Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 433 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116470826
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: I.Nová náboženská hnutí - Identita sekty
Vloženo Čtvrtek, 04. červen 2009 @ 17:11:09 CEST Vložil: Stepan

Charismatici poslal Nepřihlášený

Člověk přicházející do nějaké skupiny nabízející odpovědi na jeho životní odpovědi by mnohdy měl dát jen na svou ituici.



Velmi mnoho lidí, kteří opouštějí různá - většinou zdánlivě křesťanská- společenství, si kladou velmi mnoho otázek. Tyto otázky vyvěrají většinou jen z intuice, že s chápáním i praktickou realizací křesťanství, v dané skupině, není něco v pořádku. Konfrontace těchto pochyb v rámci skupiny nevede takřka k žádným zjištěním, neboť všichni ostatní jsou na tom velmi podobně a mnohdy je, už jen  tato konfrontace, chápána vedením jako cizorodý až nepřátelský jev. Pro rozkrytí fungování skupiny by musel pochybující toto prostředí opustit a své pochyby konfrontovat v prostředí, které má odpovědní potenciál. V tomto případě je to sféra sociologie a psychologie. Zde by našel mnohdy velmi jednoduché společenské vzorce, na jejichž základě skupina funguje. A že tyto vzorce mnohdy nemají s křesťanstvím nic společného je nasnadě. Někdy také stačí konfrontace s některými bývalým členy skupiny, kteří určitou kontroverzi odhalili a byli následně odejiti.


 Zde musím ale zdůraznit, že mnoho odcházejících dělá stejnou chybu, a sice, že vyhledá podobnou skupinu a opět prožívá celou iluzorní cestu znova a nechápe nadále, od čeho se patologický stav skupiny odvíjí. S těmito lidmi se člověk toužící po základních odpovědích nedostane dále, protože takový člověk stále neví kde je jádro pudla a má nesetříděné poznatky o tom, kde je základní chyba. Netuší zatím totiž, kde se ono zdrojové jádro nachází. Člověk nacházející se ve fázi přechodu mezi jednotlivými společenstvími, pakliže neodhalil zdroj pochyb, většinou trpí sebeobviňujícími myšlenkami, které na něj při jeho odchodu naložili jeho souvěrci s názory zaručeně správnými. Ti netrpí žádnou individuální sebereflexí, naopak - domovským společenstvím vytvořená a poskytovaná reflexe jim stačí a potvrzuje, že jsou naprosto v pořádku. Proto také nemají problém člověka s vlastní názorovou základnou a individuálními, až speciálními, požadavky v myšlenkové oblasti vyšoupnout. Odpovědi na otázky, které se zatím připomínaly jen intuitivními pocity tak může dát jen člověk, který již tento emotivní obal doopravdy rozbalil a zjistil jeho obsah.

Odvěká touha člověka věci mapovat, uspořádávat, třídit a posléze chápat a docházet k správným závěrům ve zmíněném prostředí selhává. Oblast této touhy se totiž povětšině odehrává na individuální úrovni. Na té kolektivní je pak tato touha potlačována a to ve jménu kolektivu, který je chápán jako nadřazený a s právem veta. Naneštěstí se za tímto kolektivem skrývá zase jen individualita, která se většinou maskuje pod množinou těch, kteří jí slouží (a to vědomě i nevědomě). Tento kolektiv je pak jen výkonnou mocí této individuality. Individuální názory bývají označovány jako chybné a nežádoucí a většinou bývá s těmito názory vyeliminován i jejich původce.

                        Po mnohaletých zkušenostech s takovými skupinami a snaze kombinace různých úchylek zjednodušit, v dobách, kdy mi jádro pudla zůstávalo skryto, i přesto, že jsem si kolečko iluzorní cesty prošel několikrát, a to i přes to, že jsem se setkal s bezprávím, s účely, které světily prostředky (většinou desátkové), se svatými lžemi, s dezinterpretací a zneužitím Písem a s psychickou i jinou manipulací, mi přišla do ruky kniha Stevena Hassana- Uvolnit pouta, která zde již byla někým zmíněna a použitý termín „identita sekty“, který mířil přímo do černého, když nazval popisované společenství - klonem vedoucího skupiny

                         Zdrojem patologických jevů a pochybného praktikování křesťanství je v nejvíce případech charakter vůdce, který je kombinací jeho ambicí, specificky pojatého i prosazovaného sociálního cítění, ctižádosti a touhy po moci. Ostatní členové jsou jen podle míry přisluhování většími či menšími klony tohoto vůdce, jsou to lidé odosobnění od vlastní identity a potažmo osobní svobody. Celé společenství pak zákonitě geneticky vykazuje rysy rodiny, s tím, že si přivlastnilo její státem garantovanou nedotknutelnost. Tato nedotknutelnost však patří jen a pouze přirozenému a obvyklému modelu rodiny. Chování této pseudorodiny pak může vykazovat podobné patologické jevy jako je týrání dětí či žen, přičemž analogické chování má svou specifickou podobu úměrnou genetickému (charakterovému) potenciálu vůdce, který je jeho určovatelem. Bohužel podobně jako v přirozené rodině bývá i zde těžké tyto patologické jevy zjistit, odsoudit, narovnat, či napravit.

Křesťanství je v takovém společenství většinou jako šafránu. Lidé se totiž neprojevují svobodně a s jejich identitou se počítá jen v kolektivním využití. Nadřazeně a direktivně jsou schopni jednat i mezi sebou a přitom se domnívet, že jsou na ,,biblické úrovni". Direktivní vedení je historicky ověřeným (nekřesťanským) fenoménem, který působí proti víře, neboť víra může vzniknout, růst a sílit pouze v prostředí dobrovolnosti, inspirace, vzájemného respektu a pochopení.

Farel


Podobná témata

Charismatici

"I.Nová náboženská hnutí - Identita sekty" | Přihlásit/Vytvořit účet | 24 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: I.Nová náboženská hnutí - Identita sekty (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Sobota, 06. červen 2009 @ 19:32:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Když je většinou docela problém rozhodnout, co je to ta sekta. Z mnoha "sekt" se navíc v čase stávají naprosto přijímané náboženské společnosti - adventisté, mormoni (apoň v angloamerickém světě). Další na řadě jsou svědkové Jehovovy - jejich celospolečenskému uznání vlastně překáží hlavně ta jejich netěstná nauka o krvi. Jenže je faktem, že pod vlivem "nového světla", což se jinde jmenuje nové promýšlení a definování dogmat, je ta nauka stále více prázdná. Prakticky jakákoli církev s více méně neomylným vedením je potenciální sektou - k tomu je jen nutné, aby bylo důsledně vyžadováno (a kontrolováno) po věřících to, co se oficiálně hlásá a učí.

Výbornou knihou k tématu je Hledání křesťanské svobody - člověka vede k zamyšlení porovnání historického vývoje organizece Strážná věž a Katolické církve.



Stránka vygenerována za: 0.32 sekundy