|
Právě je 567 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116487817 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Jsou rozdíly mezi Koránem a Biblí větší, než mezi islámem a katolicismem?
Vloženo Středa, 18. červenec 2007 @ 13:41:10 CEST Vložil: bolek |
poslal BohemianAnonymus Rozdíly mezi prameny víry a praxí.
JSOU ROZDÍLY MEZI KORÁNEM A BIBLÍ VĚTŠÍ, NEŽ MEZI ISLÁMEM A KATOLICISMEM ? Věroučné rozdíly vyplývající z porovnání pramenů obou náboženství jsem šíře pojednal v těchto příspěvcích:
Z těchto prací je zřejmé, že rozdíly existují a jsou nepopiratelné. Avšak učiníme-li předmětem svého zkoumání komparaci islámu a katolicismu, pak zjistíme, že se obraz radikálně mění. Při řešení tohoto problému se stručně soustředím na dva aspekty, které považuji za typické.
1) Šíření víry.
Jak islámu, tak i katolicismu je společné šíření víry mečem. Avšak v islámu jde o naprosto striktní příkazy Koránu (jde tedy o boj je z náboženského hlediska legitimní), zatímco v katolicismu jde o fatální odchylku od biblického učení. Navíc šíření víry sledovalo i politické, tedy mocenské cíle, což je v naprostém rozporu s učením našeho Spasitele, který odmítl Satanovu nabídku „všech království světa a jejich slávu.“ (Mt. 4:8; Lk. 4:5-7). Protože tedy katolicismus i islám užívají k šíření víry stejné prostředky, mám za to, že kritika islámu pronesená na římským biskupem na univerzitě v Řezně (i když rafinovaně ocitoval nekatolický pramen), rozhodně nebyla na místě. Dále viz: Nekonvenční pohled na světový politický systém.
Hrstka misionářů (jako např. náš sv. Vojtěch), která při zvěstování evangelia položila svůj život nemůže na výsledném obrazu nic změnit. Tímto konstatováním se nechci významu těchto Kristových svědků jakkoli dotknout. Naopak mám za to, že toto byli ti praví následovníci Krista a jeho apoštolů. Pán Ježíš Kristus nikoho k víře nenutil.
2) Shoda v otázce Boží osoby. Římský biskup při své loňské návštěvě Turecka v minulém roce ztotožnil biblického Hospodina s bohem muslimů Alláhem. Tím potvrdil trend, který si v ŘKC od 2. vatikánského koncilu razí cestu. Pakliže je tedy Hospodin s Alláhem totožný, je Boží Syn a jeho spasitelské dílo anulováno, neboť Ho muslimové uznávají jen jako proroka a nového Adama.
Problém oběti:
Bůh poslal svého Syna na zem, aby zemřel za hříchy lidstva. (Žd. 7:26, 27). Člověk, který je dokonalý, se může obětovat za své současníky, tedy přátele, rodinu, nebo vlast. Avšak zemřít za ty, kdo se teprve narodí nezávisle na tom kde a kdy, se naprosto vymyká lidským možnostem. Smířit člověka s Bohem může jen Bůh.
Aby však tato oběť mohla být vůbec uskutečněna, musel Syn Boží na sebe vzít lidské tělo-tj. stát se načas nižším než andělé. (Ž. 8:5, 6; Žd. 2:9; J. 10:36; J. 1:14; Fp. 2:7, 8). Jinak by to nebylo možné, neboť Bůh, naprosto suverénní Tvůrce a Vládce všech nebeských sfér, našeho fyzikálního vesmíru, našeho času a dalších časů je svou povahou nesmrtelný. Syna musíme ctít jako Otce (J. 5:22, 23). Takže ten, kdo Pánu Ježíši upírá Boží původ, znevažuje Jeho oběť na kříži – ten ji de facto nepřijal a tím se vylučuje ze spasení!!
Řečeno jinak: pokud náš Spasitel nebyl Božím Synem, pak by Jeho oběť neměla sílu a my bychom se stále topili ve svých hříších, naprosto bez naděje. Buď Bohu vzdána chvála za to, že tomu tak není. Spasitel je nadějí pro všechny: židy, křesťany, muslimy, hinduisty a všechny lidi světa. Pokud si necháme Spasitele vzít, je s námi konec. Dále viz:
Závěrem, mám za to, že ekuména prosazovaná v horizontální, tedy neduchovní rovině jako instituční sjednocení církví na celém světě se časem transformuje v politickou moc, která nikdy nebyla Božím záměrem. Nicméně oprávněnost takového mocenského systému bude zajisté brilantně teologicky zdůvodněna. Teologie není matematika – pomocí teologie lze zdůvodnit cokoliv: tedy i fatální odchylky od Písma, které již v minulosti vedly k tragickým koncům. Nemám zde v úmyslu psát jakýkoli úvod do křesťanské esoteriky (i když každý můj příspěvek jí malou část obsahuje); jen bych rád poukázal na dvě skutečnosti: předně na tu, že řádění inkvizice učinila přítrž světská!!! a nikoli církevní moc a dále na světskou moudrost, která praví, že ten, kdo si nezapamatuje minulost a nepoučí se z ní, se sám odsuzuje k tomu, prožít si její události znovu. K otázce která je názvem tohoto článku: z mého pohledu se skutečnost jeví tak, že rozdíly mezi islámem a katolicismem jsou menší, než mezi Koránem a Biblí, díky věroučným ústupkům ze strany katolicismu. A v tom nevidím nic pozitivního. Musím zde pro úplnost uvést několik důležitých skutečností: V Koránu je vztah Bůh – Boží Syn nazírán z čistě pozemských hledisek: tedy Syn je menší (méně mocný), než Otec. Příčinu vidím v tom, že se prorok Muhammad setkal s deformovaným křesťanstvím, což pravděpodobně dokazují i jeho odlišné interpretace biblických příběhů. Není tedy divu, že se tomuto myšlenkovému schématu vzpíral – já bych se mu vzpíral také. Pokud ale přijmeme hledisko, že Boží Syn je emanací Otce Stvořitele, tedy je stejně velký, mohutný a od věčnosti trvající, pak se ocitáme na platformě, kterou může řada muslimů přijmout. Je možné, že k podobnému, ne-li stejnému závěru došel i rumunský, komunisty perzekvovaný luteránský pastor bratr Wurmbrand. Poukazovat na nesprávný kurs který zaujala ŘKC spolu s jejími satelity bez toho, abych ukázal na správný směr cesty, nemá ovšem smysl. Fp. 1: 9-11 „A za to se modlím, aby se vaše láska ještě víc a více rozhojňovala a s ní i poznání a hluboká vnímavost; abyste rozpoznali, na čem záleží a byli ryzí a bezúhonní pro den Kristův, plní ovoce spravedlnosti, které z moci Ježíše Krista roste k slávě a chvále Boží.“ Štefan Porúbčan SJ (1978) překládá tento oddíl takto: „…aby se vaše láska vždy víc a více obohacovala v důkladném poznání a ve všelikém proniknutí, abyste byli schopni rozeznávat co je lepší a zachovat se tak čistí a bez úhony pro den Kristův…“ (překlad ze slovenštiny je můj vlastní). 1Kor. 13:9, 10 „Vždyť naše poznání je jen částečné, i naše prorokování je jen částečné; až přijde plnost, tehdy to, co je částečné, bude překonáno. 1Kor. 13:12 „Nyní vidíme jako v zrcadle, jen v hádance, potom však uzříme tváří v tvář. Nyní poznávám částečně, ale potom poznám plně, jako Bůh zná mne.“ 1Kor. 8:1,2 „…Poznání však vede k domýšlivosti, kdežto láska buduje. Jestliže si někdo myslí, že něco už plně poznal, ten ještě nepoznal tak, jak je třeba. 1Kor. 13:1-3 „Kdybych mluvil jazyky lidskými i andělskými, ale lásku bych neměl, jsem jenom dunící kov a zvučící zvon. (2) Kdybych měl dar proroctví, rozuměl všem tajemstvím a obsáhl všecko poznání, ano kdybych měl tak velikou víru, že bych hory přenášel, ale lásku bych neměl, nic nejsem. (3) A kdybych rozdal všecko co mám, ano kdybych vydal sám sebe k upálení, ale lásku bych neměl, nic mi to neprospěje.“ Tyto biblické texty bych interpretoval asi takto: dialog s muslimy nelze realizovat pomocí ústupků od biblického učení; správnou cestou je neustálé precizování biblického poznání pod vedením Ducha svatého, který je zárukou toho, že nesejdeme na scestí, tedy k herezi – samozřejmě za předpokladu, že se necháme Jím vést a tudíž stanovíme správný žebříček priorit. Populárně řečeno: k Bohu máme v oblasti učení směřovat neustálými aproximacemi i když Ho nikdy nedosáhneme; a i když by jich bylo nekonečně mnoho, každá z nich má svůj význam a smysl, protože naše poznání je jen částečné. Hlavním smyslem služby druhým je láska, nikoli tedy snahy o jejich ovládnutí; v Koránu podle mého poznání není láska obsažena z toho důvodu, že se prorok Muhammad u křesťanů, kteří mu zprostředkovali biblické učení s láskou nesetkal. A i kdybychom měli k dispozici veškeré poznání, bez lásky vše ztrácí smysl a vede k odsouzení. Cesta k dialogu s muslimy tedy nevede před věroučné ústupky, ale přes pokorné vyznání vlastních vin, neboť jsme všichni zhřešili a jsme vzdáleni od Boží slávy (Ř. 3:23) a společné hledání Pravdy, kterou je Pán Ježíš Kristus. (J. 14:6). Na úplný závěr mi dovolte vyjádřit tuto naději: Juda 24, 25 „Tomu pak, který má moc uchránit vás před pádem a postavit neposkvrněné a v radosti před tvář své slávy, jedinému Bohu, který nás spasil skrze Ježíše Krista, našeho Pána, buď sláva, velebnost, vláda i moc přede vším časem i nyní i po všecky věky. Amen. BohemianAnonymus
|
Podobná témata
|
|
Re: Jsou rozdíly mezi Koránem a Biblí větší, než mezi islámem a katolicismem? (Skóre: 1) Vložil: Libby v Středa, 18. červenec 2007 @ 15:43:40 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Dekuji za vystizny clanek. Mam jen jednu pripominku. Jak pisete, ze .."Pricinu vidim v tom, ze se prorok Muhammad setkal s deformovanym krestanstvim." Ja bych videla pricinu v deformovanem Mohamedovi,ne v deformovanem krestanstvi, protoze on by to vzdycky prohlasoval tak jak je to v Koranu. Jeho cil bylo utvorit takove nabozenstvi, jake vytvoril. Na nasem Panu a Spasiteli Jezisi Kristovi neni jedina chyba a podle toho se mohl ridit. A jest-li se ridil necim jinym, tak je deformovany on. Jinak jeste jednou dekuji a prosim piste vic. |
Re: Re: Jsou rozdíly mezi Koránem a Biblí větší, než mezi islámem a katolicismem? (Skóre: 1) Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Středa, 18. červenec 2007 @ 20:21:38 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Vznik islámu
|
]
Re: Re: Jsou rozdíly mezi Koránem a Biblí větší, než mezi islámem a katolicismem? (Skóre: 1) Vložil: BohemianAnonymus v Čtvrtek, 19. červenec 2007 @ 22:51:36 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Vážená sestro Libby, Svůj příspěvek mohu doplnit asi takto: V níže citované knize (1) je uveden fakt, že to byl křesťanský mnich, který Muhammada utvrdil v tom, že je prorokem s velkou budoucností. Kdyby se ale tento mnich nacházel na biblické půdě pak by mu byl jistě znám fakt, že po Pánu Ježíši již další prorok nepřijde, což jsem pojednal v kap. 3, Základní rozdíly mezi Koránem a Biblí. Část 1. Situaci při vzniku islámu dokresluji citáty z těchto níže uvedených pramenů: (1) 11. září - Islám a křesťanství Benedikt Peters První vydání © František Pavelka 2001 Setkání s křesťany.
Na arabském poloostrově existovaly křesťanské sbory. Bratranec první Muhammadovy ženy byl křesťanem. Dvanáctiletému Muhammadovi prorokoval křesťanský mnich velkou budoucnost. Křesťanství nebylo pro Muhammada neznámé, což vyplývá ze všeho, co Korán vypovídá o Ježíši, jeho učednících a o křesťanství. V Koránu najdeme mnoho věcí, které křesťan zná z Bible, ale mnohé se tam podává odchylně, jsou provedeny některé záměny, např. Mojžíšova sestra Mirjam se pokládá za Ježíšovu matku Marii (66:12), jedna epizoda z Gedeónova života je přiřazena králi Saulovi (2:250/249), Petrovo vidění ze Skutků 10 splývá s líčením o stolu, který sestupuje z nebe s ustanovením Večeře Páně (5:112 -115). (2) I S L Á M Rudolf Říčan, Amedeo Molnár, 12 století církevních dějin, KEBF, Kalich Praha, 1989. Kapitola 5. Islám (str. 256 – 261).
1) Zatímco církev i římská říše byly rozervány mocensky i věroučně a vyvrcholil zápas mezi křesťanským císařstvím a zarathuštrovskou Persií, (moje pozn. Zarathuštra (řec. Zoroaster) žil v Íránu v 6 stol. př. Kr.; posvátnou knihou je Zend – Avesta, ve které je popsán boj mezi bohem dobra Ormuzdem a bohem zla Ahrimanem) vyvstal v Arábii, na půdě ležící do té doby mimo hlavní dějiště dějin, nenadálý konkurent všem, kdo se přeli o moc i o pravdu. Byl to islám, náboženství Muhammadovo.
Muhammad (570 – 632) vyrostl v arabském polyteismu a fešitismu, za nímž však zůstávalo povědomí o jediném Bohu, jehož již dříve Arabové jmenovali Alláh. Mnohoženství a hrubé modlářství Muhammada neuspokojovalo a mravní stav Arabů jej počal zarážet. Jako všímavý kupec poznal na cestách po Arábii židovství a z povzdálí i křesťanství, snad též zbytky židokřesťanských sekt, vůbec pak křesťanství velmi porušené, v němž bujel kult obrazů a mariánská úcta do té míry, že Muhammad pokládal Marii za třetí osobu křesťanské Trojice. Silně jej zaujala biblická eschatologie.
2) Podnětem k náboženskému působení se mu nestalo knižní studium – číst vůbec neuměl – nýbrž vize, které míval v křečovité extázi (asi od r. 610). Byl přesvědčen, že pocházejí od Alláha, od téhož Boha, kterého vzývají Židé i křesťané, a jenž jej nyní posílá, aby i Arabům hlásal víru v něj samého, jediného Boha, příkazy poctivosti a lásky k bližnímu a blízký soud, před nímž v mají v pokání zanechat neřestí a odvrátit se od svých model. Odmítal tehdy patrně i kult černého kamene v Ka´abě ve svém rodišti Mekce. Věřil však v existenci zlých i dobrých démonů (džinů), mužských i ženských. Ale Bůh projevil svou dobrotu k lidem zjevením pravé životní cesty skrze proroky. Muhammad je viděl ve starozákonních praotcích : Núba, Ibráhím se syny Isákem, Ismá´ílem, Ja´kúb, Júsuf, Músa, Dávud, Sulajmán a konečně Isa (Ježíš) byli přední z nich. (konec citátů knih).
Křesťanství v prvních staletích po svém vzniku muselo čelit náporu bludných učení, kterými dle mého názoru chtěl Satan křesťanství v samém zárodku zničit. Jde zejména o gnózi (z řec. „poznání“, centrální problém tzv. theodiceje), manicheismus (učení Peršana Máního v podstatě dualismus dvou rovnocenných říší, říše světla a říše temnoty, staví proti sobě Pána Ježíše a Boha Jahveho), arianismus (učení kněze Aria, z Alexandrie, který tvrdil že Syn Boží není bytostně totožný s Bohem Otcem, nýbrž je mu podřízen), neoplatonismus (vycházející z Platónova učení o ideách, kterým dává naprosto scestný náboženský obsah), pelagianismus (učení, že člověk má možnost vážným úsilím překonat hřích), doketismus (místo Spasitele byl ukřižován Šimon z Kyrény) – který je též zmíněn v kap. 4 Základní rozdíly mezi Koránem a Biblí. Část 1. a mnohá jiná bludná učení.
Tyto filozoficko-náboženské směry (a mnohé další které zde nebudu sumarizovat) útočily na pravé učení církve, takže již v pol. 3 století prohlašuje biskup Cyprian z Karthága, že mimo církev není spasení a že nemůže mít Boha Otcem ten, kdo nemá církev matkou. V tomto myšlenkovém klimatu kdy se křesťanství otřásalo v samých základech vlivem nejrůznějších bludných učení, které se šířilo i z místa nejvyššího, tj. z tzv. Petrova stolce, tedy vznikal islám. O tom, že se prorok Muhammad setkal s deformovaným křesťanstvím svědčí i kap. 2, Základní rozdíly mezi Koránem a Biblí. Část 1. kde Hrbek uvádí ve shodě s pramenem (2), že Muhammad považoval za Trojici Boha, Pána Ježíše a Marii. Dále je nutné uvést, že nebyl ani ohledně učení SZ na biblické půdě, neboť medínští Židé jeho výklad SZ nepřijali . Pokládám za zázrak, že Kristovo učení přežilo do dnešních dnů a že nejen výše uvedená bludná učení, dokonce ani „moderní“ teologie ho nedokázaly zničit. V zájmu objektivity si musím položit tuto otázku: jakou měl tehdy Muhammad vůbec šanci čerpat z nezkaleného pramene?
Pokud uznáme oprávněnost mnou formulované zákonitosti, totiž že ústup od jedné biblické pravdy má nutně za následek ústup od pravdy druhé a pravd dalších, musíme též připustit fakt, že s časem se odchylka od biblického učení zvětšuje. Tento proces graduje v katolicismu, kde vyvrcholil uznáním islámu jakožto mimořádné cesty ke spáse. Blíže viz Důsledek jednoho závěru 2. vatikánského koncilu na dějiny světa. V současné době se trápím nad problémem jak muslimy oslovit a dodržet při tom 2 nutné podmínky: 1) neustupovat od biblických pravd, 2) nedotknout se jakkoli jejich důstojnosti a náboženského cítění.
Při nedodržení první podmínky jakýkoli dialog ztrácí smysl; při nedodržení druhé ho nelze vůbec uskutečnit, neboť člověk, který se cítí jakkoli dotčen se stává nepřístupným pro jakékoli sdělení. Jsem si ale jist tím, že v Písmu sv. někde hluboko řešení existuje-ale já ho (zatím) nevidím. Svoji svobodu vidím v tom, že se za muslimy i katolíky mohu modlit vždy. Váš v Kristu
BA
|
]
Re: Re: Re: Jsou rozdíly mezi Koránem a Biblí větší, než mezi islámem a katolicismem? (Skóre: 1) Vložil: Libby v Pátek, 20. červenec 2007 @ 10:13:47 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Vazeny bratre BA, odpovidam ne proto, ze bych chtela mit posledni slovo, ale ze slusnosti vam dekuji za obsahly komentar. Jen jedno rada zareaguji a to, ze resenim a cestou je vzdycky Pan Jezis Kristus. A jeste dale co vidim jako neco jineho nez vy, ze muslimove nejsou pohane. Dale si netroufam rozebirat. Pokoj v Panu Vam preje Libby |
]
|
|
|
|