Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 517 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116490068
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Albert Einstein-náboženství a věda
Vloženo Neděle, 18. březen 2007 @ 18:23:56 CET Vložil: stepan

Společnost poslal nula

Všechno, co lidé konají a vymýšlejí, má uspokojovat potřeby, které pociťují, a mírnit jejich bolesti. Tohle musí mít člověk pořád na zřeteli, chce-li porozumět různým duchovním proudům a tomu, jak povstávají. To, jak člověk cítí, po čem touží, je motorem jakého­koliv jeho usilování a tvorby, byť by se nám zvláště to druhé jevilo někdy sebevznešeněji. Jaké city a jaké potřeby přivedly člověka k náboženskému uvažování a k víře v nejširším slova smyslu?

 Když o tom přemýšlíme, záhy je nám zřejmé, že u kolébky náboženského uvažování a religiózních prožitků jsou nejrůznější city. U primitiv­ních lidí vyvolává religiózní představy v první řadě strach. Strach z hladu, z divokých šelem, z nemocí, ze smrti. Protože na tomto stupni existence poznání příčinných souvislostí bývá ještě nepatr­né, lidský duch sám nám předstírá, že existují více nebo méně ana­logické bytosti, na jejichž vůli a působení závisí prožitky, kterých se obáváme. A lidi si myslí, že si mohou příznivě naklonit takové by­tosti tím, že budou provozovat úkony a přinášet oběti, jaké se pod­le víry tradované mnohá pokolení mohou oněm bytostem líbit, a tak se jim vlichotí do přízně. V tomto smyslu mluvím o nábožen­ství bázně.

Tuhle víru sice neprodukuje, zato podstatně udržuje při životě zvláštní kasta kněží, která se časem vytvoří, vydává se za pro­středníka mezi tou kterou obávanou bytostí a lidmi a na tom si bu­duje své privilegované postavení. Nejednou vládce nebo vůdce, pří­padně ta nebo ona privilegovaná vrstva, která opírá svou světskou vládu o jiné faktory, spojí své panování s funkcemi kněžskými, aby si svou vládu pojistila, nebo existuje soulad zájmů u politicky vlád­noucí kasty a kněžstva. Druhým zdrojem vzniku náboženství jsou city sociální. Otec i matka, pohlaváři větších lidských společenství, jsou smrtelní a chybující. Touha po nějakém vedení, po lásce a po opoře podněcuje vznik pojmu boha, který vyvěrá ze sociálního, pří­padně mravního pojetí. Takový bůh je bohem prozřetelnosti, bo­hem, který ochraňuje, určuje, co a jak má být, který odměňuje a trestá. Je to bůh, který - vždy podle toho kterého lidského rozu­mu - miluje a podporuje život kmene, lidstva, ba život jako takový, je to bytost, která člověka konejší v jeho neštěstí a v nesplněných tužbách, která střeží a uchovává duše zemřelých. Takový je sociální nebo mravní pojem boha.Ve svatém písmu židovského národa se dá krásně vysledovat, jak se náboženství opřené o bázeň vyvíjelo v náboženství mravní. Po­kračováním tohoto vývoje pak byl Nový Zákon.

Náboženství všech civilizovaných národů, zejména pak také národů Orientu, jsou v zá­sadě náboženství mravní. Vývojová proměna náboženství bázně v náboženství mravní je důležitým pokrokem v životě národů. Je nutné střežit se předsudku, že snad veškerá náboženství primitiv­ních národů jsou náboženstvími bázně, kdežto náboženství kultivo­vaných národů náboženstvími jen a jen mravními. Všechny mají v sobě prvky jednoho i druhého, ovšem tak, že na vyšších stupních vývoje sociálního života převládá náboženství mravní.Všem těmto typům je společná antropomorfní povaha ideje boha. Povznést se nad tento stupeň náboženských prožitků dokáží pouze neobyčejně vnitřně bohatí jedinci a neobyčejně ušlechtilé pospoli­tosti. U jedněch i u druhých se však vyskytuje ještě třetí stupeň reli­giózních prožitků, i když jen zřídka v ryzí podobně; nazval bych jej vesmírnou religiozitou. Tomu, kdo ji v sobě nemá, dá se jen velice těžko ozřejmit, když jí navíc neodpovídá žádný antropomorfní po­jem boha.

Jedinec nejasně tuší, jak nicotné jsou lidské tužby a cíle a jaká vznešenost a jaký zázračný řád se mu vyjevuje v přírodě i v myšlen­kovém světě. Individuální existenci vnímá jako svého druhu vězení a touží po tom, zakusit veškeré bytí jako cosi jednotného a smyslu­plného. Jakési náznaky vesmírné religiozity se najdou už v raných etapách vývoje, třeba v nejednom Davidově žalmu, a také u jiných proroků. Daleko silnější je komponent vesmírné religiozity v buddhismu, o tom nás poučují zejména podivuhodné spisy Schopenhauerovy.Náboženští géniové všech dob se vyznačují právě touto vesmírnou religiozitou, která nezná dogmata, nezná boha, který by byl podobný člověku. Nemůže proto ani existovat církev, jejíž učení by se opíralo zejména a hlavně o vesmírnou religiozitu. A proto ta­ké právě u heretiků ve všech dobách najdeme jedince, kteří v sobě měli zejména takovouto vesmírnou religiozitu a svým současníkům připadali jako ateisté, občas i jako světci. Z tohoto hlediska lidé jako Demokritos, František z Assisi a Spinoza jsou si vnitřně navzájem dost blízcí.

Jak si mohou lidé sdělit vesmírnou religiozitu, když nemůže do­spět k jakémukoliv završenému pojmu boha a k jakékoliv teologii? Zdá se mi, že nejdůležitější funkcí jak umění, tak vědy je probouzet pocit této religiozity v každém, kdo je s to ho vnímat, a udržovat jej při životě.A tak dospíváme k otázce, jaký je vztah vědy k náboženství, vztah, který se dost liší od obvyklých vztahů. Člověk je totiž z historie zvyklý považovat vědu a náboženství za nesmiřitelné antagonismy, ze snadno pochopitelných důvodů. Kdo je bezvýhradně oddán názoru, že veškeré dění je zřetězením příčin, pro toho myšlenka bytosti, kte­rá zasahuje do běhu světa, je naprosto nepřijatelná - ovšem za předpokladu, že hypotézu obecné kauzality bere opravdu zcela vážně. Náboženství opřené o bázeň odmítá, ale neméně i jakékoli nábožen­ství sociální nebo mravní. Bůh, který odměňuje a trestá, je pro něj nemyslitelný už proto, že člověk jedná podle vnější i vnitřní zákoni­té nezbytnosti, z hlediska božího nenese tedy žádnou zodpovědnost, stejně tak jako jakýkoliv neživý předmět neodpovídá za pohyby, kte­ré vykonává. Proto se vědě už nejednou vyčítalo, že podlamuje mo­rálku, ovšem zjevně neprávem. Etické chování člověka lze účinně opřít o soucit, o výchovu, o sociální vazby, nepotřebuje tedy oporu náboženství. Bylo by to s lidstvem věru smutné, kdyby se mělo ukrocovat jen bázní z trestu a nadějí na posmrtnou odměnu.

Je tedy pochopitelné, že církve odjakživa potíraly vědu a proná­sledovaly její přívržence. Na druhé straně ovšem tvrdím, že vesmír­ná religiozita je nejsilnější a nejušlechtilejší vzpruhou pro jakékoli vědecké bádání. Jen ten, kdo je s to ocenit obrovské úsilí a přede­vším nesmírné zaujetí, bez něhož by nebyly myslitelné veškeré prů­kopnické výtvory vědeckého rozumu, dokáže také ocenit sílu citu, z něhož jedině může vzejít takové dílo, které je vzdáleno veškerému bezprostřednímu praktickému životu. Jak hluboká víra v rozumnost uspořádání vesmíru a jaká touha po tom, aby porozuměli byť i jen tomu nejnepatrnějšímu odlesku rozumu, vyjevujícímu se v podobě tohoto světa, nejspíš žila v mysli Keplerově i Newtonově, takže mno­haletým osamělým úsilím dokázali rozšifrovat, jak funguje nebeská mechanika! Kdo vědecké bádání zná hlavně jen z jeho praktických důsledků, ten snadno dojde k naprosto nesprávnému názoru na du­ševní stav mužů, kteří - obklopeni skeptickými současníky - ukáza­li cestu všem, kdo sice smýšleli a smýšlejí jako oni, kdo však byli a jsou rozváti po všech koutech zeměkoule i po různých staletích. Jen ten, kdo zasvětil svůj život podobným cílům, je schopen si živě představit, čím byli takoví lidé prodchnuti, co jim dávalo sílu, aby nesčetným neúspěchům navzdory se nezpronevěřili svému cíli. Ta­kovou silou nás obdaruje právě vesmírná religiozita. Jeden součas­ník nikoliv neprávem podotkl, že seriózní badatel je v té naší všeo­becně hmotařské době jediným hluboce nábožensky založeným člověkem.

Tím nejkrásnějším, co kdy můžeme zažít, je tajemno. Je to ten nejzákladnější pocit, který je vždy na začátku jakéhokoliv opravdo­vého umění i vědy. Kdo ho nezná, kdo už se nedokáže divit, kdo už nedokáže žasnout, je takříkajíc mrtvý a oči má vyhaslé. Prožitek ta­jemná - i když spojeného s bázní - zrodil náboženství. Vědomí, že existuje něco, do čeho nepronikneme, rozumnost svrchovaně hlu­boká a krása svrchovaně zářivá, která se našemu rozumu ukazuje pouze ve svých nejprimitivnějších podobách, že tohle víme a že to cítíme, z toho povstává skutečná religiozita; v tomto smyslu a pou­ze v něm patřím k lidem hluboce nábožným. Boha, který odměňuje i trestá objekty svého stvoření, Boha, který má takovou nebo onakou vůli podobnou té, jakou zakoušíme na sobě, toho si představit nedo­vedu. Ani si neumím a také nechci představovat jedince, který by přežil svou fyzickou smrt; takové myšlenky ať v sobě živí duše slabé, ze strachu nebo z nějakého směšného sobectví. Mně stačí mystérium věčnosti života a vědomí nebo tušení,že veškeré bytí má stavbu až zázračnou,a pokorné usilování o to,abych pochopil třeba i jen nepatrnou část oné rozumosti,která se vyjevuje v Přírodě.

Z knihy Jak vidím svět,Albert Einstein.
Nakladatelství Lidové noviny 1993


Podobná témata

Společnost

"Albert Einstein-náboženství a věda" | Přihlásit/Vytvořit účet | 7 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Albert Einstein-náboženství a věda (Skóre: 1)
Vložil: likvid (agentura.vlcek@volny.cz) v Středa, 21. březen 2007 @ 07:15:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tuto knihu vlastním a doporučuji k přečtení.
Petr Vlček



Re: Albert Einstein-náboženství a věda (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne v Neděle, 21. říjen 2007 @ 17:15:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Ještě jako křesťan jsem se setkal s citacemi, které pronesli různi vědci a které byly použité na podporu křesťanské víry. Jako mnozí jsem tomuto věřil a nenapadlo mi, že toto bylo vytrhnuto z kontextu, a slova těchto vědců byly pečlivě vybraný aby nebyli v rozporu s křesťanskou věroukou. I Enstein byl takto zneužit. 



Re: Albert Einstein-náboženství a věda (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Pondělí, 22. říjen 2007 @ 03:02:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To jako ze kdyz to napsal Albert Einstein tak je to dobre a smerodatne? Vzdyt on se ani slovickem nezminuje O Jezisi Kristu. To, ze by mohl verit v Boha neni nic. Samotna vira v Boha nikoho nespasi. To byste pane nulo uz davno mohl vedet. Chodite na tyto stranky uz dlouho, ze byste z nich mohl skladat dizertacni praci.



Stránka vygenerována za: 0.20 sekundy