poslal Nepřihlášený "Přesné poznání"
nebo "pravé poznání"?
"Zápasím o to, aby byli povzbuzeni ve
svém srdci a navzájem spojeni v lásce byli dovedeni do celého bohatství plné
jistoty porozumění, k plnému poznání Božího tajemství, Krista, ve kterém
jsou skryty všechny poklady moudrosti a poznání." (Ko 2,2-3, NS)
Protože jsem se setkal s extrémním pohledem na
"přesné poznání pravdy", totiž, že prý se jedná o všechny
body učení určité denominace kdo všechny tyto body učení nesplňuje, nemůže
být spasen, rozhodl jsem se prozkoumat, co slovo epignosis, o které se
tento pohled opírá, znamená.
Řecé slovo epignosis bývá překládáno jako "poznání",
"pravé poznání". V Překladu nového světa pokaždé jako "přesné
poznání". Snažil jsem se vyhledat všechny výskyty v PNS. Vyskytuje se
tam podle mého nálezu devatenáctkrát, a - protože jde o řecký výraz -
pouze v Křesťanských řeckých písmech. Čeho se týká? Přečtěte si všech
devatenáct výskytů tohoto výrazu v jejich kontextu:
Ř 1:28;
Ř 3:20; Ř
10:2; Ef
1:17; Ef
4:13; Fi
1:9; Ko
1:9,10; Ko
2:2; Ko
3:10; 1.Ti
2:4; 2.Ti
2:25; 2.Ti
3:7; Ti
1:1; He
10:26; 2.P
1:2,3,8; 2.P
2:20.
V naprosté většině případů se epignosis
týká "posvátného tajemství", osoby Ježíše Krista (Ř
1:28; Ř
10:1-4; Ef
1:15-18; Ef
3:17-19; Ef
4:13; Fi
1:9-11; Ko
2:1-5; Ko
3:9-11; 1.Ti
2:1-7; 2.P
1:2-4; 2.P
2:17-22) , (... "Božího posvátného tajemství, totiž Krista. V něm
jsou pečlivě skryty všechny poklady moudrosti a poznání. Říkám to, aby vás
nikdo neobloudil přesvědčivými argumenty." - Ko
2:2-4). Výše citované varování v Ko 2:4 je dále zdůrazněno v 2.
Ti 2:23-26 (viz též 1.Ti
6:20,21 a 2.P
2:17-22). Epignosis se týká toho, že " je jeden Bůh a jeden
prostředník mezi Bohem a lidmi, člověk Kristus Ježíš, který dal sám
sebe jako odpovídající výkupné za všechny..." (1.Ti
2:4,5,6). Židé měli horlivost pro Boha, ale ne podle epignosis,
protože nepřijali Ježíše (Ř
1:28,29), proto se epignosis týká také toho, že nejsme ospravedlněni
ze Zákona (Ř
10: 1-4). Když se budeme držet epignosis, pomůže nám to
vyvarovat se hříšného života, budeme nést spravedlivé ovoce a podpoří
to naši zbožnou oddanost (Fi
2:9-11; Ko
1:9,10; 2.Ti
3:5-7; Ti
1:1-3; Heb
10:26,27; 2.P
2:20,21). Jsme také vybízeni, abychom v epignosis rostli ( Ko
1:10), to znamená, že epignosis je nekončící proces, ve kterém
se každý křesťan může stále zdokonalovat, (Ř
15:14) I když "poznáváme částečně" (1
K 13:12), přestože tu základní pravdu nutnou pro spasení máme (srv. Ti
1:1 a 2.J
2).
Z uvedeného výčtu vyplývá, že epignosis se může týkat celé řady
věcí. Všechny však souvisejí s následováním Krista a to podle toho, jak
poznáváme jeho osobnost. To by dost dobře nebylo možné, kdybychom s ním
nebyli v úzkém vzájemném vztahu.
Jedná se tedy spíše o "pravé poznání"
než "přesné poznání", protože žádný z těchto veršů nezdůrazňuje
nějaké intelektuální poznání v oblasti učení, ale poznání osoby Pána
Ježíše Krista. Skrze toto "pravé poznání" je člověku dána moc
zvítězit nad hříchem a smrtí. Proto je dáno do protikladu ke "skutkům
zákona" a lpění na něm, protože Zákon sám nemůže ospravedlnit člověka.
Horlivost pro Boha bez poznání osoby Pána Ježíše je marné.