Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 525 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116489695
přístupů od 17. 10. 2001

Recenze: Viky, Viktor a Bůh – ještě jedna recenze
Vloženo Neděle, 30. prosinec 2007 @ 16:53:45 CET Vložil: jakobin

Charismatici  Kniha Viky, Viktor a Bůh je knihou, která popisuje zmatek postmoderního člověka – ženy ve světě relativní politické, ekonomické a morální svobody, který řeší nejprve „uvěřením“ a vstupem do církve, která silně (slovy Vojtíška) vyvíjí tlak na konformitu. 

Tato žena volí dobrovolná pravidla, dobrovolné poddání se autoritám, dobrovolně vpouští do svého života omezující myšlenky a dává prostor lidem, kteří jsou jejich nositeli. A tento prostor dává natolik, že přestává být sama sebou. Domnívá se, že svůj zmatek vyřeší sňatkem s křesťanem, ale tím se její zmatek a pocit nesvobody naopak prohloubí. Vše nakonec vyústí ve vzpouru proti implantovaným hodnotám a ve vztah s Viktorem, člověkem, který své pochybnosti neřeší mantrickým opakováním naučených veršíků, ale hýčká si je a otevřeně se k nim přiznává.
Pro mě byl popisovaný kontakt s charismatickou církví jen do prózy převedený můj vlastní zážitek, který jsem sepsala v Skryté tváři charismatismu. Úsměvné mi připadaly shodné detaily- jako perník s kakaovou polevou a kokosem (to je nejspíš celocírkevní mor, možná by si ho mohly církve dát na prapor do znaku J) nebo sborová dovolená spojená s brigádou a modlitebními. Nebo houpání se v kolenou, zatínání pěstí, lehký záklon a volání Haleluja.  To jsem autorku podezřívala, že je z mého bývalého sboru. V charismatickém sboru hlavní hrdinky nalezneme všechny mnou a dalšími kritizované rysy- nátlak na placení desátků, extrémní démonologii, pseudopřátelské vztahy, problematické vztahy žen a mužů, fenomén svobodných sester po třicítce, tlak na uniformitu, překrucování písma a jeho zneužívání, charismatickou nadřazenost (která vyústila ve sborový rozkol, kdy „ti duchovnější“ opustili „ty méně duchovní“) a mohla bych vypočítávat dále a dále.


Knížka Viky, Viktor a Bůh je ale kniha, která pojednává nejen o charismatické zbožnosti a jejím zploštělém vnímání reality, pro mě je to především „ženská“ kniha. Ženou je hlavní hrdinka a žen se v románu vyskytuje více. Dokonce tolik, že mě to přivedlo k úvaze nad úlohou žen v charismatické církvi. Všimněme si, že v charismatickém sboru, který popisuje autorka, ale je možné to potvrdit i vlastní zkušeností, se vyskytuje starší sestra (paní Vláčilová), která má určitou autoritu, dbá na morální čistotu (druhých) a prezentuje své časté prorocké vhledy (do nejrůznějších soukromých i veřejných situací), často se modlí. Jedná se o šedé eminence sboru.  Jsou to také právě ženy, které jakoby zprostředkovávají mužům dostatečný obdiv a pozici, kterou pak tito sebejistě a potěšeně zaujmou. A jsou to zase ženy, které se starají o domácnost a vedou děti, zatímco jejich muži se věnují „duchovním záležitostem“. Přes svou nepopiratelnou pracovitost, nasazení a oddanost ideologii, ženy jakoby hrají druhé housle (mají poslechnout, následovat manžela, podpořit ho, byť říká nesmysly nebo činí špatná rozhodnutí). Charismatismus totiž ženy používá pro své účely (ba se dokonce dá říci, že na nich staví) a zároveň je staví na druhou kolej.


Nicméně toto je téma, kterého se kniha dotýká jen okrajově, vrátím se teď k hlavní dějové linii. Myslím, že autorka snad vědomě snad nevědomě popsala rozšířený generační omyl velké části ženské populace. A sice- tvé zmatky a potíže vyřeší muž. Navzdory veškerému vývoji posledních desetiletí v genderové otázce, navzdory veškeré emancipaci a feminismu, navzdory tomu, že muž na mateřské dovolené přestává být k smíchu, a ženy někdy vydělávají více než muži, totiž my ženy stále očekáváme od partnerů to, že nás povedou…že budou duchovně (i osobnostně) o krok napřed, že budou mít mužný vědoucí úsměv a pohotovou odpověď na naše otázky a zmatky, že ve všedním stereotypu neztratí humor, nadhled, galantnost, že prakticky vyřeší lecjaký problém, že budou osobností,  že budou někým, s kým nás bude bavit žít. Jenže takový muž je neexistující ideál a doufat v něj je naivita. Nemůže být východiskem hledat ho.

Nás (žel) čeká mnohem prozaičtější výzva- musíme se naučit žít s humorem, i když partnerovy vtipy jsou stále stejné, jeho životní nálada střídavě stoupá a klesá, nadhled se ne vždy daří a správné pochopení situace se mu někdy povede, až když je to už neaktuální. Musíme mít také odvahu k stejně  nekompromisnímu pohledu do zrcadla a k sebeironii (i když ta hlavní hrdince rozhodně nechybí).


Pro mě totiž konec knihy – vztah s praktickým a realistickým Viktorem není happy-endem. (tedy bylo by to krásné, kdyby se tomu dalo věřit, člověk by zamáčk slzu a Viky by to po všech těch útrapách s Kamilem přál, škoda, že jsem takovej cynik a skeptik). Každý vztah, ať už manželství věřících či nevěřících vyžaduje přemáhání, kompromisy, oběti a pěkně perné chvilky neporozumění a bolesti. Ať si nikdo nemyslí, že tomu uteče.  Viky to dál nepopisuje, ale jsem přesvědčená, že jí čeká život v realitě v plné dávce naservírovaný s celou svou syrovostí. A také ji čeká jedna z nejtěžších životních lekcí…naučit se s partnerem komunikovat, i když zrovna nesplnil mé představy, i když mě zrovna ranil a ublížil, naučit se komunikovat ne tak, že mu chrstnu do obličeje sprchu jeho nedostatků a udělám si to po svém, ale že mu konstruktivním způsobem nabídnu vlastní pohled na věc a ochotu spoluúčastnit se na řešení našeho společného problému, kterým jeho zraňující chování je.


Nejraději bych zavřela oči nad očekávaným a později narozeným dítětem hlavní hrdinky. Ono to totiž do toho momentu objevení těhotenství vyznívá jako groteska- pozorujete laboratorní myšku za překážkou, která neví, že kousek vedle má východ…a vy se smějete, jak jí to dlouho trvá, než ho najde a jak u toho blbne. V momentě, kdy Viky řekla, že je těhotná, mě zamrazilo. V tomto momentě kniha získává ještě tragický element. To není něco, o čem si „podiskutujeme“ tady na GS, to není něco, nad čím pokývají hlavou církevní autority, to není něco, co lze odsunout stranou jako těžko řešitelné a zapomenout. Charismatismus je ideologie, která naprogramuje vaše myšlení tak, že to ovlivňuje celý váš rozhodovací aparát a zasáhne to celý váš život, život vaší rodiny, život vašich dětí. A je to zhoubné. A nutno říci, že obětí charismatismu není jen dítě hlavní představitelky, ale celá řada jiných dětí, jejichž rodiče byli charismatismem semleti a semílání a jejichž mozek byl vyluhován charismatickým louhem.


Charismatismus tak, jak jsem ho poznala já, hlavní hrdinka, a stovky a tisíce dalších lidí vytváří celou soustavu chimér a nutí své následovníky potlačovat většinu své racionality. Hrdinka knihy tedy po procitnutí inklinuje k ateismu, ze kterého nejspíš vyšla, a znovu se ke své amputované racionalitě přihlásí. (Že by ovocem charismatismu byl ateismus? „po ovoci je poznáte“. ) Hlavní hrdinku a zřejmě i autorku knihy potkalo totéž co mě- vystřízlivění z opia charismatismu. Jsme obě na stejné cestě hledání „jak to je tedy správně? a kudy teď jít?“ a v tom se s ní cítím spřízněna. Jen bych měla takový skromný návrh, abychom raději v žádného chlapa nedoufaly…. J))Věřím totiž, že smysl bytí leží ještě někde hloub než ve vztahu se „spřízněnou“ duší a že musíme nalézt opravdový zdroj síly a lásky, který nezklame ani když partner vedle nás kolabuje při konfrontaci s našimi představami.


Zakončím citátem z Komenského:

Vtom aj znovu hlas zavzní „Navrať se.“ Já  nevěda, kam se navrátiti, ani kudy z té mrákoty vyjíti, truchliti začnu: a aj hlas potřetí volá: „Navrať se, odkuds vyšel, do domu srdce svého, a zavři po sobě dvéře.“


jakobin



Podobná témata

Charismatici

"Viky, Viktor a Bůh – ještě jedna recenze" | Přihlásit/Vytvořit účet | 11 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Hezký Nový rok Jakobínko. (Skóre: 1)
Vložil: likvid v Úterý, 01. leden 2008 @ 17:32:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ty, která jsi ten prašpatný charismatismus dlouhá léta i s manželem budovala chceš snad tvrdit , že jsi oběť ? No, při vší úctě nemohu vzít vážně , to co jsi napsala. Jednak jsi zradila vlastní sbor a virtuálně jsi bodla kudlu do zad svému pastorovi, druhak hážeš hrušky, jablka a Litvínovské dlažební kostky do jednoho pytle. Pro pochopení Tvých bolístek by mi stačla odpověď na jedinou  otázku : " Kdo Tě násilím dovlekl do Litvínovského sboru CB, kdo Tě nutil se podílet na životě sboru, kdo Tě nutil vést chvály, kdo nutil Tvého manžela být starším, kdo to vše za Vás dělal ? " Nebylas to náhodou Ty sama ?  / Nebo to vše za Tebe udělali ti zlí charismatici ? /

To co říkáš je lež :

Charismatismus je ideologie, která naprogramuje vaše myšlení tak, že to ovlivňuje celý váš rozhodovací aparát a zasáhne to celý váš život, život vaší rodiny, život vašich dětí. A je to zhoubné. A nutno říci, že obětí charismatismu není jen dítě hlavní představitelky, ale celá řada jiných dětí, jejichž rodiče byli charismatismem semleti a semílání a jejichž mozek byl vyluhován charismatickým louhem.

Dle této logiky je zhoubná i voda, lze se v ní totiž utopit. CO na tom, že je nezbytná k životu.
Tvůj Péťa



Re: Viky, Viktor a Bůh – ještě jedna recenze (Skóre: 1)
Vložil: Simon v Čtvrtek, 03. leden 2008 @ 17:20:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Likvide,
ta recenze je pěkná. Trochu mě děsí tvoje reakce. Vrazila nůž do zad, zradila. Tak byli vždy častováni "odpadlíci" od autoritativních systémů. I u nás. Vzpomíná někdo ještě? To by ale bylo důkazem, že se Jakobin nemýlí.
simon



Re: Viky, Viktor a Bůh – ještě jedna recenze (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Neděle, 13. leden 2008 @ 18:57:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Možná si nyní mnohé popudím, ale také jsem si knihu přečetl a rád bych napsal pár řádků. Nikdy jsem nepřečetl knihu za odpoledne, na jeden zátah. Tato je první. Chvílemi mi běhal mráz po zádech, jak autorka, bez ironie a čistě popisně, popsala charismatický sbor. Jestliže jsem se v někom poznal, pak mám blízko ke Kamilovi – jen nejsem hezký jako on. Mám však stejné sklony k egoismu. Mám ale ženu, kterou miluji stále více a více a která to unesla, a toto bylo nastavené zrcadlo. Mimochodem, i já jsem velmi neohrabaně hledal Boží vůli. Přiznám se rovněž, že mám osobní zkušenost s dovolenými s modlitebními řetězy a vyučováním dvakrát denně. S tím rozdílem, že jsem na nich byl vždy naplněn a – jak v knize bylo řečeno – často jsem setrval do brzkých ranních hodin. Kázání pastora Svobody bych si asi řádně užíval a rovněž bych měl problém s kazatelem obhajujícím akupunkturu :-)

A nyní kritičtěji. Autorka zde popsala problémy manželství, které přesahují charismatismus až do sekulární sféry a s řadou jevů se lze setkat téměř všude. Například muž žijící ve svém světě zaměstnání, či koníčků, který nechá ženu nést celé břímě rodiny. Jedna věc je ale v románu – alespoň pro mne – nestravitelná. Z řady popsaných jevů mne – věřím – vyváděl Bůh, když jsem jej hledal a četl Bibli. Modlitby mi problémy nikdy nezpůsobovaly. Dokonce bych si troufl říci, že modlící se manželský pár je v soudobém evangelikalismu jev takřka vymírající. Tak například Dereka Prince jsem mohl odmítnout právě proto, že jsem se modlil a četl Bibli. Někdy jsem si na to bral i dovolenou. Mám proto zkušenost zcela opačnou: není vysvobozující – jako pro Viky - zjištění, že „Bůh není“ a že vysvobozením je jít cestou svého srdce za mužem svých snů a opustit manžela. Ze zásady odmítám, že takto Bůh někoho vede. Vysvobozením bývá často jeho zásah a síla, kterou dává jen On (ale že to někdy trvá...) a rovněž vysvobozením je najít skutečnou tvář nebeského Otce.

Ačkoliv autorka velmi trefně ukázala někdy na absurditu používání univerzálních veršíků, přesto Bible o například poddanosti ženy muži (nikoliv nadvládě muže) mluví, i když s tím právě já mám problém, protože tak nerad něco vedu a nesu zodpovědnost. Celý příběh proto nese trochu nádech bezmoci a zoufalství a zdálo by se, že kdo bere vážně věci, které Bible uvádí, stává se anachronikem. A nyní si to asi hodně rozházím, ale konec, ve kterém Viky odchází s malým dítětem za mužem svých snů se mi zda velmi nemravný... Nikterak tím ovšem nesnižuji realitu a tragičnost popisovaného. Autorka musí mít jistě hlubokou a osobní zkušenost, protože barvitost a detailnost, včetně mistrně popsané atmosféry, si jistě nelze vymyslet. Dokonce bych hledal i spíše letniční než charismatické zabarvení daného společenství – s notnou dávkou charismatického učení.

Pastýř




Stránka vygenerována za: 0.24 sekundy