Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 237, komentářů celkem: 429553, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 424 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116477184
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: O lehkovážném posuzování bližních
Vloženo Pondělí, 18. prosinec 2006 @ 18:23:14 CET Vložil: Bolek

Ekumenismus poslal Seraphim

O lehkovážném posuzování bližních
Bože, děkuji ti, že nejsem jako ostatní lidé, vyděrači, nepoctivci, cizoložníci, nebo i jako tento celník. (Lk 18,11) Tak mluví pyšný člověk zamilovaný do sebe, člověk, který pohrdá bližním, který ničí a zavrhuje dokonce i jeho nejlepší skutky. Žádná slova a žádná práce ostatních u něho nenajde uznání. Nejmenší záminka mu vystačí, aby tvrdě bližního odsoudil. Ach, proklatý hříchu! Kolik máš na svědomí nesnášenlivosti, kolik hádek a nenávisti, kolik duší přivádíš do věčné záhuby! Když někoho opanuješ, pak se ten chudák všemu vysmívá a nad vším se vytahuje.

Takové soudy, křivdící dobrému jménu bližního, musí Pán Ježíš velmi nenávidět, když připomíná příběh o pyšném farizeovi, a dodává, jak moc tou pýchou a zlostí ublížil své duši. Abych vás s před tím varoval, budu dnes mluvit o zlém jazyku a o tom, jakým způsobem se bránit před lehkomyslným posuzováním bližních.
I.
Posuzování je bezdůvodná myšlenka nebo slovo, která křivdí dobrému jménu bližního. Takový lehkomyslný soud má svoje zřídlo v srdci, které je zkažené, závistivé nebo plné pýchy. Dobrý křesťan zná svou vlastní ubohost a nepřipisuje jiným něco zlého - leda že by o někoho pečoval a s jistotou věděl o jeho chybách. Naproti tomu člověk plný pýchy a závisti má nejlepší smýšlení o sobě. Trápí se a hryže, když na druhém člověku vidí něco dobrého. Kain se trápil, protože se jeho bratr líbil Bohu, a tak se rozhodl ho zabít. Z tohoto důvodu usiloval o život svého bratra Jákoba mstivý Ezau. Nic nepomohlo, že mu poctivý Jakub zkusil všemi způsoby ukázat svou lásku a sympatii. Zlostný a závistivý Ezau si špatně vysvětlil bratrovy nejčistější záměry, zaměřil vůči němu své podezření a chtěl jeho smrt. Tento hřích připomíná červa, který dnem i nocí hryže lidské srdce. Je to druh zimnice, která postupně sžírá svou oběť. Proto lidé, kteří podléhají tomuto zlu, jsou stále smutní, mlčí a nechtějí přiznat, co je trápí - protože jim to pýcha nedovoluje. Ach, Bože, jak smutný je život takového člověka! Naopak člověk, který je svobodný od této duchovní nemoci, je pokojný, klaní se Bohu, nesmýšlí o jiných špatně a s důvěrou vzhlíží k Božímu milosrdenství. Abych vám to vysvětlil, dám vám hezký příklad ze života Otců na poušti.
Zemřel jednou jeden řeholník, který prožil pěkný a nezkažený život. Představený se ho ještě zavčas zeptal, co by se na něm mohlo Pánu Bohu nejvíce líbit. Dokonávající poustevník odpověděl: „Podle svaté poslušnosti Ti, otče, řeknu tajemství svého srdce, i když je to pro mě těžké. Od mladých let jsem zakoušel těžká ďábelská pokušení, ale v těch těžkých bojích mě podpíral a posiloval dobrý Pán. V jisté době se dokonce ukázala i Nesvětější Matka v celé slávě, osvobodila mě od pekelných nástrah, povzbudila k vytrvalosti ve ctnosti a dala mi prostředky, které když budu užívat, budu se moci líbit Bohu a zvítězit nad nepřítelem své duše. Přikázala mi pokořovat se, ukládat si sebezápor při jídle, skromně se oblékat, v tichosti konat dobré skutky, nehledat při tom chválu světa a nikdy ostře neposuzovat bližního. Zachovával jsem tyto rady, a proto jsem získal mnohé zásluhy pro život věčný.“
Musíme se obávat vydávání unáhlených soudů, protože se nejednou stane, že jsme se zmýlili, a potom za čas toho budeme litovat, tak jak litovali soudci, kteří pro svědectví dvou falešných svědků poslali na smrt čistou Zuzanu a nedali jí čas k obraně. Tak postupovali také zlostní židé, kteří Krista nazývali rouhačem nebo posedlým ďáblem. Tak postupovali farizeové vůči Magdaleně: odsoudili ji jako hříšnici, přestože důkladně neprozkoumali, zda se neobrátila od špatného života. A přece ji viděli smutnou a uplakanou u noh Ježíšových.
Stejně farizej, o kterém Ježíš Kristus v evangeliu říká: „Smýšlí zle o celníkovi, podezřívá ho a odsuzuje, a při tom se opírá pouze o domněnky - nechce vidět, jak se bije v prsa, jak roní slzy na zem svatyně a prosí Boha o milosrdenství.“
Často lidé lehkomyslně posuzují bližního, protože to považují za jakousi drobnůstku, a mezitím se tímto způsobem dopouští smrtelného hříchu. Nezáleží na tom, zda soudíme pouze v srdci. Takže ani myšlenkou není dovoleno posuzovat druhého člověka, ale naše srdce má milovat Boha a bližního a vyvarovat se zlosti a nenávisti. Pravda, posuzování v mysli je menším hříchem než pomluva, ale zlostná mysl bude vždy vnitřním jedem.
Braňme se vydávání lehkovážných soudů a dobře se zamysleme, než vyhlásíme nějaký úsudek. Následujme v tom soudce, který má člověka poslat na smrt. Vyptává se svědků jednoho po druhém, zamýšlí se nad tím, zda jsou jejich svědectví shodná, hledí na ně tvrdě, aby je zastrašil a donutil mluvit pravdu, snaží se dokonce přimět k obhajobě samého odsuzovaného. Jestli má jen nějaké podezření, odkládá rozsudek. Když i přesto po pečlivém přezkoumání musí vynést rozsudek smrti, činí to se strachem a bázní, že by mohl ublížit nevinné osobě. Bylo by na světě méně posuzování, méně duší by se škvařilo v pekle, kdyby lidé zachovávali takovou opatrnost. Sám Bůh nás jasně učí, že nesmíme lehkomyslně soudit a zavrhovat. On sám dobře věděl o hříchu Adama, ale proto, aby nás varoval a poučil, vyslechl prarodiče, aby je přivedl k vyznání viny, a teprve potom vyhlásil rozsudek.
Povíte mi: „Přece vydáváme soud na základě toho, co jsme sami viděli nebo slyšeli od jiných - tedy se nemýlíme.“ Nic vám nepomůže taková výmluva - viník už mohl litovat a napravit se. A kdoví, zda on jednou nepůjde do nebe a vás nečeká věčné zavržení. Kdo opovážlivě neposuzuje bližního, ten bude spasen a zůstane pokojný v hodině smrti. Kdysi umíral poustevník, kterého všichni považovali za velmi nedokonalého. Představený byl překvapen, že v tak strašné chvíli umírající mnich vůbec nepociťoval strach. Začal ho tedy podezřívat, zda ten pokoj nepochází od zlého ducha. Protože přece v hodině smrti ho pociťovali pouze největší světci. Zeptal se tedy těžce nemocného, co mu dává takový pokoj a útěchu. A uslyšel odpověď: „Během života jsem nemyslel ani nemluvil o nikom špatně. Považoval jsem se za nejhoršího z bratří a vždy jsem skrýval cizí chyby, protože dobře vím, že Pán Ježíš jasně řekl: Nesuďte a nebudete souzeni. Odtud je moje důvěra a pokoj.“ Když zadumaný představený slyšel tato slova, vykřikl: „Ó, krásná ctnosti, jak velkou cenu máš v Božích očích! Můžeš, drahý bratře, umřít, protože nebe je bezpochyby tvé.“
S pomluvami se setkáváme velmi často. Kdosi vychvaluje přednosti nějaké dívčiny - slyší to zlý jazyk a hned dodá: „Má pěkné vlastnosti, ale má i chyby, protože se stýká s člověkem, který nemá dobrou pověst. Zdá se mi, že nesměřuje k dobrému cíli.“ Některá žena opět strojí sebe a své děti nad poměry - lépe by udělala, kdyby zaplatila dluhy. A támhleta se zdá být upřímná a sladká, ale měli byste o ní jiné mínění, kdybyste ji znali tak dobře jako já. Ta svoji dobrotu jenom hraje a tamten se s ní chce oženit. Já bych ho odradil, kdyby se zeptal, protože je to zkažená osoba. Někdo se zeptá, jak se jmenuje kolemjdoucí člověk. „Dobře, že ho neznáš - zahřmí odpověď - více nemohu říci, raději si s ním nic nezačínej. Všichni na něj hledí přes prsty. Ta žena se dělá zbožnou a rozvážnou, ale horšího člověka nepotkáš - takoví lidé obvykle skrývají pod pláštíkem ctnosti své vady.“
Na světě je plno farizeů, kteří všude vidí jenom hříchy, které všechno pohoršuje. Když se zeptáme člověka, který někoho posuzuje, na čem staví své přesvědčení, pak řekne, že to říkají všichni. Ale to k posuzováních druhých nestačí. I kdybys konečně sám viděl něco hanebného, pak ani tak nesmíš o tom člověku mluvit zle, protože neznáš jeho vnitřní stav, nevíš, s jakým úmyslem to konal. Sv. Mikuláš vstal v noci a přišel pod dům, ve kterém žila tři mladá děvčata s velmi špatnou pověstí. Některý uštěpačný a zlý jazyk by toho využil a vykřičel by Mikuláše jako pokrytce. Ale my dobře víme, že Mikuláš tajně v noci daroval těm děvčatům věno, protože kvůli své bídě byly vystaveny velkému nebezpečí. A udělal to v noci, aby tímto způsobem ukryl dobrý skutek a děvčata svým činem nepokořil. Kdybyste si všimli krásné Judity, jak sundala svůj vdovský šat, krásně se ustrojila a vešla do stanu nemorálního velitele nepřátelských vojsk, hned byste řekli: To je určitě nemrava. A přece víme, že to byla osoba velmi pobožná, nevinná a milá Bohu - žena, která riskovala svůj život pro záchranu milovaného národa. A někdo, kdo by pozoroval nevinného Josefa, jak utíká z pokoje Putifarovy ženy, a potom spatřil tu ženu, jak s křikem ukazuje kousek jeho pláště, jistě by hned uvěřil, že ten člověk chtěl ukřivdit poctivé ženě. Putifar skutečně věřil falešné ženě a vsadil nevinného mládence do vězení, odkud ho teprve Bůh - ochránce těch, kterým je křivděno a kteří jsou nespravedlivě pronásledování - zázračně vysvobodil. Z těchto příkladů vidíte, jak ostražitě je třeba postupovat a že nikdy bez dostatečných důvodů nemůžeme druhé zavrhnout. Po důkladném zvážení můžeme ty, kteří opravdu bloudí, napomenout, když je to naší povinností, tzn. když jsme otcem, matkou nebo představeným takové osoby. A zatím lidé obyčejně chyby zobecňují. Když vidí jednoho špatného člověka, odsoudí celý rod. Najde se ve farnosti jeden zvrácený člověk a už se říká, že celá ves nestojí za nic. Ve stavu duchovních uvidí někoho lehčích mravů a už létají kameny potupy na všechny sluhy církve. Takové postoje jsou bludné. Přestože byl Jidáš zlý, můžete říci, že ostatní apoštolové byli také takoví? Kain byl zvrácený, ale můžeme zároveň s ním tupit jeho bratra Ábela? Josefovi bratři měli mnoho chyb, ale můžeme proto říci, že Josef nebyl lepší než oni? Stane se, že někdy někdo odepře almužnu dotěrnému žebrákovi. Můžeme říci, že je to lakomec, že má srdce tvrdší než kámen a nemá žádnou hodnotu? Víme, že on tajně koná krásné skutky milosrdenství, které Bůh zjeví teprve na posledním soudu? Drazí bratři, nerozvážné soudy jsou v rozporu s láskou k bližnímu. Musíme se bát vynášení takových soudů, protože záležitosti bližních nepatří nám, ale samému Bohu. Každý zodpovídá za své vlastní chyby. Ať tedy hledí na sebe samého a netupí jiné, protože Pán Ježíš důrazně připomíná: „Nesuďte a nebudete souzeni. Jakou mírou měříte, takovou se naměří vám.“ Nedělejme jiným to, co nám je nemilé. II.
Jaké prostředky je třeba užívat, aby došlo k nápravě v této zlé náklonnosti? Za prvé se vyhýbejme zbytečné zvědavosti, nezabývejme se druhými - tvrdě pozorujme a odsuzujme pouze sebe samé. Ať si svět dělá, co chce. Když nám to nepřináleží, nemíchejme se do jeho záležitostí. Tak postupovali světci. Sv. Tomášovi kdysi vyčítali, že má dobré smýšlení o všech lidech a že ho kvůli tomu využívají. Na to svatý odpověděl: To je možné, ale já jen o sobě smýšlím zle a sebe považuji za nejnehodnějšího člověka na světě. Raději volím, aby jiní podváděli mě, než abych já podváděl sebe tím, že budu špatně smýšlet o bližních.

Za druhé - je třeba vždy rozlišit mezi skutkem a úmyslem konajícího. Tak - jak říká sv. Ambrož - postupoval císař Valentinián. Nikdy nehodnotil bližní zlostně a nikdy také nespěchal s pokáráním, když poddaný překročil nějaký zákon. Když byl poddaný mladistvý, připsal jeho chyby lehkomyslnosti a nedostatku zkušenosti. Staré lidi také obhajoval tím, že jsou slabí, že vedli boj s pokušením a že již jistě litují svého poklesku. O osobách výše postavených říkal, že klopýtli, protože hodnosti a důstojnost jsou velkým a nebezpečným břemenem. O lidech ubohých a prostých říkal, že se dopustili zla pouze z chudoby, protože neměli co jíst, a že ukřivdili bližnímu z nutnosti, ale měli záměr později tuto křivdu vynahradit. Když přestupek bil jasně do očí, svedl vinu na sítě ďábelské. Vždy předpokládal u člověka lítost a říkal sám sobě: „Kdyby mě Pán Bůh vystavil podobné zkoušce, kdoví zda bych nedopadl mnohem hůř. Pán Bůh všechno posoudí, protože on jediný zná důkladně srdce člověka. Před jeho okem se nic neukryje, ale my chodíme v temnotě.“ Tak smýšlel císař, protože byl oproštěn od ohavné pýchy a vtíravé závisti, kterým my naopak tak často podléháme. Kdybychom se zamyslili nad tím, co jsme spáchali v uplynulých letech našeho života, oplakávali bychom své vlastní poklesky a nemíchali bychom se do cizích záležitostí.

Za třetí - nezapomínejme na to, že svatí se velmi vyhýbali pomluvě. Následujme je a určitě se vyléčíme z této hnusné náklonnosti. Sv. Pachomius nemohl snést, když někdo v jeho přítomnosti mluvil špatně o jiných, a tvrdil, že z úst křesťana nesmí nikdy vyjít slova, která by pošpinila druhého člověka. Když už nemohl zabránit pomluvě, utekl z toho místa. Sv. Jan Almužník nedovolil pustit do domu člověka, který pomlouval, dokud se nenapravil. Sv. Augustin nařídil napsat ve své jídelně slova: „Kdo ubližuje slávě bližního, ať ví, že mu není dovoleno zasednout u tohoto stolu.“ Když se jednou kdosi vyjádřil ne zrovna vlídně o jiných, tento biskup mu hned řekl: „Buď vymaž ta slova ze stěny, nebo se vrať domů. Jestliže to neuděláš, jestliže nepřestaneš pomlouvat bližní, odejdu a nechám tě zde samotného.“ Dosvědčuje to Pozidius, který to viděl na vlastní oči, a později sepsal život sv. Augustina. Jednou sv. Augustin cestoval ve společnosti poustevníků. Ti nejprve vedli dobré řeči, ale později, jak to obvykle bývá, se začali bavit pomlouváním lidí. Byl v této společnosti jeden poctivý stařec, kterého se ke konci cesty sv. Augustin zeptal, zda se mu s těmito poustevníky dobře cestovalo. A ten odvětil: „Jsou to dobří lidé, ale nemají v domech dveře.“ Chtěl tím říci, že neumí ovládat svůj jazyk, a tím křivdí jménu bližního. Drazí bratři! Opravdu - mnozí lidé nemají dveře, nemají zámky pro svá ústa. Šťastný je takový člověk, který se nevyjadřuje o bližním zlostně, který přemýšlí jen nad sebou a nad svými chybami, který se snaží napravit ze svých hříchů! Šťastný, kdo srdcem stoupá k nebi - jazyk užívá ke chvále Boží a oči k oplakávání svých hříchů. Amen. Tak kázal Vianney I. - deset kázání svatého faráře arského www.fatym.com


"O lehkovážném posuzování bližních" | Přihlásit/Vytvořit účet | 15 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: O lehkovážném posuzování bližních (Skóre: 1)
Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Pondělí, 18. prosinec 2006 @ 19:20:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz
Jen by mne, pane Halíku, zajímalo, jestli se podle toho, co jste sem vložil taky míníte napříště řídit.
Já si totiž vzpomínám, že jste např moji církev označil za "církev homosexuálů", mne za liberálního relativistu (ačkoliv o mých teologických východiscích, neřkuli o mě samotném máte pramalé ponětí) a mojí ženu jste podle 2 vět, z toho jedné citované označil za drzou a nestydatou...tož nevím, napadá mne cosi o třísce a trámu...ale třeba vám křivdím a signalizuje to změnu vašich postojů a pevné rozhodnutí se tak již napříště nechovat. V tom případě vám to schvaluji a přeji vám, aby vám při té změně Pán požehnal.
Zdraví Michal



Re: O lehkovážném posuzování bližních (Skóre: 1)
Vložil: Seraphim v Středa, 20. prosinec 2006 @ 13:01:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
Milý Michale, pokud si dobře pamatuji, tak jsem napomenul Tvou manželku za to, že na stránkách Grana pozitivně propagovala nestydatou zpěvačku Madonnu.

Pro dokreslení:
Můj známý, který poté, co uvěřil v Krista, se nedokázal rozloučit právě s písněmi Madonny, brzy odpadl do nestydatého cizoložstva, hrozně zmlátil svou manželku, opustil své děti a přestěhoval se k cizoložnici. Myslím si, že hudba, včetně videozáznamů, zpívaná nestydatými lidmi, má v sobě nejen lidský, ale i démonický rozměr.
Mgr. Libor Halík PhD., duchovní Pravoslavné církve



Je rozdíl mezi posuzováním bližních a posuzováním hrubého BLUDU (Skóre: 1)
Vložil: Seraphim v Středa, 20. prosinec 2006 @ 14:05:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
Bratře Michale, vedení tvé Českobratrské církve evangelické odmítá odsuzovat homosexualitu jako sodomský hřích. Proto by věrní v Tvé církvi měli následovat příklad věrných v USA Episkopální církvi.

Ano, říkám Bohu díky za rozdělení Episkopální církve.
V tomto případě je správné a zdravé se rozdělovat dříve, než kvas satanské lži a praktické sodomie pohltí celou národní církev či denominaci.
Menší část USA episkopálních věrných ve státě Virginia se 17.12.2006 konečně oddělila od nejvyšší biskupky své církve, která veřejně označuje homosexualitu za ctnost a souhlasí s ustanovováním veřejně známých homosexuálů na služebníky církve. Celkem osm episkopálních komunit, z nichž dvě patří k celoamericky největším a historicky nejdůležitějším farnostem, se tak postavilo proti tomu, aby za episkopální kněze mohli být vysvěcováni homosexuálové a aby církev obecně tolerovala svazky osob stejného pohlaví.
Viz: http://svet.ihned.cz/c4-10030290-20010250-003300_d-episkopalni-cirkev-rozdelil-sex
http://www.christnet.cz/magazin/zprava.asp?zprava=12320
Fresno, stát Kalifornie (Reuters) - Kalifornská diecéze Americké episkopální církve přijala v sobotu 2.12.2006 hlavní opatření k oddělení se od Americké episkopální církve, která odpadla od povinného respektu a posvátné úcty k Písmu svatému.
Duchovenstvo a laičtí zástupci na každoroční konferenci 10,000 členné diecéze San Joaquin hlasovali 176-28 v prospěch oddělení. Tak informoval reverend Van McCalister, mluvčí diecéze, která reprezentuje 48 farností v centrálním kalifornském San Joaquin údolí.
Jestliže výsledky hlasování budou podobné i v příštím roce, vznikne nové církevní uskupení, které nebude podřízeno hlavě Americké episkopální církve, paní biskupce Kateřině Jefferts Schoriové. Toto nové uskupení však zůstane nadále součástí celosvětové Anglikánské církve.
Jednotlivé farnosti už opustily Americkou episkopální církev v uplynulých letech, ale sobotní rozhodnutí nastalo poprvé od americké občanské války (v polovině 19. století). Nyní poprvé celá diecéze hlasovala pro oddělení od Americké episkopální církve, konstatoval McCalister.
Úředníci z Episcopalního církevního centra v New Yorku nebyli zatím ochotni to okomentovat.

Důvody tohoto oddělení:
Úřadem nejvyšší, 52-leté, biskupce Kateřině Jefferts Schoriové nevadí, že část jejího duchovenstva provádí žehnání homosexuálních sexuálních vztahů. Tato biskupka totiž podpořila r.2003 vysvěcení muže otevřeně praktikujícího homosexualitu, notorického alkoholika, na biskupa církve v New Hampshire.
Americká episkopální církev je jednou z větví 77-miliónové celosvětové Anglikánské církve. Kateřina Jefferts Schoriová vede 2.4 milión členů ve Spojených státech. V celosvětové komunitě episkopálních a anglikánských církví, většina větví vůbec nedovoluje ženám sloužit jako biskupové. Schoriová, bývalá profesorka Oregonské státní univerzity se však stala minulý měsíc vzorem, precedensem. Poprvé v dějinách celosvětové Anglikánské církve se ženská stala vůdcem celé církevní větve a takto to pak dopadá. Podobně jako když se Eva stala ještě v Ráji vůdcem Adama. Evě poddaný Adam zavinil oddělení všech svých potomků od Boha a přinesl utrpení a prokletí na celou Zem. Kolik prokletí způsobí ještě Schoriová a další biskupky? Je správné se s biskupkami ekumenicky sjednocovat? Myslím, že nikoliv. Církve by se měly kvůli homosexualitě a ženám biskupkám rozdělovat, ne sjednocovat.
Mgr. Libor Halík PhD., duchovní Pravoslavné církve



Je rozdíl mezi posuzováním bližních a posuzováním hrubého BLUDU II. (Skóre: 1)
Vložil: Seraphim v Středa, 20. prosinec 2006 @ 17:39:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
Bratře Michale!
Psal jste: To je jako kdybych já vám řekl, abyste se vy co věříte v pravoslavné církvi v neprázdné peklo, oddělili od těch co věří v prázdné.

Odpovídám:
Bludná víra v liduprázdné Peklo je teprve počátkem cesty po nakloněné rovině směrem dolů. Ne každý kdo takto bludně věří, už praktikuje homosexualitu.

Veřejně deklarovaná víra, že homosexuální sex není hříchem, ta je už zcela dole. To není cesta dolů. To už je pekelná hlubina.
Bývá obvyklé, že ti, co už praktikují homosex, pokud se hlásí ke křesťanství, věří v liduprázdné Peklo.

Doufám, že pokud by v budoucnu došlo k veřejnému obhajování homosexuality v některé Pravoslavné církvi, tak se zbylí věrní od této místní Pravoslavné církve oddělí. I já bych se od takové místní Pravoslavné církve oddělil. V současnosti se to nestalo.
Viz:
Oficiální prohlášení Pravoslavné církve v českých zemích
k otázce homosexuality
Prohlášení biskupů Pravoslavné církve v českých zemích k problematice homosexuálních svazků a k některým v současné době rozšířeným hříchům
Ve snaze následovat našeho Pána a Spasitele Ježíše Krista, apoštoly a učení pravoslavné církve, jsme vážně znepokojeni snahou některých bratří a sester z jiných křesťanských vyznání, kteří se snaží přizpůsobovat slova a skutky našeho Pána, o nichž mluví Evangelia některým neblahým společenským jevům současnosti a svým vlastním představám. Zejména se jedná o problematiku vzájemného soužití lidí stejného pohlaví a o přijetí homosexuálních svazků církví a společností.
Ještě více nás znepokojuje, že tito bratři a sestry neváhají k hlásání svých názorů velmi vzdálených od učení Evangelia a také od původního etického učení a postojů církve, využívat prostor přidělený křesťanům v české veřejně právní televizi a dalších prostředcích masové komunikace a tam své představy uvádět jako stanoviska pro všechny křesťany přijatelná a jako ta, která jsou v souladu s duchem a učením Evangelia.
Bible zaujímá k problému homosexuálních vztahů jednoznačný postoj: "Nebudeš obcovat s mužem jako se ženou, je to ohavnost" /3M 18, 22/. Sv. apoštol Pavel dále mluví o "hanebných vášních" a také o tom, že: "Jejich ženy zaměnily přirozený styk za nepřirozený a stejně i muži zanechali přirozeného styku s ženami a vzplanuli žádostí jeden k druhému, muži s muži provádějí hanebnosti a tak sami na sobě dostávají zaslouženou odplatu za svoji zcestnost". Apoštol nám dále připomíná, že Božího odsouzení se dostane také těm, kdo takovéto jednání schvalují /Ř 1, 18-32/. V listu ke Korintským se dokonce mluví o tom, že tito lidé nezdědí věčný život: "Nemylte se: Ani smilnící, ani modláři, ani cizoložníci, ani modloslužebníci ani zvrhlíci …nebudou mít účast v Božím Království" /1 Kor 6, 9- 10/.
Biblické texty odmítající homosexualitu formovaly a spoluvytvářely křesťanskou morálku a kulturu a vzdělávaly mnoho generací. Popírání přímého smyslu slov sv. apoštola Pavla některými křesťany je v protikladu ke dvoutisícileté křesťanské tradici a v protikladu biblickým textům. Homosexuální vztahy jsou z pohledu Bible i z pohledu učení církve hříchem, který odděluje člověka od Boha. V současnosti jsme ale v této věci svědky u mnoha lidí přijetí postojů, které jsou ve zjevném protikladu k učení církve a jeví se také jako nezdravé a nebezpečné pro další vývoj rodiny a společnosti.
Bylo by však velkým omylem vybrat si z mnoha hříchů, kterým lidé dnes podléhají a které jsou velmi rozšířeny pouze jeden (například praktikování homosexuálních svazků) a nemluvit o mnoha dalších, které jsou dnes ve společnosti a dokonce někdy i v církvi pokládány za přijatelné.
Zde musíme mluvit o velmi rozšířeném sobectví a individualismu a nepamatování na Boha, zrovna tak jako o rozšířené praxi mimomanželských styků, manželské nevěře, rozvodech a o častých potratech, které nemají ani zdravotní a ani sociální odůvodnění. V současnosti tolerovaným, avšak závažným hříchem vedoucím k destrukci mezilidských vztahů, duševnímu a duchovnímu úpadku je mezi mladými lidmi rozšířené nemírné holdování alkoholu a návykovým látkám. Do popředí vystupuje také hřích konzumního způsobu života, vedoucí ve svých důsledcích k destrukci Božího stvoření.
Církev a křesťané nesmí omítat pomoc lidem, rodinám a společenstvím, pokud jsou hříchem a hříchy postiženy. Nesmí se ale také přizpůsobovat situacím majícím svůj základ v mravním a etickém relativismu, nihilismu a úpadku a prohlašovat projevy nemoci za projevy zdraví, případně před věřícími z jakýchkoliv účelových a politických důvodů zakrývat skutečnost, že hřích a přetrvávání ve hříchu přivádí člověka a lidstvo na duchovní scestí a k zatracení.
Bůh v osobě svého Jednorozeného Syna přišel spasit hříšníky a ne spravedlivé. Bůh je láska a křesťané se proto musí modlit za všechny lidi a přát jim spasení. Církve a křesťané jsou povinní ve své službě Bohu a každému člověku otevírat cestu k obrácení, pokání a k duchovní vyléčení. Na druhé straně se však nesmí bát pojmenovat hřích a to především proto, aby ti, kteří mu propadli nalezli cestu k Bohu a ke spáse.
Pro nás, biskupy Pravoslavné církve v českých zemích a na Slovensku, není možné schvalovat úpadek lidské přirozenosti, která byla stvořena samotným Bohem a nemůžeme ani schvalovat, aby stanoviska skupiny lidí postižené jakýmkoliv hříchem zpochybňovala a přizpůsobovala osobu samotného Bohočlověka Krista - Boha a Spasitele své představě a prezentovala jej jako toho, který je hříchem postižen. Takovýto názor jednoznačně odporuje církevnímu učení.
Pro pravoslavné věřící zůstávají nadále v platnosti kánony církve, které jsou i dobách mravnímu úpadku a ztráty duchovního horizontu normou, o dodržení které by měl každý pravoslavný křesťan podle svých sil a možností s Boží pomocí usilovat v zájmu svého duchovního pokroku, spásy a věčného života v království nebeském.
Členové Posvátného synodu Pravoslavné církve v českých zemích a na Slovensku:
metropolita v českých zemích a na Slovensku Kryštof
a arcibiskup olomoucko-brněnský Simeon

Odpověděl:
Mgr. Libor Halík PhD., duchovní Pravoslavné církve



Je rozdíl mezi posuzováním bližních a posuzováním hrubého BLUDU III. (Skóre: 1)
Vložil: Seraphim v Středa, 20. prosinec 2006 @ 18:20:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
Bratře Michale xvejvodam!
Psal jsi: Já myslím, že vedení (církve ČCE) se spíš k tématu (homosexuality) nevyjadřuje jednoznačně.

Odpovídám:
Paní Olga Tydlitátová, farářka Českobratrské církve evangelické v Brně celá léta otevřeně spolupracuje s brněnským homosexuálním Logosem, který otevřeně doporučuje homosex brněnským křesťanům. Je farářkou nejznámějšího ČCE červeného kostela J.A.Komenského.
Odpověděl:
Mgr. Libor Halík PhD., duchovní Pravoslavné církve



Re: O lehkovážném posuzování bližních (Skóre: 1)
Vložil: joker v Čtvrtek, 21. prosinec 2006 @ 10:17:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mám nepříjemný pocit, že zde popisujete vlastní chování.



Možné vysvětlení - rozdíl mezi muži a ženami (Skóre: 1)
Vložil: Seraphim v Pátek, 22. prosinec 2006 @ 16:07:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
Možné vysvětlení
Michale Vejvodo, když jsem napsal: "Jak ji Madonnu, může obhajovat člověk, který není nestydatý a nedrzý?", tak jste mi v dané souvislosti odpověděl, že Vaše žena může.

Pro přesnost:
Obhajovat nestydatou zpěvačku Madonnu jistě mohou zcela bez viny zejména malé děti, které ještě nepobraly rozum a zde, jak je vidět, i Vaše žena. Vím, že Bůh je nejen k dětem, ale i k ženám v některých případech mnohem shovívavější než k mužům. Např. Jobovu manželku (na rozdíl od mužů - Job 42.kap.) nepotrestal, ač pronášela taková rouhání - ďábelské rady Jobovi: "Zlořeč Bohu a umři!". Viz:
„Job 2,9: Jeho žena mu však řekla: "Ještě se držíš své bezúhonnosti? Zlořeč Bohu a zemři."
2,10 Ale on jí odpověděl: "Mluvíš jako nějaká bláhová žena. To máme od Boha přijímat jenom dobro, kdežto věci zlé přijímat nebudeme?" Při tom všem se Jób svými rty neprohřešil.“
Pokud je právě toto ten případ Vaší manželky, to nevím. Vyjadřovala se však nerozumně na křesťanském sítu, čili učila v Církvi. Apoštol Pavel psal, že ženy v Církvi nemají učit, že mají raději mlčet a zeptat se napřed svých mužů na radu. Je známo, že ženy často dříve mluví (na internetu píší), než myslí. Patří to k tomu, že je Bůh stvořil jako matky dětí, emocionálně bližší dětem. Proto jsou daleko emocionálnější a mnohé věci nedomýšlí do konce. Ani Eva to nedomyslela, když jedla zakázané ovoce. Dala i Adamovi a ten zhřešil, že si od ní vzal. Měl se manželce v tomto hříchu vzepřít.

Mgr. Libor Halík PhD., duchovní Pravoslavné církve



Stránka vygenerována za: 0.26 sekundy