Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 230, komentářů celkem: 429565, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 526 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Mikim
oko
ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116496100
přístupů od 17. 10. 2001

Povzbuzení: Moudrost výroku od rabiho Hilela
Vloženo Pondělí, 19. červen 2006 @ 13:04:33 CEST Vložil: Bolek

Zamyšlení poslal Karels



Moudrost výroku od rabiho Hilela

Výrok rabiho Hilela, je hebrejsky takto – הוא היה אומר אם אין אני לי מי לי וכשׁאני לעצמי מה אני ואם לא עכשׁו אימתי׃ [Hu haja omer, im ejn ani li mi li, uchešeani leacmi ma ani, veim lo achšav emataj] Což přeloženo znamená – „On také říkal: Jestliže já nejsem pro sebe, kdo je pro mě? A když jsem jenom pro sebe, co jsem? A jestliže ne nyní, pak kdy?“ Je to výrok rabiho Hilela, který je obsažený v traktátu Pirkej Avot. Pirkej Avot se překládá jako Výroky otců a je součástí Babylonského talmudu. [1] Moudrost tohoto rabínského výroku může obohatit každého jednoho z nás.

Jak jsem už napsal, výrok se připisuje rabimu Hilelovi, který žil zhruba okolo roku 50-130 n.l. Často bývá Hilel spojován s rabim Šamajem. Zatímco o rabi Šamajovi se tradovalo, že byl přísný, o Hilelovi se můžeme dočíst, že vynikal velikou skromností a láskou k lidem. Byl uveden do čela Sanhedrinu s titulem nasi (kníže). V komentářích k tomuto výroku můžeme najít poučení o třech věcech: – náprava člověka záleží pouze na něm samotném a na úsilí, které vynakládá na své já – avšak člověk, který se stará pouze o sebe a ne o své bližní, nemá žádnou hodnotu – člověk žije v určitém čase a prostoru a byla mu dána možnost rozhodování, jak se svým časem naložit Vím, že je tento moudrý výrok „nasměrován“ především k synagoze. Ale já si jako křesťan myslím, že se stejně tak může týkat i mne. Došel jsem totiž k závěru, že tohle rabínské přísloví je univerzální svým charakterem, svojí výpovědí. Vážení čtenáři, i přestože nejste v žádném smyslu nábožensky založení, může se týkat podobně i vás. První část tohoto výroku se dá vyložit takto: „Jestliže já nejsem pro sebe“ – jestliže na sobě nepracuji a neusiluji o zdokonalení. Jednoduše, jestli na sobě nepracuji, nikdo jiný to za mě neudělá. Ať už se jedná o morální kvality nebo sebevzdělávání. V kontextu judaismu jde samozřejmě především o naplňování micvot – přikázání. „…kdo je pro mě?“ – kdo se bude starat o mě samotného a o mou nápravu? Odpověď je jednoduchá. Nikdo! Tato část rabínského výroku je pokračováním první části, je jejím logickým vyústěním. Klade se tady důraz na zodpovědnost samotného člověka. Abych to, co mám uloženo, vykonal sám, protože nikdo jiný to za mě neudělá. „…když jsem jenom pro sebe, co jsem?“ – starám-li se jenom sobecky o sebe a nedělám nic pro druhé, jaký je smysl všeho toho, co konám a oč se tak snažím, lopotím? Zase je zde jednoduchá odpověď. Nemám žádnou hodnotu, nejsem prospěšný pro společenství, ve kterém žiji, ať je to církev, škola nebo obecně společnost. V prvé řadě jsem jistým způsobem povinován svým rodičům. Především jim mám být vděčný za jejich starost a péči o mě. V této části přísloví jistě Hilel myslel synagogu, jako místa shromáždění židovského lidu. Pokud tento výrok vztáhnu na sebe, tak jsem zodpovědný společnosti, ve které žiji. Například za vzdělání, které do mě společnost investovala. Tady Hilel nejspíš odkazuje k židovskému vzdělávání. S tím vysvětlením, že to, co se sám naučíš, zase předáš svým žákům. A tvé vzdělání tak dostane smysl. „…jestliže ne nyní, pak kdy?“ – jestliže neudělám hned to, co mám učinit, kdy to udělám? Každý okamžik totiž nenávratně zanikne a kdo ví, zda budu mít ještě dostatek času vykonat vše tak, jak jsem zamýšlel. Jsme omezeni v prostoru a čase, a tak je v této poslední části moudrého přísloví apel na „nepromrhání“ každého okamžiku, který můžeme využít. Samozřejmě v linii předcházejících myšlenek, které Hilel řekl, se tento výrok dá převyprávět takto: „Jestliže já nyní nejsem pro sebe, kdo je pro mě?...“ Docela originální komentář k tomuto výroku Hilela je od rabiho Moshe Klineho [2] , kdy jsem se po krátké korespondenci s tímto rabim dozvěděl, že inspiraci k počáteční veršům Pirkej Avot čerpal mimo jiné i od pražského rabiho Löwa z jeho práce Derech Chaim. Pro toho, kdo neví o kom je řeč – rabi Löw je tvůrcem legendárního Golema. Jistě tento Hilelův výrok „neleží“ ve vzduchoprázdnu. Stejnou gramatickou vazbu אם ואם־לא [im veim-lo] „jestliže a jestliže ne“ jsem nalezl hned v první knize Mojžíšově, v knize Počátku. [3] Hilel jako rabi tento biblický text musel dobře znát. Říká se tam: „Což nepřijmu i tebe, budeš-li konat dobro? Nebudeš-li konat dobro, hřích se uvelebí ve dveřích a bude po tobě dychtit; ty však máš nad ním vládnout.“ Je to vlastně řeč Všemohoucího Boha ke Kainovi. Je to řeč Hospodina Boha ke Kainovi ještě před tím, než zavraždil Kain svého bratra Ábela. Pokud by se Kain „držel“ božího doporučení, nemusel svého bratra zavraždit. Hilelův výrok díky své obdobné jazykové konstrukci logicky nabízí podobné doporučení jak uniknout hříchu a pocitu marnosti. Je to práce na sobě samotném a to ať už v sebevzdělávání, nebo v morálce. A také s maximálním důrazem na naléhavost času. Hilelův výrok tak zcela „zapadá“ do kontextu židovské představy, že studium Tóry, napňování příkázání a práce pomohou zbožnému židovi uniknout před hříchem. Věřím, že je tento výrok „nadčasový“ a každý jej může vztáhnout sám na sebe. Studium Svatých textů Bible, poslušnost Božímu vedení a užitečnost vůči druhým, vůči společnosti, právě takto se můžeme nechat inspirovat. I přes propast mnoha staletí, nám může moudrost Hilelova doporučení pomoci obstát v našem současném světě plném zmatku a chaosu.
PRAMENY A LITERATURA: 1. Pirkej Avot – Výroky otců, Traktát Babylónského talmudu 2. Moshe Kline, The Art of Writing The Oral Tradition 3. Bible, kniha Gn 4:7


"Moudrost výroku od rabiho Hilela" | Přihlásit/Vytvořit účet | 3 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Moudrost výroku od rabiho Hilela (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pondělí, 19. červen 2006 @ 13:11:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Promiňte mi tady za to - alt="http://www.library.yale.edu/judaica/talmud.jpg" src="http://www.library.yale.edu/judaica/talmud.jpg" height="142" name="text talmudu" width="123" align="left" hspace="20" vspace="5"/>

tam měl být obrázek, který se nezobrazil...

Bolku, prosím Tě, nemůžeš to smazat?

díky Karels



Re: Moudrost výroku od rabiho Hilela (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pondělí, 19. červen 2006 @ 13:22:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hned zodpovím několik věcí.

Nejsem Žid, ani nemám židovský původ. Přesto se mi některé myšlenky od židů líbí. Například tento rabínský výrok. Tohle je jediný výrok z Talmudu, který umím zpaměti.

Pokud jde o samou podstatu výroku tak je to trochu polemické s naším křesťanským spasením z milosti. Ale nakonec tento výrok nemá "ambice" ke spáse člověka, jako spíš k jeho povzbuzení.

Karels



Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy