Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 419 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116469239
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Nechte církev pracovat
Vloženo Pondělí, 02. únor 2009 @ 12:49:35 CET Vložil: Bolek

Katolicismus poslal Elo

říká Vittorio Messori k reakcím na zrušení exkomunikace Česká sekce RV

Papež přijal žádost o zrušení exkomunikace, do níž upadli roku 1988 čtyři lefébvrovští biskupové. Skutečnost, že mezi těmito biskupy je také mons. Richard Williamson, který popírá Holocaust, rozpoutala bouřlivé reakce v řadách židovské obce po celém světě. Poslední byla od rabína Davida Rosena, který se nechal slyšet, že „zrušení exkomunikace poškodí celou církev“. Italský deník Il Riformista přinesl rozhovor se známým italským publicistou a spisovatelem Vittoriem Messorim, který tento incident komentuje: 

„Poukázal bych na principy mezinárodního práva, podle něhož každý stát na svém území požívá svrchovanost. Zrušení exkomunikace je interní krok církve a nedokážu pochopit, proč se židovský svět v této souvislosti cítí oprávněn intervenovat. Žádám, zkrátka, aby katolíkům byla dána svoboda pracovat pro pokoj a rozvíjet se svými vlastními činy. Nezdá se mi, že by Vatikán někdy cítil povinnost intervenovat při jmenování nějakého Vrchního rabína nebo v jiných interních otázkách judaismu. Bylo by tedy korektní, kdyby Židé měli tentýž postoj ve vztahu ke katolíkům.“

Přispěje, podle Vás, zrušení exkomunikace, k nastolení plného společenství?
„Nevím, zda se někdy podaří nastolit plné společenství. Obtíže jsou podle mého názoru spíše politické než teologické. Lefébvristé jsou čistě francouzským fenoménem. V pozadí tohoto hnutí je ideová spleť náboženství a politiky, což Ratzinger dobře ví. Je za tím francouzská revoluce, monarchistická nostalgie, galikanismus a jansenismus. Je za tím Pétainovo právní uspořádání vztahů mezi církví a státem z doby nacistické okupace Francie, které lefébvristé pokládají za vzorové. Je to zkrátka propletenec, který nelze rozuzlit jenom na teologické rovině, ale také a především na rovině filosofie dějin. Lefébvrovské vidění věcí, jejich řekněme světový názor má málo co do činění s tím katolickým.“ Zdá se však, že Papež má k lefébvristům blízko…                                                                                                          „Papež k nim zaujal postoj »trpělivého ekumenismu«. Benedikt XVI. je dobrotivý a trpělivý. Zná dějiny lefébvristů a dobře ví, jací jsou. Zároveň také ví, že jejich zkušenost stejně jako teologie osvobození je v jistém smyslu církvi potřebná. Krajnosti slouží tak trochu jako křídla, která umožňují zůstávat ve středu a pokračovat v cestě. Na druhé straně, také lefébvristé dobře znají Ratzingera a vlastně se ho tak trochu obávají.“ V jakém smyslu?                                                                                                                                                         „Povím jednu příhodu, která by se hodila do románu Dana Browna. Před pár lety přijel pro mne domů v Desenzano del Garda černý mercedes se švýcarskou poznávací značkou a tmavými skly. Zavezl mne, samozřejmě s mým souhlasem, do jednoho domku uprostřed lesa v kantonu Zug. Čekal tam na mne generální představený Bratrstva sv. Pia X., mons. Bernard Fellay, který mne požádal o schůzku, protože se chtěl dozvědět něco víc o Ratzingerovi: jaký je, co si myslí o nich atd. Zkrátka, Fellay se Ratzingera obával mnohem více než by se mohl obávat nějakého kardinála nebo biskupa s diametrálně odlišnými teologickými názory, např. Martiniho nebo nějakého francouzského biskupa. Obával se ho, neboť věděl, že Ratzinger se k nim nestaví otevřeně nepřátelsky a zná do hloubky jejich historii. Ratzinger také ví, že to, co lefébvristy od Říma dělí, nebyla a není v první řadě latinská mše nebo dekret 2. Vatikánského koncilu o náboženské svobodě, ale spíše typicky francouzská nábožensko-politická názorová spleť, která tvoří pozadí zkušenosti, jež se zrodila s Marcelem Lefébvrem.“Jaké jsou, podle Vás, rozdíly mezi Benediktem XVI. a lefébvristy?
„I přes žurnalistická zjednodušení, všichni dnes vědí, že Jan XXIII. byl konzervativec. Představoval si koncil, který potrvá pár měsíců, schválí se na něm dekrety, připravené kardinálem Ottavianim, a pak se zakončí beatifikací Pia XII. Byl to však právě Ratzinger jako teologický konzultor kolínského arcibiskupa kard. Josepha Fringse, který se přičinil o to, aby se koncil vyvíjel jinak. A právě toto je vroubek, který lefébvristé nikdy Ratzingerovi neodpustili. On je opravdovým stoupencem koncilu. Staví se proti hermeneutice tzv. „ducha koncilu“, ale je otevřen pro inovace, které samotný Koncil přinesl. A tato věrnost 2. Vatikánskému koncilu, jež je Ratzingerovi vlastní, se lefébvristům příčí.“Z italského deníku Il Riformista, 25.ledna 2009
přeložil Milan GlaserZdroj: www.radiovaticana.cz


Podobná témata

Katolicismus

"Nechte církev pracovat" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy