Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 518 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116492704
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Náboženské přesvědčení žene prostý lid do války
Vloženo Pondělí, 01. květen 2006 @ 12:22:20 CEST Vložil: Bolek

Studijní materiály poslal PK

Dynamika válek na civilizačních zlomech 1. Úvod Dynamika válek na civilizačních zlomech je velice specifické, nicméně i rozsáhlé téma. Zabývat se jím v celém svém obsahu je obtížné, a proto zvolím pouze určité nejdůležitější body, které v rámci možností této práce budou dostačující pro vystihnutí podstaty problematiky. Budu se zabývat jen nejdůležitějšími a nejpodstatnějšími fakty. V této práci budu převážně vycházet z teorie Samuela P. Huntingtona o střetu civilizací. Pro názornou demonstraci tezí se zaměřím převážně na problematiku bývalé Jugoslávie a na konflikt, který vznikl na jejím území. Zvolil jsem ho pro jeho blízkost k naší samotné civilizaci, což by nám mělo přispět k lepšímu pochopení problematiky. Navíc tento konflikt je velice specifický a mírně se vymyká ze základu Huntingtonovy teorie; to zajistí i jiný úhel pohledu.   2. Civilizační zlom Úvodem je třeba objasnit, co znamená pojem civilizační zlom. Podle Huntingtona, ze kterého v této práci vycházím, se jedná o oblast nebo území, na kterém se střetávají dvě i více civilizací. Civilizací nemyslí pouze národ, který mluví stejným jazykem, má stejné kulturní zázemí, historii i náboženství, nebo který dosáhl určitého vysokého vývojového stupně. V jeho pojetí může být civilizace spektrum různých národů, které je ovšem spojeno jedním, v historii vždy velmi významným, pojítkem - náboženstvím. Právě náboženství dokáže spojovat národy bez ohledu na odlišný historický vývoj nebo na původ. Maže tyto rozdíly a spojuje národy nejen na kulturní úrovni. Ale zpátky k civilizačnímu zlomu. Civilizačním zlomem není jen oblast, ve které na sebe naráží různé civilizace jiných národů. Ten mohou představovat hranice států, patřících k jiné civilizaci, ale také se jedná o území států s množstvím národních menšin, kde je civilizační hranice nejasná a různě se prolíná. Příkladem můžou být oblasti Kašmíru, Kavkazu, Náhorní Karabach a pro nás nejbližší území bývalé Jugoslávie. Tento příklad je velice specifický a budu se jím později podrobněji zabývat.   3. Boj kultur a proměny světového řádu Huntingtonova teorie Boje kultur a proměny světového řádu je velice obsáhlá a pro nás důležitá, proto zde udělám jen hrubý nástin těch nejdůležitějších myšlenek, které budou pro nás základním stavebním kamenem.

Jeho teorie je založena na proměně národní i politické situace ve 20. století po celé planetě. Na začátku 20. stol. se svět dělí na dvě části: jedna pod vládou západních zemí (velmoci staré kontinentální Evropy a Spojených států amerických) a druhá obsahuje zbylé státy, které byly z hlediska celosvětového bezvýznamné, čili z hlediska politického a ekonomického slabé (viz mapa 1). To vše se ovšem změnilo po konci 2. světové války. Staré koloniální velmoci se zhroutily a do čela vstoupily dvě supervelmoci; USA a SSSR. Pod diktátem těchto politických, hospodářských i vojenských obrů se také dělil zbytek světa (viz mapa 2). Tento světový politický dualizmus zasáhl všechna spektra veřejného i soukromého života a smazal všechny dřívější národní, kulturní i náboženské rozdíly. Příslušnost k jedné, či druhé straně byla nutností a zájmy národní bledly před zájmy „velkých bratrů“. Koncem 80. let došlo k výrazným změnám a vše vyvrcholilo rozpadem východního bloku. Paralelně s tím došlo také k rozpadu dualistického smýšlení všech národů. Již nebylo třeba rozlišovat západ a východ a také nebylo třeba se přiklánět k jedné či druhé straně; to vedlo ke svobodě politického smýšlení a oživení vlastních kulturních a náboženských tradicí, hlavně pak také ke zvýraznění nacionalistického myšlení. Podle Huntingtona došlo právě na začátku 90. let k diferenciaci celé světové populace do devíti základních civilizací a to: západní, latinsko americké, africké, islámské, čínské, hinduistické, pravoslavné, buddhistické a japonské (viz mapa 3). Jak je již zřejmé, jsou tyto civilizace založeny na náboženském základě. Právě náboženství vedlo ke spojení různě kulturně rozdílných států v relativně pevné svazky, které by ovšem nebyly schopny se na jiné bázi vytvořit a udržet.   4. Průběh válek na civilizačních zlomech Podle Huntingtona procházejí války na zlomových liniích těmito fázemi: intenzifikace, expanze, omezení, přerušení a zřídka kdy i vyřešení. Obvykle po sobě následují v tomto pořádku, někdy se však jejich pořadí mění a některé z nich se dokonce mohou i opakovat. Vnějším důvodem sporu i důvodem k vypuknutí války může být vzato úplně cokoli, ale hlavní příčiny jsou nezávislému pozorovateli vždy jasné. Vzrůstající nacionalismus na obou stranách, radikalizace myšlení, touha po moci vůdců, touha vytvoření společného „velkého národního státu“ na „původních historických hranicích“. To vše vede k netolerantním tendencím a agresivnímu jednání na obou stranách. Huntington popisuje válku na civilizačním zlomu takto: Když vypukne válka na civilizačním zlomu bude postupně nabývat dynamiku a odvíjet se podle modelu akce-reakce. Dříve rozmanité a neurčité identity se nyní dostávají do centra pozornosti a nabývají na síle; konflikty mezi různými komunitami na zlomové linii se proto právem nazývají „války o identitu“. Souběžně se stupňováním násilí obě strany nově definují body, kvůli kterým ke konfliktu došlo, vzniká struktura „oni“ proti „nám“ a současně roste skupinová soudržnost a oddanost. Političtí vůdci se stále více dovolávají věrnosti národu a náboženství, značně se tím posiluje civilizační povědomí. Podobně, jak v průběhu revolucí, jsou ti umírněnější zatlačováni radikály, dochází k tomu i v případě válek na zlomových liniích. Umírnění mají skromnější cíle, například dosažení pouhé autonomie, nikoliv úplné nezávislosti, ovšem nejsou schopni těchto cílů dosáhnout vyjednáváním. Ta jsou téměř vždy na první pokus neúspěšná, a proto se ke skupině umírněnějších připojují radikálové, kteří jsou odhodláni dosáhnout vyšších cílů, a to za použití násilí. Ale vítězství extrémistů nemusí být trvalého rázu. Není totiž větší pravděpodobnost, že by válku dokázalo ukončit spíše extrémistické násilí než kompromis umírněné strany. Umírnění se patrně na scéně znovu objeví tehdy, až na obou stranách porostou ztráty na životech i majetku a výsledek bude stále v nedohlednu. Budou poukazovat na „nesmyslnost“ toho všeho a volat po dalším pokusu ukončit konflikt vyjednáváním.   4.1. Identita: vzestup civilizačního povědomí na základě náboženství Důležitým pojítkem, a nebo dá se říci i rozbuškou pro vzplanutí konfliktu je různost identit na daném území a následné uvědomování si jejich odlišností (neslučitelností). Prvotní uvědomování si identit je velice slabé, ale v průběhu radikalizace je zaměření na vlastní identitu daleko zřejmější a její následné vyvýšení nad ostatní může být onou rozbuškou pro vznik konfliktu. Může se původně jednat o nikterak silný pocit příslušnosti k nějakému národu či etnické skupině. V průběhu války tyto mnohé identity blednou a začíná převládat nejvýznamnější se zřetelem na probíhající konflikt – téměř vždy jsou definované náboženstvím. Z psychologického hlediska je totiž právě náboženství nejvíce uklidňujícím a nejprůraznějším způsobem, jak ospravedlnit boj proti „bezbožným“ silám, vnímaným jako hrozba. Z praktického hlediska je náboženská nebo civilizační komunita tou nejširší komunitou, na niž se skupina v lokálním konfliktu může obrátit s žádostí o podporu. Tím pádem, budou-li spolu válčit dva africké kmeny, přičemž jeden se bude považovat za muslimský a druhý za křesťanský, může ten první očekávat finanční pomoc ze Saudské Arábie, podporu afgánských mudžáhidů, íránské zbraně a vojenské poradce, zatím co ten druhý může usilovat o ekonomickou a humanitární pomoc ze Západu stejně jako o politickou a diplomatickou podporu západních vlád. Každá strana má důvod zdůrazňovat nejen vlastní civilizační identitu, ale také identitu soupeřící strany. V regionálním konfliktu tak sama sebe vnímá nejenom jako skupinu bojující proti jiné etnické skupině, ale i proti jiné civilizaci, přičemž se hrozba zveličuje a zvyšuje se zdroji, jimiž disponuje druhá civilizace, a neprohraje proto ve svých důsledcích jen místní porážkou, nýbrž porážkou vlastní civilizace. Z tohoto důvodu se také zdůrazňuje, že je nezbytně nutné, aby se na podporu válčící strany sjednotila celá vlastní civilizace. Místní konflikt se tím pádem nově definuje jako válka náboženství, čili střet civilizací.   4.2. Problematika Islámu Muslimský nacionalismus je všeobecně stále extrémističtější. Již zcela přestal brát ohled na cítění jiných národností; je majetkem, privilegiem a politickým nástrojem v současnosti vládnoucího muslimského národa… Nejdůležitějším důsledkem tohoto nového muslimského nacionalismu je hnutí směrem k národní homogenizaci… Islámský národní fundamentalismus rovněž získává stále větší vliv při určování muslimských národních zájmů. Takto popisoval jeden západní pozorovatel orientaci bosenské vlády v roce 1995. Huntington ve své teorii říká: Války na zlomových liniích jsou místními válkami mezi regionálními skupinami s širšími vztahy, a tak ve svých účastnících podporující jejich civilizační identity. Posilování civilizační identity je častým jevem v případě konfliktů na zlomových liniích, nicméně nejčastější je v případě muslimů. Válka na zlomové linii může mít své kořeny v rodinném, klanovém nebo kmenovém konfliktu, jelikož však rozložení identit v muslimském světě většinou opisuje křivku ve tvaru písmena U, tak se eskalací konfliktu pokoušejí jeho muslimští účastníci svou identitu rozšířit, aby se mohli dovolávat všech muslimů. Právě podle Huntingtona je zvýrazňování civilizační identity u muslimů největší a nevýraznější. Má k tomu tvrzení jeden velice závažný důvod a to, že ve většině válek na zlomových liniích, které proběhly, byli účastni muslimové. Kupříkladu můžeme uvést válku v Súdánu, v Čečensku, v Jugoslávii apod. Kde se ovšem bere tato výrazná nesnášenlivost vůči jiným identitám? Podle Ibna Warraqa je to právě Islám jako takový, který je nesnášenlivý. Při podrobnějším zkoumání Islámu jako náboženství zjistíme, že je ve své podstatě velice netolerantní, autoritářské a imperialistické náboženství. Warraq ve své knize Proč nejsem muslim velice podrobně rozebírá všechny tyto negativní aspekty, my si z nich vybereme jen ty nejzásadnější, potřebné pro naše zkoumání.

1. Islám je silně, můžeme říci extrémně, fundamentalistické náboženství založeno převážně na jednom zdroji - Koránu. Korán je neměnné boží slovo, které bylo zprostředkováno skrze proroka Mohammeda, jedná se o veškerý souhrn morálních, právních i státních zákonů. Díky víře v to, že korán je neměnné boží slovo, je brán doslova, čili fundamentalisticky. 2. Islámské právo čerpá převážně z Koránu. Jelikož se však v něm mluví o netoleranci a nesnášenlivosti vůči jiným náboženstvím, stává se i islámské právo netolerantním a nesnášenlivým, bez možnosti změny nebo jakékoliv mírné modifikace. Na tomto právu se poté staví celý státní mechanismus. 3. Islám má totalitní povahu vyplývající z Koránu. Korán mluví o nemožnosti snášenlivosti s jinými náboženstvími. Lidstvo se dělí na muslimy a nemuslimy. Muslimové jsou součástí islámského společenství, jemuž náleží území Dar-al-islám, „Země islámu“, kde je v plnosti využívána muslimská legislativa. Nemuslimové jsou národy obývající Dar-al-harb, „Zemi bojování“, to jsou země kde žijí všichni nevěřící, jež si muslimové dosud nepodrobili, nicméně je jim souzeno jednou přijmout islámské zákony, ať už protože se obrátí na islám, nebo ať už protože podlehnou ve válce s ním. Na území Dar-al-harb jsou povoleny všechny válečné činy, čili zločiny které Korán schvaluje. 4. Islám jako takový má velice expanzivní sklony ve smyslu násilném. Války, a hlavně náboženské, mají zaručovat jeho rozšiřování do celého světa. Válka je braná jako nejúčinnější prostředek expanze a to na základě násilné konverze podrobených národů.
Z těchto čtyř bodů, které velice zhruba vystihují povahu islámu, lze snadno vyčíst odpověď na již kladenou otázku. Území, kde se střetává civilizace Islámská s jinou civilizací, prakticky leží na „sudu střelného prachu“ a stačí jen malá jiskřička, aby vzplál nový konflikt.   4.3. Démonizace nepřítele a její následky Se stupňováním války na zlomové linii začínají obě strany svého protivníka démonizovat, často jej zobrazují jako cosi nelidského, co je tudíž možné legitimně zabíjet. „Vzteklé psy je třeba utratit“, prohlásil Jelcin na adresu čečenských partyzánů. V přítomnosti jsou vzkříšeni ďáblové minulosti: Chorvaté se stávají „ustašovci“, muslimové „Turky“ a Srbové „četniky“. Z minulosti jsou oživovány staré křivdy a touha po pomstě je primárním elementem. Masové vraždy, mučení, znásilňování a brutální vyhánění civilistů – to vše je ospravedlnitelné, když je společná nenávist živena zas společnou nenávistí. Terčem útoků se stávají i ústřední symboly a výtvory nepřátelské kultury. Dochází k ničení všeho co představuje nepřátelskou kulturu a její velikost či vyspělost. V civilizačním konfliktu v Jugoslávii Srbové systematicky ničili mešity a františkánské kláštery, zatímco Chorvaté vyhazovali do povětří pravoslavné kláštery. Zvláště zranitelné jsou pokladnice kultury, tedy muzea a knihovny. Srbští dělostřelci ostřelovali a zničili Národní muzeum v Sarajevu, dále Srbové vyhnali z bosenského města Zvodnil 40 000 muslimských obyvatel a vztyčili kříž na místě osmanské věže, kterou vyhodili do vzduchu, a která stála na místě pravoslavného kostela srovnaného se zemí v roce 1463. Při válce mezi kulturami je to právě kultura, která ztrácí.   4.4. Sjednocené civilizace: diaspory, se*****ární a terciární účastníci Konflikt na civilizační úrovni má charakter, dalo by se říci, globální pro dané civilizace. Je to důsledkem vzrůstajícího civilizačního povědomí jak přímo zúčastněných skupin, tak i národů či států, kteří patří do oné civilizace. Tyto konflikty mají tendenci expandovat a eskalovat. S eskalací napětí totiž každá ze znepřátelených stran usiluje o podporu zemí a skupin své civilizace. Z jedné nebo více takto spřízněných zemí se také znesvářeným stranám obvykle podpory dostane, ať už oficiální, či neoficiální, otevřené, či skryté, materiální, lidské, diplomatické, finanční, symbolické nebo vojenské. Státy a skupiny se na válkách na zlomových liniích mohou podílet různou měrou. Na primární rovině se nacházejí ty strany, které se přímo účastní bojů a jejichž příslušníci se navzájem zabíjejí. Mohou to být celé státy, jako tomu bylo ve válkách mezi Indií a Pákistánem, ale stejně tak to mohou být místní skupiny, které nejsou státy nebo jsou přinejmenším pouze zárodečnými státy, jak tomu bylo v případě Bosny a nebo Arménů z Náhorního Karabachu. Do těchto konfliktů většinou vstupují se*****ární účastníci, jimiž obvykle bývají státy s přímým příbuzenským poměrem k primárním stranám, například vlády Chorvatska a Srbska v bývalé Jugoslávii. Terciární státy jsou od probíhajících bojů vzdáleny, ale s jejich účastníky je pojí civilizační pojítka, jak tomu bylo u Německa, Ruska a islámských zemí v případě bývalé Jugoslávie. Těmito terciárními státy často bývají ústřední státy civilizací. Ve válkách na civilizačních zlomech hrají poměrně velikou roli diaspory primárních účastníků. Jedná se o národní a etnické menšiny žijící na území třeba i nepřátelského terciárního státu, které představují silnou vnitřní opozici a také přímou finanční, materiální a lidskou podporu. Zvláště pak při relativně malém počtu lidí a zbraní nasazených na primární rovině i poměrně nevelkém množství externí pomoci ve formě peněz, zbraní nebo dobrovolníků mohou často významně ovlivnit výsledek války. Nejoddanější a nejupřímnější podpora primárním účastníků povětšinou přichází právě od diasporních komunit, které se silně ztotožňují s věcí svých příbuzných a stávají se „papežštějšími než papež“. Zájmy se*****árních a terciárních účastníků jsou komplikovanější. Ti obvykle poskytují podporu primárním účastníkům, a dokonce i když ji neposkytují, druhá strana je z toho podezřívá a využívá to k ospravedlnění své podpory svým příbuzným. Vlády se*****árních a terciárních účastníků však mají navíc zájem na zastavení bojů a také na tom přímo se do nich nezaplést, a tak primární účastníky sice podporují, ale součastně se je pokoušejí omezovat a přimět k zmírnění svých požadavků. Obvykle se též snaží vyjednávat se svými se*****árními protějšky, a zabránit tak eskalaci místní války v širší konflikt, do kterého by byly zapleteny i ústřední státy. Vztah těchto stran k válce na zlomové linii znázorňuje diagram 11.1. Čím déle konflikt na zlomové linii trvá, tím je pravděpodobnější, že na podpoře, omezování anebo vyjednáváních se bude podílet větší počet příbuzných zemí. Huntington tvrdí: Na všech válkách na zlomové linii, k nimž došlo v devadesátých letech, se různou měrou podílely diaspory a spřízněné země. Při časté primární roli muslimských skupin v těchto válkách byly nejčastějšími se*****árními a terciárními účastníky vlády muslimských zemí a muslimské asociace. Nejaktivnější byly vlády Saúdské Arábie, Íránu, Pákistánu, Turecka a Libye. Kromě této vládní podpory mnohé primární muslimské skupiny posílila mobilní islámská internacionála složená z bojovníků z afghánské války. Dále se pak kupříkladu Sovětský svaz primárně účastnil války v Afghánistánu, v Čečensku, se*****árně v Tádžikistánu a terciárně na válce v bývalé Jugoslávii.   4.5. Ukončení válek na hranicích civilizací Války na zlomových liniích se vyznačují častými příměřími a přerušeními bojů, ale nikoliv smlouvami o všeobecném míru, kdy by byly vyřešeny klíčové politické problémy. Huntington k tomuto vyjadřuje: Tyto války mají takový charakter proto, že jsou zakořeněny v hlubokých konfliktech, jež zahrnují trvale nepřátelské vztahy mezi skupinami z různých civilizací. Konflikty zase pramení z geografické blízkosti, odlišných náboženství a kultur rozdílných společenských struktur a historických pamětí dvou společností. V průběhu staletí se tyto faktory mohou vyvíjet a konflikt spočívající v základech se může vypařit. Anebo také může zcela zmizet, rychle a brutálně, za předpokladu, že jedna skupina zcela vyhladí tu druhou. Nestane-li se ani jedno, konflikt pokračuje a s ním se vrací periody násilí. Války na zlomových liniích jsou přerušované; konflikty na těchto hranicích jsou neukončitelné. Dosažení alespoň dočasného zastavení takovéto války závisí obvykle na dvou faktorech. Prvním je vyčerpání primárních účastníků konfliktu. V jistém bodě, kdy počet obětí dosáhl desítek tisíc, uprchlíků sta tisíc a města se promění v ruiny, již nejsou radikálové schopni mobilizovat zlost ve svém lidu, probouzí se znovu k životu jednání, která probíhala po léta bez výsledku. Slyšet jsou opět umírnění, kteří dospívají k jakési dohodě o zastavení krveprolévání. Lze říci, že vyjednávání o příměří mají větší šanci, existuje-li relativně paralelní a stejné zapojení se*****árních a terciárních účastníků na obou stranách. Aby bylo dosaženo příměří, je podle Huntingtona nutné:
1. Aktivní účast se*****árních a terciárních stran. 2. Vyjednávání terciárních stran o obecných podmínkách pro zastavení bojů. 3. Použití metody „cukru a biče“ od terciárních stran, aby byly se*****ární strany donuceny tyto podmínky přijmout a vyvinuly tlak na strany primární, aby je přijaly i ony. 4. Ukončení podpory a vlastně zrada se*****árních stran na stranách primárních. 5. V důsledku tohoto tlaku přijetí podmínek primárními stranami, které je pochopitelně poruší, jakmile uvidí, že je to v jejich zájmu.
Z tohoto jasně vyplývá, že zrada příbuzných je jedinou cestou. Je to cena, kterou se platí za mír ve válkách na civilizačních hranicích. A nakonec se na ty, kteří přinesli mír, pohlíží jako na zrádce a vzbuzují mnohem větší nenávist než nepřátelé. Je zcela zřejmé, že primární účastníci sami nedokáží válku zastavit i když byli u jejího vzniku. Zda budou ukončeny záleží především na zájmech a krocích ústředních států hlavních světových civilizací. Huntington: Civilizační války vyvěrají zespodu, mír se snáší shůry. 5. Případ Jugoslávie Tento případ je oproti jiným válkám na civilizačních zlomech zvláštní a to hned v několika případech. Jednalo se o střet tří civilizací; islámské, pravoslavné a křesťanské na jednom území, tím se celý konflikt mnohonásobně zkomplikoval na rozdíl od konfliktu civilizací dvou (viz mapa 4). Důvody střetu byly velice hluboce zakořeněny, ale přesto po dlouhá léta pokojně spaly. Říkalo se, že Bosňané jsou muslimové, kteří nenavštěvují mešitu, Chorvaté ti, kteří nechodí do katedrály, a Srbové ti, kteří nechodí do pravoslavného kostela. Hlavně pak postoj a politika Spojených států je velice neobvyklá. USA se klonily na stranu muslimů, což je z hlediska teorie civilizací nevídaný jev, který má jistě hlubší a pro nás skryté (zřejmě zcela diplomaticko-politické) opodstatnění. 5.1. Demografické a statistické údaje BOSNA Podle sčítání z roku 1991 v BaH žilo 44 % Bosňáků (kteří se tehdy deklarovali jako Muslimové), 31 % Srbů a 17 % Chorvatů, dalších 6 % lidí se deklarovalo jako Jugoslávci. Náboženské rozdělení kopírovalo etnické: 88 % Chorvatů jsou katolíci, 90 % Bosňáků jsou muslimové a 99 % Srbů jsou pravoslavní. Během občanské války z let 1992-95 zahynulo dle odhadů 100 000 obyvatel BaH (z toho 70 % Bosňáků, 25 % Srbů a 5 % Chorvatů) a skoro polovina obyvatelstva byla přesídlena a to jak v rámci země, tak i do zahraničí. Podle údajů americké agentury CIA z roku 2000 žilo v Bosně a Hercegovině 48 % Bosňáků, 37,1 % Srbů, 14,3 % Chorvatů a 0,6 % ostatních (viz mapa 5). SRBSKO Údaje o etnickém složení z roku 1991; Srbové 62,6%, Albánci 16,5 %, Černohorci 5 %, Maďaři 3,3 %, Jugoslávci 3,4%, ostatní 9,2% a z roku 2002; Srbové: 82,86%, Maďaři: 3,91%, Bosňáci: 1,82%, Cikáni: 1,44%, Jugoslávci: 1,08% CHORVATSKO Údaje porovnávající náboženské vyznání hovoří o tom, že se v Chorvatsku hlásí k římsko-katolickému 90 %,k ortodoxnímu 4,44%,k islámu 1,3% obyvatelstva. 5.2. Charakter a průběh konfliktu Občanská válka v Jugoslávii byla válečným konfliktem, který začal jako nepokoje mezi jednotlivými státy SFRJ a skončil rozpadem země na dnešní nezávislé státy. Lze jí rozdělit na tři konflikty; nejprve začaly ozbrojené střety mezi Slovinci a Srby kontrolovány Jugoslávskou lidovou armádou (deset dnů v roce 1991), později mnohem komplikovanější boje s Chorvaty (1991 – 1995), které skončily vyhlášením nezávislého Chorvatska s jeho východní částí pod správou OSN a poslední byla válka v Bosně a Hercegovině (1992 – 1995). Právě tato poslední byla nejzuřivější a nejničivější; došlo během ní k masovým vraždám, vyhánění obyvatelstva, ničení kulturního dědictví. Uzavření míru v roce 1995 však stále neukončilo násilí mezi všemi národy státu, proto jsou zde dodnes přítomné mezinárodní síly. Pro nás je nejpodstatnější konflikt poslední, a to mezi Bosnou a Srbskem. V něm se totiž nachází dobrý, i když ne zcela typický, příklad války na civilizační linii. Chorvaté se považovali za chrabré ochránce západních hranic proti pravoslavným a muslimským nájezdníkům. Srbové své nepřátele nedefinovali jenom jako bosenské Chorvaty a muslimy, nýbrž jako „Vatikán“, „islámské fundamentalisty“ a „odporné Turky“, kteří byli po staletí hrozbou pro celé křesťanstvo. Bosenští muslimové se zase považovali za oběti genocidy, kterou Západ přehlížel jenom pro jejich odlišné náboženství, a kteří si tedy zasluhovali podporu muslimského světa. Z pohledu Huntingtonova diagramu struktury války; na primární rovině proti sobě stály v Chorvatsku chorvatská vláda proti chorvatským Srbům a v Bosně a Hercegovině bosenská vláda proti bosenským Srbům bosenským a bosenským Chorvatům, kteří rovněž válčili mezi sebou. Na se*****ární úrovni srbská vláda podporovala myšlenku „Velkého Srbska“, a to pomocí bosenským a chorvatským Srbům, přičemž chorvatská vláda zase aspirovala na vytvoření „Velkého Chorvatska“ s podporou bosenských Chorvatů. Na terciární rovině docházelo k velkému spojování podle civilizačního klíče – Německo, Rakousko, Vatikán, další katolické země i skupiny a později i Spojené státy podporovaly Chorvatsko; Rusko, Řecko a další pravoslavné země i skupiny podporovaly Srbsko; Írán, Saúdská Arábie, Turecko, Libye, Islámská internacionála a islámské země obecně podporovaly bosenské muslimy. Posledně jmenovaní rovněž získali značnou podporu ze Spojených států, což je necivilizační anomálie v jinak univerzálním modelu, kdy se podporují příbuzné země. Jednalo se pouze o nepřímou podporu a to spíše „zavíráním očí“ před dodávkami zbraní, peněz a lidské podpory do Bosny. Je zřejmé, že tato odchylka byla způsobena nějakým vedlejším vlivem. Nejpravděpodobněji se jednalo pouze o politicky nutné kroky ze strany Spojených států. Jeden výklad této teorie tvrdí, že se jednalo o střet zájmů Západu a Východu o „hlavní slovo“ na balkánském poloostrově. Při vítězné tendenci prorusky orientovaných Srbů (viz mapa 6) hrozilo, že Rusko bude mít větší vliv v Evropě, než by se líbilo Západu. Tuto teorii potvrzuje fakt, že v roce 1999 bombardováním Srbska, byla tato otázka vyřešena a Rusko se stáhlo zpátky na východ. V dubnu 1995 přišly z Bosny zprávy, že „všechny strany jsou vyčerpány“ a následně byly uzavřeny daytonské dohody (viz mapa 7 a 8). Byly vystavěny na základě návrhů kontaktních skupin zainteresovaných států (Německa, Velké Británie, Francie, Ruska a Spojených států), ovšem žádná z ostatních terciárních stran se přímo na vytvoření finální dohody nepodílela a dvě z primárních bojujících stran se vyjednávání účastnily pouze okrajově. Vynucování dodržování dohod závisí na jednotkách NATO, v němž mají hlavní slovo Spojené státy. Když USA své jednotky stáhne z Bosny, Rusko ani Evropa nebudou mít důvod dohodu plnit, naopak bosenská vláda, Srbové a Chorvaté budou mít mnoho důvodů po zotavení znovu začít bojovat a vlády obou těchto zemí budou opět v pokušení uskutečnit své sny o „Velkém Srbsku“ či „Velkém Chorvatsku“. 6. Závěr Dynamika válek na civilizačních zlomech je, tak jak jí popsal Huntington, jev 20. století, ale „války na civilizačních zlomech“ ve 21. století již se vždy podle tohoto klíče neřídí. Mohl bych se odvážit tvrdit, že druhá válka v Afghánistánu a druhá válka v Perském zálivu, jsou stále války na civilizačních zlomech. Jedná se o střet civilizace Západní (hlavně pak Spojených států) a civilizace Islámu. Náboženské zapálení v těchto válkách je velice výrazné a mohli bychom říci i klíčové. Někdo by mohl tvrdit, že se tyto civilizace nestřetávají územně a ze strany Západu je jen ekonomicky motivovaná (ropou), ale globalizace postoupila již tak daleko, že všechny vzdálenosti se už několikanásobně zmenšily. Jistě, hlavní pohnutka západních vůdců může mít ekonomický základ, ale to, co žene „prostý lid“ do války, je náboženské přesvědčení, které je v rukou vůdců nejsilnějším a nejlepším manipulačním nástrojem na světě. Odvážím se tedy tvrdit, že války na civilizačních zlomech vždy byly, stále probíhají a také vždy budou, i když třeba jen v trochu jiné podobě. Pavel Křivánek
1. ročník mag. studia, právo
  7. Přílohy
 
Mapa 1       Mapa 2     Mapa 3       Mapa 4   Mapa 5     Mapa 6   Mapa 7 Mapa 8   Diagram 11.1         8. Použité zdroje   Huntington, Samuel P., Střet civilizací – Boj kultur a proměna světového řádu, 2001, Praha, Rybka Publishers Warraq, Ibn, Proč nejsem muslim, 2005, Votobia   http://cs.wikipedia.org/wiki/D%C4%9Bjiny_Bosny_a_Hercegoviny http://cs.wikipedia.org/wiki/Ob%C4%8Dansk%C3%A1_v%C3%A1lka_v_Jugosl%C3%A1vii http://cs.wikipedia.org/wiki/Chorvatsko http://cs.wikipedia.org/wiki/Bosna_a_Hercegovina http://cs.wikipedia.org/wiki/Srbsko http://www.valka.cz/newdesign/v900/clanek.php?id=533  

"Náboženské přesvědčení žene prostý lid do války" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Dynamika válek na civilizačních zlomech (Skóre: 1)
Vložil: JakubV v Pondělí, 01. květen 2006 @ 14:19:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je zajímavé, že při dobré vůli lze najít podobné paralely i v čistě názorově-ideologických flamewars zde na Grano Salis. Ať už jde o manipulace s náboženským přesvědčením, o vlivu se*****árních a terciálních aliancí, úřadů nebo církevních subjektů, jakož i o démonizaci ideového "nepřítele".



Stránka vygenerována za: 0.25 sekundy