Povzbuzení: Čtyři kříže
Vloženo Sobota, 30. březen 2002 @ 13:01:10 CET Vložil: Stepan |
Čtyři kříže
"Přibili ho na kříž a rozdělili si jeho šaty losováním. Zároveň s
ním byli ukřižováni dva zločinci, jeden po pravici, druhý po
levici."(Matouš 27,35 a 38)
O velikonocích, hlavně na Velký pátek, myslíme a hovoříme o třech
křížích, které vidíme na golgotském kopci, kousek za starým Jeruzalémem.
Na jednom zemřel Pán Ježíš, když se obětoval jako Boží Beránek, aby
sejmul hříchy světa. Na dalších dvou vidíme zločince, kteří byli ukřižováni
s Pánem Ježíšem, jeden na jeho pravici a druhý na levici.
My ponejvíce hovoříme pouze o třech křížích. Chceme dnes poukázat
na čtyři kříže. Čtvrtý kříž je symbol pokory, sebezapření a obětavosti.
O tomto kříži hovoří Pán Ježíš, když praví: " Kdo chce jít za
mnou, zřekni se sám sebe, vezmi svůj kříž a následuj mě. Neboť kdo by
si chtěl život zachránit, ztratí ho, kdo však ztratí svůj život pro mne,
nalezne ho."
(Matouš 16,24-25) Ukřižování byl známí způsob popravování zločinců.
Jistě to byl jeden z nejkrutějších způsobů popravy. Lidé byli mučeni
mnoho hodin, nežli zemřeli. Takovou potupnou a hroznou smrtí zemřel i náš
Spasitel. Golgotský kopec Za starým Jeruzalémem, se stal nejznámějším právě
proto, že zde byl ukřižován Syn Boží a Spasitel světa, Pán Ježíš
Kristus.
1. Vítězství hříchu.
Na prvním kříži vidíme umírat nevěřícího lotra. On jistě trpěl
za nějaký zločin, snad za vraždu. Hřích zvítězil v jeho životě. Možná
po každé krádeži a zločinu si sliboval, že se změní. Ale okolnosti, nebo
snad i kamarádi ho zase přemluvili a vedli hlouběji do hříchu. Nyní byl
chycen, odsouzen a popraven ukřižováním. Jenže tento zločinec ani v
poslední chvíli svého života se nepokořil. Zůstal zatvrzelý a nevěřící.
Dokonce svými posledními slovy se rouhal Bohu, když volal: "Což ty
nejsi Mesiáš? Zachraň sebe i nás." Druhý zločinec jej však okřikl,
aby se bál Boha.
Nevěřící zločinec dobře věděl, kdo Pán Ježíš je. Jistě o Něm
slyšel a možná ho i viděl, když někoho uzdravoval. Jenže hřích zvítězil
v jeho životě, zaslepil ho natolik, že Krista nepoznal a za osobního zachránce
nepřijal. Tento lotr zemřel ve své nevíře, bez Spasitele a bez naděje, tak
jak umírá mnoho lidí kolem nás. Nebudeme takoví.
2. Vítězství víry.
Na druhém kříži vidíme uvěřivšího zločince. On také promarnil
svůj pozemský život v různých radovánkách, které svět nabízí. Ale on
nechtěl ztratit svoji duši. On se díval upřímnou vírou za kříž a za
smrt. Proto káral nevěřícího zločince, který se rouhal. Sám v Boha uvěřil,
když se k Pánu modlil a prosil Ho: "Ježíši, pamatuj na mne, až přijdeš
do svého království."
Tento druhý kříž představuje vítězství víry. Druhý zločinec věděl,
že hrob není konec lidské existence. Do hrobu se uloží jen tělo. Duch žije
věčně. To jistě potvrzují slova Pána Ježíše, když řekl: "Amen
pravím ti, dnes budeš se mnou v ráji."
Slova Pána Ježíše ke kajícímu se lotrovi jsou důkazem toho, že Bůh
vyslyší upřímnou modlitbu všech lidí, ano i ze smrtelného lože. Ale proč
čekat a záchranu hledat až na poslední den, na poslední chvíli? Navíc,
když nikdo z nás nemůže vědět, kdy ten poslední den, poslední chvíle přijde.
3. Vítězství lásky.
Na prostředním a třetím kříži vidíme vítězství čisté Boží lásky.
Tam umírá nevinný Beránek Boží, aby sňal hříchy světa. On miluje celý
svět. Za všechny lidi orodoval ve svých modlitbách. Ano ještě z tohoto kříže
volá k Otci nebeskému, aby odpustil hřích jeho vrahům, neboť nevědí, co
dělají.
Milovat přátele, je milování lidské, ale milovat nepřátele, hlavně
své vražedníky, je milování Boží!!! Pán Ježíš to věděl, že ti, kdož
vráželi hřeby do jeho rukou a nohou, opravdu nevěděli co činí. Někteří
z nich se to možná dozvěděli až tenkrát, když slunce zatmělo a když
nastalo velké zemětřesení. V tu chvíli i římský velitel volal: "To
byl opravdu Boží syn! "
4. Vítězství pokory.
Čtvrtý kříž nevidíme na Golgotě. Ten vidíme v denním životě.
Nesení kříže je věc nepříjemná a bolestná. Někdy to může být obětavá
a pokorná služba bez uznání a lidské odměny. Pokorná a obětavá služba
ponejvíc vyžaduje čas, námahu a často i slzy. Jenže mi dobře víme, že i
náš spasitel nesl těžký kříž a ronil slzy, prolil svou svatou krev, aby
nás zachránil. Mi dobře víme, že co nic nestojí, většinou za moc nestojí
a že bez kříže není možné obdržet korunu. Cesta kříže je jediná
cesta vedoucí k životu a spokojenosti. Křížová cesta vede k životu věčnému,
ale už v tomto životě dává lidem náplň a požehnání. Nesme proto svůj
kříž bez reptání, abychom jednoho dne mohli slyšet to radostné vítání
našeho Pána: "Správně služebníku dobrý a věrný ............, vejdi
v radost svého Pána." (Matouš 25,23).
V jedné pověsti se hovoří o tom, že kdesi v palestinském pralese
projevili tři stromy svá přání. První strom si přál, aby zdobil královský
palác. Přáním druhého stromu bylo, stát se lodí a převážet důležité
lidi. Třetí strom si přál, aby nějakým způsobem lidem ukazoval na Boha
Stvořitele a Spasitele. Stalo se, že jednoho dne přišel dřevorubec a stromy
pokácel. Z prvního stromu nadělal stavební materiál. Ten byl později použit
na výstavbu chléva v Betlémě, kde se pak narodil Kristus Král. Z druhého
stromu vyrobil loďku, kterou vlastnil apoštol Petr. Tato loďka převážela Pána
Ježíše přes Galileiské jezero. Z třetího stromu Byl nakonec udělán kříž,
na kterém zemřel Pán Ježíš, když se stal obětním Beránkem Božím a
Spasitelem světa. Takto se vlastně naplnila přání všech tří stromů.
Hlavně přání posledního se naplnilo, neboť golgotský kříž až po dnes
lidem ukazuje Boží lásku a na cestu vedoucí ke spáse a k životu věčnému
skrze Pána Ježíše Krista.
Když si budeme opět připomínat událost golgotskou, pamatujme na všechny
čtyři kříže. Kříž nevěřícího lotra ať nás varuje od hříchu nevěry.
Pamatujme, že nevěra vede od Boha a vede do věčného zahynutí. Z druhého kříže
se poučme, jak Bohu věřit a k Pánu Ježíši se upřímě modlit. Modlitba a
víra upřímná a živá, nás povede k Bohu Spasiteli a k věčnému životu.
Třetí kříž ať nás poučí, jak správně a opravdově milovat Boha i
lidi. Tato Boží láska ať povzbudí modlit se i za naše nepřátele, aby se
pokořili a v Pána Ježíše Krista včas uvěřili. Od čtvrtého kříže se
poučme, jak máme Pánu Bohu sloužit v pokoře a sebezapření a jak máme snášet
různá utrpení a zkoušky. Kéž nám náš drahý Spasitel dopomůže nést náš
kříž denně a bez reptání.
Slyšme opět jeho napomenutí když praví: "Kdo chce jít za mnou,
zřekni se sám sebe, vezmi svůj kříž a následuj mě."
Traktát BTM
podobné misijní letáky si můžete objednat u Brněnské
tiskové misie
křesťanská ekumenická nezisková společnost
|