Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 237, komentářů celkem: 429553, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 423 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

rosmano
Willy
Dzehenuti

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116476336
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Ecclesia reformata et semper reformanda
Vloženo Úterý, 18. březen 2008 @ 15:34:00 CET Vložil: Bolek

Úvod do křesťanství poslal Nepřihlášený

Stálá pohotovost k obnově církve

Církev obnovená (reformovaná) a stále pohotová k obnově (reformaci). Formuli tohoto znění nenajdeme v žádném směrodatném vyjádření reformátorů. Má původ nejspíše (podle sdělení Martina Wernische) v raném pietismu holandské reformované církve v 17. století, která ji pravděpodobně převzala od francouzských hugenotů. V době, kdy reformační impulz již slábl a reformační církve se zabydlovaly ve sterilním pravověří, bylo tímto heslem vyjadřováno přesvědčení, že reformace je neukončená a pokračuje jako proces stálé obnovy. Toto vědomí nedokončené, nedůsledné, permanentní reformace však nacházíme též v prostředí anglických puritánů a kontinentálních křtěnců (anabaptistů). To je ovšem jen dějinné pozadí, z něhož formule vznikla. Stala se ovšem jakoby erbovním znamením, takříkajíc „rodinným stříbrem“ církví, které na reformaci navazují. Ale zda právem?

I když tedy doslovné znění formule „ecclesia reformata et semper reformanda“ v dokumentech reformace 16. století nenajdeme, přece její jádro dobře odpovídá mínění a směřování reformátorů. Reformační konfese nejsou, nechtějí být samy o sobě předmětem víry, nýbrž toliko vyjádřením víry, jak jí obnovné hnutí ve své chvíli a na svém místě porozumělo. Proto jednotlivé články konfesí zpravidla začínají slovy „naše církve učí…“ nebo „věříme a ústy vyznáváme“ apod., aby bylo zřetelné, že zde jde o pokus vyjádřit sice víru obecnou, ale pokus datovaný, za kterým stojí a za nějž je odpovědna konkrétní církev. V předmluvě k Druhé helvetské konfesi vyhlašují její autoři, že jsou „vždycky hotovi“ obsáhleji vyložit to, co předkládají, a zejména: „Těm, kdo by ze slova Božího lépe učili, jsme ochotni se skutečným díkem povoliti a poslechnouti jich v Pánu…“ Lze se domnívat, že tato zakódovaná předběžnost, dějinná a místní lokalizovatelnost, je typickým a specifickým znakem reformačních konfesí.

Jak poznat pokračující obnovu

Historie církví, jež přímo nebo nepřímo navázaly na reformaci, jsou pestré a členité. Někdy byly její procesy vedeny snahou o návrat k „originálním“ parametrům evropské reformace, o co nejpřísnější věrnost tehdejším konfesím a katechismům, bez ohledu na výzvy a příležitosti dané chvíle. Tento takzvaný konfesionalismus mohl být výrazem snahy o vlastní výrazný profil v soutěži s církvemi sesterskými - jinými evangelickými nebo církví katolickou. Jindy zase zde byla odvaha vzít vážně „znamení času“, reagovat na novou situaci, a to i za cenu, že to či ono z pokladu reformačních otců bude oslabeno nebo i opuštěno. Tak například metodismus upozadil reformační učení o předurčení nebo názor, že člověk zůstává hříšníkem i po přijatém ospravedlnění, protože obé se zdálo oslabovat energii, které je zapotřebí k misijní akci v zámoří či evangelizační akci ve zvlažnělém církevnictví evropském. Vždyť přece: semper reformanda. Ještě jindy však byl odklon od reformačních linií diktován pohnutkami méně duchovními, nejrůznějšími loajalitami k nacionalismům nebo vyhovění vnějším tlakům. Byly i tyto procesy také kryty zásadou „semper reformanda“?

Můžeme se proto právem ptát, jak poznáme, že v tom či onom případě šlo o pokračující „reformaci“, obnovu na základě Božího slova. Kdo o tom rozhodoval, kdo dnes má rozhodnout? Na takto obecně položenou otázku neexistuje obecná odpověď. Reformační církve nemají úřad, vybavený poslední a nezpochybnitelnou autoritou. Někdy se to jeví jako jejich nevýhoda. Mají však jiný osvědčený instrument: synod, tento permanentní proces vzájemné porady všech se všemi. Jsou-li tyto porady vedeny úzkostlivým nasloucháním Božímu slovu v Písmu a provázeny modlitebním zápasem, pak mohou ve vší předběžnosti rozpoznat, že to či ono jejich rozhodnutí je (bylo) krokem na cestě permanentní reformace.

Pavel Filipi

Autor je proděkan UK ETF a vedoucí katedry Praktické teologie

časopis Český bratr 2008/3


Podobná témata

Úvod do křesťanství

"Ecclesia reformata et semper reformanda" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Ecclesia reformata et semper reformanda (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Úterý, 18. březen 2008 @ 16:43:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To sem někdo vyvěsil jak odpověď na mou poznámku, že reformované církve nejsou reformovatelné, a je dobře, že to udělal.

Prof. Filipimu to věřím. Je to - kdysi - asistent prof.Hromádky a teolog pokačující v jeho odkazu. Ale je to daleko od reality!
Kdo by věřil tomu, že synod "je veden úzkostlivým nasloucháním Božímu slovu v Písmu a provázen modlitebním zápasem"?

Když člověk slyší boží hlas, má ho poslechnout a dělat věci, ke kterým ho vede Duch svatý. Získat svolení od jednoho biskupa je těžké a do značné míry náhodné. Získat svolení nějakého synodu je mnohem těžší, ne-li nemožné. Proto jsou církve s kolektivně chápanou autoritou mnohem strnulejší, než církve vedené autoritou osobní.

Moje denominace si prosadila konečnou autoritu staršovstev, jejichž členové nejsou voleni, ale povoláváni. Dnes už se proto projevuje dosti zazděně a budoucnosti se obávám. Obávám se dlouhodobého odumírání - poslední starší zhasne.

Olin



Re: Ecclesia reformata et semper reformanda (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Středa, 19. březen 2008 @ 00:59:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jen vice takovych odbornych clanku, kde je videt, ze autor stoji v pravde. Zajimalo by mne, zda pan profesor Filipi nebo jeho rod pochazi z Ceskomoravske vysociny. Kdo vi at prosim odpovi.



Stránka vygenerována za: 0.16 sekundy