Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 250, komentářů celkem: 429585, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 465 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Mikim
oko
rosmano
ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116498096
přístupů od 17. 10. 2001

Život církví: Portrét Slezské evangelické církve augspurského vyznání
Vloženo Čtvrtek, 18. červenec 2002 @ 08:15:52 CEST Vložil: Spuntik

Studijní materiály     Portréty protestantských církví v ČR  Dr. Vladimír Šiler   Slezská evangelická církev augspurského vyznání (SECAV)   Od roku 1524 se začalo na Těšínsku šířit luterství, které za čas zcela převládlo. Dynastie těšínských Piastovců byla tradičně luterského vyznání. Takže i v dobách, kdy na ostatním území našich zemí probíhala rekatolizace, v části Slezska zůstaly pro evangelíky zachovány určité svobody. I když katolická církev nakonec získala většinu obyvatelstva, zůstalo několik oficiálně trpěných ohnisek evangelictví. Důležitý byl zejména chrám postavený v Těšíně roku 1709 (dnes v Polsku). Tajní evangelíci, skrývající se v celé zemi před pronásledováním, měli v Těšíně možnost zúčastnit se bohoslužeb, získat bibli nebo Třanovského zpěvník. To je posilovalo k dalšímu setrvání ve víře svých otců. Po tolerančním patentu (1781) mohli evangelíci vystoupit ze skrytosti a začaly se budovat církve a stavět kostely. Byly to evangelické církve luterského směru založené na územním a národnostním principu, tedy např. německé, polské. V letech 1918 - 1920 se rozhodovalo o hranicích mezi Československem a Polskem právě v oblasti Těšínska. Tyto spory se týkaly i církevní příslušnosti. Některé sbory se totiž rozhodly vstoupit do nově utvořené ČBCE, jiné se přihlásily k Německé evangelické církvi a ostatní zůstaly jako samostatný útvar Slezské evangelické církve. Tato církev pak žila víceméně izolovaně od života ostatních církví v Československu a od života v republice vůbec. Za 2. světové války byla církev organizačně připojena k Německé evangelické církvi. Teprve po roce 1948 se církev znovu vzchopila a ustavila jako Slezská evangelická církev a. v. Církev je pozoruhodná tím, že jejích asi 50 000 věřících žije na poměrně malém území podél řeky Olše a dolního toku Ostravice. To znamená, že v některých místech je koncentrace evangelíků výrazná a vyrovná se počtu katolíků nebo jej dokonce předčí. Dalším specifikem církve je , že je to církev dvojjazyčná. Bohoslužby se slouží střídavě v češtině a polštině. Faráři musejí ovládat oba jazyky. Soužití obou národností v jedné církvi není vždy bez konfliktů, ale ty vyvěrají spíše z historických a sociálně-politických příčin. Příslušníky církve jsou převážně venkovští obyvatelé chudých podhorských oblastí. Jejich vyznavačsky rozhodná víra a lpění na tradicích jsou však příslovečné ("Drží jak luterská víra."). Mimořádná obětavost při stavbě kostelů, diakonické službě nebo při pořádání finančních sbírek vede vždy k úctyhodným výsledkům. Církev patří do rodiny luterských církví, které jsou v mnoha zemích početně výrazně zastoupeny, a proto mají i značnou účast na panující kultuře a veřejném životě, což se projevuje mimo jiné vysokou úrovní teologického myšlení, všeobecnou kultivovaností, intelektuální noblesou, ale také tolerancí a jistým liberálním skepticismem a kriticismem. To však platí o SECAV jen v menší míře. V církvi převažuje atmosféra probuzenecké zbožnosti, což má za následek menší úctu k teologickému vzdělání a odvrat od kulturního a sociálně-politického života okolního světa a soustředění se pouze na niternou zbožnost. Je to jistě také dáno charakterem regionu na pomezí národů a kultur. Na Těšínsku se vždy dařilo entuziastickým náboženským skupinám s apokalyptickým výhledem ke konci tohoto světa. SECAV proto ráda koná evangelizační akce, ráda zbožně zpívá a pěstuje čilý sborový život. Probuzenecký ráz zbožnosti ovšem působí různá vnitřní pnutí a v současné době tak probíhá v církvi štěpení na dva směry. Základní jednotkou církve je sbor, v jehož čele stojí farář a volené presbyterstvo. V čele církve stojí církevní rada duchovních a laiků a biskup. Církev posílá své duchovní studovat teologii do sesterských církví doma i v zahraničí (Polsko, Slovensko, Německo). Vydává dvojjazyčný časopis Přítel lidu. Luterské kostely bývají velmi zdobné, zvenčí i uvnitř. Často jde o stavby ve stylu severoněmecké pozdní gotiky z červených pálených cihel. V kostelích jsou zachovány oltáře s obrazy a svícny, i když se většinou nepoužívají. Luterská bohoslužba je formálně bohatě rozbudovaná, i když i tady slovo Písma a kázání hraje hlavní roli. Farář nebo farářka nosí při obřadech černý talár a bílou krajkovou rochetku. Církev jako svůj znak zpravidla užívá bibli a kříž. SECAV koná významnou diakonickou práci v poměrně značném rozsahu. Stará se i o bezdomovce a narkomany. Proslulá je její práce s dětmi a mládeží. Díky těsným kontaktům se sesterskými církvemi v Polsku, na Slovensku a v Německu se církev často podílí na různých nadnárodních akcích a projektech. Církev se plně podílí na ekumenickém hnutí, a to i přesto, že sama pochází z území a z období, kde náboženské sváry byly velmi dramatické.      

"Portrét Slezské evangelické církve augspurského vyznání" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy