Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 226, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 314 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

rosmano
cizinec
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116540357
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Kde ''vznikají'' anticharismatici?
Vloženo Pátek, 21. červenec 2006 @ 22:33:39 CEST Vložil: Bolek

Charismatici poslal Nepřihlášený

(po krátké úvaze to sem posílám jako článek)   Charismatické hnutí lze poměrně zřetelně (ne ostře) vymezit jak časově tak prostorově, a, abych byl stručný (můžeme se k tomu vrátit), -

- AC a SŽ do charismatického hnutí nepatří.
- charismatické hnutí je třeba vidět uprostřed denominací, které samy jsou starší, než toto hnutí. Jde zpravidla o určitý soudobý revival uvnitř církví, jichž se toto hnutí týká.
- za jedinou denominaci, vzešlou v naší zemi z ch.h. považuji KS - a to hlavně proto, že nynější sbory KS vesměs vznikly na půdě starších denominací (ČCE,CB,ECM, AC), které následně samy opustily.
- za zvláštní memento charismatického hnutí je možno považovat zejm JB - takto historickou, tradiční denominaci, v níž bylo toto hnutí klasicky rozpoutáno:

Vůdčími nositeli se stali lidé, kteří se obrátili dříve, než se setkali s tímto hnutím, a často pocházejí z tradičně křesťanského prostředí, motorem, který ho rozjel, se pak stalo množství lidí, obrácených k Ježíši skrze služnu těchto vůdců, takže vyrostli další vůdcové... Klasický revival, viděný i minulých staletích, s podobnými důrazy a jiným názvem. Skoro všechny denominace, které známe, jsou tvořeny následnými generacemi těchto hnutí.
Situace JB je jedinečná v tom, že zde došlo k rozpoutání nesmiřitelného zápasu mezi nositeli tohoto hnutí a jeho odpůrci, až charismatické hnutí tuto starou denominaci opanovalo.

Z této velestručné charakteristiky taky vyplývá, kdo jsou anticharismatici:
- jsou to téměř výlučně členové týchž církví, jako charismatici. Často doslova jejich bratři.
- jsou to lidé, kteří se z různých důvodů o něco bojí. Obvykle říkají, že o svou církev. Do jaké míry je to sebeklam, je jistě osobní v každém jednotlivém případě.
- protože se tito lidé něčeho bojí - ať už oprávněně, či ne, to nechme stranou - pokusme se vypíchnout, co je na charismatickém hnutí tak nosné, že to může vzbuzovat něčí strach.:

1/ charismatické hnutí je hnutí jasně zaměřené na službu skrze dary, jež dává Duch S., z čehož nutně vyplývá, že podle charismatiků může Bohu sloužit každý, kdo uvěří. Je to ostatně psáno, jak charismatici "jasně" vidí, v bibli. Co ztoho plyne? Kde zůstala autorita? Kde poslušnost? Kde tradice? Kde hierarchie?
Kde organizace a plánovaná, záměrná činnost?
(U charismatiků v době mého mládí jsem byl občas odepsán, protože jsem měl k tomu, co dělám a učím, racionální důvod!)
Tady leží skutečné charismatické problémy: Víra v charismata a jejich "samospasitelnost" jde často tak daleko, že oči charismatiků třídí své kazatele a starší podle toho, jak moc mají - nebo nemají - podlejejich mínění pochopitelně, Ducha svatého. A dojdou-li charismatici v církvi k přesvědčení, že jejich pastor není nejspíš ani znovuzrozený, vzniká v církvi fakticky dvojvládí. To bývá často podporováno absurdním "učením", že jsou lidé, které povolal Pán, zatímco jiné povolali jen lidé, a ti jsou jako autority méněcenní. Není divu, že charismatické hnutí v této podobě, ačkoli je jinak neseno lidmi, kteří se modlí, a milují Boha a jeho slovo, působí ve skutečnosti uprostřed Božího lidu destruktivně, a že se ho tedy někteří lidé bojí, čímž "vznikají" anticharismatici.

2/ charismatické hnutí je hnutí svrchovaně ekumenické. Pro lidi dotčené tímto hnutím (a tím se taky liší od letničních, hnutí víry apod.) jsou všichni, kteří uvěřili v Ježíše, bratry v Kristu a údy Církve. Protože charismatiky se zpravidla stávají lidé z tradičních církví, obvykle si i přesto udrží citový vztah ke svému církevnímu prostředí. Větší problémy má pak ale mládež, která skrze ně uvěří. Často se stává, že tito noví charismatici nejsou schopni po roce života ve sboru pojmenovat církev, v které byli po svém obrácení pokřtěni. Samozřejmě, že u tradičních členů své církve, nedotčených osobně charismatickým hnutím, budí minimálně úlek. (Všichni tradiční křesťané, jedno jaké tradice, jsou nezlomně přesvědčeni, že právě jejich církev má něco, co všem ostatním chybí, a berou to smrtelně vážně.)
Problém však je, že u přesvědčení charismatiků, že není rozdílu mezi evangelíkem a katolíkem, baptistou či metodistou, "z perspektivy Božího království", to často nekončí.
Mnozí - snad i většina - charismatici si totiž osvojili další "destruktivní" učení, že na církvi vůbec nezáleží, že sama existence denominací je hříchem, nebo měkčeji, důsledkem hříchu, z čehož celkem logicky vyplývá, že jejich biskup je prostě člověk, který "dělá kompromisy" (pro mnohé charismatiky je to prapůvodní dědičný hřích), neboť "v každém městě je biblicky jenom jedna církev". Že je to biblický výmysl a předsudek, nevidí, protože charismatické hnutí se ani při svém výrazném individualismu nemůže vyzouti z toho, že je to hnutí, a tedy že mínění silných elektrizuje davy.
V krajním případě dojdou někteří charismatici k tomu, že do žádné církve ani nepotřebují patřit, protože jsou "v té Kristově". A kde jsou dva neb tři v jeho jménu...
Nemusím snad ani vysvětlovat odkud se v této situaci vynoří anticharismatici, že?

Dodejme, prosím, že to, co jsme uvedli, charismatiky nikterak neomlouvá. Stále totiž, podle mého mínění, platí, že anticharismatici jsou lidé, kteří se bojí. Anticokoli jsou vždy lidé, kteří se neřídí dobrým, ale strachem.
pokud jsou ale anticharismatici poctiví, a slouží Bohu, jak nejlíp umí, nejsou před Bohem o nic horší, než charismatici.

Jenomže anticharismatici v některých případech začnou bojovat proti původcům svého strachu zavrženíhodnými metodami: manipulací, lží, pomluvou, politikařením...
A to je to, s čím se tu v kyberprostoru zejména setkáváme. S anticharismatiky, kteří morálně propadli.

Ale vraťne se k charismatikům, kteří jsou vlastním tématem diskuse posledních dní na tomto místě: Připomeňme si, "my charismatici" vespolek, že kromě charismatiků a anticharismatiků jsou taky v církvi lidé, kteří nejsou jedno ani druhé, ale prostě jsou něco jiného. Jsem velice rád, že je tomu tak.
Olin


"Kde ''vznikají'' anticharismatici?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 15 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Kde ''vznikají'' anticharismatici? (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Sobota, 22. červenec 2006 @ 07:26:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
Dovolím si několik dotazů:

1) povoláná lidmi versus Bohem

"To bývá často podporováno absurdním "učením", že jsou lidé, které povolal Pán, zatímco jiné povolali jen lidé, a ti jsou jako autority méněcenní."

"Galatským 1:1  Pavel, apoštol povolaný a pověřený nikoliv lidmi, ale Ježíšem Kristem a Bohem Otcem, který Ježíše vzkřísil z mrtvých,"

Myslím, že určitou míru platnosti toto zjevení má. Defacto může platil lidem, kteří stojí ve vedoucích funkcích (a někdy jsou vskutku nevěřící, třeba papežové v některých dobách, abych dal nekontroverzní příklad)

"jsi tam z Boží vůle, nebo Tě tam dosadili pouze lidé, ale tvůj úkol i předpoklady jsou aktuálně jiné?"


2) Letniční, charismatici , hnutí víry a ...obecná Církev

"Pro lidi dotčené tímto hnutím (a tím se taky liší od letničních, hnutí víry apod.) jsou všichni, kteří uvěřili v Ježíše, bratry v Kristu a údy Církve. "

Chceš říct, že letniční ani hnutí víry nebere "všechny, kteří uvěřili v Ježíše" , jako bratry?

Je-li AC letniční a je-li třeba Slovo života či Rofc hnutí víry, pak tato teze je velmi zkreslená!Vlastně je nepravdivá.

Jsem zmaten z toho co říkáš Oline teď, si uvědomuji. Nechápu.Včera, když jsem to čet,jsem to nějak přehlédl, ale teď opravdu nerozumím.

Vidím, že v tom pojmosloví je větší guláš, než jsem si myslel.

Pokoj Tobě



Polopatě, z gruntu pro (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Sobota, 22. červenec 2006 @ 07:55:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
Tím jsem já. Promiň, jestli Ti budou mé otázky připadat naivní, vždycky jsem se hodně ptal a chtěl přijít věcem na kloub jaksi z hlouby. I na biblické jsem někdy řešil věci, které připadli ostatním ne tak důležité a "jasné".

1) Proč je Pepa charismatikem a Lojza ne?

Pepa mluví jazyky, věří ve vymítání, uzravení, někdy přijme i jakési slovo proroctví

(je třeba v CB..) (CB moc neznám, ale předpokládám, že je to možné a pravděpodobné, očekávám ale vnitřně, že poměr lidí, kteří jsou podobni Pepovi a těmi, kteří toto "nepraktikují" je poněkud větší, než třeba V AC, Slovo života atd.)

Lojza chodí do KS nebo do JB a věří tomu stejnému, podobá se Pepovi, a ...je také charisamtikem, předpokládám..alespoň se to tak i podle úzké i široké definice charismatismu bere.

(jak jsme o tom mluvili v článku Hnutí anticharismatismu aneb...nazval jsem to Testament o anticharismatismu a dal nakonec i k sobě na web zde)

2) A co Tonda?

Tonda činí to stejné, ale chodí do AC


3) A Ferda?

Ferda jedná stejně, ale patří do Slova života.

4) A proč třeba já jsem charismatikem prý?

Když nic z toho, co jsi kritizoval, kromě víry v učení možnosti být povolán pouze člověkem bez Božího mandátu nevyznávám či neberu ?

5) Ty jsi charismatik nebo ne? A proč?

Vím, že jsi řekl "my charisamtici" ? Tedy se za něj považuješ. Řekl jsi, že kromě charismatiků a anticharisamtiků jsou v cíkvi i normální lidé, nebo jak jsi to řekl.

Jak se liší normální od charismatika?

Promiň, ale já těmto věcem rozumím dle mého náhledu, ale nerozumím dle Tvého či někdy oběcně chápaného?

Dokážeš-li mi odpovědět na tyto otázky, možná mi více svitne tedy.

Cílem těchto otázek je pro mne například nalezení společného konzenzuálního rysu (zde na Granu) pro to, kdy se člověk označí za charismatika a kdy ne.

(když už zde to označení padá a je používáno)

S pozdravem



Stránka vygenerována za: 0.22 sekundy