Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 435 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116469579
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: O CHARISMATICKÉM HNUTÍ
Vloženo Úterý, 23. duben 2002 @ 20:04:32 CEST Vložil: Bolek

Charismatici poslal Nepřihlášený

  Walcha nám  položil otázku, jestli si myslíme, že někteří lidé mohou Bibli zneužívat. Tady je článek, který něco naznačuje. Máte podobné zkušenosti? Vase pisnicka  O CHARISMATICKÉM HNUTÍ Charismatické hnutí je v současné době nejviditelnější a snad i nejrychleji rostoucí proud uvnitř křesťanstva. Popularitu tomuto hnutí zajišťuje entuziasmus, jímž je neseno, dynamická bohoslužba a důraz na osobní a bezprostřední vztah k Bohu, který se projevuje jednak přímým božím vedením, jednak účastí na mocných činech a zázracích. Předchůdcem charismatického hnutí je hnutí letniční (pentekostální; obě jména pocházejí od letnic, křesťanského svátku seslání svatého Ducha a ustanovení prvokřesťanské církve). Jeho počátek se klade do prvních roků 20. století do Spojených států, kde na několika místech měli křesťané při modlitbách silný citový zážitek, pro nějž se vžilo označení „křest Duchem“. Tento zážitek je popisován jako zvláštní silné vědomí boží přítomnosti, naplnění člověka boží silou a vědomí jeho poslání do křesťanské služby, zvláště misie. Průvodním znakem tohoto „křtu Duchem“ má být tzv. mluvení jazyky (glosolálie), tedy schopnost modlitby v neznámém a neexistujícím jazyku, jemuž sám modlící se nerozumí, ale který ho povznáší do boží blízkosti přímo, bez zapojení rozumových schopností. Tento extatický stav je považován za dar Ducha, několikrát zmíněný v bibli. Dalšími duchovními dary, které jsou pro letniční hnutí významné, je schopnost proroctví, uzdravování, činění zázraků apod. Pro letniční bohoslužbu je typická citová bohatost, dynamické kázání s velkým důrazem na osobní zkušenosti víry, probouzení nadšení, gesta a zapojení těla do bohoslužby vůbec (tleskání, zvedání rukou apod.). Zdůrazňovaná nutnost pokání, obrácení se k Bohu, křtu Duchem a naprosté poslušnosti často působí v prostředí citového rozjitření manipulativně. Tato praxe spolu s fundamentalismem a mělkým výkladem bible v počátcích letničního hnutí patrně způsobily jeho odmítnutí tradičními protestantskými denominacemi. Vznikly tak nové letniční církevní útvary jak ve Spojených státech (nejvýznamnější Assemblies of God, zal. 1915), tak velmi rychle v Evropě a na celém světě. U nás vznikl první letniční sbor již roku 1910 na Těšínsku. Další historii tohoto hnutí u nás tvoří Spolek rozhodných křesťanů letničních. Po jeho zákazu během 2. světové války pokračovali letniční křesťané ve své činnosti převážně v ilegalitě. Státní registrace dosáhli až v únoru 1989 jako Apoštolská církev. Mezitím ovšem došlo v 60. letech 20. století k renesanci myšlenek a důrazů letničního hnutí, a tím k jeho tzv. druhé vlně, pro niž se vžil název charismatické hnutí (z řec. charisma = dar milosti, duchovní dar). Prakticky jediným rozdílem oproti staršímu letničnímu hnutí je malá ochota takto orientovaných křesťanů zakládat nové církevní útvary (denominace), ale naopak snaha obnovit a obživit stávající křesťanstvo entuziastickou zbožností zevnitř. Zlomem v tomto úsilí se stal rok 1967, kdy se charismatické hnutí rozšířilo z protestantské části spektra křesťanských církvi do Církve římskokatolické. Tzv. katolická charismatická obnova zůstává naplno součástí římské církve a tvoří dnes nejsilnější část charismatického hnutí. Charismatické hnutí uvnitř dosavadních církevních útvarů je vesměs přijímáno kladně. Je oceňován jeho přínos pro intenzivnější duchovní život (prohloubení modlitby, zájem o bibli, ochota k sociální práci i misijní nasazení), zapojení laiků do církevního dění i přínos citové zbožnosti. Jako problematické se jeví často subjektivní prosazování údajných duchovních darů a nezřídka i vynucování zázraků a uzdravení. Tradiční církve se musejí vypořádat i s nebezpečím výlučnosti a duchovní nadřazenosti charismatiků a především s konfliktem autority, do něhož se charismatici dostávají: spíše než na běžnou církevní autoritu totiž často daleko více berou ohled na autoritu charismatických vůdců, stojících mimo církevní struktury a někdy též mimo jakýkoli kontrolní mechanismus. Právě rozhodné odmítání církevní tradice, a tím i nedostatek kontrolních mechanismů proti zneužití náboženského nadšení je hlavním důvodem ostražitosti, s níž je nutno přistupovat k charismatickým útvarům mimo zavedené církve. Tyto charismatické sbory jsou navíc často vedeny mladými lidmi bez humanitního vzdělání, kteří své nedostatky v chápání lidské psychiky nahrazují nekritickým nadšenectvím. Citliví (a opět především mladí) lidé jsou pak v jejich rukou vystaveni nejrůznějším duchovním experimentům (vymítání démonů, vynucování glosolálie, pozitivnímu vyznávání víry navzdory prožívané realitě, manipulaci s láskou a strachem apod.). Nezřídka je jim jako řešení problémů ordinováno pouze stále intenzivnější studium bible; v bezmezné víře v boží uzdravení někdy odmítají či zanedbávají lékařské ošetření; kvůli domnělé démonizaci mohou trpět depresivními stavy; bezbřehý entuziasmus pro nový životní styl je připravuje o rodinné a přátelské vztahy apod. Nezkušenost a nízká kritičnost charismatických pastorů je pravděpodobně z velké části též příčinou otevřenosti jejich sborů různým diskutabilním podnětům, v poslední době např. učení o naprosté autoritě muže nad ženou v manželství a pastora nad učedníkem ve sboru. Na počátku 90. let to byli charismatikové, kteří v tehdejším Československu hostili uzdravovatele STEVA RYDERA a další představitele tzv. hnutí víry. První pokusy charismatického hnutí o proniknutí k nám byly omezovány politickou a náboženskou nesvobodou 70. a 80. let. Tak byl po třech letech působení v roce 1973 z republiky vyhoštěn Angličan JOHN MACFARLANE, ze Západu však byla nadále pašována charismatická literatura (největší vliv na české charismatické hnutí měla díla DEREKA PRINCE, značného ohlasu dosáhlo též literární zpracování práce pastora DAVIDA WILKERSONA s mladistvými delikventy v Brooklynu v 70. letech). Jako centrum charismatického hnutí se od roku 1979 postupně konstituoval sbor Českobratrské církve evangelické v Praze na Maninách pod vedením vikáře DANA DRÁPALA. Tamější charismatické společenství vytvořilo v prvních měsících náboženské svobody (1990) Křesťanskou společnost Maniny, později přejmenovanou na Křesťanské společenství Praha. Sbory pod názvem Křesťanské společenství pak byly zakládány ve městech po celé republice. Vedle nich u nás působí i samostatné charismatické sbory: Dobrá zpráva v Jablonci nad Nisou, Cesarea v Opavě ad. Letniční hnutí, vznik na počátku 20. st., u nás od r. 1910, představitelkou je Apoštolská církev (22 sborů, více než 2 tis. členů), ústředí: V zídkách 402, Kolín, biskup RUDOLF BUBIK. Charismatické hnutí, vznik v 60. letech 20. st., u nás od 70. let. Charismatiky v tradičních křesťanských denominacích i mimo ně sdružuje Křesťanská misijní společnost (KMS), Andrštova 4, Praha 8. Byla založena r. 1990, tajemníkem je Ing. LUBOMÍR ONDRÁČEK, ve vedení (tzv. Užším výboru) působí kromě jiných též Mgr. DAN DRÁPAL a Mgr. EVALD RUCKÝ, kazatel Jednoty bratrské naposledy v Liberci. KMS vydává od r. 1990 časopis Život víry. Svazkem nezávislých charismatických sborů je občanské sdružení Křesťanská společenství (55 sborů, přes 2 tis. členů), ústředí tamtéž (v čele DAN DRÁPAL, TOMÁŠ KORČÁK a PAVEL MARVÁN). Mimo Křesťanská společenství existuje i několik dalších samostatných charismatických sborů. Ukázka je z časopisu Křesťanského společenství Praha „Sborový dopis“ 4 / 1995, z rozhovoru JIŘINY MARKOVOVÉ s MICHALEM MARKOVEM „Můj muž Michal“: S tím souvisí, že jsi někdy až příliš nekompromisní, co se týče uzdravování. Asi jo, ale nikdy neříkám lidem, aby nechodili k doktorovi. Spíš mám touhu je učit tomu, aby nejdříve hledali v Písmu. Já sám jsem u doktora nebyl a ani děti ne. Ne proto, že by byly stále zdravé, ale že je Ježíš uzdravil. Písmo mě nikdy nezklamalo a to mám fakt velké zkušenosti s uzdravením, kdy Kristýnka jako miminko na jedné chatě zničehožnic onemocněla, až málem zemřela. Přestávala dýchat. Sourozenci chtěli, abych zavolal doktory, a možná mě měli za blázna, ale já jsem věděl, že mi Bůh nedal dítě jen proto, aby ho zase vzal. Byl to tvrdý boj. S Jiřkou jsme se celý den a noc modlili, plakali, ale ráno byla Kristýnka úplně zdravá. Pak jsem poznal, že to nebylo bláznovství, a sourozenci byli povzbuzeni k větší víře. A z toho mám radost. Ale není to jen tohle. Byly horečky, kašel, pak Marek přestal na jednu nohu chodit, ale Bůh mě nikdy nezklamal. Věřím tomu, že Ježíš trpěl jednou provždy a že já už nemusím. Nemám nic proti doktorům, ani nikomu neříkám, že nesmí chodit k doktorovi, to je každého osobní věc. Ale v některých lidech to vyvolává pocit obvinění, když s tebou mluví o tom, že k doktorovi chodí. To je mi líto, nikdy jsem nikoho neobvinil z toho, jak věří. Teď mám alespoň příležitost říci lidem, že to tak není. Ale musím říci, že jsem nikomu taky neradil, aby k lékařům šel.


"O CHARISMATICKÉM HNUTÍ" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: O CHARISMATICKÉM HNUTÍ (Skóre: 1)
Vložil: Lolik v Středa, 24. duben 2002 @ 20:28:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Asi nejsem dostatečně humanitně vzdělán, ale prosím o vysvětlení pojmu entuziasmus. Ale jinak s takovejma lidma už jsem měl tu čest. Ale spíš mi připadalo že jim šlo o sebeuspokojení. Když neměli "natankováno" tak teda měli pěknou depku z toho jak jsou v tu chvili daleko od boha.

Myslím že lepší je být odevzdaný Bohu a těšit se (možná také někdy netěšit se) z Jeho vůle.
Bájbáj.



Stránka vygenerována za: 0.19 sekundy