Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 427 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116464837
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Jak obhájit Boha?
Vloženo Neděle, 04. říjen 2009 @ 20:09:31 CEST Vložil: Stepan

Svědectví poslal ssns

Předpokládám, že se tu už nejednou psalo o otázce koexistence Boha a zla. Místo nějakých teoretických úvah bych se chtěl podělit o zkušenost, kterou jsem během jednoho dne nabyl díky dvěma setkáním s lidmi, kteří byli nuceni řešit otázku, existuje-li nějaký Bůh, když je tolik utrpení.


Ujišťuji, že následující je zcela pravdivé. Z pochopitelných důvodů neuvedu ani na přímou žádost jména zúčastněných. Ačkoliv v textu používám přímou řeč, nejedná se o citace ale o parafráze řečeného, neboť nemám sloní paměť.

První svědectví

Na konci své včerejší návštěvy u jednoho pacienta jsem se dal do řeči s jeho manželkou. Když jsem vešel do místnosti, právě odložila noviny a obrátila se na mě s otázkou: "Jak by vůbec mohl Bůh dopustit něco tak hrozného?" Nejsem zrovna pravidelným čtenářem tisku, takže jsem hned nevěděl, o čem mluví, a tak jsem zeptal. Podala mi noviny s článkem o nedávných tragických událostech v Tichomoří. Než jsem se zmohl na nějakou odpověď, pokračovala sama: "No já už v Boha nevěřím. Byla jsem vychována jako katolička, ale už nevěřím." "To kvůli takovým věcem?" zeptal jsem se a ukázal na noviny. "Ne, v Boha jsem přestala věřit, když mému synovi diagnostikovali svalovou dystrofii. No řekněte, kdyby byl nějaký Bůh, jak by tohle mohle sedmnáctiletému klukovi udělat? Co on kdy Bohu provedl?" Asi každý, kdo se v takové situaci ocitl, ví, jak mi bylo a že není snadné něco říct. Snažil jsem se (přiznávám že zbaběle) hodit vinu na genetiku. Ona ale namítla: "Jenže my v rodině žádný případ nemáme. A i kdyby, copak by to Bůh mohl dopustit? Ani se nedivím, že se v kostelech lidí modlí k sochám, protože ty mají s lidmi stejné slitování jako Bůh, pokud by byl, ale já stejně nevěřím, že je."

Čeká-li někdo nějaké omračující svědectví o životě s Bohem z mé strany, zklamu ho. Nevzmohl jsem se na žádnou odpověď a upřímně jsem byl rád, že ona debatu k tomu tématu považovala za ukončenou a hned se ptala na to, jak je na tom její manžel.

Druhé svědectví

Po celý den jsem musel na ten dopolední rozhovor myslet. Byl jsem naštvaný střídavě na sebe a na Boha, nejspíš oboje současně. Na sebe jsem se hněval, protože jsem se nevzmohl na žádnou reakci. Myslím, že Bůh očekával, že se ho nějak "zastanu". Vlastně jsem si připadal asi jako Petr potom, co třikrát zapřel Krista. Ta žena ví, že jsem křesťan, ale obávám se, že o Petrovi to ti, co se ho ptali, věděli také.

Asi 10 hodin po prvním rozhovoru jsem měl pohotovostní výjezd k člověku, kterého jsem nikdy před tím neviděl. Hned při vstupu do jeho bytu jsem si všiml velké spousty různých křesťanských symbolů. Ten člověk byl na invalidním vozíku a měl amputované obě nohy nad kolenem. Po nějaké době se mě zeptal, jestli věřím v Boha. Řekl jsem:"Ano," ale po svém výše popsaném zážitku jsem se za svoji odpověď styděl. On mi řekl:"To je moc dobře. Já jsem byl od mala veden k víře, ale až když jsem přišel o nohy, uvěřil jsem opravdově. Pochopil jsem, jak je člověk bez Boha nicotný. Do té doby jsem občas do kostela zašel, ale až pak jsem Boha opravdu přijal."

Závěr

Jednoho člověka utrpení dovedlo k zavržení Boha, druhého k němu naopak přitáhlo. Já jsem si zase ověřil, že ke svatosti mám daleko a že nedokážu předat Evangelium tváří tvář utrpení druhého. Věřím, že Bůh ve svém Synu na vlastní kůži poznal, co je trpět bez viny, přečetl jsem samozřejmě nejednu knihu, která se problému zla věnuje. Vím, co na to říkal Augustin a Leibnitz, ale té ženě jsem nedokázal říct nic a skoro jsem si přál, abych nevěřil. Jak jste na tom vy?


Podobná témata

Svědectví

"Jak obhájit Boha?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 190 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Odpověď: Jak obhájit Boha. (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Neděle, 04. říjen 2009 @ 23:00:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Asi jediná odpověď je, že Bůh je této planety majitelem a ne zaměstantcem. Není Jeho povinností se o někoho starat, někomu umetávat cestičku atd. atd. atd. Jestliže to provádí souputníkům Svého Syna, tak je to čistě jeho dobrá vůle, která je mimochodem nenárokovatelná.
Naopak má plné právo si na SVÉ planetě dělat co se Mu zlíbí, a to i věci, z lidského hledika poněkud "poťouchlé". Stejně jako může komukoliv vymáchat hubu v jeho vlastních ******. Záleží čistě na jeho libovůli.
A jestli se to někomu nelíbí, tak je to jeho problém. Stvořitel vesmíru není povinnen skákat, jak Jeho stoření pískne.
A ve vlastím zájmu bych tazateli radil radši moc nedržkoval. Jiní to zkusili a špatně dopadli.



Re: Jak obhájit Boha? (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Neděle, 04. říjen 2009 @ 23:36:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Ahoj ssns,

ve svých svědectvích zmiňuješ velmi frekventovanou otázku obzvláště nevěřících lidí: Kdyby Bůh byl, tak by tohle a tamto nedopustil apod.! Lidé vůbec často a jakoby rádi zapomínají, že zlo na světě je následek Adamova pádu a hříchu a snaží svou spoluodpovědnost hodit na Boha nebo aspoň ti "vyspělejší" by chtěli, aby Bůh jaksi udělal něco proti tomu zlu, i když není jeho původce. Neuvědomují si však jednak, že Bůh pořád něco dělá - ovšem především, co se Jeho a Jeho lidu týče a druhak, že díky Jeho milosti drží zlo na uzdě, kterou kdyby povolil, tak už tu žádný člověk není.

Já většinou, pokud na tebou popsanou situaci narazím, vedu takového člověka k zamyšlení nad tím, jestli on sám má nějakou špatnou osobní zkušenost přímo s Pánem Ježíšem Kristem a jestli si skutečně myslí, že za zlo, které se stalo jemu, někomu v rodině nebo hříšníkům v Tichomoří, nese odpovědnost skutečně Bůh. A pak zmíním třeba příběh slepého od narození z úvodu 9. kapitoly Jana, kdy se učedníci ptali Pána Ježíše, kdo zhřešil - on sám a nebo jeho rodiče, že se narodil slepý (jako by mohl zhřešit před tím, než se narodil)? Mám za to, že Pánova odpověď uzemní a umlčí dnešní posluchače stejně jako ty tehdejší, zvlástě, je-li příležitost v konkrétní situaci pod vedením Ducha Svatého vykonat nějaký Boží skutek, jímž se Bůh nikoli obhájí, nýbrž oslaví a zjeví tak svou slávu a moc, které otevřou dveře evangeliu Jeho milosti a uvěření v Jeho Krista. Tož tak.

willy



Re: Jak obhájit Boha? (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Pondělí, 05. říjen 2009 @ 06:42:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Utrpení. Někdy se trápíme nad tím, co je pouze nepohodlí, a tím vlastně i zbytečně. Ovšem když jde o bolest tělesnou či duševní a dokonce o život, pak to prostě utrpení je. Položme si otázku, zda utrpení má smysl? Kdyby lidé neznali utrpení, tak by brali všechno v životě jak běžnou věc a nenaučili se být vděční. Utrpení se nikdo nevyhneme a nevíme kdy a jaké přijde. Patří prostě k životu v tomto světě. Důležité je najít smysl toho, co nás potkalo a co nás trápí. Když pochopíme smysl utrpení, tak možná přestane být utrpení trápením. Ale jak pochopit smysl utrpení ? K tomu je právě potřeba pevná víra v Ježíše a v Boha.. Prosit ho o sílu a pochopení dané situace. A On tu moc dát nám sílu a pochopení smyslu má. Neptám, proč někde se stalo to či ono. Jistě, že těmto lidem se snažím nějak pomoci. Nemohu být hluchý k utrpení druhého člověka. To je i praktické křesťanství být připraven nést břemena i ostatním. Utrpení patří k životu na této zemi, jinak bychom si pak nevážili nebe. Důležité je, abychom našli smysl utrpení a pak i to trápení ( psychický stav ) bude snesitelnější.
Jak to ale sdělit lidem, kteří zrovna pochybují o Bohu ? Fakt nevím. V duchu musím prosit Boha, aby mi nějakou smysluplnou větu dal do úst nebo mlčím. Špatným slovem můžeme ublížit a podráždit lidi tak, že se od Boha odvrátí. V utrpení si člověk uvědomí, jak závislý je na Bohu a jak Ho potřebuje. Proto právě utrpení mnoho lidí přivedlo k Bohu.



Re: Jak obhájit Boha? (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 05. říjen 2009 @ 08:44:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Podobné pocity mám často také. Někdy si pak kladu otázku co z toho je opravdu zbožnost a co pýcha. Touha mít vždycky pravdu, moc měnit lidi, nebo být dokonce lepší než apoštol Petr……………..Bůh dal každému z nás možnost svobodné volby kterou respektuje. Podívejte se kolik lidí odmítlo samotného Ježíše když chodil mezi nimi a oživoval mrtvé před jejich očima  a jak absurdní důvody k tomu dokázali vymyslet. Ta paní má možná k víře blíž než si myslíme. I když vyčítá Bohu to co jí v životě potkalo zlého. Blíž než kdyby byla vlažná.




Re: Jak obhájit Boha? (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Pondělí, 05. říjen 2009 @ 08:56:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Ahoj Ssns,

Díky za zajímavé téma, které jsi otevřel. Sám jsem se jím zabýval několik let a tak bych se rád zapojil do diskuse.

Zatím jen odkaz na zajímavý článek, který se tematem zabývá: http://www.hcjb.cz/Zapas_o_dusi/81/zodc8111.phtml


zdraví

reformovaný



Re: Jak obhájit Boha? odpovědnost mne a metoda Pono z Hawaje (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Pondělí, 05. říjen 2009 @ 10:16:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zkusme se podívat na opomíjené téma mé odpovědnosti.

Všichni společně vytváříme svou zemi a kdo špatně myslí, zhoršuje podmínky pro všechny.

Nemyslíme na to, že i správná myšlenka působí v dobrém.

Podívejte se na knihu (najděte si knihu) Svět bez hranic, autor je z Havaje a má havajské jméno, je to Dr. Ihaleakala Hew Len,

je o tom zmínka na jedné diskusní skupině. Najděte www.ning.com (pozor, ne tečka cz),

v tom je Nová Země, neboli www.novazeme.ning.com

a vtom je skupina o léčitelích z Havaje metodou Oponopono, (celý název je Ho´oponopono)


Postup Ho´oponopono je:
"Je mi to líto... nebo Omlouvám se... (tím přijímám zodpovědnost za to, co se stalo nebo děje),
prosím odpusť mi (kdokoli, i já sám sobě :-),
děkuji...
miluji tě"
.
Pak nechat proběhnout (energetický) proces čištění a nechat tam proudit Božskou Lásku...
Proces probíhá takto:
POKÁNÍ ~ ODPUŠTĚNÍ ~ VDĚČNOST ~ LÁSKA
Někdo začíná LÁSKOU jako napojením na zdroj Božské energie.




Re: Jak obhájit Boha? (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pondělí, 05. říjen 2009 @ 10:29:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Jednoho člověka utrpení dovedlo k zavržení Boha, druhého k němu naopak přitáhlo.--

Šlo by to říci i jinak,dva lidé jsou nemocní -jeden se spokojí s uklidňující pilulkou,která mu pomáhá jeho nemoc zvládat,druhému to nestačí   



willy (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pondělí, 05. říjen 2009 @ 10:52:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Kdyby Bůh byl, tak by tohle a tamto nedopustil apod.! Lidé vůbec často a jakoby rádi zapomínají, že zlo na světě je následek Adamova pádu a hříchu a snaží svou spoluodpovědnost hodit na Boha nebo aspoň ti "vyspělejší" by chtěli, aby Bůh jaksi udělal něco proti tomu zlu, i když není jeho původce.--
 
Oni nic nezapomínají,prostě buď je to nezajímá vůbec nebo  jim náboženské teorie o Adamově pádu příjdou hodně děravé až pohádkové např. z Bible se dá spočítat že onen Adam by musel žít někdy před 6000 lety přitom třeba u nás kousek za městem našli kosti pračlověka starého desetitisíce let a už je tu rozpor,ty takové rozpory nevidíš nebo spíše vidět nechceš,jiní lidé jsou v tomto hloubavější.
Navíc trestat miliardi lidí za jeden napatrný přestupek dvou lidí oklamaných tamním božstvem je dost komické až perverzní vysvětlení.
 
Z biblického pohledu Bůh původcem (tvůrcem) zla je např.: 

"Já vytvářím světlo a tvořím tmu, působím pokoj a tvořím zlo, já Hospodin konám všechny tyto věci" (Izajáš 45,7)



ale to už se tu několikrát probíralo   



Re: Jak obhájit Boha? (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Pondělí, 05. říjen 2009 @ 14:41:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Znovu zdravím Ssns,

Napadá mě, že v minimálně jistém smyslu si Pán Bůh obhajobu vůbec nepřeje - a to zejména pokud by jejím výsledkem bylo popření Jeho absolutní všemohocnosti.

Viz např. verš:

Amos 3,6
Když se v městě troubí na polnici, zda se lid netřese? Stane-li se v městě něco zlého, zda nejedná Hospodin?


S diskutovaným tématem úzce souvisí otázka předurčení. Predestinace totiž vysvětluje proč např. stejné utrpení jednoho člověka od Boha vzdálí a jiného Bohu naopak přiblíží.

Predestinací se na GS zabývala série článků: Pojďme mluvit o PŘEDURČENÍ! Je to důležité biblické učení! Odkazy ke studiu. P1

Takže budeš-li mít čas a chuť, přeji požehnané studium.

r



Re: Jak obhájit Boha? (Skóre: 1)
Vložil: rive v Pondělí, 05. říjen 2009 @ 20:08:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jak jste na tom vy?

Také nemám nouzi o to, že se mi různí lidé svěřují se svým vztekem - beznaději nad nějakou osobní nespravedlnosti v jejich životě.
Většinou se nějak netajím s tím, že jsem "věřící", a proto se občas i stane, že musím vyslechnout v těch slovech o osobní hořkosti, také i jejich hořká slova o Bohu. Komu to mají říct, většinou mají kolem sebe samé ateisty, ti by se jejich uvahám o Bohu vysmáli. U nás mají jistotu, že se jim nebudeme smát.  Jak tedy zareagovat?  To je pokaždé jiné ......  okolnosti jsou vždycky jiné ... proto neexistuje žádný správný návod, jak reagovat ... kež bychom mohli nějakým způsobem pomoci lidem s hořkosti - trápením ... je to velmi těžké .... je to také o vnímavosti na (tiché) vedení Duchem svatým ... o ztišení se před Bohem o poslušnosti na hlas Ducha svatého

SSns: "Byl jsem naštvaný střídavě na sebe a na Boha, nejspíš oboje současně. Na sebe jsem se hněval, protože jsem se nevzmohl na žádnou reakci.


Mně se líbí tvá upřímnost, jak hovoříš o svých emocích ... hmm, když jsi byl naštvaný na Boha, "osobně" se tě to dotklo, to není špatně - prožil jsi tak nějak osobně to neštěstí sedmnáctiletého chlapce na vozíčku ... a je proto zcela pochopitelné, že jsi se nezmohl reagovat, sám si potřeboval útěchu. Myslím si totiž, že příběh o zapření Petra je trochu o jiných situacích v našich životech.  Je fajn, že jsi uvědomuješ své naštvání na Boha .., je tady prostor pro hledání Boha.
 
Ono totiž jedna věc jsou vznosné knihy a články o dobru a zlu na zemi, knihy o Bohu a utrpení a druhá strana je náš osobní postoj ke zlu, utrpení, který je ovlivněn naším vztahem s Bohem, jak ho osobně známe - jak mu ve svém životě důvěřujeme - v dobrém i zlém - nemusíme chápat - nemusíme znát odpovědi na všechna proč - ale držíme se Jeho ruky.

Také se musím přiznat, že jsem již několikrát ve svém životě také prožívala situace, kdy jsem stála zcela paralizovaná na modlitbách před Bohem a pořád dokola jsem se ptala PROČ PROČ!! a prosila Boha o pomoc smířit se s nespravedlnosti, Bůh mi daroval pokoj.

rive



Re: Jak obhájit Boha? (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Úterý, 06. říjen 2009 @ 03:52:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Ja myslim, ze ten prvotni problem je v tom, ze ta otazka neni polozena s cilem se skutecne dopatrat odpovedi, ale proste jako osobni vycitka.

Proto si myslim, ze prvni reakce na tuhle vyzvu ("Proc to Buh dopustil, kdyz je zaroven dobrotivy a Vsemohouci?") by mela bejt: skutecne te zajima odpoved, nebo si jen potrebujes na nekom vybit vztek/svalit na nekoho vinu? To je pro tazatele prilezitost, aby se pozastavil nad duvody vlastniho tazani. A hlavne je to pro toho krestana na druhe strane rozhovoru prilezitost, aby z debaty pokud mozno vyloucil co nejvic emoci, ktery vetsinou tuhle otazku motivujou a ktery jejimu zodpovezeni branej. Dokud vezi tazatel po krk v emocich (a ty muzou klidne bejt zcela na miste - smutek ze smrti blizkeho cloveka, silna bolest fyzicka i jina atd.), tak samozrejme zadnou racionalni odpoved neprijme (a to dokonce - nebo mozna tim spis - i v situaci, kdy si za zpusobene utrpeni objektivne muze sam).

Jakmile se debata prenese na trochu racionalnejsi rovinu, tak uz se da na otazku nejak rozumne odpovedet. Treba tak, ze je rozdil mezi utrpenim a zlem, ze za zlo je odpovedny clovek a ze utrpeni je ve skutecnosti vec relativni (tj. i kdyby hned od zejtrka ze sveta zmizely vsechny nemoci a valky, lidi by zacali uplne stejne smutnit a hystercit kuli zlomenymu nehtu a obvinovat z toho Boha). Utrpeni je navic relativni i vzhledem ke konecne odmene. Jako odpoved trpicimu cloveku to sice bude znit ponekud cynicky, ale skutecnost je takova, ze proti vecne blazenosti je jeden lidsky vek utrpeni proste bezvyznamna polozka. Cokoli deleno nekonecnem je nula. Pokud je nekdo krestan, tak by si, myslim, tuhle souvislost mel uvedomovat: ostatne prave lehkovaznosti tvari v tvar smrti a vselikemu utrpeni svedcili o sve vire davni mucednici, recke "martiros" prece znamena svedek. 

Dulezitym aspektem je i to, ze lidem kolikrat nemate utrpeni samo o sobe, ale spis to, co vypada jako utrpeni beze smyslu. Malokdo si stezuje na to, proc Buh dopousti porodni bolesti - protoze tam je ten smysl jasnej: je to proste soucast procesu vedouciho k novemu zivotu. Cili ta otazka, proc Buh dopustil to a to, je vlastne otazkou po smyslu. (Cimz jsem tu odpoved neucinil nijak jednodussi, ale snad jsem alespon vyjasnil, vo co v jadru jde.)

Konecne, vzdycky je mozne na otazku odpovedet otazkou:
"Proc Buh dopousti tolik utrpeni?"
"Ja nevim. Proc se Ho na to sama nezeptate?"

Tak, to jsou me dva centy, abych pouzil pekneho amerikanismu.

Aviaf



Re: Co oko nevidělo...... (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Úterý, 06. říjen 2009 @ 06:39:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mám ještě jednu poznámku. Znám věřící, kteří prožívají obrovské trauma, které se ani nedá popsat a nesmírně trpí. Je mi jich moc líto. Jak rád bych snížil jejich skutečné utrpení a bolesti. Ale neumím pomoci. Neumím vyléčit nevyléčitelnou nemoc a vím, že tito lidé umřou. Trpí oni a trpí i okolí. Zůstanou děti. Co dál ? Nezbývá než se modlit, aby Bůh toto utrpení zkrátil a pak pomohl těm, kteří zůstanou třeba bez maminky. Vlastně především je to výzva i k nám, kteří tuto rodinu známe, abychom uplatnili svoji víru v praxi. Proč to všechno je a proč se to stalo ? Otázky, otázky.... Podobně stejná událost potká i lidi nevěřící. Nakonec se s tím všichni musíme vyrovnat. A smysl všeho ? Vztah k Bohu se vytváří tím, jak překonáváme a řešíme životní situace. A my často je řešíme špatně, hřešíme a neumíme vybrat tu správnou variantu. Pozdě si to někdy uvědomíme a pak zpytujeme svědomí. Střetáváme se s různými vlivy a silami. Tak to prostě musí být. Kdybychom žili v „ bavlnce“ asi nikdy bychom nepochopili Boha a zachovali se snadno jako první lidé v ráji. To vyhnání z ráje bylo nutné, stejně jako smrt a utrpení. Tento život je součástí naší existence. Nikdo nevíme, kdy skončíme. Ale jo to jediná příležitost vytvořit si vztah k Bohu. Po smrti už nebude asi šance něco změnit. Nevíme. Smrt je konec naší fyzické existence v tomto hmotném prostoru a čase. V Bibli je psáno, že u Boha je kniha života. Věřím, že každá vteřina našeho života a celé naše duchovní já je tam po smrti uloženo a čeká. Když už nefunguje PC a není k opravě, dám ho k recyklaci, ale data přehraji do jiného PC. Vždyť data jsou v tuto chvíli i pro mne to nejdůležitější. Možná tak nějak podobně jsme pro Boha důležití i my. On nás má ve své knize života. Přál bych si, aby nás ani mé blízké nevymazal a až přijde čas, dal nám nové tělo a nový život. Třeba úplně jiný, který si ani neumíme představit, co oko nevidělo .... On rozhodne. To je ta obrovská naděje, která překoná i fyzickou smrt a to největší utrpení.



Re: Jak obhájit Boha? (Skóre: 1)
Vložil: martino v Úterý, 06. říjen 2009 @ 14:13:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jak obhájit Boha? Opravdu to myslíte vážně?

Ta otázka by měla znít, jak obhájit člověka. Kdo je produktem ZLA ve světě? Bůh nebo člověk? Poslechl člověk Boha? Obrátil se a činil pokání za své hříchy, aby na sebe a své drahé nechal proudit Boží milost? Jaká opovážlivost člověka vůči svému Bohu, když volá, věřil jsem, ale již nevěřím….Proč tak nevolali první křesťané, když je házeli dravé zvěři jako divadelní představení?

Silná víra se zatřese ve zkoušce a bez Boží milosti padne. To je jisté a zkušeností ověřené. Slabá víra vyhoří, odpadne a vzpurně se postaví vůči svému Stvořiteli. Bůh chrání své věrné. Zdali pak víte, že v samém středu výbuchu atomové bomby v Hirošimě, zůstala stát kaple bratří Jezuitů, kteří se tam denně modlili růženec. Všichni kolem mrtví, vypařili se a vše kolem zmizelo. Oni živí a v neporušené budově. Je to Boží ochrana svých věrných? Proč se ptát jak obhájit Boha? To není téma k diskusi, ale k akci. Obrátit svůj život a činit pokání.

Martino




Martino (Skóre: 1)
Vložil: nula v Úterý, 06. říjen 2009 @ 15:08:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Kdo je produktem ZLA ve světě? Bůh nebo člověk?--

vytvářím světlo a tvořím tmu, působím pokoj a tvořím zlo, Hospodin konám všechny tyto věci" (Izajáš 45,7), 

-- Zdali pak víte, že v samém středu výbuchu atomové bomby v Hirošimě, zůstala stát kaple bratří Jezuitů, kteří se tam denně modlili růženec. Všichni kolem mrtví, vypařili se a vše kolem zmizelo. Oni živí a v neporušené budově.--

To bude nejspíš nějaká tradovaná zkazka - jak je i fotograficky zdokumentováno v epicentru výbuchu se dochovala jediná budova a to Průmyslový palác českého architekta Jana Letzela.  




Bůh a zlo-jeden z mnoha pohledů na základě jedné knihy (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 07. říjen 2009 @ 10:12:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
6.1 Bůh a zlo
Mnoho křesťanských sekt spolu s mnohými dalšími náboženstvími věří, že existuje bytost či netvor zvaný ďábel či satan, která je původcem problémů našich životů či světa a která je zodpovědná za hřích, který pácháme. Bible jasně učí, že Bůh je všemocný. Viděli jsme v oddíle 1.4, že andělé nemohou hřešit. Jestliže skutečně věříme těmto věcem, pak je pro nás nemožná existence nějaké nadpřirozené bytosti, aktivní po celém světě, která by se protivila všemocnému Bohu. Tato otázka je tak důležitá, že správné pochopení ďábla a satana musí být pokládáno za součást základní doktríny. V Žd 2,14 se říká, že Ježíš zničil ďábla svou smrtí; nemáme-li proto správné pochopení role ďábla, nemůžeme rozumět ani činnosti či přirozenosti Ježíšově.

Svět obecně, a tzv. „křesťanský“ obzvlášť, se drží myšlenky, že dobré věci v životě pocházejí od Boha a ty špatné od ďábla či satana. To není nová idea; nejde dokonce ani o ideu, která by byla omezena na renegátské křesťanstvo. Např. Babylóňané věřili, že existují dva bohové – bůh dobra a světla a bůh zla a tmy, a že jsou spolu zaklesnuti ve smrtelném boji. Právě takovou víru měl Kýros, perský král králů. Bůh mu proto řekl: „Já jsem Hospodin a jiného už není, mimo mne žádného Boha není… Já vytvářím světlo a tvořím tmu, působím pokoj a tvořím zlo /či „pohromu/katastrofu“/, já Hospodin konám všechny tyto věci“ (Iz 45,5-7+22). Bůh vytváří pokoj i zlo či pohromu – Bůh je autor, stvořitel „zla“ v tomto smyslu. V této linii je také rozdíl mezi „zlem“ a hříchem, který je lidskou chybou a otevírá svět, který je výsledkem aktivit člověka, ne Boha (Ř 5,12).

Bůh říká Kýrovi a lidem z Babylóna, že „mimo mne žádného /jiného/ Boha není“. Hebrejské slovo „el“, překládané jako „Bůh“ má ve svém základu význam „síla“ či „zdroj moci“. Bůh tedy vlastně říká, že mimo něho neexistuje žádný zdroj moci. Toto je důvod, proč nemohou praví věřící v Boha přijmout ideu nadpřirozeného ďábla nebo démonů.

Bůh: stvořitel pohrom

Bible oplývá příklady, kdy Bůh přinesl „zlo“ do lidských životů a do světa. Am 3,6 říká, že jestliže je zlo ve městě, způsobil ho Bůh. Je-li např. ve městě zemětřesení, vzniká často dojem, že to zamýšlel „ďábel“ a že to on způsobil kalamitu. Skutečný věřící musí však chápat, že je to Bůh, kdo je za to zodpovědný. A tak Mi 1,12 říká, že „sestoupilo od Hospodina zlo k bráně Jeruzaléma“. V knize Jób čteme, jak spravedlivý muž Jób ztratil všechno, co měl v tomto životě. Ta kniha nás učí, že zážitek „zla“ v osobním životě není přímo úměrný naší poslušnosti či neposlušnosti Boha. Jób poznal, že „Hospodin dal, Hospodin vzal“ (Jb 1,21). Neříká, že „Hospodin dal a satan vzal“… A své ženě vysvětluje: „To máme od Boha přijímat jenom dobro, kdežto věci zlé přijímat nebudeme?“ (Jb 2,10). Na konci knihy Jóba utěšují jeho přátelé „po tom všem zlu, jež na něj Hospodin uvedl“ (Jb 42,11; srovnej 19,21 a 8,4). A tak je Bůh zdrojem „zla“ v tom smyslu, že v konečné instanci dává zelenou problémům, jež máme v našich životech.

„Koho Pán miluje, toho přísně vychovává… Podvolujte se jeho výchově… později přináší ovoce pokoje a spravedlnost těm, kdo jí prošli“ (Žd 12,6-11) – to ukazuje, že strasti, které na nás Bůh uvádí, vedou ve skutečnosti k našemu duchovnímu růstu. Je to použití Božího slova proti Božímu slovu, říkáme-li, že ďábel je bytost, která nás nutí hřešit a být nespravedlivým, a současně (domněle) vnáší do našich životů problémy, které vedou k růstu „ovoce pokoje a spravedlnosti“. Ortodoxní idea o ďáblovi zde tak vede k vážným problémům. Zvláště významné jsou pasáže, které mluví o vydání člověka satanu, „aby duch mohl být zachráněn“, či „aby se odnaučil rouhat“ (1 K 5,5; 1 Tm 1,20). Je-li satan skutečně bytostí, která má spadeno na to, aby vybudila v člověku hřích či na něj měla negativní duchovní účin, proč se výše hovoří o „satanovi" v pozitivním světle? Odpověď leží ve faktu, že protivník, „satan“ či obtíž v životě, může mít často za následek kladný duchovní dopad na život věřícího.

Přijmeme-li, že zlo pochází od Boha, můžeme se pak modlit za to, aby udělal něco s našimi problémy – např. aby je odstranil. Jestli tak neučiní, pak víme, že jsou od něj seslány pro naše duchovní dobro. Věříme-li však, že existuje nějaká zlá bytost, zvaná ďábel či satan a jsoucí příčinou našich problémů, pak neexistuje způsob, jak se s nimi dohodnout. Invalidita, nemoc, náhlé úmrtí či kalamita musí být brány prostě jako smůla. Je-li ďábel nějaký mocný hříšný anděl, pak bude mnohem silnější než my a nebudeme mít jinou šanci než trpět v jeho rukou. V protikladu k tomu jsme utěšováni, že pod Božím řízením „všecko /v životě/ napomáhá k dobrému“ pro věřící (Ř 8,28). V životě věřícího proto neexistuje nic takového jako „štěstí“ či „náhoda“.

Původ hříchu

Je třeba zdůraznit, že hřích pochází z nás, zevnitř. Je to naše chyba, že hřešíme. Samozřejmě by bylo pěkné věřit, že nešlo o naši chybu, když jsme zhřešili. Mohli bychom svobodně hřešit a pak se omluvit s vysvětlením, že to byla ve skutečnosti ďáblova chyba a že ostuda za náš hřích by měla dopadnout zcela na něj. Není neobvyklé, že v případech velice špatného chování žadoní viník o milost s odůvodněním, že v době, kdy páchal špatné skutky, byl posedlý ďáblem a neručil za sebe. Zcela správně jsou však takové nanicovaté omluvy posuzovány tak, že neobstojí, a tato osoba je odsouzena za své činy.

Musíme si zapamatovat, že „mzdou hříchu je smrt“ (Ř 6,23); hřích vede ke smrti. Není-li to naše chyba, že hřešíme, ale ďáblova, pak musí spravedlivý Bůh potrestat spíše než nás jeho. Avšak skutečnost, že jsme souzeni za naše vlastní hříchy, ukazuje, že jsme za naše hříchy také odpovědni. Idea ďábla jako zvláštní osoby vně nás – a nikoli princip hříchu v nás – je pokusem přenést odpovědnost za naše hříchy mimo nás. Je však ještě jeden příklad, kdy lidé odmítají přistoupit na terminologii, kterou nás Bible poučuje o lidské přirozenosti: že je totiž od základů hříšná.

Nic, co zvenčí vchází do člověka, nemůže ho znesvětit… Z nitra totiž, z lidského srdce, vycházejí zlé myšlenky, smilství, loupeže, vraždy… nadutost, opovážlivost. Všecko toto zlé vychází z nitra a znesvěcuje člověka.“ (Mk 7,15-23). Idea, že existuje něco hříšného vně nás, co do nás vstoupí a způsobí, že zhřešíme, není kompatibilní s jasným Ježíšovým učením, které zde předkládá. Z nitra, ze srdce člověka pocházejí všechny tyto zlé věci. Z tohoto důvodu uvažoval Bůh v čase potopy, že „každý výtvor lidského srdce je od mládí zlý“ (Gn 8,21). Jakub 1,14 nám říká, jakým způsobem jsme pokoušeni: „Každý /v každé lidské bytosti probíhá stejný proces/, kdo je v pokušení, je sváděn a váben svou vlastní žádostivostí.“ Jsme pokoušeni svou vlastní žádostivostí, svými vlastními zlými touhami – ne něčím vně nás. „Odkud jsou mezi vámi boje a sváry?“ ptá se Jakub. „Nejsou to právě vášně, které vás vedou do bojů?“ Každý z nás podléhá zvláštním, osobním pokušením. Musí být proto vytvářeny našimi vlastními zlými touhami, protože patří k naší osobě. Je případně řečeno, že jsme svým vlastním nejhorším nepřítelem.

List Římanům je široce věnován hříchu: jeho původu a jak jej překonat. Je velice případné, že je zde sotva zmínka o ďáblu a satanovi, a to v kontextu toho, odkud hřích pochází. Pavel nezmiňuje ďábla ani satana. Je třeba říci, že „ďábel“ je novozákonní pojem. Jestliže by existovala vnější bytost nutící nás k hříchu, nepochybně by byla široce zmiňována ve Starém zákoně. O této záležitosti je v něm však významné a hluboké ticho. Záznam období Soudců či Izraele na poušti ukazuje, že v onom období žil Izrael ve velkém hříchu. Bůh je však nevaroval před nějakou mocnou nadpřirozenou bytostí, či silou, která by do nich mohla vstoupit a donutit je hřešit. Místo toho je povzbuzuje, aby se přimknuli k jeho slovům, a tak neupadli na cesty, určované jejich vlastní tělesností (např. Dt 27,9-10; Joz 22,5).

Pavel lamentuje: „Ve mně, to jest v mém těle, nepřebývá dobro… vždyť nečiním dobro, které chci… Jestliže však činím to, co nechci, nedělám to já, ale hřích, který ve mně přebývá“ (Ř 7,18-20). Nyní neviní ze svého hřešení nějakou vnější bytost zvanou ďábel. Skutečný zdroj hříchu umisťuje do své vlastní zlé přirozenosti: „To nedělám já, ale hřích, který ve mně přebývá. Objevuji tedy takový zákon /v sobě/: Když chci činit dobro, mám v dosahu jen zlo /tj. je se mnou/“. Říká tedy, že protiklad k duchovnímu bytí pochází z něčeho, co nazývá „hřích přebývající ve mně“. Každá přemýšlivá, duchovně uvažující osoba dojde ke stejnému sebepoznání. Mělo by být poznamenáno, že dokonce tak vynikající křesťan jako Pavel nezakusil po svém obrácení nějakou změnu své přirozenosti, ani se neocitl v postavení, v němž by nehřešil či hřešit nemohl. Moderní „evangelické“ hnutí prohlašuje, že oni v takovém postavení jsou. Pavla vzhledem k jeho výrokům v Ř 7,15-21 řadí mezi tzv. „nespasené“. Zmiňované verše činí mnoho potíží pro jejich tvrzení. David, jiný nepochybně spravedlivý muž, komentoval podobně stálou hříšnost své nejvlastnější podstaty: „Ano, zrodil jsem se v nepravosti, v hříchu mě počala matka“ (Ž 51,7).

Bible je zcela otevřená, pokud jde o fundamentálně hříšnou přirozenost (podstatu) člověka. Jestliže to správně zhodnotíme, není třeba vymýšlet nějakou imaginární osobu, vnější naší lidské přirozenosti, která by byla odpovědná za naše hříchy. Jr 17,9 říká, že srdce člověka je tak úskočné a klamné, že nemůžeme vlastně ani celý rozsah jeho hříšnosti zmapovat. Také Ježíš označil naši přirozenost za zlou od základů v Mt 7,11. Kaz 9,3 (hebrejský text) nemohl být jasnější: „Srdce lidských synů je naplněno zlobou.“ Ef 4,18 ukazuje na důvod, proč se lidská přirozenost odcizila Bohu: „Odcizili se Božímu životu pro svou nevědomost a zatvrzelé srdce.“ Pro naši duchovní slepotu, nevědomá srdce a náš způsob myšlení, který vyvěrá z nás, jsme se vzdálili od Boha. V tomto kontextu hovoří Ga 5,19 o našich hříších jako o „skutcích lidského těla“; je to naše vlastní tělo, naše nejvlastnější jsoucno a podstata, které vedou k tomu, že pácháme hřích. Žádná z těchto pasáží nepřichází s vysvětlením původu hříchu v podobě ďábla, který by jej do nás vložil; hříšné směřování je něco, co máme my všichni přirozeně od narození – je základní součástí vybavenosti člověka.





Stránka vygenerována za: 1.12 sekundy