Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 517 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116490730
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Ignác z Loyoly - muž Boží
Vloženo Úterý, 20. březen 2007 @ 14:08:21 CET Vložil: bolek

Svědectví poslal Nepřihlášený

Ignác z Loyoly - svědek Kristův

Ignác z Loyoly

Ignác z Loyoly se mnohdy posuzuje zcela nesprávně, když se v něm vidí jenom velký stratég, organizátor protireformace, znalec lidí a psycholog. Byl především hluboký mystik, muž modlitby a světec. Narodil se r.1491 na zámku Loyola v Baskicku, dostalo se mu dvorské výchovy (1506-1517) a sloužil jako důstojník ve vojsku španělského místokrále Navarry, tedy ve službách císaře Karla V. Při obraně Pamplony proti Francouzům 1521 utrpěl těžké zranění na noze. Byl dlouho upoután na lůžko a tu u něho došlo ke změně smýšlení. Obrácení se dovršilo následující poutí k Matce Boží Montserratské.

V tichu samoty v Manrese (březen 1522-únor 1523) prožil mystickou přeměnu; tam vznikl první náčrt proslulých Exercitia spiritualia, knížky duchovních cvičení a rozhodnutí, že v budoucnu bude vyhledávat jen větší slávu Boží. Od té doby bylo jeho heslem Omnia ad maiorem Dei gloriam (Všecko k větší slávě Boží). Na pouti do Svaté země (červen 1523-leden 1524) v něm uzrál plán stát se knězem. Přes všecky překážky absolvoval latinskou školu v Barceloně (1524/26), filosofická studia v Alcale a Salamance (1526/27), prožil několik pronásledování od španělské inkvizice, pro kterou byl podezřelý a vykonal teologická studia v Paříži (1528-1535); bydlel v koleji Montaigu, kde předtím nabyli vzdělání Erasmus a Kalvín. V Paříži seskupil kolem sebe kruh přátel; byli to Petr Faber, František Xaver, Jakub Laynez, Alfons Salmeron, Šimon Rodriguez a Mikuláš Bobadilla. S nimi složil 15.srpna 1534 na Montmartru slib chudoby a čistoty a k tomu připojili další, působit jako misionáři ve Svaté zemi, a kdyby to do roka nebylo možno, dát se bezpodmínečně k dispozici papeži pro splnění jakéhokoli církevního úkolu. Pařížské studium dokončil dosažením diplomu magistra filosofie a teologie. Jelikož přeprava do Palestiny nebyla možná, odebral se r.1538 se svými druhy do Říma. Mezitím přijal 24.6.1537 kněžské svěcení. V tu dobu v něm vzrůstalo rozhodnutí založit řád. Statuta, která navrhl, potvrdil papež Pavel III. 27.září 1540. Spolubratři zvolili Ignáce za prvního představeného Tovaryšstva; od té doby zůstával v Římě, věnoval se svému úkolu a jeho řád rychle rostl.

Dnes je obecně známo a uznává se, že Ignác nezaložil řád proto, aby potíral protestantismus; nechtěl nic jiného než sloužit Kristu v církvi a pracovat na vnitřní obnově a prohloubení křesťanského života. Ale přece bylo jeho myšlení a usilování namířeno proti protestantismu, protože základní postoj Ignácův byl naprosto opačný než postoj Luthera a ostatních reformátorů. Teprve nyní, kdy je skoro dokončeno vydávání pramenů, je možno Ignáce posoudit. Byl jedním z největších mystiků; jeho mystika však byla bez jakéhokoli subjektivního blouznění. Byla nazvána mystikou služby, byla to střízlivá oddanost Kristu jako Pánu. V církvi viděl dále žijícího Krista. Bral velmi vážně tajemství vtělení. K Bohočlověku Ježíši Kristu patří vše lidské, ubohé, slabé; to vše vzal na sebe, aby to spasil. Ecclesia spiritualis (pouze duchovní církev) je neskutečná, a proto i nekřesťanská. Instituční církev - to byl pro něj dále žijící Kristus. Proto ani na okamžik neváhal dát se této církvi k dispozici, střízlivě, realisticky, směle a bez výhrad. Měl zrak otevřený pro svět, který náleží Kristu. V něm se uskutečňuje tajemství spásy. Žil v mystice otevřené světu (K.Rahner).

Také Ignác narazil na instituční církev. Již jako student se setkal s inkvizicí a byl vězněn. Vážně se střetl s fanatickým kardinálem Caraffou, a když se Caraffa stal papežem (Pavel IV. 1555-1559), nastaly pro něj těžké časy. Nikdy však o církvi nepochyboval, neboť dovedl rozlišovat lidské od božského, uznával toto lidské a byl ochoten je snášet. V tom se odlišuje od reformátorů, ba byl v této věci přímo jejich protikladem. Jeho myšlení a snažení nutně působilo protireformačně, protože bylo "katolické". Proti reformačnímu subjektivismu a spiritualismu, proti odvolávání se na vlastní svědomí stavěl vázanost na církev jako na vyšší autoritu. Poslušnost církvi, jádro jeho vlastního života a jeho řádu, byla pro něho poslušností Kristu. Jeho oddanost Svatému stolci, úřadu náměstka Kristova, byla službou Kristu.

Zásady svého církevního postoje sepsal v knížce exercicií a tak s nimi obeznámil milióny lidí. Pokyny, které tam udílel, neboli Pravidla správného církevního smýšlení, určily duch potridentské doby. Všecko, co reformátoři z neporozumění nebo ze slepé horlivosti odmítali, protože to uráželo jejich spiritualismus, učil chápat v hlubším inkarnačním pohledu a zařazovat do širší souvislosti: zpověď, přijímání svátostí, mši sv., řeholní sliby, úctu svatých, pouti, odpustky, bohoslužebné obřady, posty a zdrženlivost, obrazy a výzdobu kostelů atd. Zdůrazňoval, že se nemá mluvit stále jen o pouhé víře (sola fides), ale také nabádat k dobrým skutkům, jinak lidé zvlažní a zleniví. Nemá se mluvit stále jen o tom, že všechno činí pouze milost (sola gratia), protože z toho vzniká veliké nebezpečí, že se vzdáme svobody. Nemá se stále poukazovat na predestinaci; zajisté existuje Boží vyvolení k milosti, bez které nikdo nebude spasen, ale je třeba rovněž zdůrazňovat spolupůsobení člověka s milostí. Ostatně v těchto i ostatních problémech spásy platí to, co učí hierarchická církev. Nikdo nemá právo vykládat Písmo sv. podle vlastního subjektivního mínění (sola Scriptura), ale nejvyššímu učitelskému úřadu církve přísluší, aby je autenticky interpretoval.

Ignác neustále zdůrazňoval starou katolickou nauku o spolupůsobení Boha a člověka, milosti a přirozenosti. Proti jednostrannostem reformátorů kladl katolickou syntézu. Modli se, jako by všecko záleželo jen na Bohu, ale přičiňuj se, jako by záleželo jen na tobě, zda budeš spasen. Nechtěl restauraci předreformačních poměrů, ale vnitřní oživení a obnovu zdravého náboženského a církevního ducha. Od pouhého potírání bludů a neřestí si nic nesliboval. Nikdy se neodvolával na reformátory a nebojoval ve svých spisech proti heretikům. Chtěl lidi přivádět na pravou cestu a zachraňovat jejich duše láskou a poučováním.

V úžasně krátké době rozšířili Ignácovi odchovanci tohoto nového ducha a lidé se mohli opět radovat ze štěstí katolické víry. Nejvýrazněji se tato radost projevuje v uměleckém hnutí té doby, v baroku. Říkalo se mu jezuitský sloh; ve skutečnosti není jen uměleckou formou, ale výrazem nového nábožensko-církevního životního pocitu. V tom smyslu nemá nic společného s protireformací (umění protireformace), nýbrž výhradně s katolickou obrodou po reformaci. Barvou i tvarem vyjadřuje v nevyčerpatelné plnosti tryskající nový život víry. Barok brzy zdobil katolické domy Boží, zvláště jezuitské, přenášel na lid shromážděný k bohoslužbám radostný vnitřní i vnější pohyb.

Při smrti sv. Ignáce (1556) měl řád již asi 1000 členů, o dvacet let později to bylo 4000, kolem r.1600 již 8520, a koncem 17. století 20.000.

http://www.jesuit.cz/osobnost.php?id=12


Podobná témata

Svědectví

"Ignác z Loyoly - muž Boží" | Přihlásit/Vytvořit účet | 3 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Ignác z Loyoly - muž Boží (Skóre: 1)
Vložil: Seraphim v Úterý, 20. březen 2007 @ 14:44:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
Toto je v článku zajímavé:
"Ignác narazil na instituční církev. Již jako student se setkal s inkvizicí a byl vězněn. Vážně se střetl s fanatickým kardinálem Caraffou, a když se Caraffa stal papežem (Pavel IV. 1555-1559), nastaly pro něj těžké časy."
"Zdůrazňoval, že se nemá mluvit stále jen o pouhé víře (sola fides), ale také nabádat k dobrým skutkům, jinak lidé zvlažní a zleniví."




Re: Ignác z Loyoly - muž Boží (Skóre: 1)
Vložil: Gojim v Úterý, 20. březen 2007 @ 17:13:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
1.9 Ignácův okultismus

Od hodiny, kdy se Ignác rozhodl již více nemyslet na své hříchy, se jeho duchovní obzor, jak tomu sám věřil, začal rozjasňovat. Ustoupily všechny pochmurné hrůzy, vyschly jeho hořké slzy a klášterními síněmi se přestaly ozývat jeho těžké vzdechy. Byl vzat, jak se domníval, do užšího spojení s Bohem. Věřil, že mu byla otevřena nebesa, aby mohl jasněji nahlédnout do Božích tajemství ... Ignác ke svému prožitku však nepotřeboval na rozdíl od Luthera žádnou z knih Písma svatého, ale věřil, že byl obdařen nade všechny lidi tím, že dostával zjevení určená výhradně jemu samotnému. Pominula hodina jeho skutečné záchrany a uprostřed nebeských skutečností a radostí mu byla zavřena vrata milosti a od této chvíle se po celý svůj život, již navždy, musel zmítat ve svých fantaziích a snech.
Jednoho dne mu bylo oznámeno, že uvidí osobně Spasitele. Na slíbené zjevení nemusel dlouho čekat. Při mši mu byly otevřeny oči a on uviděl v hostii vtěleného Boha. Jaký další důkaz by ještě potřeboval pro transsubstanciaci, když viděl celý postup, jak mu byl ukázán? Zanedlouho potom mu byla stejně zřetelně zjevena Panna. Takových návštěv měl Loyola téměř třicet. Jednoho dne, když seděl na chrámových schodech kostela svatého Dominika v Manresse a zpíval chvalozpěv Marii, upadl náhle do snu a obdržel symbol nepopsatelného tajemství trojice v obraze »tří kláves na jakémsi hudebním nástroji«. Vzlykal radostí, odešel do kostela a začal sepisovat první zázrak. Při jiné příležitosti, když se procházel podél břehu řeky Llobregat, která zavlažuje Manressu, posadil se a upřel své oči na proud. Začala se mu zjevovat mnohá božská tajemství, kterým podle jeho životopisce Maffeie »mohou jiní lidé jen sotva porozumět, a to i po mnohém čtení, bdění a studování.« Tak komplikovaná a složitá byla tato satanská vidění. ... To vše bylo produktem zatemněné, a přesto pyšné a ctižádostivé představivosti a zvrácené vůle. Tomu odpovídá i ovoce, které potom přinesla následující tři století. V nich se na základě těchto satanských Loyolových prožitků zrodila temná armáda jezuitů.(J.A.Wylie: The History of Protestantism, díl II., kniha 15., str. 381)
Právě díky vidění,” říká H. Boehmer, ” začal znovu jíst maso. Celá řada vidění mu zjevila tajemství katolických dogmat a pomohla mu opravdově je prožívat. Tímto způsobem meditoval o trojici ve tvaru hudebního nástroje se třemi strunami. Tajemství stvoření světa přicházelo skrze »něco« neurčitého a světlého, co vycházelo ze slunečního paprsku. Zázračné sestoupení Krista do eucharistie viděl jako záblesky světla prostupující svěcenou vodou v okamžiku, kdy ji kněz při modlitbě vyzdvihuje vzhůru. Lidskou postavu Krista a svaté Panny viděl v podobě oslnivě bílého těla. A konečně i satana jako hada a blikotající útvar podobný zástupu jiskřivých a tajuplných očí.(H. Boehmer: Les Jesuites, Armand Coli, Paříž 1910, str. 12-13)
Není to počátek dobře známého jezuitského modlářství? Všimněme si hned několika skutečností. Ignác se cele oddává snění v době, kdy on sám je zcela psychicky zdeptán, jeho mysl je na pokraji zhroucení a jeho tělo je následkem silného vykrvácení na bojišti naprosto vyčerpáno. Ignácova představivost byla vlečena morbidním životem ”svatých”, jejich sebetýráním a umrtvováním jejich vlastní, přirozené svobodné vůle. Proto nastupují horečnaté, blouznivé stavy, ve kterých nemá sílu se bránit proti žádným duchovním silám. Stává se pouhou hříčkou v moci těchto sil. Dvakrát přitom přijde málem o život, jeho tělo je zničeno, jeho mysl úplně zotročena, jeho svobodná vůle zlikvidována, jeho nervy předrážděné, živoří ve špíně, hnusu, v zimě, jeho zevnějšek je zanedbaný.
Přesto Ignác plně věří, že tím slouží Bohu. To všechno je ochoten podstoupit, jen aby udržel spojení s duchy. Není tu jasný důkaz bílé magie, jedné z forem spiritismu, kdy svedený člověk v domnění, že slouží Bohu, slouží ve skutečnosti ďáblu a jeho duchům? Nechť si čtenář také povšimne, že se jedná o egyptskou poušť, kde prožívají ”svatí” mniši své zkušenosti, tedy o okultní území, které je plné uctívání různých bohů od zvířat, přes přírodní živly až po slunce a vesmír.
Lze proto více než očekávat, že praktiky, které prováděli mniši v Egyptě, povedou k takovým duchovním prožitkům, které budou mít vždy okultně mystický charakter, byť i třeba v křesťanském plášti. Vždyť co jiného je vidění o vtělení boha při transubstanciaci než okultní mysticismus a egyptský článek víry o vtělení boha slunce do slunce, o vtělení boha řek do Nilu, o vtělení boha žab do posvátné žáby apod. A je to stejné jako i v indickém okultním učení o vtělování bohů do zvířat a nebo do lidí, či do stromů, nebo do hor a nebo o převtělování duše. Všechna tato ďábelská okultní dogmata mají stejného ducha. A tito ďábelští duchové se také plně starali o duchovní prožitky Ignáce z Loyoly a předkládali mu svá vidění, aby byl schopen uvěřit okultním článkům víry římskokatolické církve a po celý svůj život je se vší zuřivostí hlásat a obhajovat.
Profesor bonnské univerzity Dr. H. Boehmer dodává, že hluboký význam dogmat byl Loyolovi zjeven jako ”zvláštní přízeň shůry”, a to prostřednictvím jakéhosi transcendentálního tušení. ” Mnoho z tajemství víry a vědy mu bylo najednou jasné a později tvrdil, že v těchto krátkých okamžicích se naučil více než za celá svá studia. Avšak nikdy nedovedl vysvětlit, co bylo těmito zjeveními, která mu byla v okamžiku úplně jasná. Zanechal pouze mlhavou představu, pocit něčeho zázračného, jako by se v tom okamžiku stal jiným člověkem s jinou inteligencí.(H. Boehmer: Les Jesuites, str. 12-13)
Takový tajemný neboli okultní mysticismus je důsledek nervové poruchy a odpovídá to prožitkům kuřáků opia nebo uživatelů hašiše - zvětšení a rozšíření vlastního já, představě vznášení se nad realitou, zářivou senzací, které připomínají pouze jakési omámení.

Pokracovanie: Edmont Paris: Tajne dejiny jezuitov, cast - Ignacov Okultizmus



Stránka vygenerována za: 0.16 sekundy