Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 567 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116487817
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Jsou rozdíly mezi Koránem a Biblí větší, než mezi islámem a katolicismem?
Vloženo Středa, 18. červenec 2007 @ 13:41:10 CEST Vložil: bolek

Studijní materiály poslal BohemianAnonymus

Rozdíly mezi prameny víry a praxí.



JSOU ROZDÍLY MEZI KORÁNEM A BIBLÍ VĚTŠÍ, NEŽ MEZI ISLÁMEM A KATOLICISMEM ?

 
Věroučné rozdíly vyplývající z porovnání pramenů obou náboženství jsem šíře pojednal v těchto příspěvcích:
 



 
Z těchto prací je zřejmé, že rozdíly existují a jsou nepopiratelné. Avšak učiníme-li předmětem svého zkoumání komparaci islámu a katolicismu, pak zjistíme, že se obraz radikálně mění. Při řešení tohoto problému se stručně soustředím na dva aspekty, které považuji za typické.

 
1)      Šíření víry.

 
Věroučné rozdíly jsou popsány v  kap. 14 příspěvku  Základní rozdíly mezi Koránem a Biblí. Část 2.

 
Jak islámu, tak i katolicismu je společné šíření víry mečem. Avšak v islámu jde o naprosto striktní příkazy Koránu (jde tedy o boj je z náboženského hlediska legitimní), zatímco v katolicismu jde o fatální odchylku od biblického učení. Navíc šíření víry sledovalo i politické, tedy mocenské cíle, což je v naprostém rozporu s učením našeho Spasitele, který odmítl Satanovu nabídku „všech království světa a jejich slávu.“  (Mt. 4:8; Lk. 4:5-7). Protože tedy katolicismus i islám užívají k šíření víry stejné prostředky, mám za to, že kritika islámu pronesená na římským biskupem na univerzitě v Řezně (i když rafinovaně ocitoval nekatolický pramen), rozhodně nebyla na místě.
 
Dále  viz:
Nekonvenční pohled na světový politický systém.
 
Hrstka misionářů (jako např. náš sv. Vojtěch), která při zvěstování evangelia položila svůj život nemůže na výsledném obrazu nic změnit. Tímto konstatováním se nechci významu těchto Kristových svědků jakkoli dotknout. Naopak mám za to, že toto byli ti praví následovníci Krista a jeho apoštolů. Pán Ježíš Kristus nikoho k víře nenutil.

 
 
2)      Shoda v otázce Boží osoby.

 
Římský biskup při své loňské návštěvě Turecka v minulém roce ztotožnil biblického Hospodina s bohem muslimů Alláhem. Tím potvrdil trend, který si v ŘKC od 2. vatikánského koncilu razí cestu. Pakliže je tedy Hospodin s Alláhem totožný, je Boží Syn a jeho spasitelské dílo anulováno, neboť Ho muslimové uznávají jen jako proroka a nového Adama.
 
Problém oběti:

Bůh poslal svého Syna na zem, aby zemřel za hříchy lidstva. (Žd. 7:26, 27). Člověk, který je dokonalý, se může obětovat za své současníky, tedy přátele, rodinu, nebo vlast. Avšak zemřít za ty, kdo se teprve narodí nezávisle na tom kde a kdy, se naprosto vymyká lidským možnostem. Smířit člověka s Bohem může jen Bůh.

 
Aby však tato oběť mohla být vůbec uskutečněna, musel Syn Boží na sebe vzít lidské tělo-tj. stát se načas nižším než andělé. (Ž. 8:5, 6; Žd. 2:9; J. 10:36; J. 1:14; Fp. 2:7, 8). Jinak by to nebylo možné, neboť Bůh, naprosto suverénní Tvůrce a Vládce všech nebeských sfér, našeho fyzikálního vesmíru, našeho času a dalších časů je svou povahou nesmrtelný.

 
Syna musíme ctít jako Otce (J. 5:22, 23). Takže ten, kdo Pánu Ježíši upírá Boží původ, znevažuje Jeho oběť na kříži – ten ji de facto nepřijal a tím se vylučuje ze spasení!!
 
Řečeno jinak: pokud náš Spasitel nebyl Božím Synem, pak by Jeho oběť neměla sílu a my bychom se stále topili ve svých hříších, naprosto bez naděje. Buď Bohu vzdána chvála za to, že tomu tak není. Spasitel je nadějí pro všechny: židy, křesťany, muslimy, hinduisty a všechny lidi světa. Pokud si necháme Spasitele vzít, je s námi konec.

 
Dále viz:


 
Závěrem,

mám za to, že ekuména prosazovaná v horizontální, tedy neduchovní rovině jako instituční sjednocení církví na celém světě se časem transformuje v politickou moc, která nikdy nebyla Božím záměrem. Nicméně oprávněnost takového mocenského systému bude zajisté brilantně teologicky zdůvodněna. Teologie není matematika – pomocí teologie lze zdůvodnit cokoliv: tedy i fatální odchylky od Písma, které již v minulosti vedly k tragickým koncům. Nemám zde v úmyslu psát jakýkoli úvod do křesťanské esoteriky (i když každý můj příspěvek jí malou část obsahuje); jen bych rád poukázal na dvě skutečnosti: předně na tu, že řádění inkvizice učinila přítrž světská!!! a nikoli církevní moc a dále na světskou moudrost, která praví, že ten, kdo si nezapamatuje minulost a nepoučí se z ní, se sám odsuzuje k tomu, prožít si její události znovu.
 
K otázce která je názvem tohoto článku: z mého pohledu se skutečnost jeví tak, že rozdíly mezi islámem a katolicismem jsou menší, než mezi Koránem a Biblí, díky věroučným ústupkům ze strany katolicismu. A v tom nevidím nic pozitivního. Musím zde pro úplnost uvést několik důležitých skutečností:
 
V Koránu je vztah Bůh – Boží Syn nazírán z čistě pozemských hledisek: tedy Syn je menší (méně mocný), než Otec. Příčinu vidím v tom, že se prorok Muhammad setkal s deformovaným křesťanstvím, což pravděpodobně dokazují i jeho odlišné interpretace biblických příběhů.  Není tedy divu, že se tomuto myšlenkovému schématu vzpíral – já bych se mu vzpíral také. Pokud ale přijmeme hledisko, že Boží Syn je emanací Otce Stvořitele, tedy je stejně velký, mohutný a od věčnosti trvající, pak se ocitáme na platformě, kterou může řada muslimů přijmout. Je možné, že k podobnému, ne-li stejnému závěru došel i rumunský, komunisty perzekvovaný luteránský pastor bratr Wurmbrand.
 
Poukazovat na nesprávný kurs který zaujala ŘKC spolu s jejími satelity bez toho, abych ukázal na správný směr cesty, nemá ovšem smysl.
 
Fp. 1: 9-11 „A za to se modlím, aby se vaše láska ještě víc a více rozhojňovala a s ní i poznání a hluboká vnímavost; abyste rozpoznali, na čem záleží a byli ryzí a bezúhonní pro den Kristův, plní ovoce spravedlnosti, které z moci Ježíše Krista roste k slávě a chvále Boží.“
 
Štefan Porúbčan SJ (1978) překládá tento oddíl takto: „…aby se vaše láska vždy víc a více obohacovala v důkladném poznání a ve všelikém proniknutí, abyste byli schopni rozeznávat co je lepší a zachovat se tak čistí  a bez úhony pro den Kristův…“ (překlad ze slovenštiny je můj vlastní).
 
1Kor. 13:9, 10 „Vždyť naše poznání je jen částečné, i naše prorokování je jen částečné; až přijde plnost, tehdy to, co je částečné, bude překonáno.
1Kor. 13:12Nyní vidíme jako v zrcadle, jen v hádance, potom však uzříme tváří v tvář. Nyní poznávám částečně, ale potom poznám plně, jako Bůh zná mne.“
1Kor. 8:1,2 „…Poznání však vede k domýšlivosti, kdežto láska buduje. Jestliže si někdo myslí, že něco už plně poznal, ten ještě nepoznal tak, jak je třeba.
 
1Kor. 13:1-3Kdybych mluvil jazyky lidskými i andělskými, ale lásku bych neměl, jsem jenom dunící kov a zvučící zvon. (2) Kdybych měl dar proroctví, rozuměl všem tajemstvím a obsáhl všecko poznání, ano kdybych měl tak velikou víru, že bych hory přenášel, ale lásku bych neměl, nic nejsem. (3) A kdybych rozdal všecko co mám, ano kdybych vydal sám sebe k upálení, ale lásku bych neměl, nic mi to neprospěje.“
 
Tyto biblické texty bych interpretoval asi takto: dialog s muslimy nelze realizovat pomocí ústupků od biblického učení; správnou cestou je neustálé precizování biblického poznání pod vedením Ducha svatého, který je zárukou toho, že nesejdeme na scestí, tedy k herezi – samozřejmě za předpokladu, že se necháme Jím vést a tudíž stanovíme správný žebříček priorit. Populárně řečeno: k Bohu máme v oblasti učení směřovat neustálými aproximacemi i když Ho nikdy nedosáhneme; a i když by jich bylo nekonečně mnoho, každá z nich má svůj význam a smysl, protože naše poznání je jen částečné.
 
Hlavním smyslem služby druhým je láska, nikoli tedy snahy o jejich ovládnutí;  v Koránu podle mého poznání není láska obsažena z toho důvodu, že se prorok Muhammad u křesťanů, kteří mu zprostředkovali biblické učení s láskou nesetkal. A i kdybychom měli k dispozici veškeré poznání, bez lásky vše ztrácí smysl a vede k odsouzení. Cesta k dialogu s muslimy tedy nevede před věroučné ústupky, ale přes pokorné vyznání vlastních vin, neboť jsme všichni zhřešili a jsme vzdáleni od Boží slávy (Ř. 3:23) a společné hledání Pravdy, kterou je Pán Ježíš Kristus. (J. 14:6). 
 
Na úplný závěr mi dovolte vyjádřit tuto naději:
 
Juda 24, 25 „Tomu pak, který má moc uchránit vás před pádem a postavit neposkvrněné a v radosti před tvář své slávy, jedinému Bohu, který nás spasil skrze Ježíše Krista, našeho Pána, buď sláva, velebnost, vláda i moc přede vším časem i nyní i po všecky věky. Amen.
 
 
BohemianAnonymus
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Podobná témata

Studijní materiály

"Jsou rozdíly mezi Koránem a Biblí větší, než mezi islámem a katolicismem?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 4 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jsou rozdíly mezi Koránem a Biblí větší, než mezi islámem a katolicismem? (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Středa, 18. červenec 2007 @ 15:43:40 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dekuji za vystizny clanek. Mam jen jednu pripominku. Jak pisete, ze .."Pricinu vidim v tom, ze se prorok Muhammad setkal s deformovanym krestanstvim." Ja bych videla pricinu v deformovanem Mohamedovi,ne v deformovanem krestanstvi, protoze on by to vzdycky prohlasoval tak jak je to v Koranu. Jeho cil bylo utvorit takove nabozenstvi, jake vytvoril. Na nasem Panu a Spasiteli Jezisi Kristovi neni jedina chyba a podle toho se mohl ridit. A jest-li se ridil necim jinym, tak je deformovany on. Jinak jeste jednou dekuji a prosim piste vic.



Stránka vygenerována za: 0.23 sekundy