Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 226, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 272 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116537626
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Fiktivní rozhovor o apoštolské posloupnosti mezi katolíkem a evangelíkem II
Vloženo Pondělí, 27. duben 2009 @ 20:23:48 CEST Vložil: Olda

Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Zde je pokračování fiktivního rozhovoru mezi katolickým knězem a evangelickým farářem.

Vážený příteli, děkuji Vám za obsáhlou odpověď i za Váš čas. Vidím a oceňuji Vaši upřímnou touhu po hledání pravdy a v mnoha věcech s Vámi musím souhlasit. Nemůžete se divit, že jako církev, která chápe svoji kontinuitu od dob apoštolů (neboť jsme putující církev, která směřuje bez přerušení již od Letnic až k druhému příchodu Kristovu) sama sebe chápe jako sloup a oporu pravdy. Je to návaznost, ve které každý katolický biskup je „následníkem“ dalších biskupů, a toto „následnictví“ sahá až k apoštolům. Z pohledů nás, katolíků, tkví v eucharistii, ústy nedávno zesnulého a podle mnohých vyjádření i protestanty oceňovaného papeže Jana Pavla II., samotná podstata církve. Máte jistě pravdu, že podle učení katolické církve je úkon proměňování spjat se svátostí kněžství, udělované v apoštolské sukcesi. Podle římskokatolického učení se ordinací vskutku uděluje dar milosti. Tridentský koncil se v této věci odvolává na 2 Tm 1,6, kde je – podobně jako 1 Tm 4,14 – řeč o charismatu, které se zprostředkuje vkládáním rukou. Pojetí apoštolské posloupnosti, které bylo v době reformace jedním z hlavních příčin rozkolu, však bylo nově definováno na II. Vatikánském koncilu, aniž by se změnila jeho podstata. Druhý Vatikánský koncil vztáhl udělení milosti kněžství, předávané v apoštolské posloupnosti, na trvalý znak (sacrum characterem), který je spojený s ordinací. Ta uschopňuje služebníka, jenž má být ordinován, jednat v osobě Kristově jako učitel, pastýř a kněz. Dar milosti propůjčený služebníkovi církve jeho ordinací se tedy vztahuje k jeho funkci, a nikoli k jeho osobnímu stavu milosti. To se již nezdá být v rozporu s Luterem vyslovenou tezí, kterou vyslovil v kázání z roku 1529, kde říká, že „Člověk může mít sv. Ducha dvojím způsobem, pro svou osobu a pro svou službu.“ Luter se dále obracel proti učení o charakteru nesmazatelnosti znamení jako účinku ordinace, a vyslovil tezi, že sesazený kněz už není žádným knězem. Ačkoliv explicitní odsouzení této teze, zavržené na Tridentském koncilu, se může jevit jako nesmiřitelný antagonismus, právě učení o milosti udělené úřadu, nikoliv lidskému individuu, může posloužit jako společné východisko z letitého střetu, který působí nejednotu křesťanstva v očích sekulární společnosti a brání tak úspěšné evangelizaci světa. Nevím, zda jste rovněž seznámen s prací ekumenicky orientovaného katolického teologa Hanse Jorrisena, který objektivně prozkoumal vzájemné shody, kde v šesti bodech definoval, co by mohlo být výchozím bodem interkomunia. Podle něho apoštolskou posloupnost nelze chápat jako nepřetržitou řadu vkládání rukou bez mezer a nabízí rozdíl mezi apoštolskou sukcesí a apoštolskou tradicí. Rovněž upozorňuje, že k rozlišování kněžského a biskupského úřadu došlo až v historii. Také II. Vatikánský koncil nerozlišuje dogmatický rozdíl mezi presbyteriátem a episkopátem. Z hlediska ekumenismu by se rovněž tento bod mohl stát cestou k uznání apoštolské posloupnosti v církvích vzešlých z reformace. Tyto církve totiž uchovaly způsob presbyterální ordinace a sukcese v chápání výše zmíněných postulátů. To je jistě velmi vstřícný krok z katolické strany směrem k odloučeným bratřím. Nicméně i na nich bude záležet, zda tuto podanou ruku přijmou. Z jejich strany by mělo dojít k tomu, aby: 1. Uznali, že úřad v církvi je z Kristova ustanovení, nevznikl jen z potřeby vnějšího pořádku z rozhodnutí obce. 2. Tento úřad spočívá v povolání a poslání apoštolů. Úřad apoštolů byl jedinečný a nepřenosný, ale poslání apoštolů v církvi pokračuje. 3. Tento nositel úřadu nestojí jen v církevní obci, ale zároveň i vůči ní. Je tedy jejím členem i protějškem. 4. Ordinace úřadu je působena samotným Kristem, skrze vkládání rukou a modlitbou již ordinovaných úřadů a je neodvolatelným ustanovováním do služby slova a svátostí. 5. Apoštolská posloupnost tkví v posloupnosti celé církve v apoštolské víře. Je nezbytnou službou při předávání apoštolské víry a tím má i apoštolský původ. 6. Úřad má sloužit na úrovních, na nichž se církev uskutečňuje: místní, regionální a univerzální. A tak můžete vidět, že z katolické strany existuje více než jen zdánlivá snaha k nalezení vzájemného usmíření a překonání letitého rozdělení, které je jistě hanbou celého křesťanstva a je právem terčem kritiky lidí, kteří v důsledku toho nechtějí s křesťanstvím mít nic společného. Chvála Kristu, K. F.


"Fiktivní rozhovor o apoštolské posloupnosti mezi katolíkem a evangelíkem II" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.12 sekundy