poslal demagog Ve skutcích se prvotní křesťané často odvolávali na Ducha Svatého. Duch Svatý jim něco ukázal, Duch Svatý jim něco zabránil udělat, Duch Svatý k nim promlouval. Jakými všemi prostředky Duch Svatý působil na ně a jak působí i na nás?
Ve skutcích se prvotní křesťané často odvolávali na Ducha Svatého. Duch
Svatý jim něco ukázal, Duch Svatý jim něco zabránil udělat, Duch Svatý
k nim promlouval. Jakými všemi prostředky Duch Svatý působil na ně a
jak působí i na nás?
Podívejme se na knihu skutků, 15 kapitola od šestého verše. Poznámky budu vpisovat do biblického textu...
>6Apoštolové a starší se shromáždili, aby tu věc prozkoumali (dosl. aby se… podívali).
První poznatek. Vyvstal problem a apostolove a starsi se shromazdili, aby jej vyresili. Neni zde zminena přímá aktivita Ducha Svateho. Apostolove a starsi se sami od sebe rozhodli sejit se, aby vec prozkoumali. Vidime v tom lidske organizovani veci.
>7Když došlo k velkému sporu, povstal Petr a řekl jim: „Muži bratři, víte, že si mě Bůh odedávna mezi vámi (var.: námi) vyvolil, aby skrze má ústa pohané uslyšeli slovo evangelia a uvěřili.
Neni zde psano, ze by Petr zde dostal Zjeveni od Ducha Svatého: Teď povstaň a řekni to, řekni ono. Ne, zde prvotní křesťané začali analyzovat Zjevení, které církev již obdržela (co jsem označil za čisté, nepokládej za nečisté).
>8A Bůh, jenž zná lidská srdce, jim vydal svědectví, když jim dal Ducha Svatého tak jako i nám 9a neučinil žádného rozdílu mezi námi a jimi, když vírou očistil jejich srdce. 10Proč tedy nyní pokoušíte Boha a chcete vložit na šíji učedníků jho, které nebyli schopni unést ani naši otcové ani my? 11Ale věříme, se jsme zachráněni milostí (dosl skrze milost) (nebo: přízní) Pána Ježíše stejně jako oni.“
>12Celé shromáždění (dosl.to množství) utichlo a poslouchalo Barnabáše a Pavla, kteří spodrobně svypravovali, jaká znamení a divy učinil Bůh skrze ně mezi pohany. 13Když domluvili (dosl. umlkli), řekl Jakub: „Muži bratři, poslyšte mne!
Všimněme si. Jakub neříká: Poslechněte Ducha Svatého, který promlouvá skrze mne. Neříká a Bible se ani nezmiňuje, že by teď zde dostal přímé Zjevení od Ducha Svatého. Jakub zde říká svůj osobní názor! Svůj lidský osobní názor!
>14Šimon pověděl, jak se Bůh předem postaral, aby z pohanů přijal lid pro své jméno. 15A s tím se shodují slova proroků, neboť (doslv: jak) je napsáno: 16‚Potom se vrátím a znovu postavím Davidův zbořený stánek, jeho trosky znovu vystavím a vztyčím jej, 17aby i ostatní lidé horlivě hledali Pána, všechny národy, nad nimiž je vzýváno moje jméno, praví Pán, který toto činí. 18Známé jsou Bohu jeho skutky od pradávna.
>19Proto soudím,
Opět, všimněme si. Ani zde Jakub neříká, že přijal Zjevení od Boha. Neříká: Proto Duch Svatý soudí, jak mi teď Zjevil ve zjevení... Ani Lukáš, který tento příběh zapisuje, se o přímé aktivitě Ducha Svatého nezmiňuje. Jakub říká svůj lidský,osobní názor! Duch Svatý mu přímým Zjevením neřekl: Teď vstaň a udělej a řekni to či ono. Stejně jako Petr i Jakub zde jen obyčejně lidsky tlachá!
>abychom nedělali potíže těm, kteří se z pohanů obracejí k Bohu, 20ale napsali jim, aby se zdržovali toho, co bylo poskvrněno modloslužbou, smilstva, zardoušeného od masa zvířat, která nebyla zbavena krve a krve. 21Neboť Mojžíš má ode dávných pokolení v každém městě své hlasatele v synagógách, kde bývá čten každou sobotu.“ 22Potom apoštolové a starší s celou církví usoudili, že s Pavlem a Barnabášem pošlou do Antiochie muže, které mezi sebou vybrali. Poslali Judu zvaného Barsabáš a Silase, přední muže mezi bratřími. 23 Po nich poslali tento list (dosl.Skrze jejich ruku) napsali: „Apoštolové a starší, vaši bratři, bratřím z pohanů v Antiochii, Sýrii a Kilikii pozdrav. 24Doslechli jsme se, že vás někteří, kteří vyšli z nás, zneklidnili svými slovy a zmátli vaše duše, když říkali, že je třeba dát se obřezat a zachovávat Zákon, ačkoliv jsme jim to nenařídili. 25Došli jsme k jednomyslnosti a usoudili jsme, že vybereme muže, které k vám pošleme s našimi milovanými Barnabášem a Pavlem, 26lidmi, kteří nasadili svůj život (dosl. své duše) pro jméno našeho Pána Ježíše Krista. 27 Posíláme tedy Judu a Silase a oni vám totéž oznámí ústně (dosl: skrze slovo).
>28Neboť tak usoudil Duch Svatý i my,
Všimněme si! Jakubovo lidské tlachání na lidsky svolané schůzi je zde prezentováno jako Slovo Ducha Svatého! Jak to? Neboť církev jako opora a sloup pravdy rozeznala ve slovech Jakuba hlas Ducha Svatého, byť Jakub přímé Zjevení od Ducha Svatého nedostal, ač Jakub neřekl nic jiného než svůj osobní názor, ač se Jakub ve své řeči vůbec na Ducha Svatého neodvolal. Cokoliv přijmete na zemi, bude přijato i na nebi. Lidské tlachání na lidské schůzi je prezentováno a rozeznáno jako hlas Ducha Svatého!
>že nebudeme na vás klást žádné jiné břemeno než tyto nezbytnosti: 29zdržovat se masa obětovaného modlám, krve, masa zardoušených zvířat a smilstva. Jestliže se těchto věcí budete chránit, dobře uděláte. Buďte zdrávi.“ <
Závěr:
I první církev měla lidské výbory, které nebyly svolány na základě přímého Zjevení od Ducha Svatého, na kterém se lidsky tlachalo (žádný z účastnéku diskuze neměl příme Zjevení od Ducha Svatého: teď řekni to a teď ono), a přesto výstup z tohoto jednání byl přijat jako Hlas Ducha Svatého. Jak to? Neboť Duch Svatý promluvil i přes takovouto lidskou schůzi skrze takovéto lidské tlachání.
Timto clankem nechci rici, ze Duch Svaty k prvotni cirkvi nepromlouval primo skrze Zjeveni, ale ze promlouval i skrze lidska tlachani na lidske schuzi.