poslal Ochranovský
Jak pracovala nezávislá vyšetřovací komise v JB
K očištění libereckého sboru JB a Ewalda Ruckého rozhodl synod JB ustanovit Nezávislou vyšetřovací komisi. Ta byla posléze jmenována a počala pracovat ještě v roce 1998. Na synodě 99 pak prezentovala výsledky své práce v obsáhlém mnohastránkovém elaborátu. Jeho výtah prezentoval Život víry a s řadou zjednodušených závěrů této práce se můžeme setkat v korespondenci vztahující se k rozdělení JB. Komise, jejíž někteří členové během svého vystoupení na synodu otevřeně vyjadřovali Velké stránce sympatie, konstatovala, že obvinění libereckého sboru JB a Ewalda Ruckého se nepotvrdila. Otázkou zůstává, jaké byly okolnosti, za nichž pracovala. Jako účastník letošního synodu v Nové Pace a očitý svědek tamních událostí chci upřesnit působení tzv. nezávislé vyšetřovací komise:
1) mnozí z lidí postižených libereckým systémem jí vůbec nedůvěřovali a odmítli se s ní sejít. Agresivní styl, který v té době Liberec provozoval, probouzel obavy z osobních persekucí. Za výpověď před biskupy Unitas Fratrum na podzim 1998 byla sestra, která předtím z libereckého sboru odešla, opuštěna členy své rodiny, nadšenými přívrženci libereckého působení. Jiní komisi pokládali za závislou. Tak se stalo, že komise nakonec sestavila zprávu převážně na základě výpovědi příznivců libereckého sboru JB a Ewalda Ruckého .
2) můj přítel br. Kašák, který se s komisí naopak sešel, dospěl k názoru, že komise registruje jen to, co chce sama slyšet. Z jeho vstupů ve zprávě nebylo nic.
3) členové komise byli všichni procharismaticky orientování, s. Horáčková je členkou sboru J. Plevy, br. Svoboda přednáší na škole libereckým sborem spravované , což zakládá konflikt zájmů. Br. Dörfl je členem sboru KS.
4) jak to s nezávislostí komise bylo, ukázal výrok br. Chutného z Církve bratrské:"Promiň Ewalde, jestli v té mé zprávě není všecko, co bys tam chtěl mít".
5) ve zprávě jsou zjevné nepravdy. Jestliže např. v části s. Horáčkové se tvrdí , že v Liberci se nikdy nevymítali démoni, je to nepravda, na niž jsem na synodu poukázal a vyzval liberecké , aby aspoň nezapírali sami sebe. Rozumějte: já neříkám, že vymítání je dobré nebo špatné. Toto není ani primární teologický spor v Jednotě ! Primární problém je v tom, že liberečtí bratři masívně vyučovali vymítání a masivně praktikovali vymítání, ale bez uzardění naslouchali zprávě, která to popírá. -Ve zprávě se říká, že místo toho byla vykonávána tzv. osvobozovací modlitba. To je ale hra se slovy - jednalo se o velmi nátlakové a brutální vymítání , vím to z vlastní pastorační zkušenosti, sloužil jsem kdysi sestře, která se po vymítání psychicky zhroutila a znám i jinou sestru, která byla při exorcismu přidržována na zemi, bylo jí klečeno na loktech a když naříkala, pokládali to vymítači za první úspěch - démon se ozývá!
6) poslední dosud nezmíněný člen komise br. Heryán ve svém mimořádném projevu na synodu jednoznačně kladný pohled na liberecký sbor a Velkou stránku částečně zpochybnil. Je znám i jeho pozdější dopis psaný po vlně výpovědí udělených Plevovou úzkou radou, kde zaujímá značný odstup k dříve obhajovanému směru.
Jiří Kouba září 1999