněn? Zachráněni byli Ti kteří poslechli Hospodina a obětovali beránka a jeho krví si potřeli dveře. Zhoubce, smrt potom přeskočila všechny tyto označené dveře a lidi kteří byli za ní ukrytí. Když Jan Křtitel viděl přicházet Ježíše, řekl, "hle berának Boží, který snímá hříchy světa" Ježíš byl jako ten beránek v Egyptě za nás obětován a v jeho krvi máme záchranu od smrti. Není nic jiného co by nás dokázalo spasit. Bůh dal svého jediného syna aby každý kdo v něj věří nezahynul, ale měl život věčný. Víra v Krista znamená přijmout jej jako toho, který zemřel za mé hříchy, jehož krev byla prolita na očistění mých hříchů. Hříchu, že jsem žil bez Boha podle své vůle. Rozhovory typu, že vajíčko je pěkný symbol života a není třeba se pohoršovat morbidním pohledem na ubitého Ježíše na kříži jsou úplně mimo. Komu je to pohoršením, tak ten není vděčný za oběť, kterou pro něj Ježíš obětoval. Jestli je Ježíš pravdivý a né výmysl sekty, jak Pavel naznačil v komentáři u prvního článku k velikonocím, tak nemůžeme být vykoupení jinou obětí než tou kterou on za nás dal, pokud nebyl vzkříšen, jak Pavel taky zmínil, tak proč věříme? Pro krásné myšlenky a příklady? K čemu by to bylo? Já věřím, že Ježíš byl ukřižován za mé hříchy a byl vzkříšen. Není žedné jiné cesty ani oběti, která by dokázala zachránit můj život před druhou smrtí. Velikonoce mám rád, protože si uvědomuji, že křesťanství je o vzkříšeném Ježíši.



Re: Kříž versus velikonoční vajíčko (Skóre: 1)
Vložil: bolek v Čtvrtek, 10. duben 2003 @ 17:04:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Svízeli,

Grano Salis je vpravdě křesťanský server a likoliv gnosticistiký. Píšou sem křesťané z celé ekumény a na jejich články další křesťané reagují. Uživatel Pavel je z JB a zde můžeme názorně vidět jak široké je v křesťanských církvích spektrum názorů a pohledů. Tento Pavlův pohled považuji za velmi extrémní a také se mi zdá, že je již na pomezí gnose, ne-li zcela pod jejím vlivem.

Plně s tebou souhlasím a mám stejný názor jako ty, avšak si myslím, že Grano Salis plní svoji úlohu nejlépe, když dává slovo i kontroverzním názorům. Mapuje tak nejen názorovou rozmanitost v ekuméně, ale je velmi užitečné pro profilaci názorů vlastních. Jednoduše řečeno, každý čtenář si uvědomí, kde vlastně stojí.



Re: Kříž versus velikonoční vajíčko (Skóre: 1)
Vložil: bolek v Čtvrtek, 10. duben 2003 @ 17:10:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
P.S. Stejný případ je i zařazení tohoto článku do naší velikonoční nabídky. Jde o téma, se kterým se křesťané v naší společnosti běžně setkávají a někteří i pohanské prvky běžně a bezmyšlenkovitě akceptují. Sand se alespoň pár čtenářů nad myšlenkami, o kterých článek pojednává, zamyslí a vyvodí z toho radikálnější závěry vůči pohanskému velikonočnímu balastu, který jejich velikonoce doprovází.



Pro Bolka (Skóre: 1)
Vložil: Svizel v Pátek, 11. duben 2003 @ 08:18:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bolku, díky za odpověď. Nemyslím si, že by Grano Salis byl gnosticistický server, jenom mě popíchl článek od Pavla. Někdy si říkám proč se někdo nazývá křesťanem a přitom popírá základní smysl víry v Ježíše Krista. Jako by krásné a líbivé řeči o lásce, moudrosti a životě měly větší váhu než záchrana pro život věčný a odpuštění hříchu. Bylo mi z toho hodně smutno. Zvláště z komentáře Pavla ke článku "Velikonoce jsou nejvěšími svátky v roce". Moc bych chtěl redakci GS poděkovat. Vaše články si někdy tisknu a posílám dál. Je fakt, že církev ČR je v děsném stavu a z toho důvodu je zde mnoho pohledů, které jsou daleko od pravdy Božího slova. Rád bych zažíval větší jednotu v Duchu mezi křesťany. Snad nezbývá poděkovat Bohu, že má vše pevně ve svých rukou a na takových názorech může budovat poznání dalších věřících. Je pravda, že některá nečinnost a lhostejnost v církvi mě učí hodně trpělivosti. Zmíním např. článek z rubriky co nás pálí. "Jak charismatici ovládli Jednotu Bratrskou" Jestli je pravda to co se tam píše, tak potom by za tak závažná obvinění měl být přiložen taky komentář někoho zodpovědného, nebo výstup z trestního líčení, protože tak jak to zmáněný bratr popsal si myslím mělo následovat trestní stíhání. Jestli to není pravda, potom by se měl uvést pohled z druhé strany a uvést věci na pravou míru. Zatím mi připadá, že křesťanům je jedno co se v církvi děje. Co mě nepálí nehasím. To je chyba charismatiků, to se mě netýká. Já jsem ten lepší křesťan. Jako by se oko povznášelo nad nohu, nebo ruka nad uchem. Jsme přece jedno tělo. Když Tvůj bratr hřesí napomeň jej. Nebuďme lhostejní a zároveň se nenechejme strhnou davem, ať nejsme ti co volají jdeme proti proudu a přitom jdeme s davem, puze kráčíme pozpátu, čímž jsme těm, co jdou s námi jenom pro smích.
Bůh Ti žehnej Michal Kříž



Re: Kříž versus velikonoční vajíčko (Skóre: 1)
Vložil: bolek v Pátek, 11. duben 2003 @ 08:48:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Michale, když jsem se zapojil do tohoto projektu, tak jsem měl zpočátku trochu naivní představu, že budu pomáhat křesťanům z různých církví, aby se mohli sdílet a třeba i biblicky argumentovat některé své konfesní odlišnosti jako třeba křest dětí/dospělých, autorita duchovního, svěcení soboty/neděle a podobná notoricky známá témata. Byl jsem z toho brzy vyveden s tím, že jsem začal užasle poznávat, že v církvích jsou dnes samozřejmé názory, které se biblí ani argumentovat nedají. Můžeme být z toho smutní, ale právě tak můžou být smutní jejich nositelé, že my je nechápeme a nepřijímáme.Grano je tak pro mě velkou zkušeností a skutečným oknem do ekumény, protože lidé pod přezdívkou zde řeknou to co si opravdu myslí, ale co by si ani ve svém společenství netroufli veřejně ventilovat. Pokud jde o článek Jak charismatici ovládli Jednotu bratrskou, pak  je zde reakce druhé strany v poučném článku  J. Pleva: Jsem zděšen záplavou nepřátelských článků o Jednotě bratrské a reakce na něj J. Pleva napsal : Jsem zděšen záplavou nepřátelských článků o Jednotě bratrské a také probíhaly soudní spory, ze kterých tu máme Rozhodnutí Ústavního soudu v souvislosti s rozkolem v Jednotě bratrské.



Re: Kříž versus velikonoční vajíčko (Skóre: 1)
Vložil: bolek v Pátek, 11. duben 2003 @ 09:09:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
P.S. Ještě k tvému poděkování redakci Grano Salis za naše články. Už jsme zde několikrát zmínili, že GRANO nejsou klasické prezentační stránky, které programově prezentují jeden (správný) pohled na křesťanskou víru. "Redakci" zde na Granu tvoří všichni, kteří nějak přispívají, ať článkem nebo komentářem. Jsou-li články poučné, biblické a užitečné, pak je to vaše zásluha. Jsou-li zcestné, nebiblické a neužitečné, pak je to také vaše zásluha. Grano Salis je zrcadlem myšlení a postojů víry v ekuméně (převážně protestantských církví) a jen odráží to, co v ní vyrůstá. My, kteří se projektu Grano Salis věnujeme víc, děláme jen servisní práce, ať již vkládání různými cestami zaslaných článků nebo technickou údržbu a vývoj. Jsme takovými nevýznamnými "kostelníky" pro manuální práce ale to podstatné zde tvoříte právě vy. A tak bychom měli spíše děkovat my vám, že náš "kostel" není pustý a naše práce snad není marná v Pánu :-)



Díky Bolku (Skóre: 1)
Vložil: Svizel v Pátek, 11. duben 2003 @ 11:11:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je to hodně čtení a jsem rád, že jsem konečně pochopil struktůru GS. Musím se přiznat, že při prvním setkání s GS mi nebylo jasné kdo za ním stojí a kdo je v redakci. V takové situaci záleží hodně na tom, jaký článek se dostane čtenáří do ruky. Většinou dám v záplavě webových stránek na první dojem. Rád bych se zeptal, jestli stojí za touto službou nějaký sbor, který se za Vás modlí a má nad vámi modlitebmí podporu? Přeji hodně práce, která nebude v Pánu marná.
Michal Kříž - michal.kriz@seznam.cz



Re: Kříž versus velikonoční vajíčko (Skóre: 1)
Vložil: bolek v Pátek, 11. duben 2003 @ 12:02:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak to je asi naše chyba, že není hned jasné, že jde o stránky všech pro všechny. Asi bysme s tím měli něco dělat.
Co se týče toho, zda za naší službou stojí nějaký sbor, který ji modlitebně podporuje, tak to nevím. Asi ne. My to ani jako nějakou duchovní službu, pro kterou bychom potřebovali nějakou podporu, nebereme. Bereme to spíš jak jsem už řekl, jako manuální práci, posluhu, která je bezvýznamná z pohledu obsahu a názorových vlivů. To "duc*****" sem vnášejí ti, kteří sem píšou. A věřím, že za každým z nich i z nás stojí lidé a sbory, které se modlí. A každý tu modlitební podporu určitě nějakou máme. Konkrétně však zda právě pro GRANO, o tom nevím. Teď se trochu zpronevěřuji našim zásadám pokud možno neovlivňovat obsah GRANA tím, že jsem se takhle rozkecal :-) Ale dám hlášku Štěpánovi, který by to mohl více a lépe vysvětlit.



Re: Kříž versus velikonoční vajíčko (Skóre: 1)
Vložil: bolek v Pátek, 11. duben 2003 @ 13:17:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Udělal jsem malou úpravu na úvodní stránce. Snad takhle to bude pro nové návštěvníky srozumitelnější aby se mohli orientovat ohledně zaměření GRANO SALIS. Co myslíš? Stačí to takhle? Díky za připomínky.



Díky Bolku (Skóre: 1)
Vložil: Svizel v Sobota, 12. duben 2003 @ 11:07:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Už to chápu na první phled.



Stránka vygenerována za: 0.22 sekundy