Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 476 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116492256
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: O pravdu se dnes už nikdo hádat nebude
Vloženo Neděle, 14. září 2008 @ 23:00:46 CEST Vložil: Olda

Zkušenosti poslal Nepřihlášený

Rozhovor se slovenským umělcem a kazatelem Danielem Pastirčákem (narozen 1959) o církevním ekumenismu, limitech současného umění, bourání mýtů jak v osobním životě, tak ve slovenských dějinách i o lidské radosti.

Kdybych vás měl představit svým známým v České republice, řekl bych, že máte na Slovensku podobnou pozici jako u nás Tomáš Halík, že jste určitou intelektuální celebritou, člověkem, kterého si média zvou, když chtějí slyšet názor křesťanského světa. Souhlasil byste s takovým popisem?
To je přehnané srovnání. Na Halíka nemám. Je ale pravda, že v médiích často vystupuji a že se na mě média obracejí jako na představitele otevřenější verze křesťanství. Nereprezentuji však oficiální stanovisko té které církve, mé názory jsou individuálním vyjádřením víry, navíc nejsou vyhraněně protestantské – považuji se za člověka ekumenického. Když připravuji lidi na křest, říkám jim, že jsou pokřtěni do celého těla Kristova. Pokud někdo chce být inteligentně a poctivě křesťanem na začátku jednadvacátého století, tak nutně musí být křesťanem všeobecným, což znamená být v jistém smyslu katolíkem, protestantem i ortodoxním. Dnes je žel ekumenismus v defenzívě. Je za tím strach církevních autorit z rozplynutí identity. Skutečný ekumenismus ale neusiluje o vytvoření nějaké megastruktury, která by nahradila ty existující, neusiluje o vytvoření „jednoho stáda, jednoho ovčince a jednoho pastýře“. Úžasná rozmanitost různých forem křesťanského myšlení a spirituality je přece velkým bohatstvím. Můžeme se učit jedni od druhých. Problémem není pluralita interpretací, ale strach, uzavřenost a dlouhé historicky podmíněné nepřátelství. Pro mně ekumenismus neznamená úsilí o vytvoření jednoty, ale přijetí skutečnosti, že v hloubce existence víry jsme jednotní. Mám radostnou svobodu ochutnávat ovoce z kterékoli větve toho velikého stromu.


Jak se s otázkami víry a ekumenismu potýkáte na Slovensku?
Na Slovensku se k náboženství hlásí až osmdesát procent lidí. To je jak síla, tak i velká slabost křesťanství. Kulturní skupina, která je v takové většině, má tendenci degenerovat; nepotřebuje bojovat, nepotřebuje se rozvíjet. O Češích se říká, že jsou ateisté, mají ale svého Halíka. Slovenská církev je velmi silná, je v pokušení vnucovat státu svou vůli, Tomáše Halíka zde ale nemáme. Za Mečiarovy vlády vznikla smlouva mezi Slovenskem a Vatikánem, která nemá obdoby. Je paradoxem, že ve jménu obhajoby hodnot většinového křesťanství církev vytváří pocit ohrožení u těch, kteří její hodnoty nesdílejí. Pak vzniká bizarní dojem, že křesťanství se rovná boji proti interrupcím, homosexuálům a eutanazii. Na Slovensku existuje i pragmatická verze oficiálního ekumenismu. Je to jakési spojenectví v politickém zájmu. Tahle oficiální verze ekumeny mne nezajímá. Jejím odrazem jsou okázalé televizní bohoslužby jako projev politické korektnosti.

Nevycházejí častá nedorozumění mezi věřícími a nevěřícími z neporozumění žánru náboženské řeči?
Řeč o transcendenci, Bohu či smyslu života je odkázána na symboly a podobenství. V běžném člověku je dnes zabudovaná představa, že vše jsou jen biochemické reakce a fyzikální procesy. Připodobníme–li svět ke knize, tak realitu knihy můžeme poznávat na různých úrovních. Můžeme provést chemický rozbor papíru a zjistíme, že je z celulózy, lepidla a tiskařské barvy – to je jedna vrstva. Můžeme se na knihu dívat jako na objekt, který je tímto způsobem vyřešený. Ale pak ti to nedá pokoj a ptáš se, proč se to tam děje, ty klikyháky, proč se ty znaky opakují, až jednoho dne pochopíš, že se to dá rozkódovat a objevíš gramatiku. Čteš, sestavuješ věty, chápeš pravidla a postupně odhaluješ myšlenku za myšlenkou. A co je kniha? Z hmotného se stává nehmotné. Čteš větu, která je jenom shlukem skvrn na papíře a v hlavě se vytvoří krajina plná jarních vůní, stromů a ptáků. Podobně i svět je barevný, plný ptáků, oblaků, stále se nám zjevuje, ale díky pseudovědeckému nahlédnutí už nevěříme, že je. Vždyť je to jen tiskařská barva a celulóza. Ztratili jsme schopnost rozumět symbolům, a tak ztrácíme i smysl pro duchovní vrstvu reality zjevující se jako smysl textu. Clive Staples Lewis napsal, že problém člověka spočívá v rozpolcenosti mezi dvěma typy poznání. Jedním typem poznání je zkušenost coby zážitek reality, druhým typem je reflexe zažitého – pochopení toho, co se vlastně dělo. Když máme jedno, nemůžeme mít druhé. Nikdo nepíše esej o lásce, když je ponořený v milostném objetí. Pro celistvost naší duše potřebujeme něco, v čem se oba druhy našeho poznání spojí. A to „něco“ je symbol. Abstraktní myšlenku zpřístupňuje smyslovou formou. Mohu říct, že láska se obětuje, což každého nechává chladným, anebo můžu napsat Malou mořskou vílu. Tam není nikde napsané, že se láska obětuje, ale díky příběhu to zažiji a pochopím.

Dokáže vás ještě rozčílit, když vás někdo konfrontuje s klišé útočícím na křesťanství?
Klišé, předsudky a stereotypy jsou na obou stranách. Část sekulární kritiky křesťanství je však pravdivá. Já žiji jednou nohou mimo církev. Snad většina mých kamarádů nejsou křesťané a často mám větší problém s církví než s „necírkví“. Nietzsche řekl, že kdyby bylo křesťanství pravdivé, křesťané by museli vypadat o něco víc spaseni. Je tu pár těch, kteří vypadají spaseni, ale proč jich je tak málo?


Co se týká těch stereotypů, je jasné, že církev, která je tu dva tisíce let, se musela dopustit všeho, čeho se dopustit dá. Ti, kdo ji kritizují, jsou mladíci a samozřejmě musejí působit o něco nevinněji. Když žiješ v tolika historických obdobích a po tak dlouhou dobu máš civilizační moc úplně v rukou, vykonáš mnoho dobrého i zlého. Srovnávat kupříkladu současný postmoderní diskurs, vzniklý před několika lety, kde každý v rámci diskuse spoluvytváří pravdu, s křižáckými výpravami, to je vědecky trochu nepřesné. Mohu porovnávat toliko současnou podobu křesťanství se současnými podobami nevěry. Dvacáté století jich má několik – nacismus, komunismus či současný konzumismus – a ani jedna není hodna úcty. Na Slovensku je křesťanství většinové. Mám tady někdy touhu raději křesťanem nebýt. Často se cítím osamělý i na setkání s kolegy faráři. François Mauriac řekl, že v církvi jsou vždy jak strážci hradeb, tak i ti, kteří je překračují. Já patřím k těm druhým. Jedni i druzí jsou potřební: někdo musí hájit ortodoxii, aby vůbec nějaká zůstala, ale na druhé straně by nebylo co hlídat, kdyby nebylo lidí, kteří ji překračují. Rád bych si někdy přečetl teologické dílo o tom, jak heretici vytvořili ortodoxii. Ortodoxie je abstraktum všeobecné víry, vyextrahované ze staletí myšlení a zkušeností. Člověk v osobním postoji je vždycky trochu heretický, neboť je sám sebou, dívá se ze svého pohledu. Mám mnoho kamarádů, kteří jsou hledající nebo pochybující, velmi citlivě tedy vnímám, jak na ně některé autoritativní, tuze zjednodušené projevy křesťanství působí.

Člověk je tvor náboženský a tuto svou potřebu musí někde uspokojovat. Jak vnímáte náboženství nové doby a další parareligiózní projevy?
Náš svět se od posedlosti objektivitou posunul k posedlosti subjektivitou. Když jsme se před dvaceti lety setkali v hospodě a začali debatovat, tak jsme hovořili o pravdě, o tom, jak to doopravdy je. Dnes už se nikdo o pravdu hádat nebude, každý má svoji soukromou. Když se však téma pravdy vytratí z náboženského diskursu, je to nebezpečné. Pro lidi nové spirituality je prostě dobré vše, co je duchovní. Je to synkretismus bez kritiky skeptického rozumu. Vzmáhá se pavěda a pověra. Příznačné je i to, že tito duchovní hledači zpravidla nehledají zdroje spirituality v církvi. Církev příliš lpí na svých institucionalizovaných podobách, na strukturách autority. Nestaví se pokorně po bok hledajícího, ale nad něj. Ježíš však chodil po krajině s dvanácti „hipísáky“ jako jejich druh a bratr, což stačilo. Jesus Christ Superstar krásně vyjádřil tento aspekt Ježíšova příběhu. Církev si potřebuje osvojit osobnější a lidštější formy duchovního života a komunikace.

Jak byste odlišil český a slovenský předlistopadový underground?
To, co bylo v českých zemích širokým proudem, na Slovensku představovalo jen malé ostrůvky positivní deviace – jak to kdysi napsal Fedor Gál. V Bratislavě to byli ochranáři, katolicky orientovaný disent, v Košicích se zformoval underground okolo charismatické postavy Marcela Strýka. Já byl tehdy platonicky zamilovaný do hippies a jejich návratu od civilizace k přírodě. Tím, že i komunisté byli součástí oné civilizace, jsme vystupovali proti nim. Dělali jsme výstavy a kvůli jedné z nich mě vykopli ze školy. Tehdy jsem byl ateista a prožil jeden ze zlomových momentů, kdy došlo k mé konverzi. V jednu hodinu v noci jsem se poprvé vážně pokusil modlit. Šlo o pouhý experiment, jestli existuje Bůh a jestli nějak zareaguje; zjistil jsem, že ano. Lehl jsem si do postele jako ateista a vstal jako křesťan. Nebezpečná postel.

Jaké komplexy si s sebou nosí slovenská společnost?
Trpíme tím, že se na sebe díváme jako na holubičí národ, který se nemohl prosadit. Byli tu Maďaři, pak Češi, a za tím vším byli židé. Přetrvává tu jisté „ubolavené národniarstvo“, navíc smíchané s náboženstvím. Proud charakterizovaný heslem „Za Boha a za národ!“ je stále poměrně významný. Za největší duchovní problém Slovenska považuji kult prezidenta Tisa. Existují organizované poutě do Altentingu, kde ho chytili. Nedávno arcibiskup Sokol v Dóme svätého Martina sloužil zádušní mši za Tisa. Možná by bylo lepší, kdyby ho nepopravili, protože pak začal být vnímán jako mučedník. Pro mě celé toto období představuje obrovské selhání slovenského národa. Existuje skupina lidí, která by ráda dosáhla Tisova svatořečení. Paradoxem je, že mezi Tisem a Římem byl otevřený konflikt. Papež psal v jednom dopise, že Tiso se stává nebezpečným nejen pro Slovensko, ale i pro celou církev. Konflikt se vyostřil po deportacích židů. Jedinou věcí, kterou Karolu Wojtylovi zazlívám, je, že ani při jedné své návštěvě Slovenska neřekl: Postoj Říma vůči panu faráři Tisovi se nezměnil.

Člověk se asi dost často nachází v různých umělých rolích a pózách. Dá se proti tomu bojovat?
Základní otázkou je otázka identity. Současný člověk si na otázku „Kdo jsem?“ odpovídá: „Jsem svoje tělo.“ Jsem ten, kterého vidí. Jsem ten, který vyjde z domu a bude spatřený lidmi na ulici. Jsem ten, který se postaví za katedru a bude hovořit. Jsem ten, který je pěkně oholený, učesaný, navoněný. Jsem, neboť jsem viděný očima jiných lidí. Jsem obraz mezi obrazy. To, na čem pracuji, to, od čeho odvozuji svoji hodnotu, je mé image, nic, jenom zdání. Já proti této tendenci stavím skutečnost hlubinného člověka. Nejsem jenom tělo, ale také vnitřní já, jsem mysl, jsem duch. Mé duchovní já se nevyčerpává v přítomném okamžiku. Jsem ten, který je, který byl a kterým budu. Bible Boha označuje jako Toho, který je, který byl a který bude. Mé vnitřní duchovní já se zrcadlí v Božím Já. Člověk svůj niterný život nachází ve vědomí Boží Přítomnosti, Boha vnímá jako svědka své vnitřní existence. Apoštol Pavel napsal: „Boží duch svědčí mému duchu, že jsem synem Božím“. Abych nebyl toliko zdáním, potřebuji sestoupit k duchu. To se děje v modlitbě, kdy sestupuji do vědomí, kdy se spojuji s dítětem, které bylo zárodkem v břichu matky, a vyvinulo se až po přítomnost, a roste k tomu, co budu v budoucnosti. Vracím se zpět do minulé věčnosti, ve které jsem vznikl jako informace v Boží mysli, ta informace prošla prahorami evoluce, vydrápala se ze země až k onomu já, které tu dnes diskutuje s novinářem. Směřuji do budoucí věčnosti, kterou mohu uchopit jenom v symbolu a intuici. Čím víc spočívám v Boží lásce, tím jsem schopnější se autenticky projevit. Lidská touha po smyslu života je vlastně touhou po lásce. Toužíme po tom, aby se našel někdo, kdo ocení, že jsme. „Objev mě konečně, hle, jaký jsem zajímavý.“ Někdy natropíme psí kusy, aby si nás lidé všimli. Někdy při těch psích kusech přestaneme být sebou a stáváme se onou maskou. Člověk zažije svoje osvobození a autenticitu až v okamžiku, kdy je úplně obnažený. V tiché důvěře, že je věčně milovaný, už nic nemusí ukrývat, nic předstírat, jenom se stávat tím, čím je.

Lidé si ale do vás jakožto kněze zákonitě musejí projektovat nejrůznější představy. Bráníte se jim nějak?
Je mi daná role, nelze tomu uniknout. Nedělní role: jsi oblečený ve sváteční šat, stojíš za pultíkem, v ústech Boží slovo, to je tíživá situace. Bráním se, upozorňuji, že mé kázaní je jen svědectvím o mé zkušenosti s Božím slovem. Dělám v kázaní dekonstrukci křesťanských klišé. Je nějaká realita za slovem hřích či spása? Otázky vytvářejí prostor pro nové hledání, nové pochopení, novou interpretaci. Co se týká širší veřejnosti, často zjistíš, že pro ně představuješ odlišnou osobnost, než jakou doopravdy jsi. Vůči tomu se někdy cítím bezmocný. Jeden kamarád, nadšenec New Age, mi vždy, když jsem něco napsal, s nekritickým nadšením volal, že „to“ bylo ono, že „to“ konečně někdo takto jasně řekl. U některých formulací stačilo, že byly o duchovnu, aby si do mě promítl své vlastní představy. Další borcení idolu provozuji vždy v polovině května, kdy si ostříhám vlasy i vousy úplně do hola. Ženy mají měsíční cykly, já mám roční cyklus. Když jsem to poprvé udělal, vystoupil jsem na kazatelnu a nikdo nevěděl, kdo tam přišel.

A není právě toto póza svého druhu?
No ano, mohou si říci „to je ten, který se vždycky v květnu ostříhá“. Ale kdysi jsem se od jedné dívky dozvěděl, že se na mě přišla podívat, protože slyšela o kazateli, co vypadá jako Kristus. Tehdy mě poprvé napadlo, že to je potřeba nějak demystifikovat.

Je pro vás nějaká historická či mytologická postava výrazně inspirující?
Mám pocit, že může existovat jistá spřízněnost mezi mrtvými a živými. Pro mě je takovým andělem anglický básník Thomas Stearns Eliot. Přeložil jsem jednu jeho divadelní hru a když mi je nejhůře, mohu si s ním skrze jeho texty popovídat.

Čeho si všímáte na člověku, kterého potkáte?
Nejsem přirozeně empatická bytost. Musím často bojovat s tím, že inklinuji ke své krevní skupině, což je pro kněze to nejhorší. Jednou jsme se se ženou vraceli z návštěvy a ona mi řekla, že miluji myšlenky víc jak lidi. Říkala, že sice poslouchám, co lidé říkají, ale už nepřemýšlím, proč to říkají. Byl jsem člověk s minimální intuicí, vášnivý diskutér. Dnes jsem o něco intuitivnější a empatičtější. Snažím se být pozorovatelem, chci pochopit i řeč očí, výrazu tváře, toho, jak člověk sedí, jak nedopoví větu. Naučil jsem se, že když mi člověk něco vypráví, nesmím mu úplně věřit. Přijdou rozhádaní manželé, vyslechneš prvního a nejraději bys toho druhého zabil sekerou. Ale pak přijde ten druhý a máš důvod sekyru použít na prvního. Přicházejí za mnou mladí lidé, hledají víru, někdy se chtějí nechat oddat, k životu často přistupují dost nekonvenčně. Mám větší problém porozumět lidem, kteří jsou slušní a fungují, ale jen díky tomu, že nikdy nevybočili z řady. Proto mám rád z Nového zákona Pavlovy listy, on má vždy srdce při těch, kteří nějakým způsobem zabloudili. François Mauriac kdysi napsal, že čisté duše nemají historii.

Jak se radujete?
Když poslouchám hudbu. Kdybych někdy propadl nějaké herezi, byla by to hereze, která tvrdí, že hudba je jediný jazyk, kterým se dá hovořit o pravdě. Samozřejmě nad tím mám svůj ironický nadhled, ale v těchto chvílích zažívám bytostnou radost, která je až nerozeznatelná od bolesti. Nejraději mám současnou vážnou hudbu: minimalismus, Goreckého, Bryarse, Reillyho, Steva Reicha.

A Marián Varga?
Toho miluji. Marián bydlí blízko a kamarádíme se. Někdy přijde i zahrát na bohoslužbu. Poslední dobu se snaží zhudebnit latinské texty žalmů. Mariánova tvorba je cosi jako archetyp hudby, který jsem do sebe vstřebal ještě v dětství.

Literární noviny 11.8.2008

"O pravdu se dnes už nikdo hádat nebude" | Přihlásit/Vytvořit účet | 3 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: O pravdu se dnes už nikdo hádat nebude (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 15. září 2008 @ 10:43:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tento borec se mi líbí. Není plytký, je vidět, že má v ledačems jasno. I když určitě ne ve všem bych s ním mohl souhlasit.

Gojíme,
ale co s tímto výrokem?

Mám pocit, že může existovat jistá spřízněnost mezi mrtvými a živými. Pro mě je takovým andělem anglický básník Thomas Stearns Eliot. Přeložil jsem jednu jeho divadelní hru a když mi je nejhůře, mohu si s ním skrze jeho texty popovídat.


Evangelík, a něco takového, hovoří s mrtvými! To je čistá hereze, viď?  :-)





Stránka vygenerována za: 0.23 sekundy