Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 427 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116473692
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Duch svatý, adorace Ducha svatého a biblické učení
Vloženo Čtvrtek, 14. únor 2008 @ 12:56:06 CET Vložil: Bolek

Kázání poslal Karels

Pro všechny čtenáře Grano Salis, kterým není lhostejné Boží slovo

V druhém verši Bible je řečeno: „Ale nad vodami vznášel se duch Boží.“ (Gn 1:2) V hebrejštině je řeč o – רוח [rúach] To je asi známé všem čtenářům Grano Salis, i když jste se hebrejštinou více nezabývali.

Překladem onoho hebrejského slova רוח [rúach] dostaneme dva možnosti:

1. רוח [rúach] jako Duch
2. רוח [rúach] jako vítr


První možnost je osobní a druhá neosobní – výklad hebrejského slova רוח [rúach] je tedy možný dvěma způsoby tj. osobně a neosobně.

Viz. například W.Panenberg: „ Starý zákon úzce spojoval Božího ducha s větrem a bouří. Tak se začíná zpráva o stvoření tím, že Boží duch uvedl do pohybu vody praoceánu. Ezechiel viděl Boha jako Sturmwind (37.kap.).

Zdá se, že při výkladu רוח [rúach], bychom měli počítat s tím, že musíme zahrnout obě možné varianty výkladu.

Celým biblickým vyučováním, i v Novém zákoně se na jednu stranu musí počítat s tím, že רוח [rúach] je osobní i neosobní svým charakterem. Zdá se, že i Pán Ježíš si je toho vědom. Jeho řeč: „Co se narodilo z těla, je tělo, co se narodilo z Ducha, je duch רוח [rúach]. ... Vítr רוח [rúach] vane kam chce, jeho zvuk slyšíš, ale nevíš, odkud přichází a kam směřuje. Tak je to s každým, kdo se narodil z Ducha.“ (Jan 3:6–8) to dokládá.


Příklady neosobního charakteru Ducha svatého רוח [rúach]:

Boží – Mat.3,16
lásky – II.Tim.1,7
Pravdy - Jan 14,17

Z toho seznamu je naprosto zřejmé, že Písmo označuje duchem něčí princip nebo podstatu a nejde vždy nutně o osobu.


Duch svatý רוח [rúach] jako osoba:

1. Duch svatý jako přímluvce – Jan 14,6
2. Duch svatý rozděluje dary – 1 Korintským 12,11
3. Duch svatý mluví – Zj 22,17


Můj závěr: pokud se někdo rozhodne vyložit obsáhlé téma Ducha svatého (pneumatologie) pouze jako neosobní sílu, potom se nemýlí, ale je to jenom polovina odvedené práce. Pokud se někdo rozhodne vyložit obsáhlé téma Ducha svatého pouze jako osobu, potom se nemýlí, ale je to opět jenom polovina odvedené práce.

Protože jsou jasné důkazy pro jednu i druhou možnost (osoba; moc), potom je poctivé vzhledem k biblickému textu zachovat tento (pro nás) těžko vysvětlitelný rozpor ve výkladu biblického textu a vykládat Ducha svatého osobně i neosobně. To je můj další závěr.

Vzhledem k tomu, že je Duch svatý osoba, Boží osoba, potom to mnohým teologům nedalo spát a rozhodli se „klasifikovat“, rozpoznat Ducha svatého coby třetí osobu božské Trojice...

Ale:

Řecké slovo τρίας (trias, trojice) se objevuje až ve 2. století u apologetů, např. u Athenagory z Athén – takže to není učení apoštola Pavla, nebo Ježíše Krista.

V západní církvi se objevuje latinské slovo trinitas (trojice) na počátku 3. století u Tertulliana. Jedná se o neologismus, který Tertullianus vyvinul, aby zároveň postihl trojici i jednotu (tres + unitas). Takže to není učení apoštola Pavla, nebo Ježíše Krista.

Tvrdit, že Trojiční učení není biblickým učením, není zase tak úplně přesné. Trojiční učení je biblickým výkladem, který ale není systematicky vykládán ve Svatých textech Bible Ježíšem Kristem, nebo některým z apoštolů. (o Starém zákoně ani nemluvě) To je opět můj další závěr.


A tady jsme u protestantů – ti tvrdí, že pro ně je vodítkem pouze biblický text a jenom biblický text. (Sola Scriptura) Trojiční otázka je poprvé vyložena až Tertulianem, ten ale není součástí biblické textu, že ne? Takže tady jsou protestanti poplatní tradici, sice staré, velice staré tradici, ale jdoucí už nad Bibli.

Pokud je Duch svatý osobou, jak to, že pro mě není třetí osobou trojice? Na mnohých textech bible vidíme, že Duch svatý je sice osobní, ale ne nová osoba Boží. Jak to myslím?


Uvedu příklad na překladu biblického textu:

„Duch je tím Pánem, kde je Duch Páně, tam je svoboda.“ (2 Korintským 3:17 čep)

„Nebo Pán /Ježíš/ Duch jest, a kdež jest Duch Páně, tuť i svoboda.“ (2 Korintským 3:17 kralický překlad Bible)


Jde o překlad řeckého textu – /ho de kyrios pneuma estin/ První (ekumenický) překlad je poplatný trojičnímu pohledu – tedy Duch svatý je Pán. Duch svatý jako třetí osoba je Pán.

Mé pochopení leží v kralickém překladu Bible – tedy Duch svatý je Pán Ježíš. Duch svatý je neviditelná přítomnost Ježíše Krista mezi námi. To je můj druhý závěr. Vzpomeňte například na řeč o tom, že „Neboť kde jsou dva nebo tři shromážděni ve jménu mém, tam jsem já uprostřed nich.“ (Matouš 18:20) Co mezi námi Pán Ježíš dělá, když je tady Duch svatý a Ježíš je vlastně po pravici Boží? Nebo je to tak, že Pán Ježíš je zde v Duchu svatém, [Nebo Pán /Ježíš/ Duch jest.] (2 Korintským 3:17) a zároveň po pravici Boží?

Namítneme mi, pokud Ježíš říká, že k učedníkům přijde přímluvce, tak mluví o přímluvci jako o něm, nemluví však o sobě.


Podívejme se na ten text blíže:

„... a já požádám Otce a on vám dá jiného Přímluvce, aby byl s vámi navěky“ (Jan 14:16) – podle toho je Duch svatý jinou osobou od Syna, to je pravda – ale to je jenom jedna věta z řeči Pána Ježíše.


Ale hned další text:

„Ducha pravdy, kterého svět nemůže přijmout, poněvadž ho nevidí ani nezná. Vy jej znáte, neboť s vámi zůstává a ve vás bude.“ (Jan 14:17) Vzhledem k tomu, že se navíc o pár vět dříve Ježíš identifikuje s pravdou /já jsem ta cesta, pravda../ a nyní hovoří o Duchu pravdu, dále hovoří, že v nich bude /V onen den poznáte, že já jsem ve svém Otci, vy ve mně a já ve vás./ – potom věřím, že v přímluvci (řecky parakletos) nepřichází někdo nový, ale Ježíš samotný. V Duchu svatém přichází k první církvi, k celé církvi Ježíš Kristus – ač je i po pravici Boží.. Navíc řeč o parakletu je opravdu jenom na dvou místech v celém Novém zákoně – v těchto řečech Pána Ježíše a pak apoštol Jan mluví o parakletu – „Toto vám píšu, děti moje, abyste nehřešili. Avšak zhřeší-li kdo, máme u Otce přímluvce, Ježíše Krista spravedlivého.“ (1 Jan 2:1) Tedy máme dva přímluvce, nebo jednoho, který je u Otce (Ježíše Krista) a zároveň v Duchu svatém s námi a v nás?


Dobře, ale proč by Pán Ježíš nehovořil přímo a jasně, ale mluvil zastřeně?

Učedníci měli problém pochopit věci pozemské, jak by rozuměli věcem nebeským? Mohlo by kupříkladu vzniknout nepravověrné učení, že příchod Krista už proběhl (o letnicích) a tedy ho nemusíme čekat. No ano, já věřím, že v Duchu svatém přišel Kristus – ale také věřím, že fyzicky doslova Ježíš přijde až při svém druhém příchodu. Je to napětí mezi tím tady a teď a pak potom.

Pokud člověk přijme tezi, na které jsme pracovali s Karlem Orlíkem na těchto stránkách, potom je zde několik závěrů – Trojjedinost neexistuje – jinak řečeno, je to určitá varianta výkladu biblického textu, která si poradí, co s Duchem svatým.
V našem pojetí v Duchu svatém přichází Sám Ježíš Kristus, ne někdo další nový. Prostě tradiční biblický výklad počítá jednoho dvakrát. Ježíše jednou osobou, Ducha svatého druhou osobou.

V našem způsobu pochopení se Duch svatý „kryje“ s Pánem Ježíšem. O letnicích přichází v Duchu svatém Ježíš Kristus Samotný, aby s církví a v církvi byl už navěky a navždy.

Přirozeně, můj výklad nevysvětlí naprosto všechny biblické texty, ale ty rozporuplné přeci jenom vyloží a podle mě se staví k problematickým místům s větším nadhledem, než klasický výklad o Boží Trojjedinosti. Pokud bych věřil v Boží Trojjedinost, potom bych si například nevěděl rady s „A život věčný je v tom, když poznají tebe, jediného pravého Boha, a toho, kterého jsi poslal, Ježíš Krista.“ (Jan 17:3) „Já a Otec jsme jedno“ (Jan 10:30) /moje otázka, kde zapomněl Ježíš na třetího Ducha svatého?/ atd...


Praktický dopad se nejvíc projeví v liturgii u nás protestantů. Nemodlím se k Duchu svatému, protože k tomu v Bibli není pokyn. Všechny podobné chvály – adorující osobu Ducha svatého bych vyřadil ze zpěvníků. Nevzývám na modlitbě Boha jako Trojjediného, protože v Bibli k tomu není podklad. Vstup do církve bych opravdu nechal na apoštolu Pavlovi, jinak řečeno na jeho slovu – „Vyznáš-li svými ústy Ježíše jako Pána a uvěříš-li ve svém srdci, že ho Bůh vzkřísil z mrtvých, budeš spasen.“ (Římanům 10:9)


Můj poslední závěr je takový, že připouštím a musím připustit omylnost svého pohledu na celou problematiku, ale to mi vůbec nevadí, abych si za svým výkladem stál. Mohl bych pokračovat ve výkladu i dále, ale všechno je napsané už vlastně zde. Pokud se mýlím, budu Pánem Bohem spravedlivě potrestán, pokud se nemýlím, ať mi to Pán Bůh počítá za spravedlnost. Amen



Podobná témata

Kázání

"Duch svatý, adorace Ducha svatého a biblické učení" | Přihlásit/Vytvořit účet | 21 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

K Duchu svatému se nemáme modlit. (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Čtvrtek, 14. únor 2008 @ 13:52:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


To, že v celé Bibli ( jak ve SZ, tak v NZ) nenajdeme ani jedinou modlitbu k Duchu svatému, je jasné. Věřící se modlí vždy k Bohu nebo k Ježíši Kristu.

Kdyby však Duch svatý byl totožný s Ježíšem kristem, pak by v modlitbě k Duchu svatému, nebyla žádná překážka, protože modlitba k Duchu by byla zároveň modlitbou K Ježíši Kristu.

Z Bible však můžeme dovodit, že Otec a Syn jsou DVĚ samostatné Osoby, které jsou JEDNO ve své přirozenosti. Ke smíšení jejich Osob v jednu však nemůže dojít. To by byl blud modalismu. A Duch svatý je také třetí samostanou Osobou, která je svojí přirozeností JEDNO s Otcem i Synem. Ale ani Jeho Osobu nelze směšovat ani s Otcem ani se Synem. Duch svatý NENÍ Syn a Syn NENÍ Duch svatý.
To dokazují také Písma, ze kterých vyplývá, že zatímco Syn je předvěčně rozen z Otce (Jan 1,14), tak Duch vychází z Otce (Jan 15,26).
Což jasně dokazuje, že jde o dvě různé Osoby.

Je faktem, že Otec je v Synu i v Duchu, Syn je v Otci i v Duchu a Duch je v Otci i v Synu, v tomto smyslu jsou také JEDNO, ale nelze tyto Osoby směšovat nebo korigovat jejich počet. To by byl blud modalismu.

A naopak, pokud bychom tyto Boží Osoby rozdělili na tři úplně samostané identity, pak by to byl blud triteismu, popírající, že Bůh je pouze JEDEN.





Re: Duch svatý, adorace Ducha svatého a biblické učení (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Čtvrtek, 14. únor 2008 @ 14:35:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


Podobně i MY jsme JEDNO s Kristem v Kristu, avšak pouze skrze Boží přirozenost, na které máme účast a skrze to, že On je v nás a my v Něm. Avšak nejsme s Kristem JEDNO v Osobě. My jsme v Kristu a Kristus je v nás, tak jako je Otec v Synu a Syn v Otci, ale přesto nejsme JEDNA Osoba. Jsme JEDNO, ale naše Osoby jsou nesmíšeny. Má osoba není smíšena s Kristovou Osobou. Kdyby tomu tak bylo, byl bych Kristus. Nebyl by mezi námi žádný rozdíl. Ale tak to není. Já jsem JÁ v Kristu a Kristus je ve mně.

Proto je důležité V JAKÉM SMYSLU je kdo s kým JEDNO.



Re: Duch svatý, adorace Ducha svatého a biblické učení (Skóre: 1)
Vložil: rive v Čtvrtek, 14. únor 2008 @ 21:21:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Karle

Tvůj příspěvek je velmi zajímavý hlavně v části, kterou jsi pojmenoval „poslední závěr“, aspoň z hlediska duchovního, je to velmi zajímavá výpověď, hlavně ta poslední myšlenka:
„Pokud se mýlím, budu Pánem Bohem spravedlivě potrestán, pokud se nemýlím, ať mi to Pán Bůh počítá za spravedlnost"
 
Při tak jasném předvídání Božího jednání, tak to jsme všichni bez naděje? Kdo je před Bohem spravedlivý, ten kdo se nemýlí?

Někde v jiné diskuzi jsi udělal kratičký výčet těch, co se mýlí ve výkladu Písmu, takže ti všichni jsou odsouzení k ztrestání za svou omylnost?

rive





Re: Duch svatý, adorace Ducha svatého a biblické učení (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 15. únor 2008 @ 04:08:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
John L. Murény: „Je všeobecně známo, že porozumění otázce Ducha svatého patří k nejslabšímu aspektu trojiční nauky. Pro teology zůstává oblast pneumatologie ochuzená. Existuje rozpor ohledně filioque a zmatky ohledně vztahu Ducha k Otci a Synu. Nutno vytvořit nauku, zabývající se Duchem svatým. Můžeme očekávat námitky, že Duch není třetí osobou, že Bůh musí být „dvou-osobní“.

Jak již napsal Jonathan Edwards: „Nikde nečteme o lásce Otce a Syna k Duch svatému, ani o lásce Ducha k Otci a k Synu. Nečteme ani o lásce Ducha ke svatým. Duch je vzájemná láska mezi svatými.“ Společný výklad je takový, že „láska Ducha“ je vzájemná láska mezi křesťany. Duch je dechem Boha, inspirující Písmo svaté (II.Tim.3,16) Otec a Syn symbolizují rodinu, Duch nikoli. Letniční Duch nad Církví je dechem Boží lásky v Kristu.

Augustin Jankowski: „Duch není jen mocí vzkříšení, ale také nová forma existence Krista.“ (polský katolický kněz ve své knize Duch dokonawca, Katovice 1983)

„Ve Staré smlouvě je souběžnost (paralelismus) mezi Duchem a Slovem. Mocí, která v běhu času uskutečňuje Boží plán spásy, je Duch svatý.“

(A.Jankowski, Zarys pneumatologii nowego testamentu, Krakov, 1982)

Mieczyslaw Bednarz: „Ruach má mnoho významu. Od životadárného dechu, přes mírný vánek až ničitelskou bouři. Duch svatý ve Staré smlouvě není pojímán jako osoba. Je Boží mocí, skrze níž JHVH vstupuje do života lidí.“

( polský kněz v knize Przyjdź i odnów nas, Kraków, 1984)

Hippolytos, metropolita arabský ze 3.století, nepovažoval Ducha svatého za osobu.


Cyril z Alexandrie(440): „Apoštol Pavel nedělá žádný rozdíl mezi Synem a Duchem.“; „Duch svatý je Duchem Ježíše.“


Eduard Schweitzer: „Teologie Ducha není v Novém zákoně plně rozvinuta (reflected).“


Wolfhart Pannenberg: „Není snad obtížnější téma v moderní teologii, než nauka o Duchu svatém.“


Athanasius vnímal Ducha svatého neosobně.

Justin Mučedník hovoří o Otci, Synu a andělích a pak dodatečně o Duchu, nečiníc rozdílu mezi Slovem a Duchem. U prvních teologů nebyl Duch v centru zájmu. Duch je pro něho přítomnost Krista mezi námi, jako toho „jiného“.


Papež Pavel VI. Žádal novou teologii Ducha jako logický důsledek II.Vatikánu.


Jan Damašský: „Syn je obraz (image)Otce a Duch obrazem Syna. Jedině Duch není obrazem jiné božské osoby.“


Ernst Kasemann: „Nový zákon nikde nepřipojuje Duchu osobní vlastnosti.“


Franz J.Schierse: „Kdo hledá v Novém zákoně nauku o Duchu, je na falešné stopě. Vše je o Synu, kterého Otec poslal k nám. Království je v Ježíši přítomno v Duchu. Po vzkříšení nastala proměna ve vztahu mezi Ježíšem a Duchem. Jako poslední Adam je Ježíš Duchem, dávajícím život. Duch je božství Ježíšovo a Ježíš je osobností Ducha.“

Piet Schoonenberg: „Duch je aktivní v Ježíši jako „prodloužení Boha“.


Olaf Hansen: „Pavlovo tajemné „Pán je Duch“ je funkční identifikací, ne ontologickou. Po vzkříšení přestal být Ježíš závislý na Duchu a sám se stal „Pánem Duchem.“

(z knihy Kilian P. McDonnella, The Determinative Doctrine of the Holy Spirit; McDonnell je prezidentem Institutu pro ekumenické a kulturní bádání v Collegeville, Minnesota; studoval teologii v Otawě a v německém Trieru; The Determinative Doctrine of the Holy Spirit)

Don Matzat: „Duch svatý je prodloužením služby Ježíšovy. Apoštolé vyměnili osobu Ducha svatého za osobu Ježíše Krista. Být veden a kontrolován Duchem svatým je totéž, jako být veden a kontrolován Ježíšem(Sk.16,6-7; Řím.8,9). Žít a chodit v Duchu svatém je totéž, jako žít a chodit v Ježíši Kristu (Kol.2,6). Být naplněn Duchem je totéž, jako být naplněn přítomností Kristovou. Duch svatý nemůže být oddělen od Ježíše Krista.

Ježíš nikdy neslíbil, že bude pokračovat ve svých zjeveních po nanebevzetí („Neopustím vás, přijdu k vám“!!!).

Duch svatý je spojen se Slovem Božím. Je náš jediný učitel (Pán říká: „Já jsem váš učitel“) Přijímáme Ducha svatého od Ježíše Krista, který k nám přichází skrze Slovo Boží.

(Don Matzat: Služba Ducha svatého, Issues Etc.Journal, 2/96, ko)


„Duch je přítomnost Boží a přítomnost vyvýšeného Krista věřící obci i jednotlivci.“

(Křesť.revue, 1982/6, str.141)

Zdeněk Trtík: „Bible trinitární nauku neobsahuje. Chybným pojetím trojiční nauky přispěla křesťanská teologie ke vzniku ateismu. Podle Nového zákona je Duch svatý Bůh sám, totožný s Duchem Kristovým. V trinitologii existuje tradicí nám předaný pojmový zmatek.

(Trtík,Trojiční teologie,1984)

Arend Remmers: „Duch Boží je Duch Kristův. Oba výrazy jsou jména Ducha svatého, který je častěji nazýván Duchem Božím, ale také Duchem Ježíšovým, Duchem Ježíše Krista nebo Duchem Kristovým. Duch Kristův a Duch Boží je jedna a táž božská osoba. Zatímco jméno Duch Boží odkazuje na vnitřní charakter Ducha svatého, Duch Kristův pak na fakt, že byl poslán Kristem. Duchem Kristovým není míněno Kristovo smýšlení. Také nelze vztahovat výraz Duch Kristův na na dílo Ducha v Pánu Ježíši jako v člověku během pobytu na zemi. K tomu se vztahuje výraz Duch Ježíšův.

Je-li tedy Duch Kristův a Duch Boží jedna a táž osoba, nelze mít jednoho bez druhého. (v článku Gottes Geist - Christi Geist? Ermunterung und Ermahnung, Jahrgang 1989, str.119, autor píše do www.biblecentre.org)

G.W.H.Lampe:

„Přestože je Boží Duch základním Lukášovým tématem, nepíše o povaze Ducha, ale o vztahu člověka k Ježíši. V židovském písemnictví je Duch Boží všeobecně chápán jako neosobní božská moc. Ruach je odvozen od „vítr“ nebo „dech“, tedy životní síly a moci. Zejména je to prorocká energie, umožňující příjem a interpretaci Božího zjevení, jako tomu bylo u Baláma a Saule – Num.24,2; I.Sam.10,6nn a Elíši – II.Král.2,15. Prorok byl muž Ducha – Oz.9,7 (Septuaginta má: „muž, nesoucí Ducha“) Někdy je Duch opsán jako „ruka Hospodinova.“ – I.Král.18,46.
 




Re: Duch svatý, ...a biblické učení a praxe (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Úterý, 11. březen 2008 @ 03:21:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak jsem byl zde a jsem smutný. Lidé si vysvětlují své názory a nemluví o Duchu , jen slova.
Nebylo by lepší Ducha zažít? Co takhle být svědkem větru jaký byl o letnicích ? Ale co to tu mluvím ? Nechci snad být jako ti charismatici, abych něco přímo poznal? Kde by potom byla moc slova (mého, vašeho, tvého)? vždyť se máme vzdělávat !
Ale já raději budu spíše citovat:
Izaiáš 55,8
Nejsouť zajisté myšlení má [jako] myšlení vaše, ani cesty vaše [jako] cesty mé, praví Hospodin.
Izaiáš 55,9
Ale jakož vyšší jsou nebesa než země, tak převyšují cesty mé cesty vaše, a myšlení má myšlení vaše.



Stránka vygenerována za: 0.28 sekundy