Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 238, komentářů celkem: 429554, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 451 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116478479
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Dobro a zlo
Vloženo Středa, 07. říjen 2009 @ 11:32:42 CEST Vložil: Stepan

Žhavá témata poslal op

      

     Dobro a zlo - tak frekventované pojmy, a přece jejich vymezení může činit obtíže. Jedná se zjevně o pojmy souvztažné (korelativní), podobně jako například otec a syn. Není syna tam, kde není otce a naopak. Stejně tak není dobra tam, kde není zlo a naopak. Existence zla předpokládá existenci dobra a naopak, existence dobra předpokládá existenci zla. Například pro kočku je myš dobrem, protože je její potravou, pro myš je kočka zlem, neboť ji připraví o život. Dobro ani zlo tedy nemají svou absolutní hodnotu, ale pouze hodnotu relativní (vztažnou). Obdobné je to například s případem tepla a chladu. Pro antarktického tučňáka je rovníkové teplo zlem, pro rovníkového opeřence je antarktický chlad zlem, v obou případech smrtelným. Nelze tedy obecně říci, že teplo je dobrem a chlad zlem. Například teplota přes +200 °C je pro člověka zlem stejně jako chlad -200 °C. Dobro a zlo představují tedy nic než souhrn konkrétních okolností, v nichž se konkréní bytí nachází. Pokud působí kladně na zachování existence bytí, jsou pro něj dobrem, v opačném případě zlem. 
    


     Představme si, že jsme myši. Naším dobrem by bylo, kdyby rázem vyhynuli všichni živočichové, kteří nás žerou. Máme jako myši přece právo na život, proto ať naši pořírači všichni a hned zhynou. Kdybychom to mohly zřířídit, jistě bychom to ihned udělaly. Avšak, co by se stalo. Protože se množíme téměř kubickou řadou, za chvíli bychom všechno vyžrali a začaly bychom se z hladu požírat navzájem. Takže bychom dopadly stejně jako když nás žerou kočky, hadi a nevímkdo všechno ještě. Byly bychom stejně neustále ohrožováni tím že nás někdo sežere, buď kočka nebo jiná myš. A to je pro nás zlo, neboť to ohrožuje to nejcennější, co máme, a to je náš myší život. Jako myši se proto ptáme: Kdo to takhle blbě zařídil?
     A někdo jim odpoví třeba takto: Jste stvoření, a proto jste nutně méně dokonalí než ten, kdo vás stvořil, tedy Bůh. Bůh totiž nemůže stvořit bytí dokonalé, neboť dokonalý je pouze on sám. Pokud tvoří, je ve své všemohoucnosti omezen právě tím, že nemůže stvořit dokonalé bytí jako je sám, neboť by tím stvořil sám sebe, což odporuje, neboť je nestvořený.
     Dobře, řeknou mu myši, když už tedy musíme být nedokonalé, proč nás nestvořil alespoň jako kočky? Nemusely bychom žít stále ve strachu, měly bychom delší a pohodlnější život. A ten někdo jim odpoví: Bůh je svobodný ve svém rozhodnutí o tom, jestli něco stvoří a jak to stvoří. Buďte rádi, že vás stvořil alespoň jako myši, neboť vás nemusel stvořit vůbec a kdykoli si vzpomene, může vás zničit. Myslíte si, vážené a vážení, že takové "vysvětlení" myši může uspokojit či je dokonce nějak povzbudit?
     Připomíná mi to trochu vtip z doby bolševika, jkdy paní učitelka dětem vypráví, jaký byl soudruh Lenin lidumil a humanista. Když jednou Lenin okopával na zahrádce, přišel k němu chlapeček, slušně pozdravil a zdvořile se zeptal: "Soudruhu Lenine, jak se Vám pracuje?" Lenin mu vynadal:"Ty hajzle, ty parchante svniskej, táhni k čertu!" Vidíte, děti, jaký byl soudruh Lenin lidumil? Malý Frantík jí ale odporoval: "Ale paní učitelko, vždyť ten Lenin tomu chlapečkovi prachsprostě vynadal." "Ale Frantíku," na to paní učitelka, "tys to vůbec nepochopil. Soudruh Lenin přece okopával, měl tedy v ruce motyku. Vždyť se mohl rozpřáhnout a tou motykou tomu klukovi rozbít hlavu! Ale soudruh Lenin mu jen sprostě vynadal. Takový to byl lidumil!"      
      Pokud někdo řekne, že Bůh je stvořitelem všeho, pak tím zahrnutě tvrdí, že je stvořitelem dobra i zla. Potom tedy mezi Bohem a člověkem zřejmě platí vztah mezi kočkou a myší. Co je pro člověka dobrem, je pro Boha zlem, a naopak, co je pro Boha zlem, je pro člověka dobrem. Promiňte, vážené a vážení, ale v takového Boha snad raději nevěřit. 

Podobná témata

Žhavá témata

"Dobro a zlo" | Přihlásit/Vytvořit účet | 23 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Dobro a zlo (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Středa, 07. říjen 2009 @ 11:55:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Ahoj ope,

Díky, že podněcuješ k přemýšlení o otázce vztahu Bůh a zlo.

Docela dlouho jsem o tom přemýšlel a pokud nemá být východiskem "omezený bůh" (což není Bůh biblický), pak nevyhnutelným závěrem je, že zlo bylo ještě před stvořením světa v plánu dobrého Boha. Boží plán ani Boží stvoření nejsou Bůh - kdybychom tomu věřili, byli bychom pantheisté. Tedy Bůh je dobrý (jak plyne z Bible) a v plánu dobrého Boha jsou i věci opačného chrakteru než má on sám - tedy i zlo.

Tímto tematem se zabývá tzv. Theodicea a před několika lety byl přeložen velmi zajímavý článek od  W. Gary Cramptona, který vřele doporučuji ke studiu.

Zde je odkaz:

BIBLICKÁ THEODICEA



zdraví

reformovaný



Re: Dobro a zlo (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 07. říjen 2009 @ 12:05:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Například pro kočku je myš dobrem, protože je její potravou, pro myš je kočka zlem, neboť ji připraví o život.--

Tak to vidíš ty sám,protože tvoje mysl soudí .Kočka ani myš narozdíl od lidí neposuzují události na dobré či špatné,berou věci takové jako jsou bez nějakých přívlastků a snaží se jim přispůsobit. 



Re: Dobro a zlo (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Středa, 07. říjen 2009 @ 12:17:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)


Jen pro upřesnění ještě uvádím, že hodnotu úvodního článku spatřuji v tom, že vybízí k přemýšlení o vztahu Bůh a zlo. Naopak podotýkám, že nesouhlasím s některými předpoklady v článku a zejména s jeho závěrem.


Např.

Bůh totiž nemůže stvořit bytí dokonalé, neboť dokonalý je pouze on sám.

Zde je otázka definice dokonalosti, což by bylo na delší povídání. Jisté ovšem je, že Bůh může stvořit naprosto dobré bytosti v nichž není žádné zlo. Jestliže se zlo ve světě Všemohocího Boha vyskytuje, pak je tomu tak proto, že se svrchovaný Bůh ve svém plánu rozhodl, že se vyskytovat bude.

Izaiáš 45,7 (EKUM) Já vytvářím světlo a tvořím tmu, působím pokoj a tvořím zlo, já Hospodin konám všechny tyto věci.


Proto ke studiu problematiky doporučuji raději výše uvedený odkaz na článek Dr. Cramptona.


zdraví

reformovaný







Re: Dobro a zlo (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 07. říjen 2009 @ 12:28:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Všemohoucí nestvořil ďábla ale anděla. Krásného a dobrého a dal mu svobodnou vůli. To že se dal na cestu zla byla jeho vlastní volba a zneužití darované svobody. Před stejnou volbu stojíme během celého života i my. To co si navzájem děláme zlého nemůžeme vyčítat Bohu. Lidé kteří v Něho nevěří navíc obvykle počítají jen s tímhle světem a smrt pro ně znamená konec bytí. Odmítají věřit tomu že člověk může zemřít hnusnou a nespravedlivou smrtí a být spasen a naopak. Že poslední mohou být prvními a první posledními. Nepočítají zkrátka s věčností. Stavět zlo jako protipól Bohu má stejnou logiku jako stavět červa v jablku proti zahradníkovi kterému sad patří. Rozdíl je ve skutečnosti podstatně větší.




Re: Dobro a zlo (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Středa, 07. říjen 2009 @ 13:45:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Buďte rádi, že vás stvořil alespoň jako myši, neboť vás nemusel stvořit vůbec a kdykoli si vzpomene, může vás zničit.

Milé myši, také Vás mohl stvořit jako něco mnohem nemohoucnějšího a kdyby si usmyslel, že Vás zničí, tak to může udělat vysoce pomalým a (pro Vás) nepříjemným způsobem.

Potom tedy mezi Bohem a člověkem zřejmě platí vztah mezi kočkou a myší.
Nemyslím. Kočka myš nestvořila, Bůh lidi nejí, spíš naopak :-)

Co je pro člověka dobrem, je pro Boha zlem, a naopak, co je pro Boha zlem, je pro člověka dobrem.
Ale vůbec ne. Je Tvoje dobro pro Boha zlo, anebo Boží zájem pro Tebe zlo. Zamysli se nad tím, co je Tvoje dobro a uvidíš, jestli to Bohu škodí nebo ne.

Promiňte, vážené a vážení, ale v takového Boha snad raději nevěřit.
Poslední odstavec nedává dost dobře smysl.



Re: Dobro a zlo (Skóre: 1)
Vložil: Legulda v Středa, 07. říjen 2009 @ 16:55:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bůh stvořil vše dobré, jak věci neživé tak živé a tak také anděly a člověka. Dokonalost byla také zobrazena v tom, že jak andělé tak člověk měly svobodnou vůli - Bůh nikoho neomezoval - nestvořil žádné roboty bez vlasního myšlení. Jeden anděl však svojí svobodnou vůlí zhřešil, chtěl se dostat na místo Božího Syna. Tím si svobodně vybral cestu od Pána Boha - tento anděl padl. Ten anděl poté svedl člověka - také svobodné stvoření, které mělo tu možnost toho anděla neposlechnou. Před pádem andělů a člověka Bůh věděl co je to zlo a jak by se mohlo u jeho stvoření projevovat, ale nevěděl to člověk který ještě nezhřešil. Bůh na na tohle upozorňoval, ale člověk musel vyzkoušet, jaké to bude a tak to vyzkoušel.
Bůh nestvořil zlo, ale se svobodným rozhodnutím jeho stvoření přišlo na tento svět/do tohoto vesmíru zlo. Co je pro Boha dobro, to bylo před pádem také u člověka dobro. Po pádu to však takto být u člověka nemusí. Mnohé věci které dělá hříšný člověk jsou pro Boha zlo - a mnohokrát to nevěřící nechápe, že tohle se Pánu Bohu hnusí.
Pokud Bůh trestá hříšné lidstvo, tak lidé můžou přijímat  tyto tresty jako zlo - Izaiáš 45,7. Ale z Boha žádné zlo vycházet nemůže - On je svatý a spravedlivý. Určitě Bůh nebude nikomu lhát.
Je třeba si uvědomit, že zlo a dobro nejsou relativní pojmy a hlavně zlo a dobro si určitě nejsou rovni. To možná platí ve filozofii ala Hovory s Bohem od snílka N. Donalda Walscheho, kde Adolf Hitler poslal Židy do plynových komor z důvodu, že je miloval a chtěl je zbavit se trápení na tomto světě. 
Co je dobré pro Boha, to by mělo být dobré i pro věřícího člověka a naopak co nenávidí Bůh, to by měl věřící také nenávidět. Pokud ti někdo zastřelí děti, asi neřekneš, že je to pojem nebo že je to relativní, že je to jeho svobodná vůle, ale budeš ho docela nenávidět. Pokud ti někdo zachrání topící se dítě, neřekneš mu, že klidně si mohl svobodně vybrat dítě nezachránit, ale budeš mu děkovat nejspíš pořád. Tohle je rozdíl mezi dobrem a zlem - Pán Ježíš vs Lenin, Stalin, Hitler. Nakrmit hladového vs zabít hladového. Pokud by neexistovalo dobro a zlo, jak to tady občas někdo tvrdí, asi těžko by existoval Zákon, ať už Boží nebo světský, asi těžko by soudci někoho odsoudili za zabití člověka a asi těžko by pozůstalí truchlili....

Radim



Re: Dobro a zlo v myšlení před námi (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Středa, 07. říjen 2009 @ 23:36:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
K té problematice o zlu: Je tu celá snůška myšlenek.

My myslíme na Boha jako Boha a na zlo jako neosobní.

 připomenu dualismus: Mani Kubrik ve II. století založil směr zvaný po něm manicheismus. Rozeznává dva principy : dobro a zlo, podobně jako v Perzii už alespoň 1600 let před Kristem hlásal Zarathuštra (Zoroaster, ale není to ten od Nietzscheho). Kubrik udělal syntézu, navíc tvrdil, že je vtěleným Duchem Svatým a přinesl další doplněk k učení.

Od manicheismu se táhla debata o charakteru zla : jestli je odvozeno od Boha, tedy závislé a nestálé, nebo je věčné spolu s Bohem nebo je věčné a proti Bohu. Ta debata se konala v životě svatého Augustna v V. století, a také ještě ve XIII. století, kdy italský scholastik Jan z Lugana řešil neřešitelnou otázku o věčnosti zla jako způsobeného Bohem, anebo jako dopuštěného Bohem atd. Mistři univerzit nebyli jednotní. Ale je to problematické, chtít se dobrat výsledku. Je to jako pozorovat kukátkem oblohu a ze země měřit vzdálenosti hvězd. Nedopočítáme se Ale scholastici měli sebevědomí a mysleli si, že přece lidský um je schopný vysvětlit všechno. O to se ostatně pokoušíme také zde na Grano Salis.

Zarathuštra učil, že dobrý Bůh Ahura Mazda měl ve své říši také bytost Ahrimana, který se mu vzepřel a protože nemohl odolat Nejvyššímu Bohu Mazdovi, padl na zem na ostré skály, kde setrval ve stavu bez schopnosti tvořit po 6000 let, potom se dobrému Mazdovi jeho zželelo a nabídl mu pomocnou ruku. Ale Ahriman to považoval za projev slabosti od Mazdy a získal na drzosti a síle a navrhl zápas : kdo z lidí se přikloní k jednomu nebo druhému a po nějakém řase se to sečte a zjistí se, kde je převaha.

Mazda na to přistoupil. Od té chvíle je Země dějištěm zápasu Mazdy a Ahrimana, dějištěm sil dobra a zla.

Židé v Babylónii asi měli možnost poznat perské vlivy a myšlenky, že zlo je proti Bohu a staví se jako nezávislé.

Kniha Jób je v podobném duchu, posuzuje se dobro a zlo. Ale  NA  ROZDÍL od perského vlivu se tu říká, že Bůh tvoří dobro i zlo.

Ta věta je památná. Nedovoluje uznat podíl síly od Ahrimana. Vylučuje nějakého osobního představitele zla. Vše je od Boha.

A my jsem se dožili potom ještě jednoho názoru v XVIII. století, je to deismus, s ideou Stvořitele nad svým dílem, které nechá pokojně rozvíjet.
Jako hodinář vytvoří stroj a nechá ho běžet a pak nezasahuje. Potom by se vysvětilo snadněji, že něco má zádrhel nebo skřípe, nebo nebylo myšleno, ale stalo se.

Odpovídá to také myšlení, že co udělal Bůh je dokonalé a co to kazí, to je lidský vliv.

Myšlenkové názory byly zajímavé a dlouhé, více než na Granu, kde debatujeme jen v současnosti a  neohlížíme se na námahu předků v tom. Už ve XIV. století říkal Buridan, že na začátku vložil Bůh do světa určitou míru pohybu a tak se stroj vesmíru pohybuje s vnitřní silou, oponoval tím proti Aristotelovi, který se domníval, že svět trvá věčně, od věčnosti do věčnosti. To je pohled na svět vcelku, ale my se tu snažíme vysvětlit uvnitř toho zápas dobra se zlem.




Re: Dobro a zlo (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Čtvrtek, 08. říjen 2009 @ 11:58:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Bůh nikdy nezamýšlel, aby člověk žil na základě principu poznání/poznávání dobrého a zlého. Proto zapověděl člověku jíst ze stromu poznání dobrého a zlého. Dobro a zlo jsou v lidském vnímání velmi relativní pojmy, kterým v lidském podání většinou chybí obecná pravdivost/opravdovost. Co je pro jednoho dobré, může být pro jiného zlé a naopak. Zlé může posloužit k dobrému a naopak. Proto Bůh nechtěl, aby člověk poznal/poznával dobré a zlé nezávisle na Bohu, který má v těchto věcech poslední slovo.

Vezměme si na pomoc Písmo - Jobovu knihu. Job měl v otázce dobra a zla na svou dobu neobvykle jasno a tak řekl své ženě (2:9-10) - I řekla jemu žena jeho: Ještě vždy trváš v své upřímnosti? Zlořeč Bohu a umři. Jížto řekl: Mluvíš, jako jedna z bláznivých mluvívá. Dobré-liž jen věci bráti budeme od Boha, zlých pak nebudeme přijímati? V tom ve všem nezhřešil Job rty svými. A proč to řekl? Poněvadž podle toho, jak znal, byť pouze z doslechu, Boha, věřil a věděl, že Bůh koná jak dobré věci, tak dopouští zlé věci k našemu prospěchu/užitku (Ř 8:28). Job si uvědomoval, že kvůli pádu a hříchu člověka přišlo na svět zlo, ale zároveň důvěřoval Bohu, že i to zlé umí přeměnit na dobré. což se v Jobově životě potvrdilo dokonale.

Tož tak.

willy



Stránka vygenerována za: 0.42 sekundy