Milostný příběh s Bohem
Vloženo Úterý, 24. říjen 2006 @ 09:44:06 CEST Vložil: ferda |
Biskup Andreas Laun
Biskup
Andreas Laun
Milostný
příběh
s Bohem
Křesťané
mohou nabídnout světu
něco,
co většině
jiných náboženství
schází: fascinující příběh
milujícího Boha. Jak obšťastňující
může
být toto poselství, objasňuje
biskup Laun vyprávěním
ve formě
snu, ve kterém papež
přijímá
zástupce různých
náboženství,
aby jim vysvětlil
svůj
pohled...
V
pozvání bylo uvedeno, že
papež
chce s představiteli
jiných náboženství
mluvit o Bohu. Nikoliv ve formě
sporu, ale zcela novým způsobem.
Má to být jako rozhovor o lidech, kteří
čekají
na vysoce postavenou osobu, od které závisí jejich osud. Ale tito lidé ji ještě
neznají, nevědí,
jak ji mají hodnotit: Jaký doopravdy bude tento Pán? Jenom spravedlivý, nebo
také dobrotivý? Snad ho osudy jednotlivců
ani nezajímají? Má sklon k prchlivosti a svévolným rozhodnutím? Jaký je
doopravdy?
A
papež
v tomto snu dodává: Výsledek může
být ten, že
se alespoň
všichni shodneme v otázce, jakého Boha bychom si přáli.
Přirozeně
všichni víme, že
tento Bůh
je takový, jaký je. Ryze „vymyšlený“ Bůh,
kterého si uděláme
„podle svého obrazu“, jak si to myslel Feuerbach, by byl zcela bezcenný,
byl by to ten největší
podvod, jaký si můžeme
představit.
A
pozvaní skutečně
přišli.
Všichni slíbili, že
dají stranou vzpomínky na dřívější
nepřátelství
a budou se věnovat
pouze tomu, aby našli odpověď
na tuto otázku: „Ve kterém náboženství
je uctíván ten nejvíce žádoucí
Bůh?“
Všechno ostatní má být přenecháno
Bohu, který jediný zná lidská srdce a může
jimi pohnout.
Nejdříve
mluvili představitelé
nekřesťanských
náboženství.
Buddhista se hned na začátku
omluvil, že
k tomuto tématu nemůže
nic říct,
že
jeho náboženství
sice dává rady na cestu osvícení, že
může
také poukázat na cíl, ale o Bohu jako takovém nemůže
říct
vůbec
nic. Nicméně
prohlásil, že
je to pro něho
ctí, že
byl přizván
a že
může
naslouchat.
Pak
dostal slovo hinduista. Mluvil nejdřív
o těžkosti,
jak má při
tak velkém množství
bohů
hinduistického světa
mluvit o jednom Bohu. Udělal,
co jen mohl, ale nebyl schopen vysvětlit,
co si hinduista skutečně
myslí o Bohu. To však shromážděným
nebránilo, aby mu pozorně
naslouchali.
Napětí
vzrostlo, když
k mikrofonu přistoupil
muslimský imám a začal
mluvit o Alláhovi. Nejdříve
zdůraznil,
že
Bůh
je jediný, všemohoucí, spravedlivý a milosrdný. Svá slova doložil
citáty z Koránu. Bůh,
řekl,
sedí v nebi a dívá se na lidi a na to, co dělají.
Po smrti se projeví především
jako soudce, který dobré odmění
mnoha radostmi v nebi, ale zlé a nevěřící
potrestá pekelným ohněm.
Nikdo však neví, jak tento soud bude vypadat, protože
Alláh může
rozhodnout, jak se mu zlíbí: všechno je předem
určeno.
Jen když
začal
mluvit o „pannách“, které údajně
dá Bůh
v nebi mučedníkům
džihádu,
vznikl rozruch a tu a tam těžko
potlačovaný
smích, který se však záhy opět
ztišil.
Pak
přistoupil
k řečnickému
pultu rabí Josef: „My židé
o Bohu nefilozofujeme. Všechno, co o Bohu říkáme,
nevzniklo v našem myšlení, nýbrž
v naší zkušenosti, kterou jsme s Bohem udělali
během
tisíciletí. Když
mám tedy mluvit o Bohu, Svatém Izraele, nemohu to udělat
jinak, než
že
budu vyprávět
náš dlouhý, nádherný příběh.
Když
Bůh
stvořil
člověka,
stalo se první neštěstí.
Tento první člověk
chtěl
být roven Bohu, a proto se dopustil i neposlušnosti. Výsledkem však nebyla
blaženost,
nýbrž
největší
ztráta: ono tak oblažující
společenství
s Bohem bylo zrušeno a lidé ztratili z očí
toho, který byl přece
jejich určení.
Zůstala
jim sice touha po Bohu, ale jejich úsilí najít skrytého Boha přinášelo
jen hubené výsledky.
Když
jsem došel k tomuto bodu, zde začíná
můj
vlastní příběh,
příběh
židů
s Bohem, který vystoupil ze své skrytosti.
Naše
svaté knihy vyprávějí
o smlouvě,
kterou Bůh
uzavřel
s člověkem
a se všemi svými tvory. Znamení této smlouvy znáte všichni,“ řekl
rabí a viděl,
že
se společnost
směje:
„Je to duha! Já vím, je možno
ji fyzicky vysvětlit
a žádný
rozumný žid
nepochybuje o tomto vysvětlení.
Ale pro nás židy
je od té doby duha něco
víc než
rozklad slunečních
paprsků
v kapkách vody. Je to zvláštní láskyplné znamení pro onu smlouvu, kterou
Bůh
uzavřel
s námi lidmi. Zmiňuji
se o této události, protože
zde se poprvé v dějinách
objevuje zmínka o smlouvě,
kterou Bůh
s námi uzavřel.
Ještě
zřetelněji
se ukázal Mojžíšovi,
jednomu z největších
v našich dějinách:
Bůh
se mu zjevil v tajemně
hořícím
keři
a na otázku, kdo je, odpověděl:
– Jsem ten, který jsem.“ Rabí opět
přerušil
svou řeč,
protože
vycítil u posluchačů
nepochopení. „Prosím nedělejte
si starosti, když
příběhu
skutečně
nerozumíte. Nám židům
se nevede jinak. Odpověď
Boha v tomto příběhu
zní právě
takto: Bůh
zůstává
tajemný.“
Rabí
se podíval zkoumavě
kolem a pokračoval:
„Tento zážitek
našeho vůdce
Mojžíše
s Bohem v hořícím
keři
stmelil náš lid, udělal
z něho
národ, jakým dodnes jsme, a od té doby prožil
náš národ nejtěžší
situace v Boží
přítomnosti
a s Boží
pomocí. Na hoře
Sinaj řekl
totiž
Bůh
znovu a ještě
naléhavěji:
– Uzavírám s vámi smlouvu. Budu vaším Bohem a nikdy vás neopustím, vaším
úkolem je zachovávat moje přikázání.“
Rabí
se na chvíli odmlčel
a zdálo se, že
váhá, ale pak pokračoval:
„Židé
smlouvu s Bohem opakovaně
porušili. To vás jistě
neudivuje, ale obdivuhodné je něco
jiného: Tentýž
Bůh,
který v době
Noemově
lidstvo kvůli
hříchům
takřka
zničil,
reagoval v našich dějinách
zcela jinak: odpustil nám, a pokud jde o smlouvu, vždy
ji opět
obnovil a dokonce zlepšil! Přirovnal
svou lásku k lásce ženicha
k nevěstě
a matky k dítěti.“
Rabí
sáhl po Bibli a začal
číst
z proroka Ezechiela ono místo, na kterém se Bůh
přirovnává
k manželovi,
který udělal
všechno pro svou manželku,
ale ona dala své dary jiným mužům
a stýkala se s nimi. Rabí opět
přiznal:
„Ano, byli jsme nevěrní,
mohli jsme jen oněmět,
ale co udělal
Bůh?“
A rabí četl:
„Ale já Bůh
budu myslet na svou smlouvu, protože
jsem ji uzavřel
v dnech tvé mladosti, a chci s tebou vstoupit do věčné
smlouvy. – Protože
jsme Boha takto zažili,
věříme,
že
skutečně
je takový a denně
se modlíme: – Slyš, Izraeli! Jahve, náš Bůh,
je jediný. Proto máš milovat svého Boha z celého srdce, z celé duše a ze
vší síly. Tato slova, která ti dnes přikazuji,
máš zapsat do svého srdce“ (Dt 6,4–6).
Rabí
udělal
opět
přestávku.
Pak pokračoval:
„Ještě
něco:
Naši proroci nám oznámili příchod
muže,
kterého pošle Bůh,
Mesiáše, který nás vykoupí. Celá staletí čekají
židé
na něho,
ale do dnešního dne nepřišel.“
Rabí povzdechl a pak řekl:
„ Již
dlouho se nestalo nic nového, ale my čekáme.
Jednou Mesiáš přijde.
Bůh
je věrný.“
Rabí si utřel
slzu, usmál se na televizní kameru a šel na své místo.
Jeden
z organizátorů
ohlásil přestávku.
Všichni přítomní
vyšli ven. Především
rabínova řeč
zanechala hluboký dojem a vyvolala intenzivní rozhovory.
Hovořili
již
všichni, jen papež
scházel. Křesťané
se totiž
shodli na tom, že
on bude jejich mluvčí.
Když
papež
přistoupil
k řečnickému
pultu, nastalo veliké ticho.
„Milý
bratr rabí Josef mi mluvil ze srdce. Jeho příběh
je i náš příběh.
My křesťané
věříme
všemu, co rabí Josef vyprávěl,
a vidíme Boha přesně
tak. Nicméně
rabí Josef na závěr
řekl,
že
stále ještě
čeká
na Mesiáše. On samozřejmě
ví, co nyní řeknu,
a nebude mi to mít za zlé.
My
křesťané
totiž
víme, jak tento fantastický Boží
příběh
dále pokračoval.
Bůh
dokončil
svou smlouvu s námi zcela neočekávaným
způsobem.
Vzpomínáte si ještě,
náš přítel
rabí nám vyprávěl
o Mesiáši, kterého Bůh
slíbil poslat.“ Papež
se na chvíli odmlčel
a pak zesílil svůj
hlas:
„Tento
Mesiáš přišel.
Překonal
všechna naše nejsmělejší
přání.
Byl to Boží
Syn, pravý Bůh
a pravý člověk,
pro nás vtělená
Láska a Milosrdenství.“ Pak pohlédl na rabína a dodal: „Rozumím našim židovským
bratřím
a sestrám, že
tomu nechtějí
uvěřit,
rozumím také muslimům,
proč
je pro ně
Ježíš
jen prorok a předchůdce
jejich Mohameda, rozumím každému,
kdo toto poselství pokládá do slova a do písmene za neuvěřitelné.
Ale
nemohu než
vyznat: Bůh
není jen Jahve, ten, který je. Bůh
je mnohem více: On přijal
naše tělo,
přebýval
mezi námi, podrobil se našemu utrpení z nepředstavitelného
milosrdenství s námi. Proč
to udělal?
Jak již
řekl
rabí Josef: Protože
Bůh
se nad námi smiloval, protože
nás miluje. A to bylo současně
dovršení smlouvy, jak to proroci oznámili.“
Re: Milostný příběh s Bohem (Skóre: 1) Vložil: Speranza v Úterý, 24. říjen 2006 @ 13:47:39 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Díky.
Speranza |
|
|
Re: Milostný příběh s Bohem (Skóre: 1) Vložil: Ferda v Úterý, 24. říjen 2006 @ 18:19:54 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Omlouvam se všem,článek nevyšel celý Ferda |
|
|
|
|