Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 472 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116462275
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Ranokresťanskí autori o apoštolskom nástupníctve biskupov
Vloženo Pondělí, 24. listopad 2008 @ 08:43:20 CET Vložil: Olda

Ekumenismus poslal Elo

/Svedectvo sv. Klementa a spisu Didache – okolo roku 100 n.l./

Sv.: Pavel v listě Filippanům (4,3) uvádí Klementa mezi svými spolupracovníky. Nelze ovšem s určitostí říci, že by tento Pavlův Klement byl totožný s naším Klementem Římským.Podle zprávy sv. Irenea z druhé poloviny 2. st. (Adver. Haer. 3,3,3) byl třetím nástupem sv. Petra na římském biskupském stolci (r. 90-99). Podle zprávy u Tertulliana z konce 2. st. jej vysvětil sám sv. Petr (Praescr. 32).


Pozdější zprávy (u Simeona Metafrasta z 2. pol. X. stol.) uvádějí, že jej Traján poslal do vyhnanství na Chersones, kde v moři nalezl svou smrt. Jeho údajné ostatky nalezl za podpory chersonského kléru r. 861 jeden ze soluňských bratří sv. Cyril. Oba svati bratří Cyril a Metoděj ostatky pak přinesli do Říma. O vážnosti Klementově, jakou požíval v křesťanském starověku, svědčí množství spisů uváděných jeho jménem tzv. pseudo klementiny.

O Klementově autorství není pochybností. K napsání listu jej přinutily spory v korintské křesťanské obci. Tam v době, kdy byl Klement římským biskupem, se někteří mladší členové církve postavili proti kněžím a zbavili je jejich úřadu. Když se o tom dozvěděla římská církev, snaží se zprostředkovat znovu smír. Klement jim tedy posílá list, v němž s rozhořčením odsuzuje jejich počínání, radí k laskavosti, pokoře a svornosti, ale též upozorňuje na smutné následky rozkolu. Tento list byl ve starokřesťanské době velmi znám. Téměř všichni známí spisovatelé té doby se o něm zmiňují. Sv. Polykarp ve svém listu užil jeho myšlenek. Irenej jej nazývá listem velmi hutným. Cituje jej Klemens Alexandrijský, Origenes. Eusebius jej nazývá listem velmi obdivuhodným. Mluví o něm Cyril Jerusalémský, Epiphanius. Sv. Jeroným připomíná, že list byl předčítán na některých místech veřejně. V syrské církvi byl dokonce (spolu s tzv. 2. listem) počítán k novozákonním knihám Písma sv. List poukazem na nedávné pronásledování (za Domitiana) byl podle nejnovějších studií napsán na sklonku vlády císaře Domitiana nebo krátce po jeho smrti asi r. 96.

Sv. Klement píše o biskupoch:
„ Za hlasatele evangelia nám ustanovil Pán Ježíš Kristus apoštoly. Ježíš Kristus zase byl poslán od Boha. Tedy Kristus od Boha, apoštolové od Krista. Obojí v krásném řádu podle Boží vůle. Apoštolové když tedy přijali příkaz učit a když zmrtvýchvstáním Pána Ježíše Krista nabyli jistoty a po seslání Ducha Svatého byli v Božím slově utvrzeni, vyšli hlásat příchod Božího království. Kázali po vesnicích i městech. Tam věřícím ustanovili za biskupy a jáhny své první žáky, jež z vnuknutí Ducha Svatého uznali za vhodné tohoto úřadu.“ /42, 1 - 4/ „I naši apoštolové věděli skrze našeho Pána Ježíše Krista, že kvůli biskupskému úřadu vzniknou spory. Proto obdařeni darem dokonalé předvídavosti ustanovili shora jmenované a pak také ustanovili, aby po jejich smrti převzali jejich službu další osvědčení muži. O těch, kteří byli ustanoveni od apoštolů a o dalších, kteří byli s vědomím církve od nástupců apoštolů ustanoveni a kteří slouží Kristově stádci rádi, pokorně, neohroženě a ne řemeslně a jimž všichni po dlouhou dobu dávají nejlepší vysvědčení, soudíme, že jsou nespravedlivě zbavováni úřadu. Nebudeme mít malý hřích, jestliže zbavujeme biskupského úřadu ty, kteří rádi a bezúhonně konali svou povinnost.“/44,1 – 4/

Didache / Učení dvanácti apoštolů /

 Vedle posvátných novozákonních knih je nejstarší známou literární prací v křesťanské literatuře. V prvotní církvi byl spis velmi dobře znám. Dokonce některé křesťanské obce, jak svědčí Eusebius /nejznámejší církevní učitel/ ve svých Církevních dějinách (H. E. III,25) a sv. Athanasius (Ep. heort. 39) - i když tito jej považují za apokryf - jej řadili mezi knihy novozákonní. Je i v seznamu novozákonních knih, pořízeném v pol. 6. st. antiochijským patriarchou Anastaziem.

Hermas ve svém Pastýři (Příkazy II, 4-5) má téměř totéž, co je v Učení ~I,5 a IV. 7. Sv. Justin, apologeta 2. st. naráží ve své Apologii. (I. kap. 16) na tento spis. Klemens Alexandrijský (Stromata I,20) a Origenes (De principiis III,2,7), oba z rozhraní 2. a 3. století, spis s určitostí četli. Autor Církevních nařízení (Canones ecclesiastici) z pol. 4. stol. cituje první 4 kapitoly a o trochu později autor Apoštolských ustanovení (Canones ecclesiastici Apostolorum) přepisuje do VII. knihy, i když s obměnami a dodatky, celý spis. Existoval rovněž latinský překlad prvních šesti kapitol, uchovaný v monackém kodexu z XI. století. Řecky psaný kodex z r. 1056, chovaný nyní v knihovně patriarchátu v Jeruzalémě obsahuje též náš spis s titulem "Učení Pána, hlásané národům dvanácti apoštoly". V indexu zmíněného kodexu je uveden pod titulem "Učení dvanácti apoštolů", zkráceně Didaché.

Dává nám nahlédnout do praktického života křesťanské obce na konci I. století, kdy také spis vznikl (Bardenhewer jej datuje mezi r. 80-100, Harnack mezi r. 100--150). O biskupoch Didache píše:Ustanovujte si biskupov a diakonov hodných Pána. Mužov miernych, nie chamtivých, pravdovravných a preskúšaných. Veď aj oni vám vysluhovať službu prorokov a učiteľov. Neznevažujte ich, lebo oni sú vaši predstavení spolu s prorokmi a učiteľmi.”/15,1 – 2/

Zdroj: www.fatym.com

"Ranokresťanskí autori o apoštolskom nástupníctve biskupov" | Přihlásit/Vytvořit účet | 28 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Ranokresťanskí autori o apoštolskom nástupníctve biskupov (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 24. listopad 2008 @ 09:21:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Klement se stal papežem v r. 88 za císaře Domitiana, v době pronásledování křesťanů.
V r. 96 napsal pastýřský list Korintské obci, který byl přijat s velkým respektem a stal se předmětem rozjímání při mši. Je to první text, jenž v praxi potvrzuje nadřazenost římského biskupa nad všemi ostatními církevními obcemi světa. Klement byl zřejmě po Petrovi nejsilnější osobnost mezi římskými biskupy. Nový císař Nerva ho v r. 97. poslal do vyhnanství do mramorových dolů v Chersonesu (Kavkaz). Byla to první násilná abdikace na Petrův stolec, kde ho nahradil Evaristus. Protože Klement šířil křesťanství dále i mezi vězni s velkým úspěchem, rozčililo to císaře Trajána. Klementu bylo nakázáno obětovat bohům, což on samozřejmě odmítl. S kotvou na krku byl svržen do Černého moře. Jeho ostatky přenesli do Říma Cyril s Metodějem na příkaz papeže Mikuláše I. až v r. 869.



Re: Ranokresťanskí autori o apoštolskom nástupníctve biskupov (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Pondělí, 24. listopad 2008 @ 11:15:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
kteří slouží Kristově stádci rádi, pokorně, neohroženě a ne řemeslně a jimž všichni po dlouhou dobu dávají nejlepší vysvědčení

Ustanovujte si biskupov a diakonov hodných Pána. Mužov miernych, nie chamtivých, pravdovravných a preskúšaných.


Že bysme podali návrh na rozpuštění církve římskokatolické?




Re: Ranokresťanskí autori o apoštolskom nástupníctve biskupov (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 24. listopad 2008 @ 14:16:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Těžko se po 2 000 letech hledají nezvratné argumenty pro, nebo proti úloze hlavního úřadu římského biskupa. Obraz se dá poskládat jen z drobných kamínků mozaiky, které dokážeme z historie i dnes dokázat.
Jsou to záznamy ze zasedání církevních synod, jejichž závěry se zachovaly.

V době střetů s ariány svolal papež Julius sněm (r 340), kterého se zůčastnilo padesát biskupů. Ten plně rehabilitoval ariány vypuzeného alexandrijského biskupa Athanasia. Dopis, zaslaný východním biskupům odráží pevné a autorativní stanovisko a jasnými termíny definuje primát římské obce: "Když vyvstanou obvinění proti alexandrijskému biskupovi a ostatním biskupům, musí se nejprve, podle zvyklosti, napsat nám, aby se zde spor spravedlivě vyřešil."

Synody v Římě r 369 a v Antiochii v r. 378 stanovily, že biskup má být považován za legitimního, pouze když ho uzná římský biskup.

Milánský biskup sv. Ambrož jednou výstižnou větou vyjádřil podstatu křesťanství na Východě i na Západě: "Kde je Petr, tam je církev." Což byla jen další obdoba Kristovy věty: "Ty jsi Petr a na té skále zbuduji svou církev."

R. 382 připomenul na římské synodě papež Damasus: "Svatá římská církev má přede všemi přednost ne díky usnesení toho, či onoho koncilu, ale proto, že jí byl primát udělen slovy našeho Pána a Spasitele dochovanými v evangeliu."

Papež Vigilius, kterého církevní dějiny zařazují mezi nehodné papeže, odmítl odsoudit závěry chalcedonského koncilu, jak požadoval císař Justinián. Konstantinopolský patriarcha Menas oznámil podmínku schválení z Říma. Justinián tedy rozkázal, aby byl papež dopraven do Konstantinopole, aby jeho edikt schválil.
22. listopadu r. 545 obsadily císařské oddíly pod vedením Anthima čtvrť Trastevere a obklíčily kostel Santa Cecilia, kde papež právě sloužil mši. Přímo odtud byl papež unesen do Konstantinopole.

Těmito příklady chci ukázat, že římský primariát není pozdním výmyslem Tridentu, ale vždy v historii v nějaké podobě kontinuálně přetrvával.



Stránka vygenerována za: 0.27 sekundy