Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 555 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116486868
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Pronikavé nebo pokřivené zrcadlo šéfredaktora Života víry?
Vloženo Pondělí, 16. listopad 2009 @ 11:27:15 CET Vložil: Stepan

Charismatici poslal Nepřihlášený

Tomáš Dittrich, šéfredaktor časopisu "Život víry", se v podvečer kulatého výročí pádu komunistického režimu ujal nelehkého úkolu zhodnotit působení českých evangelikálů za posledních dvacet let. 

V první řadě chci ocenit autorovu nevšední odvahu zabrousit i do ožehavých jevů na českém protestantském dvorečku. Dittrichova analýza je v řadě momentů pronikavá, i když je třeba též zmínit, že v leckterých jednotlivostech je jeho zrcadlo poněkud pokřivené. Pokud jsme však srozuměni, že je tato reflexe pojata z úhlu pohledu inteligentního (a intelektuálního) charismatika a nezasekneme se u příliš subjektivních tvrzení, pak se můžeme leccos podnětného (i o sobě) dozvědět.

Tomáš Dittrich svůj článek pro listopadové číslo ŽV nazval "Bilance a perspektivy českého evangelikalismu". Soustředil se na šest základních témat: zakládání sborů, zahraniční misie, pojetí autority, vyrovnání s minulostí, mezidenominační vztahy a společná perspektiva.


Článek doplňuje dvanáct aktuálních miniportrétů českých evangelikálních, charismatických, letničních a evangelických denominací (Církev bratrská, Apoštolská církev,  Bratrská jednota baptistů, Křesťanské sbory, Křesťanská společenství, Jednota bratrská, Evangelická církev metodistická, Slovo života, Armáda spásy, nedenominační sbory, Slezská církev evangelická a.v a Českobratrská církev evangelická). Už sám výčet těchto církevních společenství ilustruje značnou rozostřenost pojmu "český evangelikalismus".

Autor pro přípravu svého článku využil mimojiné dotazníku, na který odpověděli představitelé jednotlivých denominací (s vyjímkou Bratrské jednoty baptistů a Církve adventistů sedmého dne). O BJB se v samotném článku dočteme pouze na dvou místech: "Naše evangelikální církve vesměs zápasí s úskalími kongregačního (BJB, KS, KřSb) resp. hierarchického modelu (AC, JB, ECM, AS)" a "K dělení mezi členy ERC došlo u podpisu Charty Oecumenicy (Směrnice pro růst spolupráce církví v Evropě), kterou nepodepsaly AC, BJB, JB a SCEAV."

Miniportréty jednotlivých denominací jistě vzbudí rozruch svou "politickou nekorektností". Jako příklady mohu uvést zmínky o "církvičkách v církvi" v Apoštolské církvi, o rezignaci vůdce Křesťanských společenství z důvodu "ztráty podpory manželky", o odchodech větších skupin včetně biskupa z Jednoty bratrské či o excesích typu "Boží království vaří, paří a smaží" v případě Triumfálního centra víry. Kuriozní je skutečnost, že v Jednotě bratrské bývá jako hlavní překlad Bible používána parafráze Slovo na cestu.

Celkově se zdá, že Tomáš Dittrich jako nejperspektivnější vnímá působení Církve bratrské a Slezské církve evangelické a.v. Poměrně kritický je ke své vlastní denominaci - Křesťanským společenstvím. V této souvislosti je pozoruhodná zmínka, že "v roce 2006 dospělo kolegium pastorů KS k vytvoření "trojrychlostních" KS, kde nejnižší rychlost znamená, že daný sbor přijímá od KS pouze formální registraci."

Pro nás je zajímavé, jak je v aktuálním miniportrétu popsána stávající situace v BJB. "Přestože v posledních dvou desetiletích u našich baptistů probíhalo i tříbení mezi zastánci a odpůrci teologického liberalismu, neměla nedávná rezignace vedení teologický ani politický důvod. Pokud  jsem dobře informován, šlo o otázky řádů a procedurálního fungování, tedy o žádnou revoluci." Pozoruhodná je určitě též zmínka, že "baptisté patří k našim co do formy shromáždění nejkonzervativnějším evangelikálním uskupením, i když mezi sbory existují rozdíly."

Alan



Podobná témata

Charismatici

"Pronikavé nebo pokřivené zrcadlo šéfredaktora Života víry?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 35 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Pronikavé nebo pokřivené zrcadlo šéfredaktora Života víry? (Skóre: 1)
Vložil: ekumenickykrestan (ekumenickykrestan@ekumenickykrestan.sk) v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 11:40:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.christiantoday.com/
no keď niekto stratí podporu manželky, to je iný pluser ... ale este vacsi je, ak nevyhrame Superstar. No co hlasujete? 



Re: Pronikavé nebo pokřivené zrcadlo šéfredaktora Života víry? (Skóre: 1)
Vložil: noire v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 12:16:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Tomáš Dittrich dovedl být dost politicky nekorektní už před 18 ti lety na základech ve Vilové, kdy přesvědčoval přítomnou dámu, že být komunistou je špatné. Politicky korektní církev však těžko bude světlem a solí tomuto světu.

MartinČ.



Re: Pronikavé nebo pokřivené zrcadlo šéfredaktora Života víry? (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 12:37:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přiznám se že nechápu jak mohou mít lidé kteří o sobě tvrdí že jsou pod přímým vedením Ducha Svatého a někdy i cosi v tom smyslu že nemají vůbec žádnou oficiální lidskou strukturu a autoritu zrovna takovéhle problémy. Že by si navzájem vyčítali různé rychlosti a kvalitu inspirace. Čekal bych že budou dělat přesně to co mají stejně jako Kristovi apoštolové. Poučení o stromu a ovoci opravdu nemá chybu.



Re: Pronikavé nebo pokřivené zrcadlo šéfredaktora Života víry? (Skóre: 1)
Vložil: joker v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 18:54:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nedá se někde vidět ten jeho text? Rád bych si udělal představu o jeho nekorektnosti sám.



Re: Pronikavé nebo pokřivené zrcadlo šéfredaktora Života víry? (Skóre: 1)
Vložil: prozaik v Úterý, 17. listopad 2009 @ 06:34:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kongregační model v KřSb už dávno nefunguje. Tyto sbory jsou plně hierarchické. Jsou vedeny několika rodinnými klany, které po vyhnání Ducha svatého z rozhodování a ze sborů nahradily jeho nepřítomnost společenskou korektností, psychologií a upjatou, staromilskou teatrálností. Prostě člověčina jak prkno. Kdybych nevěříl, že jsou zakladatelé těchto sborů u Pána ( Fr.Křesina, Mrózek, Zeman, a další ) řekl bych, že se "v hrobě obracejí".

"Slovo na cestu" se mi jeví jako srovnatelné, v některých ohledech dokonce lepší, než "Bible 21". V tom až takový problém není. Dokonce si myslím, že kdyby lidé dobře znali a žili "Slovo na cestu", byli by to jedni z nejsvatějších učedníků jací dnes žijí.

Konzervatismus Baptistů je také matoucí obrat. Konzervatismus nemusí být na škodu, pokud "konzervuje" něco dobrého, svatého, co by se nemělo modifikovat. Ale toho je u Baptistů poskrovnu. Souhlasím proto, že mnoho zla si Baptisti sami způsobili svými "procedurálními" předpisy. Proměna církve v cosi jako zájmové sdružení s placeným předsedou nebyl dobrý krok. Pak i jejich hlasování je důsledkem odpadnutí a neznalosti Božího slova.



Stránka vygenerována za: 0.46 sekundy