Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 428 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116473712
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: V hněvu, v rozhořčení a ve velikém rozlícení je Hospodin
Vloženo Pátek, 19. leden 2007 @ 11:47:05 CET Vložil: xxx

Kázání
V hněvu, v rozhořčení a ve velikém rozlícení je Hospodin
vyvrátil z jejich země a vyvrhl je do jiné země, jak je tomu dnes.

Tento text je něčím zvláštní. Je jedním z několika výjimečných biblických textů תנ״ך Tanachu, kde je jedno hebrejské písmeno větší. ויתשם יהוה מעל אדמתם באף ובחמה ובקצף גדול וישלכם אל־ארץ אחרת כיום הזה׃ Český překlad: „V hněvu, v rozhořčení a ve velikém rozlícení je Hospodin vyvrátil z jejich země a vyvrhl je do jiné země, jak je tomu dnes.“ (Deuteronomium 29:27)

Zvětšené písmeno ל [lamed] ve slově וישלכם [vajjašlichem] je ortografická zvláštnost hebrejských textů. וישלכם [vajjašlichem] se překládá „a vyvrhl je“. Celý kontext této pasáže biblického textu se chýlí ke svému hrozivému závěru. יי אלהים Hospodin Bůh ve svém velikém hněvu a rozlícení vyvrátil עם ישׂראל lid Izraele z jejich země, ze země jejich předků. Právě ve slově „a vyvrhl je“ se vyskytuje ona ortografická zajímavost – zvětšené písmeno ל lamed. Proč tomu tak je? Může nám větší písmeno ל lamed něco napovědět? Já se domnívám že ano. Písmeno ל lamed svým tvarem a především původní funkcí znamenalo bodec, hůl, která měla přivést domácí zvíře k poslušnosti. Jak tomu můžeme porozumět? Bodec, hůl měla přivést zvíře do směru, který chtěl pastevec, aby šlo samotné zvíře. [1] Rabi Chajim David Halevy učí, kdekoliv uvidíme jakékoliv zvětšené písmeno v תנ״ך Tanachu, tak je to konkrétní místo v textu, které nám signalizuje, že se אלהים Bůh ujímá vedení, řízení, kontroly nad situací. הקדוש ברוך הוא Bůh vychází ze stavu v daném okamžiku (status quo), aby sám vyvinul daleko větší aktivitu v dané záležitosti, v dané věci. [2] V našem uvažovaném textu vidíme, že הקדוש ברוך הוא Bůh [3] vede ישׂראל Izrael mimo směr, který by si עם ישׂראל lid Izraele sám zvolil, aby namísto toho šel cestou, kterou pro něj určil אלהים Bůh, což je navíc umocněno prapůvodním významem písmene lamed, lamed jakožto bodec, hůl. V textu se skrývá ještě jedno podstatné poselství. Písmeno ל lamed v uvažovaném slově může mít stejně tak i jiné vysvětlení. Kořen, hebrejský slovní kořen, od kterého je název hebrejského písmene ל lamed vzděláno – למד má význam učit se, naučit, učit atd. Ostatně למד je základem pro taková slova jako je talmud, limud, atd. Ve slově וישלכם [vajjašlichem] „a vyvrhl je“ je totiž odvolávka ke studiu Svatých textů תנ״ך Tanachu (Starého zákona), především pak תוֹרה Tóry (5 knih Mojžíšových). Ješajahu Leibowitz ve své knize Hovory o BOHU A SVĚTĚ píše: „Otázka nezní, proč se židovstvo v posledních generacích zhroutilo, nýbrž proč se udrželo po osmdesát generací. V tom spočívá ten zázrak“ [4] Domnívám se, že to bylo zcela jistě studium Svatých textů תנ״ך Tanachu, studium samotné, které umožnilo „přežít“ židovskému národu všechna příkoří a nepřízeň osudu. Právě studium Svatých textů תנ״ך Tanachu umožnilo obstát židovskému národu v průběhu věků. Jakoby ono zvětšené písmeno ל lamed ve slově וישלכם [vajjašlichem] „a vyvrhl je“ napovídalo, že בני ישׂראל Synům Izraele je uloženo studovat Svaté texty především תוֹרה Toru, naplňovat מצוֹת přikázání a יי אלהים Hospodin Bůh může pak změnit osud בני ישׂראל Synů Izraele, což závisí jenom a pouze na Něm samotném a navrátit je zpět do země jejich předků, do ארץ ישׂראל země Izraele. A jak můžeme vidět, naděje všech, která se upínala ke znovuobnovení židovského státu, státu ישׂראל Izrael se naplnila 14. května 1948. יי אלהים Hospodin Bůh změnil osud židovského národa a navrátil עם ישׂראל lid Izraele do země jejich předků, do ארץ ישׂראל země Izraele. Karels
poznámky: 1. Pěkně to vysvětluje Jaroslav Achab Haidler na svém webu: http://www.chewra.com/symbolika/kabala_znaky_Lamed.asp?navid=4 2. Například zvětšené ב v prvním slově תנ״ך Tanachu , ve slově בראשית Na počátku. 3. הקדוש ברוך הוא [Hakadoš baruch hu] doslova Svatý požehnaný On – což je opisem pro samotného Boha. 4. Leibowitz, Ješajahu. Hovory o BOHU A SVĚTĚ. Praha: Sefer, s.r.o., 1996.


"V hněvu, v rozhořčení a ve velikém rozlícení je Hospodin" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: V hněvu, v rozhořčení a ve velikém rozlícení je Hospodin (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 19. leden 2007 @ 15:41:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tenhle článek byl určený původně pro židovské věřící, podle toho taky vypadá. Pokud bych něco podobného psal pro nás křesťany, asi bych ho napsal trošku jinak. Alespoň si můžete udělat představu, jaké články píšu.

Karels



Stránka vygenerována za: 0.14 sekundy